معرفی انواع ورق شیروانی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر به دنبال کارایی و ظاهر زیبا هستید، سقف شیروانی انتخاب مناسبی برای شماست.  این سقف ها علاوه بر ظاهر زیبا در رنگ های متنوع و اندازه های مختلف تولید می شوند. به همین منظور قابلیت هماهنگ شدن با اکثر نماهای ساختمانی را دارند. سقف های شیروانی از پوششی محافظ برخوردارند و از متریال با دوامی ساخته می شوند.

سقف های شیروانی عایق صوتی و حرارتی خوبی هستند که، سبب صرفه جویی در انرژی می شوند. این سقف ها به دلیل شیبدار بودن، باران را به پایین سرازیر کرده در نتیجه از نفوذ رطوبت به لایه های زیرین جلوگیری می کنند.

سخت ترین مرحله، انتخاب نوع ورق شیروانی است. در صورتی که شما اطلاعات کافی راجب انواع ورق داشته باشید می توانید به راحتی طبق نیاز خود و با توجه به بودجه مورد نظر، شرایط آب و هوایی و…نوع ورق را انتخاب کنید. در این مقاله انواع ورق شیروانی بررسی را بررسی کرده ایم.

شیروانی طرح سفال

ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی پوشش مستحکمی برای سقف است، که در ضخامت های مختلف تولید می شود. ضخامت ورق های شیروانی از بازه  0.3 تا 1.5 میلیمتر متفاوت است. ضخامت، ارتباط مستقیمی با وزن، مقاومت و قیمت ورق دارد.

 قیمت ورق شیروانی با قیمت روز ورق آهن در ارتباط است. این ورق ها از گالوانیزه، آلومینیوم یا ورق رنگی، در طرح و رنگ های مختلف به ‌وسیله دستگاه‌ های خاص و طی مراحل مختلف تولید می شوند.

ورق شیروانی معمولا برحسب جنس، به دو دسته گالوانیزه و رنگی دسته بندی می شود. هر یک از این محصولات، دارای کاربردهای متفاوتی هستند که در ادامه توضیح می دهیم.

ورق شیروانی گالوانیزه

در صورت استفاده از ورق گالوانیزه هنگام تولید، از فرایند گالوانیزاسیون استفاده می کنند که در آن پوششی از روی بر سطح فولاد قرار گرفته و چون روی نسبت به فولاد واکنش پذیرتر است، زودتر از فولاد اکسید شده و در برابر زنگ زدگی و خوردگی از آن محافظت می کند.

ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق های شیروانی (مانند سفالی یا چوبی)، مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون دارد؛ ضمن اینکه قیمت آنها مقرون به صرفه است. به همین دلیل استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت سقف های شیروانی، محبوبیت بیشتری دارد.

ورق شیروانی رنگی

یکی دیگر از انواع ورق هایی است که در ساخت سقف شیروانی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های رنگی، با لایه ای از رنگ کوره ای پوشیده شده اند که علاوه بر زیبایی بیشتر، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم تر هستند. این ورق ها به دلیل پوششی که دارند در مقابل فاکتورهایی همچون فرسایش، رطوبت، خوردگی و همچنین باران ‌های اسیدی استحکام بیشتری دارند.

شیروانی شیب دار

کاربرد سقف شیروانی (شیبدار)

سقف های شیروانی، عایق صوت و دما هستند. همچنین شیب موجود در ساختارشان از تجمع آب در بام جلوگیری می کند؛ در نتیجه برای استفاده در مناطق پربارش بهترین گزینه اند. در اکثر سقف های شیروانی از فولاد ضد زنگ استفاده می کنند، که در برابر باد و طوفان نیز مقاوم هستند.

در مناطقی که آب ‌و‌ هوای بارانی دارند، از سقف‌ های شیبدار استفاده می کنند. عمدتا از شیروانی ‌ها در طراحی نمای ویلاها، منازل و همچنین ساخت کارگاه و سوله استفاده می شود. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره کرده ایم.

  • بام منازل
  • کارگاه‌ ها و سوله‌ ها
  • آلاچیق ‌ها
  • سالن ‌های سرپوشیده
  • باشگاه ‌های ورزشی
  • گلخانه‌ ها
  • انبارها
  • پارکینگ‌ ها
  • سر‌در ورودی خانه ‌ها
  • ویژگی ‌های ورق شیروانی

انواع ورق های شیروانی

سقف های شیروانی به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند. سقف های فلزی از مس، آلومینیوم و گالوانیزه ساخته شده و اکثرا نمای مدرن و صنعتی به سازه می دهند.

سقف های غیرفلزی از متریالی مثل چوب، سفال، سنگ یا فایبرگلاس ساخته می شوند. این سقف ها دارای ظاهر سنتی هستند و نمای کلاسیک برای ما ایجاد می کنند. این سقف ها دارای ظاهری زیبا، وزن مناسب، دوام و استحکام بالا و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی هستند. اما در کنار ظاهر زیبا و نمای دلنوازشان دارای ایراداتی همچون هزینه بالا نسبت به سایر سقف های فلزی، نیاز به نگهداری منظم و عدم سازگاری با شرایط محیطی مثل بارش شدید باران یا وزش شدید باد هستند. در جدول زیر انواع سقف های غیر فلزی را با یک دیگر مقایسه می کنیم.

انواع سقف شیروانیجنسظاهرسازگاری با شرایط
شیروانی سفالیکاشی سفالیکلاسیکمقاوم در برابر سختی
شیروانی چوبیچوبروستایی (گرم و صمیمی)مقاوم در برابر سختی
شیروانی سنگیسنگمجلل و با شکوه (تاریخی)مقاوم در برابر سختی
شیروانی فایبرگلاسکامپوزیتی از موادشبیه به سفالمقاوم در برابر سختی

سقف های شیروانی فلزی

همان طور که گفتیم در ساخت سقف شیروانی فلزی از گالوانیزه، آلومینیوم یا مس استفاده می کنند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. این سقف ها بسیار پر کاربردند و نگهداری از آنها راحت تر است.

سقف های شیروانی که با گالوانیزه ساخته می شوند، کاربردی تر هستند چرا که وزن ایده آل، مقاومت بالا و همچنین قیمت تمام شده کمتری دارند. مقاطعی که از آلومینیوم ساخته می شوند نیز مقاومند، اما وزن آنها کمتر است. در عوض ورق های مسی گران و سنگین هستند، اما مقاومت بیشتری در برابر اکسید شدن دارند.

ورق های فلزی در مقایسه با ورق های غیر فلزی وزن ایده آل و قیمت مناسب تری دارند. درست است که در فرایند اجرا هر سقف شیروانی  از نوع فلزی و غیر نیاز به افراد متخصص در نصب نیاز داریم، اما ورق های فلزی در مقایسه با ورق های غیر فلزی نصب راحت تری دارند.

در کنار مزایای قابل توجه سقف های فلزی، معایبی همچون گرمای شدید در تابستان و صدای زیاد در زمان بارش وجود دارد که عمدتا قابل چشم پوشی است.

شیروانی ذوزنقه

مراحل نصب شیروانی فلزی

نصب شیروانی فلزی از چند مرحله تشکیل شده که در گام اول تیرآهن و خرپاها را در سقف نصب می کنند که به این کار زهکشی می گویند. در گام دوم سقف را عایق بندی کرده و در گام آخر ورق های شیروانی را به طور افقی روی خرپاها نصب می کنند.

انواع سقف شیروانی ورق فلزی

سقف های فلزی به دو دسته شادولاین ها و طرح سفالی تقسیم می شوند. این سقف ها شبیه به کاشی های سفالی هستند و ظاهر کلاسیک به نما می دهند؛ البته در مقایسه با زیبایی، وزن سنگین تری دارند که بار زیادی بر سازه وارد کرده و هزینه بالاتری نسبت به سایر سقف ها دارند.

در جدول زیر چند نمونه از سقف های طرح سفال آورده شده است.

اسمنمای ظاهریطیف رنگی
پالرموکاشی سفالی سنتی- محبوبیت زیادگسترده
ژنوابا اندکی تفاوت شبیه پالرموگسترده
سفال فرانسویکاشی های فرانسوی+ لبه هایی برجستهگسترده

سقف های طرح شادولاین

سقف های شیروانی شادولاین یکی از انواع سقف های شیبدار هستند، که از ورق شادولاین ساخته شده اند. ورق شادولاین از ورق فولادی موج دار از جنس گالوانیزه یا ورق رنگی، به صورت صفحات مستطیل موازی یا مورب روی یک زیرساز ساخته شده اند. ضخامت این ورق ها از 0.3 تا 0.7 متغیر است و در ابعاد 1000 و 1250 میلی متر ساخته می شوند. مزایای زیاد مثل وزن ایده آل، قیمت مناسب، سازگاری با اغلب اقلیم ها باعث کاربردی تر شدن این ورق ها شده و سبب کاربرد هایی از جمله ورق دیوارپوش، سقف پوش، سایبان و حتی در کشاورزی و خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق شادولاین کرکره ای

از ورق گالوانیزه ذوزنقه ای یا کرکره ای ساخته شده که ضخامت آن ها از 0.3 تا 0.7 متغیر است. این صفحات در ساخت سوله، کانکس، ساندویچ پنل و سقف مورد استفاده قرار می گیرند. شادولاین های کرکره ای در رنگ و طرح های متفاوت ساخته شده، مقاوم هستند، نصب راحت داشته و اکثرا در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق شادولاین ذوزنقه ای

بسیار به شادولاین های کرکره ای شبیه هستند و مشابه هم عمل می کنند. این ورق ها مقاوم هستند، نصب آسان دارند و باعث کاهش بار وارد بر سازه می شوند.

ورق شادولاین سینوسی

از ورق های گالوانیزه با موج سینوسی تشکیل شده اند که ضخامت این ورق ها از 0.3 تا 0.7 میلی متر متغیر اند. عرض 100 تا 125 سانتی متر دارند و طول آن ها به اندازه 200 تا 600 سانتی متر ساخته شده اند و اکثرا در مناطق پر باران مورد استفاده قرار می گیرند، کاربردشان مثل الباقی شادولاین هاست و حالت سینوسی آن ها سبب افزایش مقاومت بیشتر در برابر بار وارده شده است.

ورق شادولاین لمبه

 ورق شادولاین لمبه شبیه به سایر ورق های شادولاین اند. ورق لمبه از ورق های روغنی، ورق رنگی و ورق گالوانیزه طرح چوب ساخته شده اند. ضخامت این ورق ها معمولاً بین 0.4 تا 1 میلیمتر متغیر اند. این ورق در ایران مورد استفاده قرار گرفته.

ورق شادولاین دامپا

برخی افراد شادولاین لمبه را با دامپا اشتباه می گیرند! اما این اشتباه است و با هم تفاوت های زیادی دارند. درست است که هر دو از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می شوند، اما تفاوت های آنها را در جدول زیر می بینید.

ویژگی  ورق دامپاورق لمبه
کشور منشاترکیهایران
شکل موجذوزنقه ای یا کرکره ایذوزنقه ای یا کرکره ای
جنسورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزهورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه
ضخامت0.4 تا 1 میلی متر0.4 تا 1 میلی متر
کاربردپوشش سقف های شیروانی، ساخت ساندویچ پانل، حصارکشی، سایر کاربردهای صنعتیپوشش سقف های شیروانی، ساخت ساندویچ پانل، حصارکشی، سایر کاربردهای صنعتی
قیمتمقرون به صرفهمقرون به صرفه
مزایادوام، زیبایی، وزن سبک، نصب سریع و آساندوام، زیبایی، وزن سبک، نصب سریع و آسان

انواع ورق فولادی شیروانی در طرح ها، شکل ها و اندازه های مختلف ساخته شده اند. به دلیل تنوع در ساخت و تولید، قابلیت هماهنگی با اکثر نماها در هر رنگ و مدل مانند مدرن، کلاسیک و صنعتی را دارند. ورق های شیروانی از مزایای خوبی بهره مند هستند و اکثراً در مناطق پر باران یا در نماهای خاص به صورت تک شیب و دو شیب مورد استفاده قرار می گیرند. این ورق ها ظاهر زیباتری به سازه می بخشند.

دلایل محبوبیت سقف شیروانی طرح سفال پرچین چیست؟

این سقف‌ها به دلیل قابلیت اجرای ساده و اینکه فضای کمی اشغال می‌کنند، در میان مشتریان بسیار پرطرفدار هستند.

نحوه اجرای ورق شیروانی دامپا چگونه است؟

این سقف ها به دو شکل پرچی و جوشی اجرا و نصب می‌شوند.

ورق های لمبه به چه شکلی تولید می‌شوند؟

این ورق‌ها به دو صورت سنتی با دستگاه پرس دستی و همچنین رولی ساخته می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.