منظور از ضوابط میلگرد بستر چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد بستر به‌ عنوان یک نیاز اساسی و ضروری در ساختمان‌ سازی، باهدف افزایش میزان مقاومت و استحکام سازه به‌کاربرده می‌ شود. استفاده از میلگرد در ابعاد و اشکال مختلف با کاربری و عملکرد متفاوت شامل قوانین و ضوابط مخصوص به خود هستند که در هنگام نصب و اجرا باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ضوابط میلگرد بستر صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ویژگی‌ های میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر به منظور ایجاد مقاومت در دیوار‌های آجری و سفالی، با اندازه قطری مشخص، استفاده می‌ شود. در واقع این نوع میلگرد به‌صورت نردبانی با کمک جوشکاری، در ساخت دیوارهای سازه نصب و جایگذاری می‌ شود.

ویژگی‌ های میلگرد بستر

میلگرد بستر نیرو‌های خارجی و فشار وارد به سازه را دریافت کرده و با تحمل نیرو‌های کششی، از وارد شدن آسیب به ساختمان و فروپاشی آن جلوگیری می‌ کند. در اکثر موارد به‌ صورت پیش‌ ساخته، تولید و با عملیات جوشکاری و آبکاری در هنگام ساخت سازه، نصب و اجرا می‌ شود.

برخی از قابلیت‌ های این محصول شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر فرسایش و ساییدگی
  • قابلیت ضدزنگ‌زدگی و مقاومت در برابر اکسید شدن
  • قابلیت استفاده در محیط‌های مرطوب
  • دارای قطر سطح مقطع استاندارد به‌اندازه ۴ میلی‌متر
  • قرار گرفتن در دسته میلگرد‌های آجدار و ایجاد چسبندگی بالا با بتن
  • استفاده از مواد اولیه سبک و اقتصادی مفتول در ساخت آن
free-consultation

    ضوابط اجرای میلگرد بستر

    به‌ منظور استفاده بهینه از این نوع میلگرد در سازه، ضوابطی برای نصب و اجرای آن بر اساس استاندارد‌های بین‌ المللی مقرر شده است. به‌ کارگیری این ضوابط موجب شده تا میلگرد بستر، بتواند عملکرد مناسبی در برابر نیرو‌های کششی خارجی وارده به سازه داشته باشد و میزان وارد شدن آسیب و خسارت به ساختمان را به حداقل برساند.

    ضوابط نصب و اجرای میلگرد بستر

    1. اندازه سطح مقطع

    اولین و مهم‌ ترین مقرراتی که از سوی سازمان استانداردسازی کشور آمریکا، در به کارگیری میلگردهای بستر وضع‌ شده، اندازه سطح مقطع آن است. این نوع میلگرد باید قطری به‌ اندازه 4 میلی‌ متر و عرض 5 یا 11 سانتی‌ متر داشته باشد.

    2. پوشش میلگرد

    پوشش سطحی این نوع میلگرد، به دلیل ایجاد مقاومت در برابر زنگ‌ زدگی و قابلیت استفاده در محیط‌ های مرطوب، از نوع گالوانیزه است.

    3. بدنه آجدار

    یکی از مواردی که موجب شده تا میلگرد بستر کارایی مناسب را داشته باشد، میزان چسبندگی آن به سایر مواد مورد استفاده در ساختمان‌ سازی مانند ملات است. به همین دلیل شکل بدنه آن، به‌صورت آجدار در نظر گرفته می‌ شود تا تماس مناسب را ایجاد کند.

    4. تعداد میلگرد مورد استفاده

    تعداد آرماتور مورد نیاز بستر، به ارتفاع و نقش دیوار در سازه بستگی دارد. طبق استاندارد بین‌ المللی برای هر 40 سانتی‌ متر ارتفاع یک میلگرد بستر نیاز است. چنانچه دیوار در تحمل بار، نقش به سزایی داشته باشد باید تعداد بیشتری از میلگرد را استفاده کرد.

    5. طریقه نصب

    یکی از ضوابط میلگرد بستر، طریقه نصب آن است. میلگرد موردنظر پس از جایگذاری با ملات به ارتفاع حداقل 1.5 سانتی‌ متر پوشانده می‌ شود. بولت یا تفنگ مخصوص، ابزاری است که برای نصب این آرماتور نیاز است.

    6. رعایت استاندارد تولید محصول

    ضوابط میلگرد بستر علاوه بر شیوه‌های اجرایی و نصب آن به عوامل مهم دیگری نیز بستگی دارد. رعایت استاندارد تولید میلگرد در کارخانه یکی از پارامتر‌های مهم در قوانین نصب آن به شمار می‌ رود.

    7. فاصله میلگرد بستر

    فاصله میلگرد بستر در دیوارها و سازه های بتنی، به طور کلی به دو شکل افقی و عمودی تقسیم می شود. فاصله افقی میلگرد بستر، در جهت عرض دیوار (معمولا بین 5.5 تا 15 سانتی متر) و فاصله عمودی آن در جهت ارتفاع دیوار (معمولاً بین 40 تا 60 سانتی متر) است. در نهایت فاصله میلگرد بستر، باید توسط مهندس طراح سازه تعیین شود.

    نقش دیوار در نصب این محصول

    دیوار‌ها به‌ عنوان قسمتی از ساختمان که وظیفه تحمل و دفع نیرو‌های خارجی وارد آمده به سازه را بر عهده‌ دارند، طبق ضوابط میلگرد بستر باید به‌ خوبی مقاوم‌ سازی شوند. یکی از روش‌ های افزایش مقاومت در دیوار‌ها، استفاده از میلگرد بستر، با هزینه بسیار کم است.

    نحوه اجرای میلگرد بستر

    این امر باعث می‌ شود تا مقاومت دیوار به میزان 70 درصد افزایش یابد و حداکثر بازده را در برابر نیرو‌های خارجی داشته باشد و در نهایت از سازه، در برابر آسیب‌ های جدی حوادث طبیعی مانند زلزله محافظت کند.

    نحوه اجرای میلگرد بستر

    یکی از کاربرد‌های گسترده این نوع میلگرد، درگیر نمودن دیوار با اسکلت سازه به‌ منظور مقاوم‌ سازی بیشتر در برابر حوادث است. همانطور که می‌ دانید آرماتور بستر، در دو نوع افقی و عمودی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

    نحوه اجرا و نصب آن به‌ صورت تیر و ستون است. از جمله روش‌ های اجرای میلگرد بستر عبارتند از:

    • ایجاد اتصال بین دیوار و ستون
    • مهار دیوار از طریق به‌ کارگیری میلگرد در کف
    • مهار دیوار از طریق استفاده میلگرد در ستون
    • مهار دیوار به‌ دیوارهای برشی با عبور میلگرد از آنها
    • نصب میلگرد به‌ منظور ایجاد پناه در پشت‌ بام ساختمان
    • نصب آرماتور با انکر بولت و نبشی کشی

    میلگرد بستر یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان‌ سازی است که با هدف افزایش مقاومت و تقویت دیوار‌های آجری و سفالی به‌ کار رفته در سازه، نصب و اجرا می‌ شود. به‌ منظور ایجاد مقاومت و استحکام در دیوار‌ها و بهره‌ برداری بیشتر، باید ضوابط میلگرد بستر را رعایت کرد. این مقررات از طریق سازمان استانداردسازی کشور آمریکا تعیین‌ شده است.

    هدف استفاده از میلگرد بستر چیست؟

    این نوع میلگرد نیرو‌های خارجی و فشار وارد بر سازه را دریافت کرده و با تحمل نیرو‌های کششی، از وارد شدن آسیب به ساختمان و فروپاشی آن جلوگیری می‌ کند.

    از میلگرد بستر در چه مواردی استفاده می‌ شود؟

    ایجاد اتصال بین دیوار و ستون، مهار دیوار از طریق به‌ کارگیری میلگرد در کف و همچنین مهار دیوار از طریق استفاده میلگرد در ستون از کاربردهای متداول این محصول هستند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.