مزایا و معایب انواع ورق

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ورق‌‌های آلیاژی فلزی، کاربردها و ویژگی‌های بسیار متفاوتی دارند و هر کدام در قسمت‌های گوناگون صنعت به کار می‌روند. مزایا و معایب انواع ورق، از جمله موارد مهم برای افرادی است که در حوزه‌ی خرید و فروش مقاطع فولادی فعالیت دارند. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب انواع ورق فلزی را به صورت دقیق و کارشناسی‌شده معرفی کنیم.

فایل صوتی مطلب

ورق‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام به منظور خاصی در صنایع مختلف کاربرد دارند؛ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با «انواع ورق فولادی و کاربرد آن ها در صنعت و زندگی روزمره» آشنا شوید.

ورق‌ های فلزی چه انواعی دارند؟

انواع-ورق-های-فلزی
انواع-ورق-های-فلزی

ورق‌های آلیاژی فلزی انواع بسیار گسترده‌ای دارند؛ بخشی از آن‌ها با ترکیب آهن و کربن تولید شده و با نام کلی f شناخته می‌شوند.

مزایا و معایب انواع ورق فلزی

در این بخش، پس از معرفی مختصر معروف‌ترین و پُرکاربردترین ورق‌های فلزی، ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ورق گالوانیزه

‌ورق‌های فلزی معمولاً در معرض خوردگی و فرسودگی قرار دارند و به مرور زمان، دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند. متخصصان عرصه‌ی فلز به این نتیجه رسیده‌اند که با روی‌اندودکردن (گالوانیزه‌کردن) ورق‌های فولادی، آسیب و خوردگی آن‌ها به حداقل می‌رسد.

مزایا

مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق، استحکام بسیار زیاد در برابر انواع خوردگی و فرسودگی است. ورق‌های گالوانیزه، بهترین مقاومت را در برابر محیط‌های اسیدی و مرطوب دارند؛ در نتیجه، در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این مسئله، مزایای دیگر ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

  • هزینه‌ی کمتر نسبت به سایر ورق‌های فولادی
  • طول عمر حدود 30 سال که در مقایسه با ورق‌های فولادی دیگر، بسیار خوب و قابل‌ قبول است.
  • مقاومت مثال‌زدنی در برابر آسیب‌های فیزیکی ریز و کوچک
  • امکان آماده‌سازی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • بررسی آسان ایمنی (با بررسی سطح ورق به صورت چشمی می‌توانیم مطمئن شویم که ورق سالم است.)

پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاع از قیمت انواع ورق، روی لینک “قیمت ورق آهن” کلیک کنید.

معایب

برجسته‌ترین عیب ورق‌های گالوانیزه، مشکلات و سختی‌های مربوط به جوشکاری آن‌ها است. انجام جوشکاری این نوع از ورق، تا حدودی پیچیده و تخصصی است و بر اثر آن، گازهای سمی و خطرناکی در محیط پخش می‌شود که در درازمدت باعث آسیب‌های جدی به دستگاه تنفسی و ریه‌های تکنسین‌ها می‌شود.

ورق سیاه

ورق سیاه
ورق سیاه

ورق سیاه با نورد گرم تولید شده و یکی از پُرکاربردترین انواع فلز در صنایع مختلف است. این فلز در بدنه‌ی خودروها، تانکرسازی و کشتی‌سازی کاربرد زیادی دارد. برای این که این نوع ورق را بهتر بشناسید، می‌توانید با «ورق سیاه و فرآیند تولید آن» آشنا شوید.

مزایا

یکی از مهم‌ترین مزایای ورق سیاه، انعطاف‌پذیری آن است. این ورق به سبب قابلیت خم‌شوندگی منحصر به فرد، معمولاً به‌جای ورق‌های سرد یا روغنی در صنعت استفاده می‌شود. سایر ویژگی‌های مثبت ورق سیاه، عبارتند از:

  • قیمت آن نسبت به ورق‌های روغنی مناسب‌تر است.
  • فرآیند ساخت، بُرش و استفاده از آن‌ها در بازه‌ی زمانی کمتری اتفاق می‌افتد.
  • در بسیاری از قسمت‌های صنعت کاربرد دارند.

معایب

سطح ورق‌های سیاه، صیقلی نیست و این نکته از دید بسیاری از صنعتگران یک عیب محسوب می‌شود. این نکته نیز گفتنی است که معایب و مزایای انواع ورق فولادی در مقایسه با سایر ورق‌ها تعیین می‌شود و عیب‌ها و مزایای ورق‌ها نسبی هستند.

  • ورق سیاه در مجموع، نسبت به ورق‌های تولیدشده با نورد سرد، استحکام کمتری دارد و در نتیجه، ماندگاری آن هم چندان مطلوب نیست.
  • ورق‌های سیاه به سبب کاربردشان در سیستم‌های خنک‌کننده، سطح خشنی دارند؛ در نتیجه، برخورد دست یا سطح بدن با این ورق‌ها موجب آسیب می‌شود.

علاوه بر بحث کاربردها، معایب و مزایای ورق‌های فولادی هم مهم و کاربردی است؛ اهالی صنعت باید به صورت دقیق یاد بگیرند که هر ورق چه نقصی دارد و نقاط قوت آن کدام است.

این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند خرید مطمئن و امن‌تری داشته باشند.

ورق سرد

ورق‌های سرد که با نام «ورق روغنی» نیز در سطح بازار معروف هستند، با نورد سرد تولید شده و معمولاً کنار ورق‌های سیاه نورد گرم قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین کاربرد ورق‌های سرد، تولید ورق‌های گالوانیزه است؛ ولی از آن‌ها به صورت غیر گالوانیزه هم استفاده می‌شود.

مزایا

ورق روغنی، ظاهری زیبا و شفاف دارد؛ به همین منظور در بسیاری از قسمت‌های سطحی قطعات از آن استفاده می‌شود. مزایای دیگر این ورق به شرح زیر است:

  • مقاومت زیاد در برابر فشارهای ناگهانی و آسیب‌های فیزیکی
  • رنگ‌پذیری خوب نسبت به سایر ورق‌ها
  • امکان تولید در ابعاد و سایزهای متنوع
  • حفظ مقاومت و استحکام در ابعاد بزرگ‌تر

معایب

مهم‌ترین مشکل ورق‌های روغنی، قیمت زیاد آن‌هاست. بخشی از این قیمت بالا، به سبب تقاضای بسیار در بازار عرضه و تقاضا است و قسمت دیگر آن، ناشی از  فرآیند ساخت نسبتاً پیچیده‌ی این ورق است.

ورق روغنی با سختی‌های بسیاری تولید می‌شود و بُرش یا تغییر در آن به دشواری انجام می‌شود؛ در نتیجه، اگر مصرف‌کنندگان قصد تغییر شکل قسمتی از این ورق را داشته باشند، باید زمان زیادی را صرف کنند.

ورق اسیدشویی

ورق اسید شویی
ورق اسید شویی

این نوع از ورق در نورد گرم تولید شده و با پاشیدن آب سرد به صورت مداوم، سرد می‌شود. پس از آن که ورق سرد شد، روی آن لکه‌های بسیاری ایجاد می‌شود، در نتیجه با روش شست‌وشوی اسیدی این لکه‌ها را پاک می‌کنند؛ به همین خاطر، نام این محصول «ورق اسیدشویی» است.

مزایا

ورق اسیدشویی کیفیت بیشتری نسبت به رقبای خود دارد و در مجموع، قیمت آن هم مناسب است. این ورق، مقاومت مطلوبی هم در برابر انواع خوردگی دارد. مزایای دیگر ورق اسیدشویی، عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر انواع خوردگی
  • مقاومت در برابر نفوذ هیدروژن

معایب

اولین عیب ورق‌‌های اسیدشویی این است که فرآیند شست‌وشو و بازیابی اسید این ورق‌ها تا حدودی گران‌قیمت است.

معایب دیگر این ورق مربوط به فرآیند ساخت آن است؛ به طور مثال، ورق‌های اسیدشویی هنگام تولید، بخار بسیار خطرناکی تولید می‌کنند که به دستگاه تنفسی انسان آسیب می‌زند. ما در مقاله‌ای جداگانه در مورد ورق اسیدشویی و فرآیند تولید آن به صورت کامل صحبت کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به لینک مورد نظر در مورد این ورق، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

ورق رنگی

ورق رنگی

ورق‌های رنگی در اصل، همان ورق‌های گالوانیزه‌ی فولادی هستند که با یک پوشش رنگی الکترواستاتیک به بازار وارد می‌شوند.

ورق رنگی در ساخت سقف سوله‌ها، انواع شیروانی، آلاچیق و کانکس‌ها کاربرد دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ورق رنگی و کاربردهای مختلف آن در صنعت، می‌توانید مطلب «ورق رنگی چیست و انواع آن» را رد سایت، دنبال کنید.

مزایا

مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این ورق‌ها به شرح زیر است:

  • مقاومت مناسب در برابر رطوبت، سرما و گرما
  • وزن مناسب (نسبت به بسیاری از ورق‌‌های دیگر، سبک‌تر هستند)
  • برخورداری از سطحی مرغوب و باکیفیت

معایب

نکته‌ی مهم درمورد ورق‌های رنگی این است که متناسب با آب و هوای مرطوب، ممکن است دچار خوردگی‌ یا آسیب‌هایی شوند. همچنین اگر از مدل‌های کم‌کیفیت آن‌ها استفاده کنید، به مرور تغییر رنگ و شکل می‌دهند و مقاومتشان در برابر سرما، گرما و رطوبت کم می‌شود.

همان طور که گفته شد، اطلاع از مزایا و معایب ورق به شما کمک می‌کند که بتوانید خرید راحت‌تری داشته باشید؛ اما خیلی از افراد به دنبال اطلاع از بهترین نوع ورق در بازار ایران هستند. به این منظور می‌توانید مطلب «بهترین نوع ورق در بازار ایران» را در سایت مطالعه کنید.

ورق آجدار

ورق-آجدار
ورق-آجدار

عمده‌ی ورق‌های فولادی موجود در بازار، یک سطح صیقلی و صاف دارند؛ اگر از ورق‌های صیقلی در کف یا سطح پایینی استفاده شود، مشکلاتی مانند لغزندگی وسایل پیش می‌آید. به همین دلیل، نوع دیگری از ورق‌ها توسط شرکت‌های تولیدکننده‌ی آهن‌آلات به بازار عرضه می‌شود که سطح‌شان پُر از آج است.

مزایا

با توجه به تعریف ورق آجدار، مهم‌ترین ویژگی این ورق، ایجاد اصطکاک در سطح‌های لیز است. سایر مزایای این ورق، عبارتند از:

  • سطح براق و شفاف
  • استفاده برای اهداف زیباسازی
  • قابلیت جوش‌پذیری بسیار مناسب
  • قابلیت انعطاف‌پذیری خوب
  • دارای وزن کم
  • استحکام و مقاومت در برابر فشارها و ضربه‌های ناگهانی

معایب

ورق آجدار، متناسب با کیفیت و مواد اولیه‌ی به‌کار‌رفته در آن، دچار مشکلات متعددی می‌شود. در مجموع، پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید به سراغ ورق‌های آجدار باکیفیت بروید، چرا که محصولات کم‌کیفیت، آسیب‌های گوناگونی را در فرآیند ساخت، متحمل می‌شوند. این آسیب‌ها پس از نصب ورق در مکان مورد استفاده و در گذر زمان، خود را نشان می‌دهند.

اگر می‌خواهید این نوع ورق را بیشتر بشناسید و با ویژگی و کاربردهای آن آشنا شوید، می‌توانید مطلب «ورق آجدار چیست و چه کاربردهایی در صنعت و زندگی روزمره دارد؟» را در سایت مطالعه کنید.

در این مطلب، در مورد مزایا و معایب انواع ورق صحبت شد تا در استفاده و بهره‌برداری از این محصولات، دچار مشکل نشوید. ورق‌های گالوانیزه، روغنی، سیاه، آجدار، رنگی و اسیدشویی از جمله‌ معروف‌ترین ورق‌های فولادی هستند که در قسمت‌های مختلف صنعت به کار می‌روند.

اطلاع از قیمت ورق برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی اهمیت زیادی دارد. برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن، می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.