دیوار پیش ساخته به همراه مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه در زمینه ساخت‌و‌ساز، برخی از موضوعات مانند هزینه و زمان بیشتر از گذشته حائز اهمیت شده‌اند. سازندگان یا افرادی که مبادرت به بازسازی ساختمان‌ها می‌کنند؛ به‌دنبال کاهش هزینه‌ها و فشرده سازی زمان پروژه هستند. در زمینه ساخت بازسازی سازه‌ها یکی از راهکار‌های پرکاربرد، استفاده از این محصول است. برای ساخت بسیاری از این دیواره‌ها از میلگرد سایز ۱۸ استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت میلگرد ۱۸ یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در فاکتور نهایی این سازه‌ها محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد دیوار پیش‌ ساخته به همراه مزایا و معایب آن بدانیم. با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

دیوار پیش ‌ساخته چیست

دیوار پیش‌ساخته یکی از محبوب‌ترین مصالحی است که در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل پر‌طرفدار بودن سازه این است که روند ساخت و تکمیل شدن سازه را سرعت می‌بخشد. در واقع این دیوار‍‌ها به دلیل وزن سبک نسبت به سایر سازه‌ها به طور چشمگیری باعث کاهش وزن ساختمان می‌شوند. این دیوار‌ها پس از آماده شدن به محل احداث پروژه انتقال یافته و در قسمت‌های مورد نیاز نصب می‌شوند. کارخانه‌های تولید کننده مصالح، دیوار‌های پیش‌ساخته را در اندازه‌ها، ابعاد و جنس های مختلف تولید می‌کنند. این سازه‌ها جایگزین خوبی برای دیوار‌های خشتی، سفالی، آجری و سنتی به حساب می‌آیند.

کاربرد دیوارهای پیش ‌ساخته

در عصر حاضر اغلب مهندسین برای زیبایی بیشتر ترجیح می‌دهند که ساختمان‌های خود را با استفاده از حوضچه، استخر و … مجهز کنند. طبیعتا این نوع از دیوارها در برابر آب، رطوبت و … از مقاومت بسیاری برخوردار هستند. سالانه حوادث متعددی مانند آتش‌سوزی و زلزله در سراسر دنیا رخ می‌دهد که منجر‌ به خسارت‌های مالی و جانی می‌شوند. خوشبختانه دیوار‍‌های پیش‌ساخته نسبت به وقایع طبیعی، پایداری منحصر به فردی را از خود نشان می‌دهند. از اساسی ترین کاربرد‌های دیوار پیش ‌ساخته می‌توان به احداث کارخانه‌ها، سوله‌ها و مسکن‌های پیش‌ساخته اشاره نمود.

انواع دیوار پیش‌ ساخته

تجهیزات ساختمانی با تنوع چشم‌گیری تولید می‌شوند؛ بی‌تردید دیوار‍‌های پیش‌ساخته نیز از این موضوع مستثنی نیستند. در ادامه انواع مختلف این محصول را بررسی می‌کنیم.

دیوار پیش ‌ساخته کناف

این سازه‌ها برای جداسازی قسمت‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجرای این دیوار‌ها به دو روش سیستم سازه‌ای و بدون سیستم سازه‌ای انجام می‌پذیرد. دیوار‌های کنافی به علت نصب آسان و زمان کمی که برای تعمیر طلب می‌کنند؛ در آپارتمان‌ها بیشتر به‌ کار برده می‌شوند.

دیوار پیش‌ ساخته چوبی

از دیوار پیش‌ساخته چوبی اغلب برای ساخت ساختمان‌های چوبی و کلبه استفاده می‌کنند. وزن این دیواره‌ها بسیار سبک بوده و گزینه مناسبی برای تکمیل دکوراسیون خارجی و داخلی سازه‌های اداری، تجاری و مسکونی به شمار می‌آید. برای بالا بردن استحکام دیوار‌های چوبی آن‌ها را در دیوار‌های باربر مستقیم به پی بتن ساختمان متصل می‌کنند.

دیوار پیش‌ ساخته گچی

دیوار‌های پیش‌ساخته گچی جز دیوار‌های غیر باربری به‌شمار می‌روند. این دیوار‌ها از ترکیب الیاف سبک نظیر پلی یورتان و پشم‌شیشه با آب و گچ ساخته می‌شوند. گچ استفاده شده در این دیواره‌ها معمولی دانه‌ریز بوده و حساسیت‌زا نیستند. این دیوار‌های چوبی نقش موثری در کاهش وزن سازه ایفا می‌کنند و برای جداسازی بخش‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شوند. به دلیل خاصیت ضد رطوبت، این دیوار‌ها اغلب در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و قسمت‌هایی که رطوبت بیشتری دارند؛به کار برده می‌شوند. این سازه در چهار نوع توپر، سوراخ‌دار، ضدآب و مسلح ساخته می‌شوند. طول این دیوار معمولا بیشتر از یک متر بوده و عرض آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر است.

دیوار پیش ساخته گچی

دیوار پیش ‌ساخته بتنی

دیوارهای پیش‌ساخته بتنی با استفاده از ترکیب میلگرد، سیمان، آب، سنگریزه و … ساخته می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع از دیوار‌های پیش‌ساخته در نمای ساختمان است؛ چرا که این دیواره‌ها از مقاومت و تحمل وزن بالا برخوردار هستند. استحکام این سازه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل از میلگرد‌هایی با سایز بالا در ساخت این محصول استفاده می‌شوند. برای مثال میلگرد سایز ۱۶ در تولید این دیواره‌ها استفاده می‌کنند. برای اطلاع دقیق از قیمت میلگرد ۱۶ به صفحه خرید این محصول مراجعه کنید. ابعاد این سازه با توجه به نیاز پروژه‌های ساختمانی به صورت سفارشی تولید می‌شود. قیمت این سازه مناسب بوده و نصب آسانی دارد به همین علت طرفداران بسیاری را جذب خود کرده است.

دیوار پیش‌ ساخته یونولیتی

این محصولات که با نام تری دی پنل نیز شناخته می‌شوند؛ از یونولیت یا همان شبکه فلزی نرم به پلی استایرن استفاده می‌کنند. در این سازه میلگرد از درون یونولیت‌ها عبور داده میشود به همین دلیل قیمت آنلاین میلگرد در فاکتور نهایی تاثیر گذار است. این سازه‌های یونولیتی از خاصیت ضدآب برخوردار بوده و مانع از رشد موجودات میکروسکوپی و قارچ‌ها می‌شوند؛ البته برای استفاده از دیواره در مناطق مرطوب باید شبکه فلزی را از فولاد گالوانیزه ساخت. برای نصب این سازه باید آرماتور به فونداسیون متصل شود.

دیوار پیش ساخته یونولیتی

با مزایای دیوار پیش‌ ساخته آشنا شوید

یکی از مهم‌ترین مزایای دیوارهای پیش‌ساخته صرفه جویی در وقت و تسریع روند ساخت ساختمان است. تولید این دیواره‌ها همزمان با کارهای دیگر پروژه مانند نقشه‌کشی، خاکبرداری و … انجام می‌شود. در نتیجه یک ساختمان در مدت زمان کوتاهی برای بهره برداری آماده خواهد شد. این دیوارها به دلیل توپر بودن از استحکام و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و در برابر ضربه، خوردگی و اسید‌ها با دوام هستند؛ زیرا از بهترین مواد اولیه برای ساخت این سازه‌ها استفاده می‌شود. به دلیل استحکام بالای این دیواره حشراتی نظیر موریانه و مورچه نمی‌توانند به آن نفوذ کنند.

در واقع با استفاده از این دیوارها مقدار مصالحی که برای ساخت ساختمان استفاده می‌شود حدود ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین این محصول باعث صرفه جویی در انرژی مصرفی ساختمان شده و هزینه خانوار‌ها کاهش می‌یابد. همچنین هنگام رخداد حوادث طبیعی مانند زلزله خسارت کمتری به ساختمان وارد می‌شود؛ زیرا این سازه بسیار سبک و مقاوم است.

معایب دیوار پیش ساخته

دیوار‌های پیش ساخته در کنار مزایایی که دارند از معایبی نیز برخوردار هستند. برای مثال، یکی از معایب ساخت این دیواره‌ها هزینه بالای راه‌اندازی کارخانه تولید کننده است؛ زیرا برای خرید ماشین‌های پیشرفته سرمایه زیادی لازم است. اگر محل اجرای پروژه از کارخانه تولید کننده این دیواره‌ها دور باشد حمل‌و‌نقل سازه‌ها با تریلر انجام شده و هزینه‌ی بسیار بالایی را در پی خواهد داشت. همچنین رساندن دیواره‌ها به ساختمان بدون هیچ آسیبی کار دشواری است. لازم به ذکر است خرید این سازه نسبت به دیوار‌های سنتی هزینه بسیار بالاتری داشته و برای نصب نیز پول بیشتری احتیاج دارد.

امروز در صنعت ساختمان‌سازی مصالحی که علاوه بر کاهش هزینه‌های ساختمان بتوانند سرعت انجام کار و مقاومت کلی سازه در برابر زلزله و… را افزایش دهد؛ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیوار پیش‌ساخته از جمله بهترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. گرچه خرید این سازه‌ها نسبت به دیوار‌های سنتی هزینه‌ بیشتری را به همراه دارند اما مزایای فراوان یاد شده صرفه‌ی اقتصادی آن‌ها را توجیح می‌کند. اگر سوالی در رابطه با دیوار‌های پیش ساخته دارید برای ما کامنت کنید.

دیوار پیش ساخته چیست؟

این سازه موجب تسریع روند ساخت و ساز می شود. کارخانه های تولید کننده با استفاده از مصالح، دیوار های پیش ساخته را در ابعاد و اندازه های متفاوت تولید کرده و به محل احداث پروژه منتقل می کنند.

انواع دیوار پیش ساخته چه نام دارد؟

دیوار های پیش ساخته شامل انواع دیوار پیش ‌ساخته کناف، چوبی، گچی، بتنی و یونولیتی می شود.

چرا باید از دیوار پیش ساخته استفاده کنیم؟

زیرا این دیوار شامل مزایایی نظیر صرفه جویی در وقت و تسریع روند ساخت ساختمان، استحکام و کیفیت بسیار بالا، مقاوم در برابر نفوذ حشرات،  کاهش ۱۵ درصدی مصالح ساخت و ساز، صرفه جویی در مصرف انرژی و … است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.