کاربردهای میلگرد 22 در صنایع و ساختمان‌سازی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد میلگرد در صنایع مختلف به‌خصوص صنعت ساختمان‌سازی، باعث پیدایش پیشرفت‌های چشمگیری شده است. این محصول به شکل‌های جدیدی مانند فایبرگلاس در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید شده و روانه بازار می‌شود. دلیل این اتفاق منحصر به فرد بودن این مقاطع است.

 اکثر افرادی که تجربه ساخت‌وساز دارند یا اینکه اغلب در حال خرید مقاطع فولادی هستند، به‌خوبی با کاربردهای میلگرد سایز ۲۲ آشنا هستند و تجربه استفاده از آن را داشته‌اند. اما به نظر شما مهم‌ترین کاربردهای میلگرد ۲۲ در صنایع و ساختمان‌سازی چیست؟ در این مقاله قرار است به این سؤالات پاسخ دهیم. همچنین می‌توانید برای اطلاع از روند تغییرات قیمت هر شاخه میلگرد با کارشناسان ما در تماس باشید و سفارش خود را ثبت کنید.

فایل صوتی

ویژگی‌های‌ میلگرد 22

میلگرد ۲۲ در صنایع مختلف به خصوص در ساختمان‌سازی جایگاه ویژه خود را یافته است. دلیل این امر منحصر به فرد بودن آنهاست. لازم به ذکر است عدد ۲۲ که در مقابل این محصول نوشته می‌شود؛ نشان دهنده قطر سطح مقطع میلگرد است. هر شاخه ۱۲ متری این محصول وزنی برابر با ۳۵.۷۶ کیلوگرم دارد. نیروی تسلیمی این مقطع در برابر فشارهای وارد شده بر سازه بیشتر است؛ و راهکار حل این مشکل استفاده از میلگرد ۲۲ است.

مقاومت کششی بتن بسیار پایین است به‌طوری که در محاسبات مهندسی، این میزان مقاومت صفر در نظر گرفته می‌شود؛ به همین دلیل لازم است تا برای افزایش دوام و استحکام سازه‌ها از میلگرد در بتن استفاده شود. لازم به ذکر است مهم‌ترین ویژگی میلگرد ۲۲ مقاومت کششی آن است؛ ویژگی ذکر شده در مناطق زلزله‌خیز تاثیر بیشتری در عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله دارد.

ویژگی‌های میلگرد 22

بررسی روند تغییرات قیمت میلگرد سایز ۲۲ برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این محصول قابلیت استفاده در بتن را دارد. به همین دلیل می‌توند باعث ایجاد درگیری حداکثری در بتن و این مقطع فولادی شود. بتن تحت ‌فشار نیروهای کششی دچار خمش می‌شود، به همین دلیل در چنین مواقعی لازم است که از میلگرد ۲۲ به دلیل نرمی و انعطافی که دارد، استفاده شود. به هراندازه که قطر و مساحت سطح میلگرد بیشتر باشد، از وزن بیشتری نیز برخوردار است و حتی ممکن است سختی بیشتری هم داشته باشد.

کاربردهای میلگرد 22 در صنایع و ساختمان‌سازی

می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی و به‌منظور تقویت بتن است. به طور طبیعی، بتن علی‌رغم داشتن مقاومت فشاری بسیار، مقاومت کششی چندانی ندارند. این امر به این معنی است که در صورتی که بتن به علت تغییرات دمایی ، دچار انبساط یا انقباض می‌شود؛ دچار ترک خوردگی خواهد شد.

 مقدار استفاده از این مقاطع فولادی در هر سازه، با توجه به نوع اسکلت آن تعیین می‌شود و نمی‌توان گفت هرچه میزان میلگرد به کار رفته در آن ساختمان بیشتر باشد، از استحکام بالاتری نیز برخوردار است.

اغلب در اسکلت‌های بتنی مقدار مصرفی میلگرد ۲۲، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف از ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم و به ازای هر مترمربع متغیر است. از ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوکیلوگرم این محصول می‌توان در سازه‌هایی با اسکلت فلزی استفاده کرد. در سازه‌های فولادی مقدار آن برابر با ۷۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم به ازای هر مترمربع تخمین زده می‌شود.

میلگرد ۲۲ با گرید A3 تولید شده و با نام آج-۴۰۰ در بازار شناخته می‌شود. این مقطع فولادی با نام جناقی نیز معروف است؛ زیرا دارای سطحی آجدار بوده و آج آن به‌شکل قفسه سینه است. وجود آج در سطح آن باعث افزایش چسبندگی به سیمان می‌شود.

این محصول علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایع دیگری نظیر صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد. لازم به ذکر است از میلگرد ۲۲ به دلیل قابلیت‌هایی که دارد برای ساخت ماشین سنگین استفاده می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده این محصول از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار است؛ به همین علت در ساخت خاموت و خرپا که خاصیت شکل‌پذیری و نرمی بیشتری دارند، بکار می‌رود. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده از آن در ساخت تیرچه سفالی، تیرچه بتنی، ساخت فوندانسیون، ستون‌ها، اسکلت فلزی و … اشاره نمود.

قابل‌ استفاده در صنعت ساختمان‌سازی

متداول‌ترین کاربردهای میلگرد ۲۲ را در ساختمان‌سازی می‌توان دید؛ چراکه سازه‌ها باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند، به همین دلیل در برخی از موارد با توجه به تشخیص مهندس ناظر، از این محصول استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که میلگردها دارای سایزها و قطرهای مختلفی هستند؛ همچنین ممکن است در هر سازه برای بخش‌های مختلف به آرماتورهایی با قطر متفاوت نیز نیاز داشته باشد.

میلگرد 22 1

قابل‌ استفاده برای ساخت خاموت و خرپا

از دیگر کاربردهای میلگرد ۲۲، ساخت خاموت و خرپا است. برای ساخت خاموت، از محصولاتی استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیری و خاصیت نرمی بالایی داشته باشند؛ به همین دلیل در برخی موارد، از میلگرد سایز ۲۲ برای خاموت و خرپا استفاده می‌شود. میلگردهایی که به خرپا تبدیل می‌شوند به عنوان تیرچه، بلوک، تیرک داخلی، نگهدارنده تجهیزات پیش ساخته، شناژهای افقی و عمودی استفاده می‌شوند.

میلگردهایی که در پروژه‌ها مورد استفاده می‌گیرند در دو نوع طولی و عرضی هستند. اگر آنها در راستای طول سازه استفاده شوند میلگرد طولی و اگر در راستای عرضی یعنی به صورت عمود بر میلگرد طولی مورد استفاده قرار بگیرند، میلگرد عرضی یا خاموت نامیده می‌شوند.

برخی از اجزای ساختمان‌ها باید با استفاده میلگردهای فولادی ساخته شوند تا از استحکام بالایی برخوردار باشند؛ این محصولات را می‌توان در فونداسیون، پایه‌ها، اسکلت سازه و بسیاری از جاهای دیگر ساختمان مشاهده کرد. گاهی اوقات با توجه به تعداد طبقات سازه، اندازه و حجم سازه به آرماتورهایی با سایز بیشتر نیاز است.

کاربردهای میلگرد ۲۲ علاوه بر موارد ذکر شده مانند ساختمان‌سازی شامل مراکز تفریحی، گردشگری و اداری نیز می‌شود. میلگرد در بتن نقش تقویت کننده را دارد؛ به همین دلیل از شکست آن در برابر نیروهای کششی که در بعضی اوقات هنگام وقوع زلزله پیش‌ می‌آید، جلوگیری می‌کند. همچنین از آنها برای ساخت خاموت و خرپا نیز به دلیل خاصیت نرمی و انعطاف پذیری که دارا هستند، استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید برای خرید این محصول به صفحه قیمت میلگرد ۲۲ مراجعه کنید و پس از بررسی روند قیمت‌ این محصول در کارخانه‌های مختلف، این محصول را به‌صورت آنلاین از سایت ما خریداری کنید. فرآیند خرید آنلاین می‌تواند به شما کمک کند که در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد 22 چیست؟

عدد 22 که در مقابل این محصول نوشته می‌شود، نشان‌دهنده قطر سطح مقطع آن است و وزن هر شاخه 12 متری، برابر با 35.76 کیلوگرم است.

معمولا از میلگرد سایز 22 برای چه بخش‌هایی از سازه استفاده می‌شود؟

از این محصول می‌توان در بخش‌های مختلف سازه مانند فونداسیون، پایه‌ها، اسکلت سازه و بسیاری از جاهای دیگر ساختمان استفاده کرد.

اصلی ترین کاربرد این محصول در ساختمان سازی چیست؟

می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی و به‌منظور تقویت بتن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.