فولاد MO40 یا AISI 4140 چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فولاد آلیاژی است که در انواع گوناگون و به شکل های مختلف تولید می شود. این محصول دارای آلیاژهای مختلفی است که براساس آن، نام گذاری می گردد. یکی از انواع آن، فولاد MO40 یا AISI 4140 است. از این نوع فولاد محصولات مختلفی همچون میلگرد تولید می شود. قیمت میلگرد تولیدی با این نوع فولاد، با سایر موارد متفاوت اس.

این دسته، فولادهای آلیاژی هستند که حاوی مولیبدن، کروم و منگنز است. از ویژگی های بارز فولاد MO40 یا AISI 4140 می توان به استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه و سایش اشاره کرد. با توجه به این خصوصیات، کاربردهای خاصی پیدا می کند.

در ادامه این مطلب، قصد داریم تا در مورد این دسته خاص از انواع فولاد صحبت کنیم و ویژگی ها و کاربردهای آن را بیان کنیم. اگر به دانستن این نکات نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید.

فولاد MO40 یا AISI 4140

فولاد MO40 یا AISI 4140 یک فولاد کم آلیاژ حاوی مولیبدن، کروم و منگنز است که با نام فولاد 4140 نیز شناخته می شود. این ماده دارای خاصیت چقرمگی، مقاومت به سایش، مقاومت به ضربه و خستگی بالاست. به همین دلیل، از فولاد MO40 یا AISI 4140 در تولید میلگرد آلیاژی و ورق استفاده می شود.

عناصر آلیاژی اصلی اضافه شده به AISI 4140 شامل کروم، منگنز و مولیبدن هستند. این نماد نشان دهنده نوع و مقدار عناصر به کار رفته در این آلیاژ است. اولین عدد 4 از سمت چپ، نشان دهنده خانواده فولادهای دارای مولیبدن است. عدد یک نیز نشان دهنده کروم موجود در این آلیاژ است. در آخر نیز عدد 40 قرار دارد که بیانگر فولاد MO40 یا AISI 4140 است.

روند سخت کاری فولاد MO40

سخت کاری در اصل همان تولید فولاد در شرایط مخصوص و با حضور حرارت است. در هنگام تولید فولاد MO40 یا AISI 4140 با قرار دادن آهن، کربن و سایر عناصر آلیاژی در یک کوره الکتریکی یا کوره اکسیژن قلیایی، عناصر مختلف را در حالت مایع با یکدیگر مخلوط می کنند. سپس اجازه می دهند تا ترکیب حاصل خنک شود.

پس از آن و بسته به نوع کاربرد، فولاد را چندین بار در فرایند آنیل کردن یا بازپخت وارد می کنند. در نهایت ماده حاصل به درون قالب های مختلف ریخته می شود یا در اثر فشار، آن را به شکل مورد نظر در می آورند.

مشخصات ظاهری و مکانیکی فولاد MO40 یا AISI 4140

بر اساس آلیاژ فولاد MO40 یا AISI 4140 ، این محصول مشخصات شیمیایی و مکانیکی مختلفی دارد. به عنوان مثال، چگالی آن 7.85 گرم بر سانتی متر مکعب و دمای ذوب فولاد MO40 برابر با 1416 درجه سانتی گراد است. سختی برینل آن نیز 197HBN است.

از ویژگی های مهم دیگر این محصول نیز می توان به استحکام تسلیم و کششی اشاره کرد. عدد هر یک از این موارد به ترتیب 415 و 655 مگا پاسکال است.

فولاد MO40 یا AISI 4041

ترکیبات شیمیایی در MO40

عناصر موجود در آلیاژ فولاد MO40 یا AISI 4140 خواص شیمیایی خاصی به آن می دهد. به عنوان مثال، وجود مولیبدن مقاومت این فولاد را در برابر خوردگی، به خصوص در مواجهه با کلریدها افزایش می دهد. منگز نیز میزان سختی و اکسیزدایی آن را افزایش می دهد. ضمنا با اضافه شدن گوگرد، قابلیت ماشین کاری فولاد بهبود می یابد.

نکته بعد، وجود سیلسیم است. از آنجایی که امکان زنگ زدگی در موقعیت های جغرافیایی مختلف و وجود رطوبت برای فولاد بالا است، پس لازم است حتما درون ترکیب شیمیایی فولاد MO40 یا AISI 4140 از سیلسیم نیز استفاده شود. زیرا، سیلسیم ماده است که می تواند مقاومت فولاد را در برابر اکسید شدن افزایش دهد.

بر اساس نوع استفاده از انواع فولاد، می توان از مقدار بسیار کمی نیکل نیز استفاده کرد. این کار به دلیل رفع اشکال تردی فولاد اجرا می شود. البته معمولا چنین کاری انجام نمی گیرد.

کاربرد فولاد MO40

فولاد mo40 یا AISI4040 در بین سایر مقاطع فولادی، کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. معمولا یکی از کاربردهای مهم این محصول، استفاده از آن به صورت میلگرد و با هدف افزایش ایمنی و مقاومت سازه است. نمونه های دیگری از  کاربردهای فولاد mo40 در ساخت محصولات به شرح زیر است:

  • غلتک های سیمان
  • دنده فرمان
  • چرخ‌دنده
  • میل لنگ
  • پیچ های دو سر
  • پیچ های مقاوم
  • پایه های قالب
  • میله های اتصال
  • میله های رابط در سازه
  • برخی از قطعات سازه های هواپیما
  • برخی از قطعات ماشین
  • اتصال میل گارد
  • ساخت کارد و چنگال
  • گیره فشنگی

عملیات حرارتی فولاد mo40

در فرایند تولید فولاد MO40 یا AISI 4140 ، از عملیات حرارتی استفاده می شود. این فرایند می تواند به دفعات انجام گیرد. در ادامه، برخی از انواع عملیات حرارتی در این نوع فولاد را بررسی می کنیم.

میزان حرارت در دمای آنیل (Annealing)

در فرایند آنیل کردن فولاد MO40 یا AISI 4140 ، دمای آن را تا 870 درجه سانتی گراد افزایش می دهند و آن را در همین شرایط نگه می دارند تا کل مقطع هم دما شود. پس از آن، فولاد حرارت دیده به آرامی سرد می شود.

میزان حرارت در نرمالیزه کردن (Normalizing)

در این عملیات، فولاد آلیاژ mo40 می تواند دمایی تا حداقل 870 و حداکثر 900 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و همانند عملیات قبل، به طور یکسان این حرارت در سرتاسر فولاد پخش می شود. در آخر، بعد از گذشت 20 دقیقه آن را درون آب قرار می دهند تا در دمای معمولی خنک شود.

کاربرد فولاد MO40

میزان حرارت در دمای برگشت (Tempering)

در فرایند تمپرینگ، فولاد MO40 یا AISI 4140 را در دمای 200 تا 650 درجه سانتی گراد حرارت می بیند. میزان حرارت نهایی آن به میزان سختی فولاد بستگی دارد.

در مجموع، فولاد MO40 یا AISI 4140 یکی از انواع فولاد است که به دلیل وجود عناصری همچون کروم، مولیبدن و منگنز، ویژگی های خاصی پیدا می کند. در این مطلب، به معرفی این محصول، ویژگی ها و ساختار آن پرداختیم. در نهایت، اگر قصد خرید انواع محصولات فولادی همچون میلگرد و … را دارید، می توانید از اصفهان آهن کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.