نقش میلگرد رامکا در استحکام سازه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

افزایش استحکام بنا از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در هر پروژه ساخت‌و‌ساز است. میلگرد رامکا یکی از راه‌کارهایی است که با به‌کار‌گیری آن، مستحکم‌بودن سازه به میزان زیادی تضمین می‌شود. اما میلگرد رامکا چیست و چگونه از این مقطع فولادی در سازه استفاده می‌شود؟ چه انواعی دارد و نحوه نصب آن چگونه است؟ در مطلب پیش رو به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم. با این مطلب کاربردی از اصفهان آهن همراه باشید.

میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد رامکا که به پاشنه بتن معروف است، نوعی مقطع فولادی آجدار و پرکاربرد است که در طبقات مختلف ساختمان برای هم‌راستا نگه‌داشتن ستون‌ها و تیرهای بتنی استفاده می‌شود. رامکا در اصل بخشی از میلگرد سایز 10 یا 12 (برش خورده این مقطع فولادی) است که طولی برابر با طول ستون دارد. از این مقطع در واقع برای تنظیم فاصله قالب و میلگرد ستون استفاده می‌شود.

میلگرد رامکا

با توجه به تعریف فوق، رامکا از آن جهت که علاوه‌بر ستون‌های طبقه‌های گوناگون، ستون‌های هر طبقه را نیز در یک ردیف و هم‌راستا قرار می‌دهد، نقشی اساسی در ساختمان‌سازی دارد. این مقطع فولادی را پس از آرماتوربندی، دور مش میلگرد می‌بندند و در نتیجه هر بخش بعد از تمام شدن، کاملا صاف و دقیق به‌نظر می‌رسد.

رامکا در دو نوع فلزی و بتنی به‌کار‌برده می‌شود. در ساخت رامکای فلزی همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد از میلگرد سایز 10 و 12 استفاده می‌شود و در نتیجه هزینه استفاده از رامکا به قیمت روز میلگرد بستگی دارد.

کاربرد میلگرد رامکا در استحکام ساختمان

با توجه به تعریف میلگرد رامکا، در این بخش قصد داریم به‌طور اختصاصی به تاثیر آن بر میزان استحکام ساختمان بپردازیم. یکی از مهم‌ترین دلایل برای استفاده از این مقطع فولادی، هم‌راستا نگاه داشتن ستون‌ها و به‌عبارتی تثبیت فاصله میلگردهای ستون نسبت به قالب است.

کاربرد میلگرد رامکا در استحکام ساختمان

به‌کار‌بردن این مقطع فولادی باعث می‌شود که میلگردهای ستون ثابت مانده و کج نشوند و همچنین از چسبیدن آنها به قالب بتن نیز پیش‌گیری می‌کند. در واقع این نوع میلگرد با جلوگیری از انحراف ستون‌ها و هم‌راستا نگه داشتن آنها، به میزان زیادی باعث افزایش استحکام سازه می‌شود.

انواع میلگرد رامکا

با توجه به گریدهای مختلف میلگرد (A3، A2، A1 و A4) و همچنین تنوع کاربردهای این مقاطع فولادی، رامکا نیز در انواع گوناگونی دسته‌بندی و استفاده می‌شود. در ادامه این بخش، انواع رامکا را بررسی می‌کنیم‌.

نوع اول- تقویت کننده ورق فلز

 این نوع مقطع فولادی از ورق ساخته شده‌است و بیشترین کاربرد را در سقف‌ها و تقویت راه‌پله‌ها دارد.

نوع دوم-  رامکا با فولاد ضد زنگ

این نوع رامکا در مواجه با خوردگی، بسیار مقاوم و همچنین استفاده از آن کاملا مقرون‌به‌صرفه است.

نوع سوم-  رامکا با فولاد کربنی

پرکاربردترین نوع این مقاطع که به آن میله سیاه هم می‌گویند، رامکا با فولاد کربنی است و بیشتر در مکان‌هایی با رطوبت بالا استفاده می‌شود.

نوع چهارم- رامکا با روکش اپوکسی

از آن‌جایی‌که این نوع رامکا در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد، از آن در مناطقی استفاده می‌شود که میلگرد با آب نمک برخورد دارد.

استفاده از میلگرد رامکا چه مزایایی دارد؟

هر کدام از مقاطع فولادی نقشی ویژه در عملیات ساخت‌و‌ساز ایفا می‌کنند و مزایای خاص خود را دارند. میلگرد رامکا نیز یکی از پرکاربردترین مقاطع با ویژگی‌های منحصربفرد است که استفاده از آن در سازه، مزایای زیر را به‌دنبال دارد:

  • افزایش مقاومت در برابر انبساط حرارتی
  • تقویت بتن و در نتیجه افزایش قدرت و استحکام سازه
  • کاهش ضخامت
  • هم‌راستا نگه‌داشتن ستون‌ها
  • کنترل کردن نیروهای برشی

رامکا فولادی چگونه نصب می‌شود؟

از آنجایی‌که رامکا در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی کاربرد دارد، نحوه نصب آن در هرکدام از این قسمت‌ها متفاوت است. در ادامه به چگونگی نصب این مقطع فولادی در دیوار برشی، بتن‌ریزی ستون و چاه آسانسور می‌پردازیم.

نصب رامکا در دیوار برشی

یکی از کاربردهای رامکا برای این است که ضخامت دیوار با توجه به ابعاد نقشه حفظ شود. برای این‌کار در کنار هر بولت، رامکا نصب می‌شود. این کار باعث می‌شود که در زمان پیچ کردن بولت، دیوار به سمت داخل کشیده نشود و از کاهش ضخامت آن جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه دیوار برشی چه طولی دارد، در هر 50 سانتی‌متر، یک رامکا نصب می‌کنند.

نصب رامکا در ستون

برای استفاده از رامکا در ستون، محل تلاقی ستون تا کف طبقه را در فاصله‌های 10 سانتی‌متری علامت‌گذاری می‌کنند و در هر کدام از این نشانه‌ها، یک رامکا نصب می‌شود. در مرحله بعد برای تثبیت رامکا در مکان خود، 4 میلگرد عمودی (به اندازه ارتفاع ستون) به‌کار‌می‌برند. برای اتصال این مقاطع عمودی از جوش‌کاری یا سیم آرماتوربندی استفاده می‌کنند. فاصله بین رامکاهای هر ستون باید دقیقا منطبق با نقشه باشد.

نصب رامکا در چاه آسانسور

یکی از کاربردهای میلگرد رامکا، برای کنترل ابعاد چاه آسانسور است. برای محقق کردن این کار از رامکا در کف چاه و طول نوار سقف استفاده می‌کنند.

 

میلگرد رامکا در آسانسور

افزایش دقت و استحکام سازه یکی از مهم‌ترین مواردی است که پیش از شروع به ساخت باید به‌خوبی بررسی شود. یکی از اقدامات تاثیرگذار برای مستحکم سازی بنا، استفاده از میلگرد رامکا است. این مقطع فولادی که به پاشنه بتن هم معروف است، برای ایجاد هم‌راستایی در ستون‌ها استفاده می‌شود و فاصله بین قالب تا میلگردهای ستون را مشخص می‌کند. در نوشته فوق به‌طور کامل راجع‌به اینکه میلگرد رامکا چیست و انواع، نحوه نصب، مزایای آن و همچنین کاربرد میلگرد رامکا در استحکام بنا صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب کاربردی لذت برده باشید. لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آیا نمی‌توان به جای میلگرد رامکا از اسپیسر استفاده کرد؟

خیر، مشکل اسپیسرها این است که امکان جابجایی آنها هنگام بتن‌ریزی زیاد است. ایراد دیگر اسپیسرها این است که احتمال دارد کاملا به قالب نچسبند.

اگر تعداد ستون‌ها زیاد باشد، نحوه نصب رامکاها به چه شکلی است؟

وقتی سازه دارای ستون‌های زیادی باشد، برای حفظ هم‌راستایی آنها ابتدا رامکای ستون اول به رامکای ستون آخر وصل می‌شود و بعد سراغ اجرای رامکای ستون‌های میانی می‌روند.

از رامکای بتنی در چه مناطقی استفاده می‌شود؟

در مکان‌های ساحلی و مناطقی با آب و هوای مرطوب معمولا به جای رامکای فولادی از رامکای بتنی استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.