میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگرد انتظار یا میلگرد ریشه، آرماتوری است که درون بتن قرار گرفته و قسمتی از آن بیرون می‌ ماند تا در بتن‌ ریزی بعدی به عنوان آرماتور استفاده شود. این میلگرد برای انتقال بار از یک عضو بتنی به عضو مجاور استفاده می‌ شود. اما نحوه اتصال به این صورت است که قسمتی از آرماتور بیرون و قسمتی از آن در داخل باقی می‌ ماند. در این مقاله می‌ خواهیم به کاربردها و ویژگی‌ های میلگرد انتظار بپردازیم.

فایل صوتی

میلگرد انتظار چیست ؟

آرماتور انتظار (Reinforcement Dowel) که همان میلگرد انتظار (Dowel Bar) نامیده می‌ شود، برای انتقال بار از عضو بتنی به عضو مجاور استفاده می‌ شود. یکی از دلایل استفاده از این محصول، محدودیت در اجرای بتن‌ ریزی است. بتن‌ ریزی باید در چند مرحله انجام شود، در برخی از موارد به‌ دلیل ایجاد درز سرد در لایه‌ های مختلف، ممکن است سازه استحکام و دوام مورد نیاز را نداشته باشد.

در چنین مواردی برای اینکه مقاومت افزایش پیدا کند، از میلگرد انتظار استفاده می‌‎ شود. حتی استفاده از آن، از شکست و ترک‌ خوردگی گوشه‌ های سازه نیز جلوگیری می‌ کند.

چرا از میلگرد انتظار در ستون استفاده می‌ شود؟

روند خرید آنلاین میلگرد با توجه به کاربرد آن در سازه متفاوت است؛ فرض کنید که قرار است یک ساختمان عظیم و چندطبقه داشته باشید و برای ساخت آن، به اجرای چند ستون نیاز دارید؛ در چنین شرایطی، هربار که می‌ خواهید بتن‌ ریزی را برای ستون انجام دهید، لایه سردی در هر مرحله شکل می‌ گیرد که باعث ترک‌ خوردگی بتن می‌ شود.

در چنین مواقعی، باید از میلگرد ریشه کمک گرفت. در واقع، وظیفه اصلی این محصول، بهبود مقاومت برشی بتن است. در اصل، این محصولات در اتصالات عرضی در بین دو بخش بتنی قرار دارند و برای انتقال بار بین دال‌‌ های جداگانه، کاهش شکست بتن و بهبود عملکرد استفاده می‌ شوند.

ویژگی‌های میلگردهای انتظار

میلگرد انتظار دارای مشخصات فنی متعددی مانند جنس، قطر، طول، شکل و روش نصب است. این محصول در سایزهای 1.25 و 1.5 با طول 18 اینچ تولید می‌ شود. برای استفاده از این محصولات، باید میلگردها به فاصله 12 اینچی از یکدیگر در سازه قرار بگیرند. (البته این فاصله نسبت به هر سازه متفاوت است.)

در بسیاری از موارد برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی این محصول، آن را با کاورهای ضدزنگ می‌ پوشانند. قطر و طول این محصولات، به ضخامت آنها بستگی دارد.

در جدول زیر می‌ توانید برخی از مشخصات این محصول را مشاهده کنید.

ضخامت دال (میلی‌متر)قطر میلگرد (میلی‌متر)طول میلگرد (میلی‌متر)
12520400
15020450
17525450
20025450
22530450
25030450
27530450

مزایای استفاده از میلگرد انتظار (ارماتور ریشه)

استفاده از این محصول در هر بخشی از سازه، مزایایی دارد که در ادامه این فواید را می بینید.

  • افزایش سرعت اجرای سازه
  • صرفه جویی در تعداد میلگردهای مصرفی
  • بهبود توزیع بار در بین عضوهای مختلف سازه
  • افزایش عمر ساختمان به‌دلیل اتصالات محکم
  • کاهش ترک خوردگی
  • سهولت در اجرای بتن ریزی
  • کمک به انتقال بار از ستون به فونداسیون
  • جلوگیری از جدا شدن دال ها
  • افزایش مقاومت دیوارهای برشی
  • افزایش مقاومت تیر در برابر بارهای وارده

معایب میلگرد ریشه چیست؟

استفاده از این محصول با وجود تمام ویژگی‌ ها و مزایایی که دارد، با معایبی همراه است و عبارتند از:

  • احتمالا هزینه بر و زمان بر خواهد بود.
  • در برخی از سازه‌ ها، شاید شرایط مناسبی برای استفاده از این محصول وجود نداشته ‎‌باشد، به‌همین دلیل با دستور مهندس ناظر باید از آرماتور دیگری استفاده کرد.
  • بعضی مواقع در سازه‌ های بتنی در حال شکل‌ گیری، ممکن است به دلیل نحوه بتن‌ ریزی، درز سرد ایجاد شود که این موضوع بر مقاومت بتن، تاثیر منفی دارد.
  • فرآیند انجام این کار برای یک فرد مبتدی دشوار است و احتمال خطا وجود دارد.

برای کاهش این معایب، می توان از میلگرد ریشه با قطر کمتر استفاده کرد. همچنین روش های نصب سریع و دقیق، می تواند زمان اجرا را کاهش دهد. با آموزش کارکنان و نظارت مستقیم بر آنها، می توان از احتمال بروز خطا جلوگیری کرد.

کاربردهای میلگرد انتظار

در اکثر موارد از میلگرد ریشه برای اتصال ستون به فونداسیون استفاده می‌ شود. از مهم‌ ترین کاربردهای این محصول می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتصال ستون به فونداسیون

میلگرد انتظار در ستون‌ ها قرار داده می‌ شود و قسمتی از آن بیرون می‌ ماند تا در بتن‌ ریزی فونداسیون به عنوان آرماتور استفاده شود. این میلگرد برای انتقال بار از ستون‌ ها به فونداسیون استفاده می‌ شود.

اتصال دیوار برشی به ستون ها

میلگرد انتظار در دیوارهای برشی قرار داده می‌ شود و قسمتی از آن بیرون می‌ ماند تا در بتن‌ ریزی ستون به عنوان آرماتور استفاده شود. این میلگرد برای افزایش مقاومت دیوارهای برشی در برابر نیروهای برشی استفاده می‌ شود.

اتصال دال به دال

میلگرد انتظار در دال‌ ها قرار داده می‌ شود و قسمتی از آن بیرون می‌ ماند تا در بتن‌ ریزی دال بعدی به عنوان آرماتور استفاده شود. این میلگرد برای اتصال دال‌ ها به یکدیگر و جلوگیری از جدا شدن آنها استفاده می‌ شود.

اتصال تیر به ستون

 میلگرد انتظار در تیرها قرار داده می‌ شود و قسمتی از آن بیرون می‌ ماند تا در بتن‌ ریزی ستون به عنوان آرماتور استفاده شود. این میلگرد برای افزایش مقاومت تیرها در برابر بارهای وارد استفاده می‌ شود.

علاوه بر موارد گفته شده، این محصولات در متصل کردن دیوارها به یکدیگر، پلکان به سازه و المان های سازه ای به یکدیگر کاربرد دارد.

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون

فونداسیون یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های هر سازه است که در پایین‌ ترین قسمت سازه قرار دارد. مهم‌ ترین وظیفه فونداسیون، توزیع بار در بخش‌ هایی مانند دیوار و ستون است. در چنین بخشی از سازه، وظیفه انتقال نیروهای فشاری و کششی بر عهده آرماتورهای انتظار یا میلگرد ریشه است.

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون باسکولی

میلگرد انتظار در فونداسیون باسکولی برای تقویت اتصال بین ستون یا دیوارهای موجود بر روی پی‌ های باسکولی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این حالت، میلگردهای انتظار پیش از بتن‌ ریزی در محل فونداسیون جانمایی شده و سپس به آرماتور طولی ستون یا دیوار وصله می‌ شوند.

میلگرد انتظار در فونداسیون باسکولی باید مطابق با استانداردهای مربوطه طراحی و نصب شود، تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. بنابراین باید به قطر، طول، شکل و روش نصب آن دقت کافی داشته باشید.

نحوه اجرای میلگرد انتظار

قبل از هر چیز این موضوع را بگوییم که پیاده‌ سازی این محصول، همزمان با پی ‌ساختمان و آرماتوربندی ستون‌ ها انجام می‌ شود. این نوع آرماتور در اتصالات عرضی فونداسیون قرار می‌‌ گیرد. مقداری از این میلگردها در یکی از صفحات بتنی قرار دارد و مابقی آن‌ها باید به دال بتنی بچسبند.

روش اجرای آن، در حالت کلی به دو صورت است:

در روش اول قبل از اینکه بتن ریخته شود، میلگردهایی با طول کوتاه در پی ساختمان قرار داده می‌ شوند. استفاده از این روش مقرون‌ به‌ صرفه تر است.

اجرای روش دوم نسبت به روش اول، کمی گران‌ تر است. در این روش، سوراخ‌ هایی در بتن قرار داده می‌ شود و با قرار دادن میلگرد انتظار این سوراخ‌ ها توسط ماده شیمیایی پر می‌ شوند.

برای اجرای آن، باید محلی را بین میلگردها و موقعیت قرارگیری خاموت انتخاب کنید. یکی از نکاتی که در کاشت میلگرد باید به آن دقت داشته‌ باشید، عمق سوراخ است؛ به هر اندازه که عمق سوراخ کمتر باشد، بین آرماتور و بتن اتصال درستی برقرار نخواهد شد. 

این در‌حالی است که اگر عمق سوراخ زیاد باشد، اتصال بین بتن و آرماتور ضعیف‌ تر خواهد شد.

میلگرد انتظار که به‌ عنوان میلگرد ریشه شناخته می‌ شود، یکی از آرماتورهایی است که در صنعت ساختمان‌ سازی کاربردهای گسترده‌ای دارد. استفاده از این محصول اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر نحوه اجرای آن درست باشد، اتصالات به‌ خوبی برقرار شده و انتقال بار بین سازه، به‌ آسانی صورت می‌ گیرد.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا تا به حال تجربه استفاده از این محصول را داشته‌اید؟

برای افزایش عمر میلگرد چه کارهایی می‌ توان انجام داد؟

در برخی از موارد این آرماتور با پوشش ضدزنگ پوشانده می‌ شود تا در برابر خوردگی و زنگ‌‎زدگی مقاوم باشد.

مهم‌ ترین عیب استفاده از میلگرد انتظار چیست؟

یکی از عیوب استفاده از این محصول، این است که در حین کار، تراز و تنظیم کردن میلگردها کار دشواری است.

مهم‌ ترین کاربردهای میلگرد ریشه چیست؟

برای اتصال ستون به فونداسیون، اتصال راه پله به دال و همچنین کاهش ترک‌خوردگی گوشه‌ سازه از میلگرد ریشه استفاده می‌ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.