تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مصالح مهم ساختمانی، تیرآهن هاش است که به دلیل شباهت آن به حرف H انگلیسی، به این نام شناخته‌ می‌شود. این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن معمولی، بال‌های پهن‌تری دارد و بال و جان آن، تقریبا با هم برابر است. تیرآهن هاش، در دو نوع  سبک و سنگین تولید و به بازار عرضه می‌شود که هرکدام تفاوت‌های زیادی دارند. در ادامه می‌خواهیم به تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین بپردازیم.

قیمت مقاطع فولادی به دلیل عوامل مختلفی، مرتباً در حال نوسان است و هر روزه شاهد افزایش یا کاهش قیمت‌ها هستیم. با مراجعه به صفحه قیمت تیراهن می‌توانید از قیمت نهایی این محصول مطلع شوید.

فایل صوتی 

فرآیند تولید تیرآهن هاش یا بال‌پهن

در ساختمان‌سازی، هرچه کیفیت تیرآهن هاش (H) بالاتر باشد، کیفیت نهایی سازه نیز بالاتر خواهد بود. از نظر ظاهری، تیرآهن باید دارای ضخامت طولی یکسان بوده و همچنین بدنه‌ی ترازی داشته باشد.

اصلی‌ترین مرحله‌ در تولید تیرآهن هاش نیز فرآیند نورد گرم می‌باشد؛ اما نسبت به تیرآهن معمولی، زمان بیشتر و تجهیزات دقیق‌تری نیاز است تا تمام طول محصول یکنواخت بوده و کیفیت قابل توجهی داشته باشد؛ به همین خاطر، قیمت تیرآهن هاش از تیرآهن معمولی بالاتر است.

تولید تیراهن بال پهن

برای تولید تیرآهن بال‌پهن، ابتدا شمش‌ها وارد کوره شده و بعد از رسیدن به دمای 1100 درجه‌ی سانتی‌گراد، از غلتک‌های مربوطه عبور کرده و پس از عبور از ایستگاه‌های چند مرحله‌ای، تحت فشار قابل توجهی قرار گرفته و فرآیند شکل‌گیری اتفاق می‌افتد. سپس، کاهش ضخامت بال و لبه‌ها و در پایان، سایزینگ نهایی صورت می‌گیرد.

ابعاد تیرآهن هاش

معمولاً تیرآهن‌ها در سایزهای ۶ تا ۱۴ متر تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند که استاندارد اروپا از جمله معروف‌ترین این استانداردهاست.

در ایران نیز این نوع استاندارد برای تهیه‌ی انواع پروفیل‌های ساختمانی از جمله هاش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ی قابل توجه این است که هر اندازه قطر تیرآهن بیشتر باشد، بالطبع می‌تواند مقاومت بالاتری در برابر فشار و وزن از خود نشان دهد.

ابعاد تیرآهن هاش

سایزهای تولیدی تیرآهن هاش متنوع بوده و از سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود؛ سایز های بالای ۷۰۰ میلی‌متر، فقط برای مصارف خاص هستند. در کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان نیز تیر آهن هاش در سایز های ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود.

تیرآهن هاش سنگین

تیرآهن هاش سنگین، یکی از پُرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است که برای ساخت ستون‌ها و به طور کلی در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا باشد، استفاده می‌شود. همچنین به علت مقاومت بالای این نوع تیرآهن در تحمل وزن زیاد، در تهیه‌ی تیر و خرپا هم کاربرد دارد.

از تفاوت‌های تیرآهن هاش سبک و سنگین می‌توان به این موارد اشاره کرد که تیرآهن هاش سنگین دارای بال‌های پهن‌تر و ضخامت بیشتری است. همچنین تنش کمتری را تحمل می‌کند و به علت سطح مقطع بزرگتر، به عنوان ستون‌های عمودی از آن‌ استفاده می‌شود.

در صنایعی که نیاز به مقاومت بالایی دارند، از جمله سدسازی، پل‌سازی و … از تیرآهن هاش سنگین استفاده می‌شود. در صورت نیاز می‌توان این تیرآهن را تا طول 100 متر هم سفارش داد.

تیرآهن هاش سبک

تیرآهن هاش سبک مانند تیرآهن هاش سنگین دارای مقاومت بالایی است، بال‌های پهنی دارد اما در مقایسه با تیرآهن هاش سنگین، ضخامت کمتری دارد.

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین

از دیگر تفاوت تیراهن هاش سبک و هاش سنگین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به طور کلی تیرآهن هاش برای طول‌های 100 متر هم کاربرد دارد. علاوه بر ویژگی‌های مثبت این محصول، قیمت آن نیز مناسب و به‌صرفه است.

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

یکی از مزایای این نوع تیرآهن‌ها، فراوانی‌شان در تمامی کشورها است. همچنین، به علت مقاومت بالای جان‌ در برابر نیرو‌های برشی و استحکام بال‌ها در برابر خمش‌های لحظه‌ای، کاربرد عمده‌ای دارند. از مهمترین تفاوت تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز هرکدام
  • کاربرد هرکدام از این دو محصول
  • نوع بال‌های هاش سنگین و هاش سبک
  • و…

برای بسیاری از افرادی که در حوزه‌های ساختمانی و عمرانی فعالیت دارند، تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین از موارد مهمی است که باید از آن مطلع شوند! در اصل، ضخامت تعیین‌شده به عنوان عمده‌ترین تفاوت این دو محصول در نظر گرفته می‌شود. تیرآهن هاش سبک ضخامت کمتری دارد و این در حالی است که تیرآهن هاش بال پهن از ضخامت بیشتری برخوردار است.

در این مطلب در مورد تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین صحبت شد که عمده‌ترین  تفاوت آن‌ها در ضخامت‌شان است. تیرآهن هاش سبک، ضخامت کمتری نسبت به نوع سنگین دارد.

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین در چیست؟

این دو محصول از نظر شکل ظاهری و نوع بال، عملکرد و همچنین سایز با هم متفاوت هستند.

کاربردهای تیرآهن هاش سنگین چیست؟

در صنایعی که نیاز به مقاومت بالایی دارند، از جمله سدسازی، پل‌سازی و … از تیرآهن هاش سنگین استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.