کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگرد به عنوان اساسی‌ترین و پُرفروش‌ترین مقاطع فولادی مورد نیاز برای احداث ساختمان، دارای انواع مختلفی است. همان طور که در مقالات قبلی اشاره کردیم، میلگردها در سه نوع ساده، آجدار و میلگرد کلاف هستند و می‌توان گفت که اولین مشخصه و تفاوت میلگردها در سایز آن‌هاست. اما سوال خیلی از افراد این است که کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم در مورد کاربرد انواع میلگرد صحبت کنیم.

شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد امروز به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

فایل صوتی مطلب

انواع میلگرد

تفاوت میلگردها

میلگرد به پروفیلی با سطح مقطع دایره‎‌ای گفته می‌‌شود که جنس‌های مختلفی از آن در بازار وجود دارد. به طور معمول، جنس میلگردها از فولاد است، تنوع مختلفی دارند و در پروژه‌های ساختمانی کاربردهای زیادی دارند. شما می‌توانید با توجه به نیازتان، از 6 نوع میلگرد در پروژه‌های عمرانی استفاده کنید.

تقسیم بندی میلگردها از نظر جنس

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد کربن‌دار (میلگرد پایه‌سیاه)
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد اپوکسی پوشش‌داده‌شده
  • میلگرد فایبر گلاس پلیمر
  • میلگردهای فولادی ضد زنگ

علاوه بر این موارد، میلگردها از نظر استاندارد تولید هم به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

تقسیم بندی میلگردها بر اساس استاندارد

  • میلگرد (A1 (S240: از نوع میلگرد ساده است و برای خم‌کاری و جوشکاری استفاده می‌شود. میلگردهای شماره‌ی 8 تا 10 از این نوع هستند.
  • میلگرد (A2 (S340: با نام میلگرد مارپیچی یا فنری شناخته می‌شود. آج این میلگرد به صورت مارپیچ از ابتدا تا انتهای میلگرد، ادامه پیدا می‌کند و در هیچ کجا قطع نمی‌شود.
  • میلگرد (A3 (S400: از نوع میلگرد آجدار و عمدتاً آج جناقی است که بیشترین کاربرد آن در عملیات ساختمانی است.
  • میلگرد (A4 (S500: به دلیل استحکام بالا برای جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه مناسب است. میلگردهای A4 دوکی‌شکل هستند و عمدتاً از فولادهایی با کربن بالا ساخته می‌شوند.

کاربرد انواع میلگرد

میلگردهای ساده و آجدار، پُرکاربردترین نوع میلگردهای استفاده‌شده در صنعت و ساختمان‌سازی هستند. این مقطع فولادی بخش زیادی از وظیفه‌ی تحمل و انتقال فشار را بر عهده دارد.

تصور بسیاری از افراد این است که میلگردها، فقط در ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که اینطور نیست! به طور کلی، میلگردها از  پایین‌ترین نقطه‌ی ساختمان در فوندانسیون تا بالاترین نقطه در ستون برای شکل‌دادن ساختمان کاربرد دارند.

بهتر است بدانید که علامت اختصاری میلگرد به منظور تشخیص کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی این محصول است که متشکل از حروف و اعداد بوده و شناسنامه‌ی کلی میلگردها محسوب می‌شود. قطعاً انتخاب بهترین میلگرد برای افرادی که در حوزه‌ی ساختمان‌سازی فعالیت دارند، مسئله‌ی مهمی است. برای این منظور می‌توانید «بهترین نوع میلگرد در بازار ایران» را بخوانید.

میلگردهای ساده

میلگرد-ساده

همان طور که می‌دانید، میلگردهای ساده به میلگردهایی گفته می‌شود که دارای سطح صاف و بدون آج هستند. میلگردهای فولادی ساده، اغلب با قطر 6 تا 50 میلی‌متری عرضه می‌شوند.

میلگرد ساده به راحتی بریده و خم می‌شود، بنابراین در ساخت پل‌ها یا سایر سازه‌های سنگین از این نوع میلگرد استفاده نمی‌شود. از مهمترین کاربردهای میلگرد ساده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالات ساختمانی
  • ساخت اتصالات صنعتی
  • قطعات خودروسازی
  • اتصالات زیربنایی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها (زمانی که به یک روکش فلزی سبک در سازه‌ها نیاز باشد)

میلگردهای آجدار

میلگرد-آجدار

میلگردهای آجدار که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر خلاف میلگرد ساده، دارای آج‌ و فرورفتگی‌هایی روی سطح خود هستند. این موضوع، باعث شده تا این نوع میلگرد، مشکل فرسودگی نداشته باشد و درون بتن و فولاد به خوبی عمل کند. مهمترین نقش میلگرد آجدار، افزایش سطح مقاومت کششی در سازه‌های بتنی است.

میلگردهای آجدار با قطر 6 تا 50 میلی‌متر تولید می‌شوند. میلگرد ترمکس از نمونه‎ میلگرد آجدار است که از مقاومت بالایی برخوردار است. استفاده از این نوع میلگرد در سازه‌های بتنی به خصوص در کنار سیمان مسلح (RCC)، مقاومت بالایی را ایجاد خواهد کرد.

از مهمترین کاربردهای میلگرد آجدار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مورد استفاده در انواع سازه‌ی بتنی مانند پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس BRT، ساختمان‌ها و برج‌ها
  • در سازه‌های فولادی به‌ منظور تقویت سازه، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و مواردی از این قبیل
  • مهمترین کاربرد میلگرد آجدار، تولید بتن مسلح است. بتن از مقاومت کششی پایینی برخوردار است، به همین دلیل با استفاده از مصالح دیگر باید این ضعف را برطرف کرد. میلگرد آجدار به عنوان بهترین گزینه برای مسلح‌کردن بتن استفاده می‌شود و از تخریب کوتاه‌مدت آن جلوگیری می‌کند.

سایر کاربردهای میلگرد

کاربرد-انواع-میلگرد

انواع مختلف دیگری از میلگرد وجود دارد که در ادامه، کاربرد هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد:

  • میلگردهای اروپایی: این میلگردها معمولاً از منگنز ساخته می‌شوند و مهمترین ویژگی این محصول، قابلیت «خم‌شوندگی» است. میلگردهای اروپایی برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط بد آب و هوایی مانند زمین‌لرزه، طوفان یا گردباد هستند مناسب نیستند؛ با این حال می‌توانند مقرون‌ به صرفه باشند.
  • میلگرد با فولاد پُرکربن: این نوع میلگرد که به میلگرد سیاه نیز شناخته می‌شود، برای شرایط آب‌ و هوایی مرطوب، گزینه‌ی مناسبی است. به طور کلی، میلگردهای فولاد کربنی بهترین گرینه برای ساخت‌وساز‌ها هستند.
  • میلگرد فایبر گلاس پلیمر: این نوع میلگرد به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، سولفات‌ها و كلريدها، در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگردهای پوشش‌داده‌شده با اپوکسی: این نوع میلگرد، قیمت بالاتری دارد و در مناطقی که با آب‌نمک تماس دارد یا در معرض خطر خوردگی هست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها مشکل، این است که پوشش اپوکسی می‌تواند بسیار ظریف باشد؛ بنا بر این بهتر است از یک مرکز معتبر برای خرید این نوع میلگرد اقدام کنید.
  • میلگرد گالوانیزه: باید بگوییم که میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد فولاد پُرکربن، چهل‌برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد، به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارد.
  • میلگرد فولادی ضد زنگ: میلگرد فولادی ضد زنگ هم به نوعی گران‌ترین میلگرد در بازار ایران است و 1500 برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. بنا بر این، استفاده از آن‌ها در همه‌ی موارد به جز موارد خاص، پُرهزینه است. این نوع میلگرد در شبکه‌بندی، تقویت‌کننده‌ها، نگه‌دارنده‌ها و حتی فرفوژه‌‌کاری‌ها کاربرد زیادی دارد.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد، کاربرد میلگردها در صنعت و ساختمان‌سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. هرکدام از انواع میلگرد، دارای کاربردهای متفاوتی هستند؛ بنابراین، با توجه به پروژه‌ی مورد نظر می‌توانید بهترین نوع این مقطع فولادی را انتخاب کنید تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. آموزش اجرای ساختمان فولادی می گوید

    سلام وقت بخیر
    درباره میلگردهای چینی هم که در بازار موجوده مقاله ای تهیه کنید تشکر