تفاوت پروفیل سبک و پروفیل سنگین

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پروفیل‌ها جزء مقاطع فولادی مهم هستند که در صنایع مختلف، اعم از ساختمان‌سازی، راه‌سازی و ساخت در و پنجره، کاربردهای فراوانی دارند. پروفیل‌ها به طور کلی به دو دسته‌ی باز و بسته تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های باز، شامل تیرآهن، نبشی، میلگرد، ناودانی و تسمه است؛ در حالی که پروفیل‌های بسته، شامل لوله، قوطی و در و پنجره می‌شود. قبل از این که به بررسی تفاوت پروفیل سبک و پروفیل سنگین بپردازیم، بهتر است انواع پروفیل، کاربرد و ویژگی‌هایشان را بشناسیم.

در صنعت ساختمان‌سازی، از مصالح فراوانی استفاده می‌شود. هر کدام از این مصالح به نوعی در تکمیل ساختمان، نقش اساسی دارند. یکی از مصالح مهم و ضروری در ساختمان‌سازی، پروفیل است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارد. برای آشنایی کامل‌تر و بهتر با قوطی پروفیل، می‌توانید مطلب «قوطی پروفیل چیست» را بخوانید.

پروفیل چیست؟

پروفیل

پروفیل‌ها به طور کلی به دو دسته‌ی صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند. در حوزه‌ی ساختمانی از پروفیل‌ها برای در و پنجره‌ی آلومینیومی و در صنعت برای ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود.

پروفیل‌ها از نظر تولید، به سه دسته‌ی نورد گرم، نورد سرد و پروفیل مرکب تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های مرکب، از ترکیب پروفیل نورد گرم و نورد سرد حاصل می‌شود. در حالی که پروفیل نورد سرد، با شکل‌دهی ورق‌های فولادی از طریق خم‌کردن و پرس تولید شده و ظاهر آن، ناودانی‌شکل است. پروفیل نورد گرم نیز از نورد گرم شمش فولادی تهیه می‌شود.

مشاهده کنید: قیمت پروفیل قوطی

پروفیل سنگین

پروفیل سنگین در ابعاد بالا و از ورق سیاهی با ضخامت 1.5 میلی‌متر، تولید می‌شود. این نوع پروفیل‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جوش‌پذیری عالی، سختی سطح و مقاومت خمشی بالا اشاره کرد. موارد زیر، مهم‌ترین کاربردهای پروفیل سنگین هستند:

  • ساخت شاسی ماشین‌آلات سنگین
  • ساخت دستگاه‌های صنعتی
  • ساخت در و پنجره

ما در این مطلب به صورت اختصار در مورد پروفیل سنگین صحبت کردیم؛ برای دریافت اطلاعات کاملتر و جامع‌تر در مورد این پروفیل، روی لینک زیر کلیک کنید:

«در مورد پروفیل سنگین بیشتر بدانید»

پروفیل سبک

پروفیل-سبک

پروفیل سبک از ورق روغنی یا ورق نورد سرد تولید می‌شود. ضخامتی که برای پروفیل‌های سبک در نظر گرفته می‌شود، کمتر از 1.5 میلی‌متر است و به همین دلیل، به آن‌ها پروفیل سبک یا پروفیل مبلی نیز گفته می‌شود.

پروفیل سبک، ویژگی‌های بسیاری دارد و در صنایع مختلفی قابل استفاده است. تنوع وزنی، قابلیت آبکاری، کیفیت عالی سطح و همچنین فرم پذیری مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل سبک است.

قیمت پروفیل سبک از نوع سنگین آن گران‌تر است. از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید‌کننده‌ی پروفیل سبک، می‌توان کارخانه‌ی صبا، صنعت هما و توسعه‌ی فولاد ساب را نام برد.

کاربرد پروفیل سبک

از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل سبک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت مبلمان، صندلی و کانتینر
  • ساخت دوچرخه‌
  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت خودروسازی

قیمت پروفیل سبک

به طور کلی، مسائلی مانند قیمت دلار، تعرفه‌ی گمرگی و عواملی از این قبیل، در قیمت نهایی پروفیل سبک دخیل هستند. قیمت پروفیل سبک در واحد وزن، از پروفیل سنگین بیشتر است، اما هزینه‌ی آن در واحد طول، از پروفیل سنگین کمتر است.

تفاوت پروفیل سبک و پروفیل سنگین

تفاوت پروفیل سبک و پروفیل سنگین

موارد زیر، مهم‌ترین تفاوت‌های پروفیل سبک و سنگین هستند:

  • نحوه‌ی تولید: اولین تفاوت این دو نوع پروفیل، روش تولید آن‌هاست. پروفیل سبک یا همان مبلی را از ورق روغنی تهیه می‌کنند، در حالی که برای تولید پروفیل سنگین از ورق سیاه استفاده می‌شود.
  • ضخامت: تفاوت دیگر پروفیل سبک و سنگین، مربوط به ضخامت آن‌هاست. ضخامت پروفیل‌های سبک از ۱/۵ میلی‌متر کمتر است در حالی که پروفیل‌های سنگین با ضخامت بالاتر از ۱/۵ میلی‌متر تولید می‌شوند.
  • کاربرد: بیش‌ترین کاربرد پروفیل سنگین در مکان‌هایی است که نیاز به تحمل نیروی زیاد باشد؛ در حالی که پروفیل سبک، چنین کاربردی ندارد.
  • قیمت: قیمت پروفیل‌ سبک، بیش‌تر است.

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله به تفاوت‌های بین پروفیل سبک و سنگین پرداختیم. با توجه به مطالب گفته شده، پروفیل سبک و سنگین از نظر قیمت، کاربرد، ضخامت و نحوه تولید تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. امروزه استفاده از پروفیل‌های سبک را در هر صنعت و حرفه‌ای می‌توان دید؛ از دوچرخه گرفته تا ساخت خودرو.

امیداواریم این توضیحات برای شما عزیزان مفید باشد، اگر اطلاعات بیشتری از تفاوت‌های میان قوطی پروفیل سبک و سنگین دارید، با همراهان اصفهان آهن به اشترک بگذارید. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت آهن، به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.