بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر در حوزه فولاد فعالیت داشته باشید و یا اینکه به‌عنوان مهندس ناظر بر ساختمان‌سازی نظارت داشته باشید، قطعاً میلگرد شناژ را می‌شناسید. میلگرد شناژ، یکی از انواع میلگردهایی است در پی یا فونداسیون سازه به کار می‌رود تا بتواند نیروهای واردشده برسازه را کنترل کند و مقاومت بیشتری به ساختمان بدهد. در این مقاله قرار است بیشتر و به‌صورت مفهومی‌تر در مورد بهترین میلگرد شناژ و کارائی آن صحبت کنیم. همچنین شما با بررسی بیشتر و انتخاب محصول می توانید؛ قیمت امروز میلگرد در سایزهای مختلف را مشاهده کرده و تصمیم نهایی برای خرید بگیرید. با ما همراه باشید.

کمی بیشتر در مورد میلگرد شناژ بدانیم

در پاسخ به این سؤال که معنی شناژ چیست؛ باید بگوییم که پی یا فونداسیون یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان است و میلگرد شناژ برای این قسمت از سازه استفاده می‌شود. یعنی شناژ فونداسیون یکی از اعضای اصلی سازه‌ها برای دوام و استحکام آن است. وظیفه‌ی اصلی آن، اتصال پی یا فونداسیون‌های عمودی به همدیگر است.

میلگرد شناژ

در برخی از موارد، متخصصان از پی منفرد استفاده می‌کنند؛ این کار باعث می‌شود که نیروی حاصل از وزن ساختمان را به‌صورت یکسان در تمام نقاط به زمین منتقل شود. این پی‌های نواری، یک بخش مقاوم کننده دارند که می‌تواند نیروی کشش و فشار را از فونداسیون‌های افقی و عمودی تحمل کند.

انواع شناژ

به‌طورکلی، شنازها به دودسته افقی و عمودی تقسیم می‌شوند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

شناژ افقی

در سازه‌هایی که ضد زلزله هستند، معمولاً از شناژ افقی استفاده می‌شود که به صورت ضربدری یا به شکل خرپا بین ستون‌های پی ساختمان استفاده می‌کنند تا ارتعاشات واردشده به نقاط اصلی فونداسیون کاهش پیدا کند و نیروهای واردشده به ساختمان به سمت زمین دفع شوند.

در ساخت این نوع شناژ، از 6 میلگرد طولی آجدار و 15 قلاب‌دار استفاده می‌شود و عرضی که برای آن در نظر گرفته می‌شود؛ حدود 35 سانتی‌متر است. در برخی از موارد این عرض حتی می‌تواند تا 60 سانتی‌متر هم افزایش پیدا کند؛ که این موضوع به فاصله بین ستون فونداسیون‌ها بستگی خواهد داشت.

نکته: خاموتی که بین میلگرد شناژ استفاده می‌شود، باید قطری بیش از 8 سانتی‌متر داشته باشد. قلاب خاموت هم حداقل 6 سانتی‌متر طول دارد.

شناژ عمودی

از شناژ عمودی معمولاً در ساختمان‌های چندطبقه استفاده می‌شود. استفاده از این محصول همیشه در ساختمان‌سازی واجب نیست؛ حتی ممکن است بسیاری از سازه‌ها، شناژ عمودی نداشته باشند و در صورتی از آن استفاده می‌شود که در طبقات از نوع افقی این مقطع فولادی استفاده‌شده باشد.

استفاده از این محصول باعث می‌شود که سازه در برابر زلزله دوام بیشتری داشته باشد و معمولاً برای ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، استفاده از آن ضروری است. حداقل عرض شناژ قائم، 20 سانتی‌متر است و نباید از 25 سانتی‌متر کمتر باشد.

شناژ مورب

شناژ مورب، به اندازه افقی اجرا می‌شود، تا باعث ایجاد کلاف سازی مضاعف در محور دو پی زیرین تحتانی و پی فوقانی شود. ‌میلگردگذاری در شناژ مورب، از پشت تا پشت تحتانی پی پیش می‌روند، تا به پی فوقانی با طول گیرداری کامل ختم شود و اتصال بسیار اصولی جهت مهار سازی کلاف‌‌ به وجود آورد.

شناژ مخفی (تای بیم) ‌

برای ایجاد شناژ مخفی باید از دو میلگرد سایز 16 استفاده کرد. یکی از این میلگردها در بالا و یکی دیگر در پایین مقطع قرار می‌گیرد و حدقل عرضی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ 10 سانتی‌متر است. در بسیاری از موارد، مهندسان، هدف استفاده از شناژ را محدود کردن نشست متقارن در پی‌ها می‌دانند؛ با اینکه می‌توان گفت که ممکن است شناژ برای این کار عملکرد داشته باشد، ولی در زمان محاسبات مهندسی، نشست پی منفرد را بدون در نظر گرفتن شناژ، در محدوده مجاز محدود می‌کنند.

این نکته را هم اضافه کنیم که در صورتی که به شکل مناسبی داخل زمین اتصال داده شده باشند، می‌توان حتی از میلگرد شناژ هم استفاده نکرد.

کاربرد استفاده از شناژ چیست؟

هدف اصلی استفاده از شناژ، این است که بتواند نیروهای واردشده بر ساختمان را کنترل کند؛ یعنی عمده استفاده از شناژ، به‌خاطر بالابردن تحمل سازه در برابر نیروهای احتمالی است. استفاده از این مقطع فولادی باعث می‌شود که خسارتی به سازه وارد نشود و در مواقع زلزله و حوادث احتمالی، دوام بالایی داشته باشد.

پی‌ریزی ساختمان یا فونداسیون، یکی از بخش‌های اصلی ساختمان‌سازی است و شناژ فونداسیون هم در این قسمت کاربردهای زیادی دارد و جهت اتصال فونداسیون عمومی با یکدیگر استفاده می‌شود.

آیا نوع میلگرد مورد استفاده برای شناژ مهم است؟ 

پاسخ این سوال کلی است؛ چراکه برای انتخاب بهترین میلگرد، باید به ماهیت ساختمان توجه کرد. شناژ کف، شنا دیواری و… ازجمله موارد کاربرد آن در ساختمان‌سازی هستند. علاوه بر دو مورد بالا (شناژ افقی و شناژ عمودی) در بسیاری از موارد از شناژ معرب و حتی شناژ مخفی هم در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

بهترین میلگرد برای شناژ

هرکدام از این‌ها می‌توانند کاربرد متفاوتی در یک سازه داشته باشند؛ اما بهترینشان، میلگردی است که مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و  بتواند در برابر نیروهای کششی زمین مقابله کند. میلگرد فولادی یکی از انواع میلگردهای رایج برای شناژ در سازه است؛ چراکه این نوع میلگردها مقاوم‌اند و در برابر بسیاری از محیط‌ ها به‌خصوص محیط‌های مرطوب، دوام زیادی دارند. وقتی‌که میلگرد درون بخش‌های از پیش تعیین‌شده و طبق نقشه در فونداسیون قرار می‌گیرند، درنتیجه میلگردها باید در قالب‌بندی‌های کاملاً مشخص‌شده در دو گروه میلگرد اصلی و میلگرد تقویتی جایگذاری شوند.

در این مقاله در مورد میلگرد شناژ صحبت شد. همان‌طور که گفتیم، معمولاً این محصول در 4 نوع تقسیم می‌شود و با توجه به ماهیت ساختمان می‌تواند برای کاربردهای مختلفی استفاده شود. میلگرد فولادی، بهترین نوع میلگرد برای شناژ است؛ به این دلیل که مقاوم و مستحکم است و درنهایت از سازه در برابر اتفاقات احتمالی محافظت می‌کند.

اگر باوجود هرکدام از این موارد گفته‌شده، بازهم سؤالی در این زمینه‌دارید می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.