دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در دهه اخیر به دلیل افزایش قیمت آهن‌‌آلات و مصالح ساختمانی، صنعت ساخت‌وساز با چالش‌های بسیاری مواجه شده است. در صورتیکه که پیش از آن کسب درآمد بالا از این حوزه کار سختی نبود. از جمله راه‌های افزایش سود در ساخت‌وساز خرید میلگرد و دیگر مقاطع فولادی با استفاده از سهمیه دولتی و پروانه ساختمان است. این روش باید از مجرای بورس کالا انجام پذیرد. قیمت امروز میلگرد در بورس و بازار با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند؛ مهم‌ترین مزیت خرید میلگرد از بازار بورس نسبت به بازار آزاد قیمت آن است. اگر شما نیز درباره دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان کنجکاو هستید؛ با ما بمانید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

شرایط دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

پروانه ساختمان که با نام مجوز ساختمان نیز شناخته می‌شود؛ مجوزی است که مراکزی مانند مراکز خدمات الکترونیک شهر، شهرداری، بخشداری، دهداری و… صادر می‌کنند. به‌منظور دریافت این مجوز علاوه بر اینکه نقشه‌های سازه باید با مقررات ملی ساختمان و شهرداری هماهنگ باشد، یکسری مدارک را نیز باید تحویل دهید.  با این مجوز شما اجازه قانونی برای ساخت‌وساز را پیدا می‌کنید. از سویی دیگر پروانه ساختمان وجاهت قانونی دارد؛ یعنی شروع پروژه بدون دریافت آن خلاف قانون شمرده می‌شود. 

مدارک موردنیاز برای دریافت پروانه ساختمان

نخستین مرحله برای دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان شامل ارائه مدارکی مانند سند مالکیت و کپی آن، برگه تسویه حساب عوارض ساختمان و شهرداری، اصل و کپی مدارک هویتی، نقشه‌های سازه و فیش پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمان می‌شود.

مراحل ثبت نام میلگرد دولتی و دریافت سهمیه

برای دریافت جواز اصلی ساختمان باید مراحلی را طی کنید. در گام اول مالک یا نماینده قانونی جهت تشکیل پرونده باید به دفاتر پیشخوان دولت یا شهرداری مراجعه کند؛ سپس شهرداری نماینده‌ای را برای بازدید از محل ساخت پروژه و بررسی درخواست مالک می‌فرستد. در مرحله دوم، بر اساس اصلاحات نماینده شهرداری تغییرات لازم در نقشه صورت می‌گیرد. در گام سوم نوبت به پرداخت عوارض ساختمان می‌رسد؛ پس از انجام این مرحله درخواستی برای برای تخصیص مهندس ناظر و امضای قرارداد با مهندسی که از طرف سازمان نظام‌مهندسی تعیین ‌شده ثبت می‌شود. در نهایت پروانه ساخت توسط شهرداری صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که دریافت جواز مسیری پر پیچ و خم دارد و ممکن است ۹ ما یا بیشتر نیز به طول بیانجامد. پس از صدور پروانه بین ۲ الی ۴ سال زمان دارید تا بر اساس آن، برای گرفتن سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان اقدام کنید و کار را به اتمام برسانید.

مراحل ثبت نام میلگرد دولتی و دریافت سهمیه

بررسی قیمت میلگرد دولتی

قیمت میلگرد در بورس و بازار با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند؛ البته فرمول قیمت‌گذاری سالهاست که دست‌خوش تغییرات شده است. برای مثال در دوره‌ای این فرمول وابسته به قیمت دلار نیمایی و قیمت جهانی فولاد بوده و در دوره‌ی بعدی به میزان تقاضا در هفته قبل از عرضه وابسته شد. دی ماه سال ۱۴۰۱ قرار بود قیمت دلار موجود در این فرمول بر اساس قیمت دلار آزاد محاسبه شود که خوشبختانه این تصمیم به سر انجام نرسید. لازم به ذکر است اگر این اتفاق می‌افتاد دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان چندان به‌صرفه نبود.

مزایای خرید میلگرد با پروانه ساختمان

مهم‌ترین مزیت خرید میلگرد از بازار بورس نسبت به بازار ازاد قیمت آن است. قیمت میلگرد با پروانه ساختمان که با نام میلگرد دولتی نیز شناخته می‌شود؛ نسبت به‌ خرید از درب کارخانه نیز ارزان‌تر تمام می‌شود. علاوه بر این خرید از بازار بورس دست دلال‌ها را از بازار آهن کوتاه می‌کند. چراکه در این روش کارگزاری تنها واسطه میان شما و کارخانه است. به همین دلیل دلال‌ها و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند میلگرد را تنها برای سرمایه‌گذاری خریده و در زمان دیگری به‌فروش برسانند. علاوه بر موارد ذکر شده نوسان قیمت در بورس کالا از بازار آزاد کمتر است و شما می‌توانید در مدت زمانی طولانی انتظار بیشتری از ثبات نرخ دولتی داشته باشید.

خرید میلگرد از بورس با پروانه ساختمان در دهه ۷۰ ممکن بود؟

فروش میلگرد با پروانه ساختمان دیگر انجام نمی‌شود و همچین طرحی وجود ندارد؛ اما برای رفع ابهام و افزایش اطلاعات کاربران و خریداران، بیشتر به بررسی نحوه خرید میلگرد با پروانه ساختمان می‌پردازیم.

خرید میلگرد با پروانه ساختمان از طریق بورس انجام می‌گرفت. خریداران با کد بورسی و مراجعه به کارگزاری‌های بورس و ارائه پرواه ساختمان، امکان خرید میلگرد را داشتند. نکته‌ای که این افراد باید به آن دقت می‌کردند زمان عرضه میلگرد در بورس کالا بود؛ زیرا خرید و فروش این محصول در روز و ساعت خاصی انجام می‌شد. برای خرید نماینده کارگزاری در روز و ساعت مقرر در بورس حاضر شده و سفارش خریدار را با توجه به تناژ و برند مورد نظر خریداری می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، لازم است به این نکته توجه کنید که این روش خرید به دلیل محدودیت‌های موجود برای گروه خاصی از خریداران مناسب خواهد بود. از جمله محدودیت‌هایی که امکان بحث دارند، عدم امکان خرید در تناژ پایین و الزام به تهیه میلگرد به صورت سبد کالایی یعنی میلگرد با سایزهای متفاوت است. به طوری که در این روش خرید، به موجود ریالی بالایی نیاز دارد و برای خریدارانی مانند شرکت‌های بازرگانی آهن‌آلات، شرکت‌های دولتی و… مناسب‌تر بود.

خرید میلگرد از بورس با پروانه ساختمان

خرید میلگرد، سایر مقاطع فوادی و هر کالای دیگر از بورس زمان‌بر بوده و به‌تخصص در این زمینه نیاز دارد. توصیه می‌کنیم اگر قصد تهیه میلگرد از بورس کالا را دارید اما دانش کافی در این زمینه ندارید یا به میلگردی با تناژ پایین یا نوع خاصی نیاز دارید؛ خرید خود را از طریق شرکت‌های بازرگانی مانند اصفهان آهن انجام دهید. شما می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای قیمت میلگرد را در سایت ما دنبال کنید.

از جمله راه‌های افزایش سود در ساخت‌وساز، خرید میلگرد، دیگر مقاطع فولادی با استفاده از سهمیه دولتی و پروانه ساختمان است. پروانه ساختمان که با نام مجوز ساختمان نیز شناخته می‌شود؛ مجوزی است که مراکزی مانند مراکز خدمات الکترونیک شهر، شهرداری، بخشداری، دهداری و… صادر می‌کنند. برای دریافت جواز اصلی ساختمان باید سری مراحلی را طی کنید. قیمت میلگرد در بورس و بازار با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند. مهم‌ترین مزیت خرید میلگرد از بازار بورس نسبت به بازار ازاد قیمت آن است. فروش میلگرد با پروانه ساختمان دیگر انجام نمی‌شود و در حال حاظر همچین طرحی وجود ندارد.

برای دریافت جواز اصلی ساختمان چه مراحلی را باید طی کنید؟

ابتدا مالک جهت تشکیل پرونده باید به دفاتر پیشخوان دولت یا شهرداری مراجعه کند؛ سپس شهرداری نماینده‌ای را برای بازدید از محل ساخت پروژه می‌فرستد. سپس بر اساس اصلاحات نماینده شهرداری تغییرات لازم در نقشه صورت می‌گیرد. در گام سوم نوبت به پرداخت عوارض ساختمان می‌رسد؛ پس از انجام این مرحله درخواستی برای برای تخصیص مهندس ناظر و امضای قرارداد با مهندسی که از طرف سازمان نظام‌مهندسی تعیین ‌شده ثبت می‌شود. در نهایت پروانه ساخت توسط شهرداری صادر می‌شود.

چه مدارکی برای دریافت پروانه ساختمان نیاز است؟

مدارکی مانند سند مالکیت و کپی آن، برگه تسویه حساب عوارض ساختمان و شهرداری، اصل و کپی مدارک هویتی، نقشه‌های سازه و فیش پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمان نیاز است.

خرید میلگرد با پروانه ساختمان چه مزایایی دارد؟

قیمت میلگرد با پروانه ساختمان نسبت به‌ خرید از درب کارخانه نیز ارزان‌تر تمام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. اکبر می گوید

    سلام. چطوری میلگرد دولتی بگیرم… کد بورسی میخواه ندارم. کارگزار تحویل نمیگیره