پروفیل آبرو چیست؛ کاربرد و ویژگی آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بارش برف و باران روی سقف سازه‌ها یا ساختمان‌ها، آسیب‌های بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت؛ نکته اینجاست که سقف، حتماً باید با یک سیستم دقیق، آب را به سمت پایین ساختمان هدایت کند، وگرنه اتفاقات ناگوار زیادی رقم می‌خورد. پروفیل آبرو از جمله محصولات فلزی بسیار کارآمد است که فرآیند تخلیه‌ی آب سقف‌ها را آسان‌تر می‌کند. در این مقاله، قصد داریم این محصول را معرفی کنیم، سپس در مورد کاربرد و ویژگی‌های آن توضیح دهیم.

فایل صوتی مطلب

در صنعت ساختمان‌سازی، از مصالح فراوانی استفاده می‌شود. هر کدام از این مصالح به نوعی در تکمیل ساختمان، نقش اساسی دارند. یکی از مصالح مهم و ضروری در ساختمان‌سازی، پروفیل است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارد. پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند و دارای کاربردهای متفاوتی هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد قوطی پروفیل، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«قوطی پروفیل چیست؛ تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن»

منظور از پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل-آبرو

پروفیل‌ها معمولاً برای ساخت پنجره، در یا چارچوب به‌کار می‌روند یا گروه دیگری از آن‌ها برای استحکام فوندانسیون، مفید هستند؛ پس پروفیل آبرو تا حدودی با پروفیل‌های دیگر متفاوت است. این مدل از پروفیل، ویژگی‌های فنی و ظاهری متفاوتی دارد.

لینک «قیمت پروفیل آبرو» شما را به جدول استاندارد این محصول و قیمت‌های به‌روز پروفیل آبرو هدایت می‌کند.

ابعاد پروفیل آبرو

پروفیل آبرو برای پوشش انواع سقف‌ها، در ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید می‌شود. این پروفیل، در دو شکل یک‌طرفه و دوطرفه ساخته شده و هر کدام از این دو شکل، خاصیت و کاربرد خاصی دارند. ابعاد کلی پروفیل آبرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضخامت پروفیل آبرو: از 2 تا 3 میلی‌متر
  • طول پروفیل آبرو : 6 متر
  • ارتفاع: 16 سانتی‌متر (در ابعاد متفاوت، متغیّر خواهد بود.)
  • وزن پروفیل آبرو: متناسب با یک‌طرفه‌ و دوطرفه‌بودن، ضخامت، طول و وزن این پروفیل تغییر می‌کند؛ اما معمولاً بیشتر از 70 کیلوگرم است.

نکته: ابعادی که ذکر کردیم، سایزهای تقریبی پروفیل آبرو هست؛ در موقعیت‌ها و شرایط متفاوت، مثلاً به درخواست مشتری، این پروفیل در ابعاد دیگری هم تولید می‌شود.

پروفیل آبرو دقیقاً همان چیزی است که با نام ناودانی، بین عموم مردم شناخته شده است. این پروفیل برای هدایت و تخلیه‌ی آب باران یا برف روی انواع سقف، مخصوصاً سقف‌های شیروانی، استفاده می‌شود.

کاربردهای پروفیل آبرو

کاربردهای-پروفیل-آبرو

مهم‌ترین کاربرد پروفیل آبرو، کنترل، جمع‌آوری و انتقال آب باران، برف یا هر مایع دیگری از سقف ‌به‌ پایین ساختمان است. کاربردهای پروفیل آبرو، شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتصال روی ساندویچ پانل‌های سقفی
  • انواع سقف‌های شیروانی و غیرشیروانی
  • انواع پارکینگ و سقف پارکینگ برای کنترل جریان آب
  • انواع محیط‌های فرآوری مانند مرغ‌داری، گلخانه و گاوداری
  • ساخت در‌های چوبی و ام‌دی‌اف

پروفیل آبرو از چه ورق‌هایی تولید می‌شود؟

پروفیل آبروی یک‌طرفه و دوطرفه، سر و کار زیادی با انواع مایعات دارند. اگر از اهالی صنعت فلز باشید، به خوبی می‌دانید که فولاد و آهن، مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت و آب دارند؛ این عناصر فلزی، همیشه دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند.

به منظور افزایش استقامت محصولات فولادی در برابر رطوبت، از راهکارها و شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌شود؛ یکی از رایج‌ترینِ آن‌ها، گالوانیزاسیون یا «روی‌اندود کردن» ورق‌های فولادی است. ورق‌هایی که با این روش استفاده می‌شوند، به ورق گالوانیزه معروف هستند.

پروفیل‌های آبرو بر اساس کاربردشان، از انواع ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند. جالب است بدانید که برخی از این پروفیل‌ها از ورق‌های باکیفیت‌تری ساخته می‌شوند؛ در نتیجه، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خوردگی خواهند داشت.

انواع پروفیل آبرو

انواع-پروفیل-آبرو

انواع متعددی از پروفیل آبرو تولید می‌شود؛ هر کدام از این مدل‌ها، ابعاد و سایزهای متفاوتی دارند و نیازهای متفاوتی را هم پاسخگو هستند. معروف‌ترین نوع پروفیل‌های آبرو، مدل‌های لندنی، جعبه‌ای، گرد، مخفی و فیتیله‌ای هستند. در ادامه‌ی این بخش، دو نوع از رایج‌ترین پروفیل‌های آبرو را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های هر کدام را برمی‌شماریم.

لندنی

این پروفیل، ضخامتی برابر با 0.4 میلی‌متر دارد و طول آن هم تا 3 متر می‌رسد. به منظور پوشش‌دادن سقف‌های بزرگ‌تر، پروفیل‌های لندنی به هم متصل می‌شوند و گاهی قسمت‌های اضافی، بُرش می‌خورند. آبروی لندنی، حجم زیادی از پروفیل‌های آبروی موجود در بازار را شامل می‌شود و بسیار پُرکاربرد است.

البته مشکل این نوع پروفیل، خوردگی و فرسودگی در طولانی‌مدت است. فولاد و آهن در برابر رطوبت و آب، مقاومت خیلی کمی دارند؛ پروفیل آبروی لندنی، گالوانیزه می‌شود تا مقاومت ورق فولادی در برابر آب، افزایش پیدا کند؛ اما بازهم در درازمدت، آسیب‌ها و خرابی‌هایی به وجود می‌آید.

جعبه‌ای

این نوع پروفیل، ظاهری زیباتر از ظاهر آبروهای لندنی دارد؛ در نتیجه در سقف‌های شیروانی رستوران‌ها یا سازه‌های گران‌قیمت، استفاده می‌شود. این پروفیل، ضخامتی بیشتر از 0.4 میلی‌متر دارد و تا حدودی هم مشکل زنگ‌زدگی و آسیب پروفیل‌های لندنی را جبران کرده است. کاربردهای این پروفیل، عبارتند از:

  • انواع سوله
  • ساختمان‌های صنعتی و تولیدی‌ها
  • ساختمان‌های بیمارستان یا خانه‌های بهداشت

پروفیل آبرو و سقف‌های شیروانی

پروفیل آبرو و سقف‌های شیروانی

پروفیل آبرو، تاثیر بسیار زیادی به منظور هدایت آب در سقف‌های شیروانی دارد.

  • اولین نکته این است که مناطقی مانند شمال کشور، بیشتر از سایر قسمت‌های ایران بارش دارند؛ اصلاً به همین علت هم هست که سقف خانه‌های شمال کشور، شیب‌دار است.
  • دومین نکته این که هدایت آب در سقف‌های شیب‌دار، تا حدودی دشوارتر از هدایت آب در سایر سقف‌هاست.

صفر تا صد قرار دادن پروفیل آبرو در سقف‌های شیروانی

استفاده از پروفیل آبرو در سقف شیروانی

در این بخش، نحوه‌ی قراردادن پروفیل‌های آبرو را به صورت گام‌به‌گام به شما می‌آموزیم.

  • قدم اول: بر اساس شرایط محیطی و میزان رطوبت هوا، پروفیل آبروی مناسب را تهیه کنید؛ دقت کنید که پروفیل‌های ضخیم‌تر، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خوردگی دارند.
  • قدم دوم: فریم‌های مخصوص قرارگیری آبرو را به سقف، جوش‌کاری کنید و پس از آن، پروفیل را به فریم متصل کنید. در این مرحله، باید پروفیل‌ها را در اندازه‌ی دلخواه در بیاورید و فرآیند خم‌کاری و بُرش را به صورت دقیق، پشت سر بگذارید.
  • قدم سوم: پس از خم‌کاری و بُرش، به سراغ ساخت تراس و آبروی مخصوص تراس بروید.
  • قدم چهارم: در این مرحله، صرفاٌ باید نحوه‌ی نصب و قرارگیری آبرو و فریم را بررسی کنید. گاهی اوقات، نصب به صورت ناقص و غیراصولی انجام می‌شود؛ در نتیجه، آب‌، داخل سقف نفوذ می‌کند و موجب آسیب‌های کوچک و بزرگ می‌شود.

نکته اول: برای نصب و بارگذاری این نوع پروفیل، بهتر است از متخصصان این عرصه کمک بگیرید. آموزشی که در این قسمت قرار گرفت، صرفاً برای آشنایی شما با مراحل انجام این فرآیند بوده؛ پس بهتر است برای انجام اصولی این فرآیند، سراغ متخصصان بروید.

برای اطلاع از قیمت انواع قوطی و پروفیل، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت قوطی پروفیل»

در این مقاله، ابتدا به بررسی پروفیل آبرو، کاربرد و ویژگی‌های آن پرداختیم. سپس درباره‌ی این موضوع صحبت کردیم که پروفیل آبرو، از چه ورق‌هایی ساخته می‌شود و دقیقاً چه کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. در ادامه‌ی مقاله، انواع آبرو را معرفی کردیم و نحوه‌ی نصب پروفیل آبرو در سقف‌های شیروانی را توضیح دادیم. اگر سؤال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه، سؤالات خود را مطرح کنید.

برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن، می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.