مهار دیوار با میلگرد چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مهار دیوار با میلگرد، یکی از روش‌های کاربردی جهت استحکام سازه‌ها یا تعمیر و نوسازی دیوارها و سازه‌های قدیمی است. مهار دیوار با استفاده از میلگرد با توجه به شرایط ساختمان و بار دیوارها جزء روش‌های مطمئن‌تر در بین سایر شیوه‌ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین میلگرد بستر جهت مسلح کردن و مهار دیوار غیرسازه‌ای نیز کاربرد دارد. در این مقاله ابتدا نحوه مهار دیوار با استفادهمیلگرد توضیح داده می‌شود. سپس به بررسی امکان مهار دیوار به‌وسیله میلگرد پرداخته می‌شود و در نهایت درباره مزایای مهار دیوار با استفاده از میلگرد نسبت به سایر عناصر و اجزای مهار دیوار توضیحاتی ارائه می‌شود. با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

نحوه مهار دیوار با میلگرد

در سال‌های اخیر، مهار دیوار توسط میلگرد نسبت به سایر روش‌های مقاوم‌سازی، رشد چشم‌گیری داشته‌است؛ از‌این‌رو همین امر بر قیمت هر شاخه میلگرد نیز تاثیر داشته‌است. نحوه مهار دیوار با استفاده از میلگرد به دو صورت انجام می‌شود.

مهار دیوار با میلگرد به شکل افقی

نحوه مهار دیوار با استفاده از میلگرد به شکل افقی بدین صورت است که به کلاف میلگرد به صورت خرپایی یا نردبانی با ضخامت 4 یا 6 میلی‌متر نیاز است. این میلگردها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. از‌آنجایی‌که اتصال میلگردها به وسیله قلاب و گیره انجام می‌شود، باید در کنار میلگرد بستر، در انتخاب این متعلقات نیز وسواس و حساسیت بالایی به خرج داده شود؛ چرا‌که  اتصال میلگردها با قلاب و گیره‌ها صورت می‌پذیرد.

مهار دیوار با میلگرد

عدم دقت کافی در این موضوع لطمات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. از این رو مهندسین ساخت‌و‌ساز در فرآیند مهار دیوار با استفاده از میلگرد نهایت دقت را به کار می‌گیرند تا مرحله مقاوم‌سازی به‌درستی انجام شود.

مهار دیوار با میلگرد به شکل عمودی

 در روش مهار دیوار به وسیله میلگرد به شکل عمودی، همان‌طور که از نام آن مشخص است، میلگردها به‌صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به اینکهمیلگردها به دو شکل ساده و آجدار تولید و عرضه می‌شوند. در مهار دیوار با استفاده از این قطعات، برای استحکام بیشتر توصیه می‌شود از نوع آجدار استفاده شود. در مهار دیوار با استفاده میلگرد، حتما باید تمام میلگرد در ملات قرار داده شود. این امر به‌این‌دلیل حائز اهمیت است که پیوستگی بهتری میان واحد بنایی و میلگرد انجام می‌گیرد.

مهار دیوار با میلگرد به شکل عمودی

در مهار دیوار با استفاده از میلگرد، انتخاب نوع آن بسته به شرایط و با در نظر گرفتن المان‌های مختلف صورت می‌گیرد. از این رو معماران و مهندسین ساخت‌و‌ساز سعی دارند با توجه به وضعیت موجود، بهترین انتخاب را انجام دهند. به‌عنوان‌مثال حداکثر فاصله برای میلگرد بستر خرپایی 40 سانتی‌متر و حداکثر فاصله برای میلگرد نردبانی 30 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. ناگفته نماند که مقاومت میلگرد خرپایی به نسبت نوع نردبانی بیشتر است و از این رو کاربرد بیشتری نیز دارد.

در مهار دیوار از طریق میلگرد، مقاومت آن موضوعی بسیار با‌اهمیت است. از‌این‌رو کارخانجات تولید میلگرد برای مقاومت بیشتر محصولات در برابر شرایط محیطی، خوردگی و … تدابیری را اندیشیده‌اند و میلگردهایی با پوشش اپوکسی یا پوشش‌های فولادی ضد‌زنگ را تولید می‌کنند. درنتیجه توصیه می‌شود در مهار دیوار توسط میلگرد بهتر است از محصولاتی با این نوع پوشش‌ها استفاده شود.

بررسی امکان مهار دیوار با میلگرد

با توجه به مقاومت و استحکام بالایی که فولاد ایجاد می‌کند، مهار دیوار با استفاده از میلگرد بسیار پرکاربرد است؛ چراکه جنس میلگرد از فولاد است و زمانی‌که با بتن ترکیب می‌شود، ساختار دیوار را شکل می‌دهد. میلگردها دارای خواص فیزیکی و مکانیکی منحصربفردی هستند؛ از‌این‌رو استفاده از آن‌ها در دیوارها و سازه‌ها، باعث مقاومت و استحکام بنا در برابر فشارهای خارجی می‌شود. میلگرد و بتن در ترکیب با هم، مقاومت بالایی پیدا می‌کنند و در واقع بافت اصلی دیوار را شکل داده و از ریزش و خراب‌شدن دیوار پیش‌گیری می‌کند. از این رو مهار دیوار با استفاده از میلگرد روشی مطمئن برای پیش‌گیری از فروریختگی دیوار و سازه‌ها است.

اجزای مهار دیوار

ضریب انبساط میلگرد و بتن یکسان است؛ از‌این‌رو عملکرد مشابهی از خود نشان می‌دهند. بتن مانند محافظی برای میلگرد عمل کرده و از آن در برابر حوادث خارجی همچون حریق یا شرایط جوی نامناسب محافظت می‌کند. بدیهی است که  استخوان‌بندی و اسکلت دیوارها به میلگرد استفاده‌شده در آن برمی‌گردد. از‌این‌رو، انتخاب قطر مناسب میلگرد در استحکام سازه و دیوارها حائز اهمیت است. جهت مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله میلگرد چیست؟ انواع میلگرد و مشخصات هرکدام  در سایت مراجعه کنید.

میلگرد بستر از روش‌های بسیار کاربردی در مهار دیوار است؛ از این روش برای جلوگیری از تخریب سازه‌های قدیمی نیز استفاده می‌شود. در واقع میلگرد بستر ترکیبی از یک جفت مفتول طولی است؛ به این مفتول‌های طولی، مفتول‌های کوچکی نیز در اشکال خرپایی یا نردبانی جوش زده می‌شود. ترکیب میلگرد بستر با ملات برای درزهای دیوار یا ستون‌ها مورد استفاده می‌شود. روش به‌کارگیری میلگرد بستر در ساختمان‌های قدیمی به این صورت است که در ابتدا باید بخشی از ملات‌های قدیمی تخلیه شود. در مرحله دوم باید ملات تازه جایگزین ‌شود؛ سپس در مرحله سوم، میلگرد در ملات تازه قرار ‌می‌گیرد. در این مرحله باید دقت شود که میلگردها در عمق ملات به‌صورت یکنواخت قرار داده شوند. در نهایت نیز عمل صاف‌کردن و پرداخت نهایی صورت می‌گیرد.

سایر عناصر و اجزای مهار دیوار

اگرچه در چند سال اخیر از روش مهار دیوار با میلگرد بیشتر استفاده می‌شود اما شیوه‌های دیگری نیز برای مهار دیوار وجود دارد. از دیگر عناصر و اجزای مهار دیوار، وال پست است. وال پست کلاف‌هایی با طول مشخص هستند. روش کار این ابزار بدین صورت است که اسکلت را با دیوار درگیر می‌کند و باعث یکپارچه‌شدن، دوام و استحکام دیوار می‌‌شود. ساختار اصلی وال پست به‌صورت ستون و تیر است؛ این ساختار باعث انتقال نیروهای ناشی از باد، زلزله و … به اسکلت اصلی بنا می‌شود. در نهایت این عملکرد سبب استحکام دیوار شده و از فروریختگی آن پیش‌گیری می‌کند.

وال پست دارای دو نوع افقی و عمودی است؛ از نوع عمودی وال پست برای دهانه‌های بزرگ استفاده می‌شود، به‌این‌صورت که تیرچه واقع در طبقه پایین  به تیرچه واقع در طبقه بالا جوش می‌خورد. البته در‌حال‌حاضر به دلیل مزایایی که مهار دیوار با میلگرد دارد، از سایر روش‌های مهار آن، همچون وال پست کمتر استفاده می‌شود.

در این نوشته مهار دیوار با میلگرد بررسی شد. همان‌طور که مشاهده کردید کاربرد میلگرد بستر به‌دلیل افزایش دوام و استحکام سازه‌ها و دیوارها و همچنین پیش‌گیری از تخریب سازه‌های قدیمی است. مهار دیوار با استفاده از میلگرد به دو صورت افقی و عمودی صورت می‌گیرد. در‌واقع روش مهار دیوار به‌وسیله میلگرد از اصولی‌ترین روش‌های مقاوم‌سازی در سازه‌ها است. امروزه روش مهار دیوار با استفاده از میلگرد به‌دلیل استحکام بالا و سهولت در نصب نسبت به سایر روش‌های مهار دیوار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امیدواریم از این مطلب کاربردی لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مهار دیوار با استفاده از میلگرد تا چه اندازه دوام و استحکام سازه را افزایش می‌دهد؟

به‌دلیل پی‌ریزی مناسبی که میلگرد بستر دارد، مقاومت و استحکام سازه را تا 2 برابر افزایش می‌دهد.

در مهار دیوار با میلگرد بهتر است از چه میلگردهایی استفاده شود؟

در مهار دیوار با میلگرد بهتر است از نوع آجدار استفاده شود، چراکه ملات بیشتری روی آن جای می‌گیرد.

مزایای استفاده از میلگرد بستر نسبت به سایر روش‌های مهار دیوار(وال پست) چیست؟

 سهولت در نصب، سبک بودن وزن سازه‌ها نسبت به وال پست، استحکام و مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.