۵ کارخانه برتر نبشی در ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نبشی یکی از مقاطع پرمصرف موجود در بازار آهن است. این محصول در بسیاری از سازه‌های صنعتی و پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته علاوه بر پروژه‌های مختلف صنعتی و عمرانی، تهیه و ساخت بسیاری از وسایل ساده روزمره زندگی نیز کاربرد زیادی دارا است. نکته حائز اهمیت این است که در کشور ایران کوچک ترین محدودیتی در تولید نبشی وجود نداشته و خوشبختانه شرکت‌های زیادی  دست به تولید این مقطع پرکاربرد زدند. در این مقاله با معرفی ۵ کارخانه برتر نبشی در ایران با ما همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت روز نبشی روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت نبشی»

فایل صوتی این مطلب

 نبشی چیست؟

نبشی

همان گونه که می‌دانید نبشی از جمله پروفیل‌هایی است که دارای سطح مقطع دو ضلع عمود بر هم می‌باشد. نبشی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح و پروفیل‌های ساختمانی به حساب می‌آید. افراد باتجربه نبشی را با دو مشخصه ضخامت و اندازه بال‌ها می‌شناسند.

ناگفته نماند که نبشی به دو صورت نبشی پرسی و نبشی فابریک تولید می‌شود که هر یک از آن‌ها فرآیند تولید متفاوتی دارند. نبشی‌های فابریک از ابتدای فرآیند تولید به صورت نبشی از خط تولید خارج می‌شوند. از طرفی دیگر نبشی‌های پرسی، از یک ورق ۶ متری که از وسط عرض ورق خم شده است ساخته شده و به آن شکل داده می‌شود.

معرفی 5 کارخانه برتر نبشی

در برخی مواقع ممکن است به علت وجود برندهای گوناگون تولید کننده نبشی، خریداران هنگام خرید محصول دچار سردرگمی می‌شوند. جای کوچک‌ترین نگرانی وجود نداشته و کاربران می‌توانند قبل از خرید نبشی، تحقیقات لازم در مورد بهترین کارخانه‌های تولید کننده نبشی در ایران انجام داده و سپس نسبت به خرید اقدام نمایند.

1. کارخانه فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز یکی از برترین تولیدکنندگان نبشی در کشور ایران به شمار می‌رود. این مجتمع بسیار بزرگ در سال ۱۳۸۲ با مشارکت ایران و ترکیه و به مدیریت کریم رحیمی به ثبت رسید. پس از گذشت یکسال و پیشرفت‌های صورت گرفته، زمینی به اندازه ۶۰ هزار متر مربع جهت عملیات اجرایی در نظر گرفته شد.

این زمین در شهرک صنعتی شهید سلیمی واقع در کیلومتر ۳۵ جاده آذرشهر قرار یافته است. این روزها پس از گذشت بیش از ۱۵ سال، کارخانه فولاد ناب تبریز، ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده در اختیار دارد که شامل قسمت‌های اداری، کارگاه ابزار آلات، انبار، بخش تولید و … می‌باشد.

فرایند تولید محصولات این شرکت توسط ۴۰۰ نفر پرسنل با تجربه در دو شیفت کاری انجام می‌شود. نبشی‌های تولید شده این کارخانه بزرگ به صورت بال مساوی و سبک در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. بهتر است بدانید که نبشی‌های فولاد ناب تبریز طبق استانداردهای ملی 1-13968 ، استاندارد 8510 روسیه و استاندارد 1-10056 اروپا تولید می‌شوند.

ظرفیت تولید این شرکت چیزی حدود ۳۶۰ هزار تن در سال است. همانگونه که گفته شد برترین محصولات فولاد ناب تبریز شامل نبشی‌های ۳۰ الی ۱۲۰ میلی متر، ناودانی ۸۰ الی ۱۶۰ میلی متر، تیرآهن‌ها از ۱۲۰ الی ۱۶۰ میلی متر به طول ۱ تا ۱۲ متر می‌شود.

2. کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب

کارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان که در دشت طبس واقع در تهران و پنج کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد نیز از جمله برترین تولید کنندگان نبشی در ایران است. امروزه شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان بزرگترین تولید کننده فولاد ساختمانی و مقاطع فولادی به حساب می‌آید. این شرکت بار سنگینی بر دوش داشته و سالیانه حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید و روانه بازار می‌نماید.

از جمله برترین محصولات این شرکت می‌توان به نبشی، تیرآهن بال نیم پهن موازی، تیرآهن بال پهن موازی، میلگرد، ناودانی، شمش‌های ساختمانی و تیرآهن بال باریک شیبدار اشاره کرد.

نبشی‌های ذوب آهن اصفهان به صورت گرم نوردیده بال مساوی بوده و بر طبق استاندارد ملی ایران به شماره 13968-1 و استاندارد DINEN 10056/1,2  تولید می‌شوند. خرید نبشی و سایر مقاطع ذوب آهن اصفهان بسیار آسان بوده و فقط کافی است به سایت‌های معتبر اینترنتی نظیر اصفهان آهن مراجعه نمایید.

 3.کارخانه فولاد سازان سپاهان

کارخانه فولاد سپاهان سومین کارخانه‌ای است که در این مطلب معرفی می‌شود. این شرکت بزرگ، کار خود را در سال ۱۳۸۱ توسط مهندسان و کارکنان با تجربه آغاز نموده است. مساحت کارخانه فولاد سپاهان چیزی حدود ۱۵ هزار متر مربع بوده و دارای زیربنای دوازده هزار متر مربعی است. شرکت سهامی خاص سپاهان سالیانه ۱۰۰ هزار تن مقاطع فولادی مختلف را تولید و روانه بازار می‌کند. محصولات مختلف این شرکت را در بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و … می‌توان مشاهده نمود.

همان گونه که پیشتر اشاره شد محصولات این کارخانه کیفیت بالایی داشته و در انواع مختلفی به تولید می‌رسند. از جمله برترین محصولات این شرکت می‌توان به نبشی، پروفیل های مختلف، زهوار، لوله های فولادی، پروفیل زد و قوطی فولادی اشاره کرد. نبشی‌های کارخانه فولاد سازان سپاهان در ابعاد ۳۳ میلی متر الی ۴۰ میلی متر و با ضخامت ۴ میلی متر تا ۲.۵ میلی متر تولید و روانه بازار می‌شوند.

 4.کارخانه فولاد شکفته مشهد

کارخانه صنعتی شکفته مشهد نیز از قدیمی ترین و بهترین تولیدکنندگان نبشی در ایران است. این شرکت در استان خراسان رضوی، شهر مشهد، کیلومتر ۲۰ جاده مشهد – قوچان و در شهرک صنعتی فناوری های برتر واقع شده است. شرکت فولاد شکفته مشهد کار خود را دهه ۱۳۳۰ و فقط با یک کارگاه ریخته گری کوچک آغاز نمود.

پس از گذشت حدود ۲۵ سال، در اوایل دهه ۶۰ به علت نیازهای کشور دست به تولید قطعات کارخانجات شکر، قطعه‌های ریلی، قطعات خودرو، قطعه‌های کشاورزی و گازرسانی را آغاز کرد. امروزه تولید سالیانه این کارخانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن است.

همان گونه که پیش‌تر ذکر شد محصولات برتر این شرکت، شامل نبشی، ناودانی و مقاطع خاص می‌باشد. مقاطع فولادی مختلف کارخانه فولاد مشهد بر طبق استاندارد بین المللی DIN IN اروپا، استاندارد ملی ISIRI 13968-1 و استاندارد GOST 8510 کشور روسیه تولید و روانه بازار می‌شود.

ناگفته نماند که این نبشی‌های کارخانه فولاد شکفته مشهد به صورت بال مساوی و ناودانی‌های این شرکت به صورت بال شیب دار به طول ۶ متر تولید و به بازار روانه می‌شوند.

5. کارخانه فولاد کوهپایه

کارخانه فولاد کوهپایه

کارخانه فولاد کوهپایه که یکی از برترین تولید کنندگان نبشی کشور ایران است، در ۳۵ کیلومتری شرق اصفهان، واقع در شهرک صنعتی شرق قرار دارد. این کارخانه محصولات گوناگونی را تولید می‌کند که از جمله آنها می‌توان به نبشی بال مساوی، نبشی بال نامساوی، ناودانی، سپری، چهارگوش و ریل جرثقیل اشاره کرد.

یکی از نقاط قوت کارخانه فولاد کوهپایه این است که کیفیت محصولات خود را بر طبق مشخصات خالص و استانداردهای ذکر شده تضمین می‌نماید. نبشی‌های بال مساوی این کارخانه در سایزهای L20*20*3 تا L*60*60*5 که دارای وزن ۸۸ تا ۴۲.۵ کیلوگرم متغیر می‌باشند تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

همچنین نبشی‌های بال نامساوی این شرکت در اندازه‌های L30*20*3 تا L50*30*5 و در وزن‌های ۱۲.۱ تا ۹۶.۲ کیلوگرم تولید می‌شوند.

از جمله ویژگی‌های نبشی فولادی کارخانه کوهپایه می‌توان به داشتن تنوع در ضخامت نبشی، نرمی و انعطاف پذیری محصول با استفاده از فولاد st37، داشتن مشخصات ابعادی مطابق با استاندارد، صافی بسیار بالا در طول محصول و تولید نبشی‌های سفارشی اشاره نمود.

 جمع بندی

در این مطلب در مورد ۵ کارخانه برتر نبشی در ایران صحبت شد. یکی از مقاطع بسیار مهم و کارآمد در ساخت سازه‌های مختلف، نبشی است. این محصول در پروژه‌های گوناگون صنعتی و عمرانی و علاوه بر آن در تهیه و ساخت بسیاری از لوازم روزمره زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر استفاده بسیار زیادی از نبشی شده است و در همین راستا کارخانه‌های گوناگونی دست به تولید این محصول مستحکم زده اند.

از برترین کارخانه‌های تولید کننده نبشی در ایران می‌توان به کارخانه فولاد ناب تبریز، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد سازان سپاهان، کارخانه فولاد شکفته مشهد و کارخانه فولاد کوهپایه اشاره کرد. نبشی‌های هر یک از این کارخانه‌ها تقریباً شبیه به هم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.