نحوه تشخیص کارخانه سازنده میلگرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگردهای موجود در بازار، علاوه بر این که در گریدها و استانداردهای گوناگونی تولید شده‌اند، تولیدکنندگان متفاوتی هم دارند. ممکن است در موقعیت خاصی، نیاز داشته باشید که اطلاعات دقیقی درباره‌ی تولیدکننده‌ی میلگرد، گرید آن و نکات دیگر کسب کنید. در چنین وضعیتی، باید به علامت اختصاری میلگرد توجه کنید. علامت اختصاری، یک نشان متمایزکننده روی انواع میلگردهاست. در این مقاله، قصد داریم درباره‌ی علامت اختصاری میلگرد صحبت کنیم که بهترین نحوه‌ی تشخیص کارخانه‌ سازنده‌ میلگرد است.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد-چیست

میلگرد، یک مقطع فولادی پُرکاربرد است که در گریدها و با آلیاژهای گوناگونی تولید می‌شود. میلگرد به دو شکل کلی آجدار و بدون آج ساخته می‌شود تا نیاز بازه‌ی گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان محصولات فولادی را در بر بگیرد. گفتنی است که بیشترین کاربرد و استفاده‌ی میلگرد در ساختمان‌سازی و بُرج‌سازی، کنار مصالحی مانند بتن است. میلگرد، مقاومت کششی بسیار بالایی دارد و همین مسئله باعث می‌شود که بتن را در برابر فشارهای وارده، حفظ کند.

میلگرد در چه انواعی تولید می‌شود؟

میلگرد، علاوه بر مدل آجدار و بدون آج، شامل مدل‌های دیگری هم می‌شود. به عنوان نمونه، یک استاندارد روسی معروف برای تولید میلگرد وجود دارد که بر اساس آن، میلگردها به چهار دسته‌ی کلی A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. ظاهر، ابعاد، آلیاژ و ویژگی‌های مکانیکی هر کدام از این گریدها، با یکدیگر متفاوت است.

در ادامه، دو جدول را ارائه می‌دهیم که به تشریح انواع میلگرد، حروف اختصاری مربوط به گرید آن و علامت اختصاری روش‌های تولید میلگرد پرداخته است؛ در ادامه‌ی مقاله، نکات بیشتری درباره‌ی کارایی علامت اختصاری میلگرد، بیان خواهیم کرد.

  • جدول نماد انگلیسی انواع میلگرد:
نوع میلگردنماد انگلیسی میلگردسایز آج میلگردگرید در استاندارد روسی
میلگرد آجدار مارپیچJآج 340A2
Lآج 350
میلگرد آجدار جناغیCآج 400A3
Hآج 420
میلگرد آجدار مرکبSآج 500A4
Fآج 520
  • جدول نماد انگلیسی روش‌های تولید میلگرد:
نماد انگلیسیفرآیند یا روش تولید میلگرد
Tتولید‌شده با فرآیند ترمکس (تکنولوژی خنک‌سازی ترمکس)
Uساخته‌شده به روش آلیاژسازی
Aساخته‌شده به روش استانداردی که در شناسنامه‌ی محصول، درج شده

بهترین نحوه تشخیص کارخانه سازنده میلگرد

روش‌های گوناگونی برای تشخیص کارخانه‌ی سازنده‌ی میلگرد وجود دارد؛ در ساده‌ترین حالت، شما می‌توانید با بررسی فاکتور یا حتی آنالیز شیمیایی محصول، کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی میلگرد و ترکیبات شیمیایی آن را به صورت دقیق به دست آورید. اما نکته اینجاست که باید از راهی کم‌دردسرتر استفاده کنیم تا کارخانه‌ی سازنده‌ی میلگرد را بیابیم.

بنا به نظر متخصصان عرصه‌ی صنعت، بهترین و حرفه‌ای‌ترین راه برای شناسایی سریع و بدون اشتباه میلگرد، توجه به علامت اختصاری میلگرد است.

علامت اختصاری میلگرد چیست؟

علامت اختصاری میلگرد
علامت اختصاری میلگرد

روی اکثر میلگردهای موجود در بازار، یک متن انگلیسی به همراه چند عدد، حک شده است. این متن، حاوی اطلاعات دقیقی درباره‌ی کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی میلگرد، گرید آن و روش تولید میلگرد می‌باشد. با بررسی و رمزگشایی از علامت اختصاری میلگرد، به سادگی قادر خواهید بود کارخانه‌ی سازنده‌ی میلگرد را پیدا کنید. درباره‌ی علامت اختصاری باید بگوییم که روی برخی دیگر از میلگردها، اطلاعات کامل‌تری مانند قطر، ضخامت و نوع آج نیز درج شده است؛ به بیان دیگر، این علامت‌ها مانند شناسنامه‌ی میلگرد هستند.

علامت اختصاری میلگرد چگونه تفسیر می‌شود؟

در قسمت‌های قبلی، دو جدول درباره‌ی علامت اختصاری انواع گریدهای میلگرد و علامت اختصاری انواع روش‌های تولید میلگرد آوردیم؛ این جدول‌ها به شما کمک می‌کنند تا فرآیند تفسیر علامت اختصاری میلگرد را راحت‌تر انجام دهید. در ادامه، به صورت دقیق‌تر، تفسیر علامت اختصاری میلگرد را آموزش می‌دهیم.

  • اولین حرف انگلیسی علامت اختصاری میلگرد (از چپ به راست)، مربوط به کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی میلگرد است؛ در ادامه‌ی این مقاله، کارخانه‌های تولیدکننده‌ی میلگرد و علائم اختصاری آن‌ها را بیان می‌کنیم.
  • دومین حرف علامت اختصاری میلگرد، مربوط به نوع آج میلگرد است؛ در بخش‌های قبلی، علائم اختصاری انواع آج میلگرد را بیان کردیم.
  • سومین حرف علامت اختصاری میلگرد، مربوط به روش تولید آن است؛ جدول این علامت‌ها را نیز در بخش‌های قبلی با دقت بررسی کردیم.
  • چهارمین قسمت علامت اختصاری میلگرد، مربوط به سایز کلی آن است؛ سایزهای رایج میلگرد شامل سایز 16، 18، 20، 22 و 24 می‌شود.

نکته اول: در پایان، نماد برخی از کارخانه‌های تولید میلگرد با دو حرف انگلیسی CO قید شده است؛ این دو حرف، مخفف کلمه‌ی COMPANY، به معنای کارخانه است.

نکته دوم: برخی کارخانه‌های تولیدکننده‌ی میلگرد، به جای درج یک متن که ترکیبی از حروف انگلیسی و اعداد باشد، از یک برآمدگی استفاده می‌کنند؛ این شرکت‌ها با درج این برآمدگی یا علامت غیرحرفی خاص، بیان می‌کنند که تولیدکننده‌ی میلگرد هستند.

آیا همه علائم اختصاری با یک ترتیب خاص نوشته می‌شوند؟

علامت-اختصاری-میلگرد
علامت-اختصاری-میلگرد

قوانین و مقرراتی که در قسمت قبلی بیان کردیم، اصولی هستند که معمولاً شرکت‌ها در نوشتن علامت اختصاری میلگرد استفاده می‌کنند، اما نکته اینجاست که بسیاری از شرکت‌ها هم بدون توجه به این ترتیب، علامت اختصاری میلگرد تولیدی خود را با نظم یا ترتیب دیگری نشان می‌دهند.

همچنین ممکن است برخی تولیدکنندگان، یک‌سری اطلاعات اضافی را روی میلگردها درج کنند؛ درحالی که برخی تولیدکنندگان دیگر، به بیان نوع آج میلگرد و علامت اختصاری شرکت، بسنده می‌کنند.

آموزش تفسیر علامت اختصاری میلگرد به همراه مثال

با توجه به نکات گفته‌شده، باید بتوانید بر اساس علائم اختصاری میلگردها، اطلاعاتی درباره‌ی کارخانه‌ی تولیدکننده، نوع آج و نحوه‌ی تولید محصول به دست آورید. در ادامه‌ی این بخش، با ذکر چند مثال، فرآیند شناسایی و تفسیر علامت اختصاری میلگرد را ساده‌تر بیان می‌کنیم.

ARIA CT 16

  • ARIA: علامت اختصاری شرکت تولیدکننده که مربوط به شرکت آریا ذوب است.
  • C: میلگرد گرید A3 آجدار جناغی با سایز آج 400.
  • T: تولیدشده با فرآیند مدرن ترمکس.
  • 16: نشان‌دهنده‌ی سایز کلی میلگرد است که 16 می‌باشد.

AG J U

  • AG: بیان‌کننده‌ی شرکت تولیدکننده‌ی میلگرد است؛ این علامت، متعلق به کارخانه‌ی فولاد آناهیتای گیلان است.
  • J: بیانگر این است که میلگرد آجدار مارپیچ با سایز آج 340 و گرید A2 است.
  • U: علامت اختصاری فرآیند تولید میلگرد است؛ این علامت، مربوط به روش آلیاژسازی است.

FAT CT

  • FAT: علامت اختصاری تولیدکننده‌ی میلگرد است؛ این علامت، مربوط به شرکت فولاد ارگ تبریز است.
  • C: مربوط به نوع میلگرد است؛ این میلگرد، آجدار جناغی است که با سایز آج 400 در گرید A3 تولید شده است.
  • T: مربوط به فرآیند تولید میلگرد است؛ این علامت، نشان‌دهنده‌ی این مسئله است که میلگرد با روش ترمکس تولید شده است.

SAIS ST

  • SAIS: نشان‌دهنده‌ی تولیدکننده‌ی میلگرد؛ این علامت، مختص شرکت سرمد ابر کوه یزد است.
  • S: نشان‌دهنده‌ی اطلاعات تولید و شکل ظاهری میلگرد است؛ این میلگرد، آجدار مرکب با سایز آج 500 است که در گرید A4 تولید شده است.
  • T: این علامت، نشان می‌دهد که میلگرد با روش ترمکس، تولید شده است.

علامت اختصاری برخی از تولیدکنندگان میلگرد

علامت اختصاری تولیدکنندگان میلگرد
علامت اختصاری تولیدکنندگان میلگرد

کشور ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی است؛ پس مطمئناً بازه‌ی گسترده‌ای از تولیدکنندگان داخلی در عرصه‌ی فولادسازی فعال هستند. بسیاری از این تولیدکنندگان، میلگرد هم می‌سازند. با توجه به این مقدمات، باید بگوییم که یاد گرفتن و به خاطرسپردن علائم اختصاری همه‌ی تولیدکنندگان میلگرد، تقریباً غیر ممکن است. به سبب همین مسئله، علامت‌های اختصاری تولیدکنندگان برتر میلگرد را به همراه یک توضیح مختصر درباره‌ی هر کدام، بیان خواهیم کرد.

  • AFA:

مربوط به شرکت آذر فولاد امین است؛ این شرکت در سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و میلگردهای فولادی را در گریدهای گوناگونی تولید می‌کند؛ علاوه بر این علامت، آذر فولاد امین، علامت اختصاری AFA STEEL را هم روی میلگردهای خود درج می‌کند.

  • YRM:

شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، میلگردهای تولیدی خود را با این علامت به بازار عرضه می‌کند؛ گفتنی است که این شرکت در سال 1375 تأسیس شده است.

  • AKS:

این علامت، متعلق به فولاد امیرکبیر خزر است؛ شرکت فولاد امیرکبیر خزر در سال 1390 تأسیس شده و با ظرفیت تولید 350 هزار تُن محصول در سال، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داخلی میلگرد به حساب می‌آید.

  • AS:

شرکت آریان فولاد با این علامت، محصولات خود را تولید می‌کند؛ گفتنی است که این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مقاطع فولادی خصوصی در ایران و خاورمیانه می‌باشد.

برای تشخیص کارخانه‌ی سازنده‌ی میلگرد، روش‌های گوناگونی وجود دارد؛ از چک‌کردن فاکتور محصول گرفته تا آنالیز شیمیایی آن. در این مقاله، درباره‌ی بهترین نحوه‌ی تشخیص کارخانه‌ی سازنده میلگرد صحبت کردیم که توجه به علامت اختصاری میلگرد است. همچنین، درباره‌ی نحوه‌ی تفسیر علامت اختصاری میلگرد و نکات تکمیلی آن توضیح دادیم.

با مراجعه به لینک قیمت روز میلگرد، می‌توانید از روند کاهش یا افزایش قیمت انواع میلگرد در چند روز اخیر مطلع شوید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.