نبشی پرسی و نبشی فابریک؛ تفاوت این دو چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نبشی، نوعی پروفیل است که با استفاده از نورد سرد تولید می‌شود و به دو صورت مرکب و منفرد در ساختمان‌سازی یا صنعت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نبشی‌ها دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت آن‌ها در نحوه‌ی ساختشان است. از لحاظ فرآیند تولید، نبشی‌ها به دو دسته‌ی نبشی فابریک و نبشی پرسی تقسیم می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نبشی چیست؟

نبشی-چیست
نبشی-چیست

همان طور که پیش از این در مطلب «نبشی چیست» اشاره کردیم، نبشی‌ها از لحاظ شکل ظاهری به دو نوع نبشی بال‌مساوی و بال‌نامساوی تقسیم می‌شوند. نبشی‌های بال‌مساوی، اغلب در مصارفی استفاده می‌شوند که امکان استفاده از نبشی‌های بال‌نامساوی وجود نداشته باشد.

نبشی‌ها از لحاظ روش تولید به دو دسته‌ی فابریک و پرسی دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه می‌خواهیم راجع به هرکدام از این روش‌ها توضیح دهیم. سوال خیلی از افراد این است که چگونه نبشی‌ها را شناسایی کنیم؟

دو پارامتر مهم در شناسایی انواع نبشی‌ها نقش دارد؛ یکی اندازه‌ی بال‌ها و دیگری ضخامت این محصول است.

به عنوان مثال، یک نبشی با ابعاد 50*50*3، به این معناست که اندازه‌ی‌ بال‌ها 50 در 50 است و ضخامت هر بال 3 میلیمتر است. بهتر است بدانید که سایز نبشی‌ها از 2 تا 15 سانتی‌متر متغیر است.

کاربردهای نبشی

به طور کلی، از نبشی‌ها برای ایجاد اتصالات استفاده می‌شود که شامل اتصال پل به ستون‌ها و اتصالات ستون‌ها به صفحات در فونداسیون اسکلت‌های فلزی است.

البته از نبشی‌ها در ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی، ساخت سازه‌های فلزی، ستون و خرپا و همچنین صنایع دکل‌سازی نیز استفاده می‌شود.

نبشی پرسی چیست؟

نبشی-پرسی
نبشی-پرسینبشی-پرسی

نبشی پرسی، یکی از انواع نبشی‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف است. اساس ساخت نبشی پرسی، پروفیل نورد سرد است. برای ساخت نبشی پرسی، ابتدا باید ورق‌های فولادی را بُرش دهند و پس از بُرش، این ورق‌ها را برای شکل‌دهی در دستگاه رول‌فرمینگ قرار می‌دهند.

بر اثر این عبور از دستگاه رول‌فرمینگ، ورق خم می‌شود و پس از آن، شکل و فرم نبشی را به خود می‌گیرد.

دستگاه رول‌فرمینگ از تعدادی گیربکس تشکیل شده و توانایی فرم‌دهی به ورق‌های فولادی را با هر نوع ضخامت و طولی دارد. نبشی فابریک بر اساس استاندارد GOST8510 تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. این محصول، از گوشه‌ی گرد آن قابل تشخیص است.

نبشی فابریک چیست؟

نحوه‌ی تولید نبشی فابریک به صورت نورد گرم است. به طور کلی می‌توان گفت که هر کدام از این نبشی‌ها بر اساس عملکرد تولید با هم تفاوت‌های اساسی دارند.

برای ساخت این نوع نبشی‌، ابتدا شمش فولادی یا بلوم را با اندازه‌های مشخص به کوره‌های حرارت، انتقال می‌دهند. انتقال شمش از غلتک‌های این کوره باعث کاهش ضخامت و افزایش طول آن شده که نهایتاً به صورت پروفیل نبشی در‌می‌آید. این نوع نبشی، بر اساس استاندارد آلمانی DIN1022 ساخته می‌شود.

به طور کلی، کیفیت نبشی فابریک از نوع پرسی آن بالاتر است؛ برای این که هنگام خرید، بتوانید نوع نبشی سفارشی را تشخیص دهید، باید در مورد هر کدام از این محصولات، اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید بهترین، مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین محصول را انتخاب کنید.

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک
تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک

از عمده‌ترین تفاوت‌ها بین نبشی پرسی و نبشی فابریک، می‌توان به نحوه‌ی تولید این دو محصول اشاره کرد. همان طور که پیش از این گفته شد، نبشی فابریک بر اساس نورد گرم تولید می‌شود؛ در حالی که نبشی پرسی بر اساس فرآیند نورد سرد تولید می‌شود.

نبشی‌های فابریک از همان مراحل شروع تولید، به شکل نبشی از مراحل تولید عبور می‌کنند. البته این دو محصول از لحاظ شکل ظاهری به راحتی قابل تشخیص هستند؛  برخی از آن‌ها بال مساوی و برخی بال‌های نامساوی دارند.

نبشی فابریک، مستقیماً در خط تولید شکل می‌گیرد و پروسه‌ی شکل‌دهی و پرس در این نوع نبشی انجام می‌شود؛ در صورتی که نبشی پرسی، همان طور که از نام آن مشخص است، پروسه‌ی پرس‌کردن، فشار و شکل‌دهی را می‌گذراند و از ورق فولادی به طول 6 متر آماده می‌شود و بعد از خم‌شدن، به شکل نبشی تغییر می‌کند.

قیمت نبشی‌ها

قیمت نبشی، مانند سایر مقاطع فولادی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت این محصول، متأثر از قیمت ورق و میزان عرضه و تقاضا است. مهم است بدانید که نوسانات بازار روی قیمت نهایی این محصول، تأثیرگذار است؛ به این معنا که اگر میزان تقاضا از میزان عرضه بیشتر شود، جوّ بازار ناآرام شده و قیمت نبشی تغییر خواهد کرد.

برای محاسبه‌ی وزن نبشی، باید سه پارامتر طول، ضخامت و اندازه‌ی بال نبشی به دست آید؛ زیرا این سه عامل روی قیمت نبشی، تأثیر زیادی می‌گذارند.

مشاهده کنید: قیمت روز نبشی

سخن پایانی

در این مطلب به تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک اشاره شد. با توجه به مطالب گفته‌شده می‌توان گفت که این دو نوع نبشی، بر اساس نحوه‌ی تولید، شکل ظاهری و حتی کاربرد، تفاوت‌های اساسی باهم دارند. اگر سؤال و تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما و همراهان اصفهان آهن در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.