کاربردهای فولاد ضدزنگ در صنایع مختلف

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فولاد ضدزنگ 100 درصد قابل بازیافت است، به‌راحتی استریل می‌شود و در بسیاری از کاربردها قابل استفاده است. در واقع، همه ما در طول روز با فولاد ضدزنگ سروکار داریم؛ چه در جاده، چه در مطب دکتر یا حتی در ساختمان‌هایمان؛ این ها فقط بخشی از موارد استفاده از آهن زنگ نزن هستند. در این مقاله قرار است در مورد کاربردهای فولاد ضدزنگ بیشتر صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که در چه صنایعی می توان از این محصول استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

فولاد ضدزنگ چیست؟

برخلاف فولاد معمولی، فولاد ضدزنگ مستعد خوردگی، زنگ زدگی یا لکه شدن در معرض آب نیست. اما این بدان معنا نیست که کاملا ضد لک است. در مناطقی با اکسیژن کم، شوری بالا، یا گردش هوا ضعیف، فولاد ضدزنگ در برابر لکه شدن آسیب پذیر است. مانند فولاد معمولی، فولاد ضدزنگ رسانای ضعیف الکتریسیته است و هدایت الکتریکی آن بسیار کمتر از مس است.

کاربردهای فولاد ضدزنگ؛ آهن زنگ نزن چه کاربرد هایی دارد؟

اغلب، فولاد ضدزنگ برای کاربردهایی استفاده می شود که به مقاومت در برابر خوردگی نیاز دارند. در نگاهی ساده، می توان از رایج ترین کاربردهای فولاد ضدزنگ، موارد زیر را نام برد:

  • مصارف آشپزی
  • سینک های آشپزخانه
  • کارد و چنگال
  • کاربرد فولاد در صنعت پزشکی
  • ایمپلنت های جراحی
  • روکش های موقت (دندانپزشکی)
  • معماری وکاربرد آهن زنگ نزن در ساختمان سازی
  • ساخت پل ها
  • بناها و مجسمه ها
  • بدنه های خودرو
  • واگن های ریلی
  • ساخت بدنه هواپیما

این ها مواردی از کاربردهای فولاد ضدزنگ هستند. در ادامه مطلب، به طور دقیق تر به سوال پاسخ می دهیم که آهن زنگ نزن چیست و چه کاربرد هایی دارد.

کاربردهای فولاد ضدزنگ

صنایع غذایی

فولاد ضدزنگ برای تولید و نگهداری مواد غذایی ایده آل است؛ زیرا بر طعم غذا تأثیر نمی گذارد. ضمنا مقاومت در برابر خوردگی عامل مهمی در تماس با غذاهای اسیدی است. فولاد ضدزنگ به‌راحتی تمیز می شود و میکروب ها را دور نگه می دارد. به همین دلیل، در صنایع غذایی و بسته بندی مواد خوراکی استفاده زیاد دارد.

ظروف پخت و‌ پز

فولاد ضدزنگ که معمولاً به عنوان محصولات نورد سرد نیز شناخته می شوند، می توانند برای ساخت ظروف پخت و پز و وسایل آشپزخانه مانند کباب پز، سینک، قابلمه و اجاق ها استفاده شوند. ورق استنلس استیل به‌عنوان روکش یخچال، فریزر، کانتر و ماشین ظرف شویی استفاده زیادی دارد. بنابراین، یکی دیگر از کاربردهای فولاد ضدزنگ، استفاده از آن در تولید لوازم خانگی مختلف است.

معماری و کاربرد آهن زنگ نزن در ساختمان سازی

به دلیل ویژگی های فولاد زنگ نزن مانند مقاومت در برابر خوردگی و همچنین انعطاف پذیری، امروزه از فولاد ضد زنگ معمولا در ساخت و سازهای مدرن استفاده می ‌شود. این فولاد، معمولا در روکش های خارجی برای ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت های داخلی نیز به صورت نرده، تاپس ضد ضربه (صفحات رویه کابینت) و … کاربرد دارد. البته فولاد ضد زنگ، می تواند به ورود نور طبیعی به ساختمان کمک کند؛ بنابراین، باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی خواهد شد.

صنعت خودرو

از فولاد ضد زنگ برای اولین بار در دهه 1930 توسط شرکت فورد موتور برای ساخت اتومبیل استفاده شد. امروزه استفاده از فولاد ضد زنگ در صنعت خودرو در حال افزایش است. این فولاد به طور معمول در سیستم های اگزوز اتومبیل و همچنین تزئینات مورد استفاده قرار می گیرد.

از فولاد ضد زنگ در ساخت انواع وسایل حمل و نقل، از جمله کانتینرهای کشتی، تانکرهای جاده ای و سایر وسایل نقلیه استفاده می شود. این فولاد برای ساخت خودروهای حمل مواد شیمیایی، مایعات و محصولات غذایی، بسیار عالی است. استحکام بالای فولاد ضد زنگ باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و مقاومت در برابر خوردگی موجب کاهش هزینه های نگهداری خواهد شد.

حوزه پزشکی

یکی دیگر از کاربردهای فولاد ضدزنگ، حوزه پزشکی است. فولاد ضد زنگ برای محیط های بهداشتی، ایده‌آل است؛ زیرا به راحتی استریل می شود و در برابر خوردگی مقاوم است. این ماده در ساخت وسایل جراحی و دندانپزشکی، ساخت دستگاه های ضدعفونی کننده و اسکنرهای MRI استفاده می شود.

چه محصولاتی با استفاده از فولاد زنگ نزن تولید می شوند؟

اگر بخواهیم به طور دقیق تر از کاربردهای فولاد ضدزنگ در تولید محصولات مختلف اشاره کنیم، می توان کالاهای کاربردی متنوعی را نام برد. به عنوان مثال، ساعت های لوکس یا حتی نمونه های معمولی اصولا از جنس فولاد زنگ نزن تولید می شوند.

دسته دیگری از کالاهای تولیدی با فولاد ضد زنگ، لوازم خانگی هستند. در تولید این کالاها از ورق های فولادی استنلس استیل استفاده می شود. ماشین لباس شویی، ظرف شویی و یخچال ها نمونه ای از کاربردهای فولاد ضدزنگ در این صنعت است.

یکی دیگر از محصولات پرکاربرد و مهم تولیدشده با ورق فولادی ضدزنگ، لوازم پزشکی و ابزارهای جراحی هستند. فولاد ضدزنگ به دلیل خاصیت ضدمیکروبی و قابلیت ضدعفونی و تمیزشدن راحت، در تولید این کالاهای مهم و حساس کارایی دارند.

چرا استفاده از فولاد ضدزنگ ضروری است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا فولاد ضدزنگ برای کاربردها و محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون و خوردگی است. همچنین در برابر سایش مقاوم است و به راحتی تمیز می شود. به‌طورکلی، فولاد ضدزنگ به راحتی شکل می گیرند، ظاهری تمیز و جذاب دارند و نسبتاً سبک و در عین حال، بسیار بادوام هستند.

فولاد ضدزنگ

این محصولات بسیار قابل انعطاف هستند. این نوع فولاد به دلیل تطبیق پذیری، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی، در صنایع مختلف و توسط بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی مقاومت در برابر خوردگی فولاد ضدزنگ

فولاد ضدزنگ، گریدهای مختلفی دارد. هر یک از این دسته ها ویژگی هایی دارند که می تواند در کاربردهای فولاد ضدزنگ موثر باشد. مسئله خوردگی فولاد ضدزنگ یکی از موارد مهمی است که ممکن است برای مصرف کنندگان این محصول رخ دهد.

سری 300 فولاد ضدزنگ، در برابر موادی همچون هیدروکسید آمونیوم، حتی در غلظت های بالا و دماهای بالا مقاوم است. با این حال، این گرید از فولادهای زنگ نزن، زمانی که در معرض بازهای قوی تری مانند هیدروکسید سدیم قرار می گیرند، می توانند دچار ترک و شکستگی شوند.

در حالی که فولاد ضدزنگ اغلب در محیط های مرطوب یا اسیدی تحت تأثیر قرار نمی گیرد، سایر فلزات در تماس با آن در این محیط‌ ها اغلب دچار خوردگی گالوانیکی می شوند.

ویژگی مقاوم در برابر خوردگی فولاد ضدزنگ

نمرات مختلف مورد استفاده برای طبقه بندی صفحات فولادی ضدزنگ شامل اعداد و حروف H و L است. اینکه کدام صنعت از این فلز خاص و برای چه منظوری استفاده می کند، به درجه ورق فولادی بستگی دارد. پس در زمان خرید فولاد زنگ نزن حتما به گرید آن و کاربردهای فولاد ضدزنگ در صنعت خود دقت داشته باشید.

H و L مورد استفاده در گریدهای فولاد ضدزنگ اغلب به مقدار محتوای کربن موجود در ساختار محصول اشاره دارد. L برای صفحات فولاد ضدزنگ با کربن کم و H برای صفحات با کربن بالاست. شما می توانید برای اطلاع از تناسب گرید این محصول با کاربردهای فولاد ضدزنگ با کارشناسان اصفهان آهن تماس بگیرید.

ضمنا برای اطلاع از قیمت لحظه ای مقاطع فولادی می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت یا کانال اصفهان آهن از قیمت روز آهن آلات مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. کریمیان می گوید

    واسه ایمپلنت‌ دندان و ارتوپد هم میشه از این فولاد استفاده کرد؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      بله میشه
      به گفته جمینی