تفاوت میلگرد اوتکا و ممان منفی در چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دو نوع میلگرد ادکا و ممان منفی از آرماتور‌های پرکاربرد در سقف تیرچه و بلوک هستند که به‌منظور ایمن‌سازی و استحکام بیشتر سقف در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله استفاده می‌شوند. در این مقاله از اصفهان آهن به تفاوت میلگرد اوتکا و ممان منفی بپردازیم و درباره کاربرد و ویژگی‌های هرکدام توضیح دهیم.

میلگرد اوتکا چیست؟

میلگرد ادکا یا اوتکا با نام میلگرد عصایی در بین مهندسان و طراحان پروژه‌های ساختمانی شناخته می‌شود. معنای کلمه ادکا، در زبان روسی اردک است و دلیل نام‌گذاری این محصول، به خاطر شباهت شکل ظاهری این آرماتور با گردن اردک است.

برای کسب اطلاعات کافی در مورد قیمت، نحوه خریدوفروش میلگرد‌های اوتکا و ممان منفی می‌توانید با کارشناسان فروش ما در اصفهان آهن تماس حاصل نمایید؛ همچنین برای اطلاع از قیمت روز میلگرد می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

میلگرد اوتکا

بیشترین کاربرد میلگرد اوتکا در مقاوم‌سازی سقف تیرچه و بلوک است که در محل اتصال تیر و تیرچه قرار داده می‌شود. این آرماتور با قرارگیری بر روی تیر بتنی یا روی بال پایینی تیر فولادی، فضای خالی ایجادشده در نشمین تیرچه‌ها را پرکرده و از ریزش سقف در زمان بروز حوادث طبیعی مانند زلزله جلوگیری می‌کند.

مقدار زاویه خمش میلگرد اوتکا، حداقل ۱۸۰ درجه است.

میلگرد ممان منفی چیست؟

بعد از میلگرد عصایی یا اوتکا، ازجمله پرکاربردترین آرماتور‌ها، برای مقاوم‌سازی و افزایش استحکام سقف تیرچه و بلوک، میلگرد ممان منفی است. در حالت کلی، این محصول برای برطرف نمودن مقدار لنگر منفی دال سقف استفاده می‌شود.

مهندسین و طراحان پروژه گمان می‌کنند که دهانه تیرچه‌ها ساده و با مقدار لنگر صفر بنا می‌شوند؛ اما مقدار لنگر به دلیل یکپارچه بودن دال بتنی سقف، منفی است به‌همین منظور؛ برای از بین‌بردن لنگر منفی و تحمل آن، میلگرد منفی در سقف تیرچه‌بلوک قرار داده می‌شود. به همین علت است که با نام ممان منفی نیز نام‌گذاری شده است.

سقف تیرچه و بلوک در حالت کلی، به‌صورت یکپارچه طراحی و ساخته می‌شود و مقدار لنگر منفی را در دو طرف تکیه‌گاه ایجاد می‌کند. از طرفی میلگرد‌های فوقانی استفاده‌شده در دهانه سقف سازه نمی‌توانند مقدار لنگر منفی را تحمل کند و در این قسمت حضور ممان منفی برای خنثی نمودن لنگر منفی لازم می‌شود.

زاویه خم ممان منفی حداقل ۹۰ درجه است.

مزایای میلگرد ممان منفی

مهم‌ترین مزیت استفاده از این دو نوع محصول در سازه‌ها، افزایش استحکام و مقاومت سقف تیرچه‌بلوک در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله است که از ریزش سقف به‌صورت کامل جلوگیری می‌کنند.

مزایای میلگرد ممان منفی

تمایز میلگرد اوتکا و ممان منفی

تا به اینجا خواندیم که میلگرد اوتکا و ممان منفی چه کاربرد‌ها و مزایایی دارند. در این قسمت تفاوت میلگرد اوتکا و ممان منفی را از دو منظر بررسی خواهیم نمود.

1. تمایز از نظر کاربرد

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اوتکا و ممان منفی، در ضرورت استفاده و کاربرد در ساخت‌وساز است. ساخت سقف تیرچه و بلوک همراه با میلگرد‌های ممان منفی، طبق آیین‌نامه‌های عمرانی لازم و ضروری است و تمامی مهندسان پروژه می‌بایست بر این امر نظارت کافی داشته باشند.

همان‌طور که گفته شد،  اوتکا به‌منظور اتصال ترک‌های برشی و از بین بردن فضای خالی بین تیرچه‌ها و تیر استفاده می‌شود. اما میلگرد ممان منفی به‌منظور برطرف نمودن مقدار لنگر منفی سقف تیرچه و بلوک و هم‌چنین از بین بردن نیروی کرنشی و کششی ایجادشده در بالای دال به‌کاربرده می‌شود.

2. تمایز از نظر نحوه نصب

یکی از موارد مهم در هنگام استفاده از هرکدام از این محصولات، نحوه نصب صحیح آن‌ها است در غیر این صورت سازه با مشکلات اجتناب‌ناپذیری مواجه خواهد شد. اوتکا به‌اندازه ۱۲ سانتی‌متر از میلگرد‌های کششی به سمت داخل نصب می‌شود یا در قسمت انتهایی تیرچه و سطح مقطعی به‌اندازه میلگرد کششی قرار گیرد.

این در حالی است که ممان منفی در محل تکیه‌گاه با در نظر گرفتن مقدار ۱۵ درصد لنگر خمشی میان دهانه نصب و اجرا شود. علاوه بر این میلگرد ممان منفی به علت وجود لنگر منفی در هر دو طرف تیرچه باید بر روی سر تیرچه قرار گیرد.

کلام آخر

این مقاله به بررسی تفاوت‌ میلگرد اوتکا و ممان منفی پرداخته است. میلگرد‌های اوتکا و ممان منفی با تفاوت‌هایی در نحوه نصب و اجرا، کاربرد و ضروری بودن استفاده از آن‌ها به‌عنوان میلگرد‌های تقویت‌کننده در سقف تیرچه و بلوک به‌کاربرده می‌شوند.

در حالت کلی برای ساخت یک سازه مقاوم در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله با کمترین خسارات وارد آمده، استفاده از دو محصول اوتکا و ممان منفی لازم و ضروری خواهد بود.

سوالات متداول

  • مهمترین کاربرد میلگرد اوتکا چیست؟

اوتکا در مقاوم‌سازی سقف تیرچه و بلوک نقش مهمی دارد.

  • از میلگرد ممان منفی برای چه منظوری استفاده می‌شود؟

میلگرد ممان منفی برای برطرف نمودن مقدار لنگر منفی دال سقف استفاده می‌شود.

  • تفاوت میلگرد اوتکا و ممان منفی در چیست؟

هرکدام از این دو محصول از نظر نحوه نصب و همچنین کاربرد با هم متفاوت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.