کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیرآهن، یکی از مهم‌ترین پروفیل‌هایی است که در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی بسیار کاربرد دارد. به طور کلی وظیفه‌ی تیرآهن‌ها تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای برشی است. تیرآهن، انواع مختلف و هرکدام کاربرد‌های متفاوتی دارند که در این مقاله قصد داریم در مورد کاربرد انواع تیرآهن صحبت کنیم. با ما همراه بمانید.

فایل صوتی مطلب

انواع تیرآهن

تیرآهن-هاش
تیرآهن-هاش
  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن INP
  • تیرآهن هاش (H) یا بال‌پهن
  • تیرآهن لانه‌زنبوری

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی

قبل از این که در مورد کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان صحبت کنیم، بهتر است شناختی از انواع آن داشته باشیم.

تیرآهن IPE به تیرآهن نیم‌پهن یا سبک نیز معروف است و یکی از پُرکاربردترین‌‌ها در مصارف گوناگون است. ظاهر این نوع تیرآهن به شکل I انگلیسی است و بارزترین ویژگی‌اش این است که ضخامت بال‌ها در ابتدا و انتهای آن کاملاً یکسان است.

تیرآهن بال‌پهن یا IPB که به عنوان تیرآهن هاش نیز شناخته می‌شود، به علت شباهت ظاهری‌اش به حرف انگلیسی H به این نام معروف شده است. طول بال‌ها در تیرآهن‌های هاش (H) نسبت به تیرآهن‌های IPE بیشتر است.

دریافت آخرین قیمت تیرآهن

در واقع، اندازه‌ی بال و ارتفاع تیرآهن هاش (بال‌پهن) تقریباً برابر است و کاربرد اصلی آن برای ستون‌ها در‌ ساختمان می‌باشد. در مقاله‌ای جداگانه در مورد تیرآهن هاش و کاربرد آن به صورت مفصل صحبت کردیم.

تیرآهن لانه‌زنبوری هم که به عنوان تیرآهن شبکه شناخته می‌شود، در طول جان خود دارای حفره‌های توخالی ذوزنقه‌شکلی هست که مشابه لانه‌ی زنبور است و به همین علت به آن، تیرآهن لانه‌زنبوری می‌گویند.

علت وجود حفره‌های توخالی این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد‌شده‌ی اولیه تحمل کند‌. تیرآهن لانه‌ زنبوری در مقایسه با تیر اصلی ارتفاع بیشتری دارد، قوی‌تر و سخت‌تر نیز هست.

کاربرد انواع تیرآهن
کاربرد انواع تیرآهن

از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن در ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کفی ستون

کفی ستون، یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی است. از مزایای استفاده از این محصول، امکان دریل‌کاری و ایجاد سوراخ یا مشعل‌کاری برای اتصال پیچ و برش‌کاری است. این کفی‌ها در اصل، برای اتصال نبشی به ستون بسیار پُرکاربرد هستند و به دلیل قابلیت پیچ‌کاری و جوش می‌توانند مانند بستری عمل کنند که از نبشی و ستون‌ها به خوبی محافظت می‌کند.

تیرهای اصلی (شاه تیر)

از تیرآهن می‌توان به عنوان شاه‌تیر در ستون‌ها استفاده کرد. شاه‌تیر به ستون‌ها متصل می‌شود و مهم‌ترین وظیفه‌اش این است که تیرک‌های میانی هر طبقه را نگه دارد.

ستون ها

تیرآن‌های هاش یا همان بال‌پهن اگر با مقاطع تقریباً مربعی‌شکل استفاده شوند، برای ستون‌ها (به خصوص ستون‌های قطور) گزینه‌ی مناسبی هستند. اگر ساختمان، بیش از یک طبقه داشته باشد، می‌توان از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده کرد؛ به صورتی که طول ستون از سقف طبقه‌ی بالا بیرون زده شود تا ستون طبقه‌ی بعدی را به آن متصل کند.

تیرک‌های میانی

تیرک‌ها از ستون‌ها و شاه‌‌تیرها کوچک‌تر هستند و به عنوان تیرآهن کوچک نیز شناخته می‌شوند. قطعاً اهمیت تیرک‌ها از شاه‌تیر کمتر است، اما از آنجایی که تیرآهن در تحمل وزن ساختمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، این تیرک‌ها در بالا و پایین تیرآهن‌ها قرار می‌گیرند.

تیرک‌های میانی به نحوی در هم قفل می‌شوند که بتوانند فشار و نیروی زیادی را تحمل کنند. در اصل، مهم‌ترین وظیفه‌ی تیرک‌های میانی این است که فشار را به صورت عمودی به شاه‌تیر و ستون‌ها منتقل کند.

 تیرآهن خرپا

از تیرآهن در ساخت خرپا هم استفاده می‌شود به گونه‌ای که تیرها را مانند خرپا کنار هم قرار می‌دهند تا در سقف انبار و سوله‌ها قابل استفاده باشند.

تیرهای باریک کرومیت

این نوع تیرها، از تیرک‌ها باریک‌تر هستند اما طول آن‌ها بلند‌تر است؛ به همین خاطر به آن‌ها تیرک‌های باریک گفته می‌شود.  تیرک‌های باریک کرومیت یک سطح نشیمن‌گاه دارند که بر روی تیر اصلی جا داده می‌شوند. تیرآهن‌های تراس، بر خلاف این نوع تیرک‌ها، با هر سیستمی سازگارند و به همین دلیل تنوع بیشتری هم دارند.

به طور کلی، تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی نقش مهم و حیاتی دارند، به طوری که بدون وجود این مقطع فولادی هیچ پروژه‌ی ساختمانی به سرانجام نمی‌رسد. تیرآهن با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارد، دارای کاربردهای متفاوتی در صنعت و ساختمان‌سازی است.

در این مطلب در مورد کاربرد انواع تیرآهن صحبت کردیم. با توجه به این که این محصول، طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود و نقش عمده‌ی آن، ایجاد مقاومت بالا در برابر تنش‌های حاصل از نیروی بُرشی و لنگر خمشی است، از ارزش و اهمیت بالایی در ساخت‌و‌ساز برخوردار است. دقت داشته باشید که برای خرید تیرآهن، با توجه به ویژگی‌های این مقطع فولادی، بهترین نوع آن را برای پروژه‌های ساختمانی خود انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.