بهترین تیرآهن در ساختمان‌ سازی کدام است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر تجربه استفاده از تیرآهن را داشته‌ باشید، این را به‌خوبی می‌دانید که تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود؛ در این میان، یکی از کاربردهای اصلی تیرآهن، استفاده در ساختمان‌سازی است. سیاری از افرادی که در زمینه خرید و فروش تیرآهن فعالیت دارند، به دنبال خرید بهترین تیرآهن در ساختمان‌سازری هستند؛ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

 تیرآهن، یکی از پُرکاربردترین محصولات فولادی (بعد از میلگرد) است و پایه و اساس یک ساختمان، به نوع آن بستگی دارد؛ در نتیجه اطلاع از قیمت تیرآهن برای بسیاری از افراد که در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت دارند، مهم و ضروری است.

فایل صوتی این مطلب

نکات لازم قبل از خرید تیرآهن

قبل از انتخاب تیرآهن، بر اساس پروژه‌ی مورد نظر، لازم است از کارخانه‌ی تولیدکننده و از قیمت نهایی این محصول، مطلع شوید. به دلیل نوسانات زیاد، ضروری است قبل از خرید هر کدام از انواع محصولات فولادی، اعم از تیرآهن، با کارشناسان فروش اصفهان آهن تماس بگیرید و دقت داشته باشید که حتماً از مراکز معتبر فروش آهن‌آلات نسبت به خرید اقدام کنید.

شما به عنوان یک مصرف‌کننده‌ی مقاطع فولادی، لازم است از بهترین نوع هر محصول، اطلاعاتی داشته باشید.  انتخاب بهترین نوع تیرآهن در پروژه‌های ساختمانی علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی، بر میزان موفقیت پروژه تاثیرگذار است.

خرید تیرآهن از کارخانه، به صورت وزنی و کیلوگرم است ولی در بازار به صورت شاخه‌ای هم قابل خریداری است. قبل از خرید، باید از کارشناس فروش مربوطه، پیش‌فاکتور دریافت کنید. همچنین قبل از پرداخت مبلغ نهایی، باید تاییدیه‌ی خود را به کارشناسان فروش ما ارسال کنید. پس از دریافت محصول مورد نظر، حتماً آن را از لحاظ ظاهر و سایر ویژگی‌ها بررسی کنید.

اگر محصول ارسال‌شده، فاقد علامت بود یا دچار زنگ‌زدگی (منظور زردشدن محصول به دلیل رطوبت هوا یا بارندگی نیست) و مواردی از این قیبل‌ باشد، می‌توانید نسبت به مرجوع کردن کالا اقدام کنید.

انواع تیرآهن در ساختمان سازی کدام‌اند؟

به‌طور کلی، تیرآهن از دو قسمت بال و جان تشکیل شده که بخش اصلی یا میانی آن را جان و لبه‌ی آن را بال می‌گویند. همان طور که گفتیم، وظیفه‌ی اصلی این نوع فولاد در ساختمان، تحمل و انتقال بارهای واردشده بر ساختمان است. به همین دلیل، دو نوع تیرآهن برای صنعت ساختمان‌سازی وجود دارد؛ تیرآهن هاش و معمولی که هرکدام در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

کاربرد-تیرآهن-در-ساختمان-سازی

نکته‌ی مهمی که در مورد این محصول فولادی وجود دارد، این است که پس از پایان ساخت ساختمان‌هایی که دارای اسکلت فلزی هستند، امکان توسعه‌ی آن در مراحل دیگر وجود دارد.

مورد بعدی این که در ساخت سازه‌های فولادی و فلزی، پروفیل‌های آهنی نسبت به مقاطع سازه‌های بتُنی، فضای کمتری اشغال می‌کنند و از این نظر، دارای صرفه‌ی اقتصادی هستند.

بهترین تیرآهن در ساختمان سازی

تیرآهن از نظر ظاهری و خواص مکانیکی، انواع مختلفی دارد و انتخاب آن بر اساس ویژگی‌هایش انجام می‌شود. قبل از اینکه به معرفی بهترین تیرآهن در ساختمان سازی بپردازیم، لازم است به انواع تیرآهن‌ها اشارهای داشته باشیم.

انواع تیرآهن 

این محصول فولادی، دارای سه نوع است. در ادامه به صورت جداگانه به توضیح این سه نوع تیرآهن می‌پردازیم.

 IPE  

IPE از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف «I» لاتین است که به آن، تیرآهن معمولی نیز می‌گویند. تولید این نوع تیرآهن از استاندارد اروپا پیروی می‌کند و بال آن، ضخامتی ثابت دارد. در ایران، استفاده از این نوع محصول برای طراحی و ساخت خانه‌ها مرسوم است و به همین دلیل، استانداردها و بال‌های ابتدایی و انتهایی آن یکسان طراحی می‌شود.

بهترین تیرآهن

 INP

این نوع پروفیل فولادی نیز شبیه به حرف «I» انگلیسی است که در ایران توسط کارخانه‌ی ذوب آهن و بر اساس استاندارد روسیه و چین تولید می‌شود. تفاوت این دو پروفیل در ضخامت بال‌هایشان است؛ در پروفیل IPE، هرچه بال از جان آن فاصله می‌گیرد، ضخامتش کاهش می‌یابد.

 H یا بال پهن

همان طور که ابتدا گفتیم، تیرآهن شبیه به حرف H و یا I لاتین است. هنگامی که بال و جان آن با یکدیگر برابر باشد، به آن تیرآهن H یا بال‌پهن می‌گویند. هر کدام از این 3 مدل، بر اساس استاندار خاصی تولید می‌شود که مهم‌ترین این استانداردها، استاندارد اروپا است که در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول فولادی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • تیرآهن بال‌پهن سنگین HEB
  • تیرآهن بال‌پهن سبک HEA
  • تیرآهن سنگین TPB

تیرآهن‌های بال‌پهن سنگین، به طور معمول دارای ضخامت بیشتری نسبت به نوع بال‌پهن سبک آن هستند. اینگونه تیرآهن‌ها در سایزهای مختلفی از 10 تا 1000 تولید شده و به بازار، روانه می‌شوند.

برای مثال: سایز 10 سبک این مقطع فولادی دارای 200 کیلوگرم وزن است و نوع سنگین آن، 240 کیلو وزن دارد. همچنین، سایز 90 نوع سبک، 3 تُن و 200 کیلوگرم و نوع سنگین آن، 3 تُن و 550 کیلوگرم وزن دارد.

تیرآهن لانه زنبوری

دلیل اینکه به این نوع تیرآهن، لانه‌زنبوری گفته می‌شود وجود حفره‌های خالی 6 ضلعی روی آن بوده که از دور، شبیه به لانه‌ی زنبور است. طرح تیرآهن لانه‌زنبوری روی جان این تیرآهن، باعث ایجاد مقاومت در برابر لنگر خمشی می‌شود. همچنین، قابلیت عبور لوله‌های برق و تأسیسات از این نوع تیرآهن وجود دارد که از مزیت‌های آن به حساب می‌آید.

تیرآهن لانه زنبوری

حفره‌های موجود در این مقطع فولادی سبب کاهش وزن نیز می‌شود که از نظر اقتصادی آن را برای خریدار و مصرف‌کننده، مقرون به صرفه‌تر می‌کند. یک نکته مهم این است که تیرآهن سایزبندی‌های مختلفی دارد. بهترین تیرآهن در ساختمان‌سازی از نظر سایز عبارتند از:

بهترین تیرآهن در بازار ایران

تا اینجا در مورد بهترین سایزهای تیرآهن در ساختمان سازی صحبت کردیم، بهتر است این را بگوییم که بهترین تیرآهن در ساختمان سازی از نظر نوع هم می‌تواند دسته‌بندی شود. بهترین تیرآهن در بازار ایران، تیرآهن IPE ذوب آهن اصفهان است که وزن آن مطابق جدول اشتال است و علت گران‌بودن آن نیز، همین است.

تیرآهن تولیدی این کارخانه از کیفیت مرغوبی برخوردار است و به همین دلیل بین مصرف‌کنندگان، طرفداران خاص خود را دارد. البته، محصولات کارخانه‌ی یزد، ناب، آرین و فایکو از نظر وزنی سبک هستند و از سایر محصولات، ارزان‌تر هستند.

نماد ESCO بر روی بال این محصول، به عنوان نشانه‌ی اصلی تیرآهن ذوب آهن اصفهان است که آن را از سایر کارخانه‌های تولیدکننده متمایز می‌کند و صد البته قیمت تیرآهن ذوب آهن نسبت به محصولات مشابه، بیشتر است. تیرآهن ذوب آهن اصفهان وزن زیادی دارد و این هم از جمله موضوعاتی است که هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه داشته باشید.

تیرآهن، مقطعی فولادی به شکل H و I انگلیسی است که دارای جان و بال است. این مقطع فولادی سنگین به دلیل عبور از مرحله‌ی نورد گرم، در برابر بُرش، بسیار مقاوم می‌شود. البته برای نگهداری و حافظت از آن می‌بایست هزینه‌های بسیاری صرف کرد؛ چرا که در برابر خوردگی، مقاوم نیست.

بهترین تیرآهن در ساختمان‌سازی کدام است؟

تیرآهن‌های مختلفی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند اما معمولا تیرآهن سایز 14، سایز 16 و همچنین سایز 18 در ساختمان‌سازی بیشترین کاربرد را دارند.

بهترین نوع تیرآهن در بازار ایران کدام است؟

اگر از نظر کارخانه تولیدکننده بخواهیم بهترین تیرآهن را بررسی کنیم، باید بگوییم که تیرآهن کارخانه ذوب آهن بهترین نوع این محصول در بازار فولاد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.