فولاد و نقش آن در اقتصاد ایران

دسترسی سریع به محتوای این مطلب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

استفاده از صنعت فولاد در تولید یکی از عوامل تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور به شمار می‌آید. این عامل موجب سازندگی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است. با نگاهی دقیق‌تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد می‌شوید که هر روز با آن سروکار دارید. بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده روزانه ما از فولاد تولید شده‌اند. صنعت فولاد از همان مراحل آغازین استخراج از معدن تا هنگام تولید و چه در زمان مصرف، منجر به اشتغال‌زایی و تولید مشاغل متعدد می‌شود.ایجاد مشاغلی مانند بهره برداری از معدن فولاد، حمل و نقل، خرید ماشین آلات و تجهیزات، مشاوره پروژه، استفاده از نیروهای کاری و آموزش به منظور به روزرسانی اطلاعات و … را می‌توان از عوامل حضور صنعت فولاد در یک کشور دانست. در این مطلب می‌خواهیم در مورد فولاد و نقش آن در اقتصاد ایران صحبت کنیم.

فایل صوتی این مطلب

صنعت فولاد و ایران

صنعت فولاد و ایران

در حالت کلی فولاد و صنعت فولاد می‌تواند تاثیر به سزایی در رونق و پیشرفت یک کشور داشته باشد و نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. با وارد شدن صنعت فولاد به کشور ما ایران علاوه بر ایجاد اشتغال زایی و جذب نیرو که از مهم‌ترین مزایای ورود صنعت فولاد در ایران است، حضور در بازارهای جهانی و صادرات فولاد از دیگر منفعت‌های صنعت فولاد به حساب می‌آید.

سعی ما بر این است در این مقاله نقش فولاد در اقتصاد کشور ایران را به طور کامل بررسی و توضیحات لازم را ارائه دهیم:

اشتغال زایی

صنعت فولاد در هر کشور به عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود و همین موضوع موجب شده است تا پایه و اساس تمامی فعالیت‌های اقتصادی باشد و به همراه خود رشد و توسعه کشور را به وجود آورد. اشتغال زایی و جذب نیرو تنها یک قسمت از منافع صنعت فولاد در کشور است. برای تولید یک مقطع فولادی از مراحل آغازین نیاز به نیروی انسانی است که این امر موجب اشغال زایی می‌شود.

استخراج فولاد از معدن، فرآیند تولید و ریخته گیر فولاد خام، اجرای عملیات ثانویه و نورد فولاد و در پایان مرحله مصرف و فروش، در تمامی این مراحل برای جریان داشتن فرآیند اجرایی نیاز به نیروی انسانی کارآزموده و آگاه است.

استفاده از صنعت فولاد می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل نماید. به عنوان مثال صنایع فولاد مبارکه اصفهان با رقم قابل توجه 350 هزار نفر نیروی مشغول به کار را در کشور شامل می‌شود.

در کنار تمامی این عوامل اجرایی، قسمت آموزش صنعت فولاد است که منجر به تربیت متخصصین و کارشناسان آگاه به دانش فنی روز دنیا می‌شود.

حضور در بازارهای جهانی

فولاد و نقش آن در اقتصاد ایران

صادرات فولاد و حضور در بازارهای جهانی، یکی دیگر از مزایای حضور صنعت فولاد در کشور است. ماندگاری در بازار جهانی مستلزم تولید محصولات با کیفیت متنوع و مطابق با استاندارد و قیمت رقابتی است. رونق اقتصادی کشور و منبع تامین ارز خارجی از دیگر منافع صادرات فولاد برای کشور است که باعث تاثیر مثبت بر  اقتصاد کشور شده است.

در ایران برای تولید فولاد از دو روش سنتی احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی در ذوب آهن اصفهان، فولاد اهواز، فولاد مبارکه اصفهان و یک کارخانه نورد سنگین استفاده می‌شود. می‌توان به جرات اعلام کرد که محصولات صنایعی مانند ذوب آهن و فولاد توانسته شرایط اقتصادی کشور را با توجه به شرایط موجود رونق ببخشد و برای حمایت از این صنایع، باید راه را برای حضور در بازارهای جهانی هموار نمود.

ذکر این نکته قابل اهمیت است که توسعه اقتصادی و صنعتی کشور تنها منحصر به بخش ساختمان و فولاد نمی‌باشد بلکه پیشرفت و رونق صنایعی مانند تولید ماشین آلات، معدن، کشتی سازی، خودروسازی، حمل‌ونقل، لوله و پروفیل، بسته بندی و صنایع دیگر مرتبط با تولید و انتقال انرژی نیز در رشد و گسترش اقتصادی کشور نیز تاثیر به سزایی داشته است.

قیمت فولاد

قیمت فولاد

بهای ارز یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت فولاد است که در عرصه بین المللی در کنار عاملی مانند بازار عرضه و تقاضا موجب شده تا قیمت فولاد افزایش و دچار نوسانات زیادی شود.

از طرف دیگر دولت برای ثبات و محافظت از داشته‌های اقتصادی خود از سیاست قیمت گذاری فولاد استفاده می‌کند. علاوه بر فولاد، قیمت مواد اولیه و نسوز و مواد آلیاژی وارد شده نیز تحت تاثیر نوسانات بهای ارز می باشند.

تولیدات جدید فولاد، همواره در حال گسترش هستند و این امکان را برای سازندگان مهیا می‌کند تا محصولات بادوام و سبک تولید نمایند. با گذشت زمان، بهره‌گیری از مواد مستحکم و سازگار با محیط زیست، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ ادامه این متن را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

«بازار مصرف فولاد»

همان‌طور که گفته شد استفاده از صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر می‌تواند تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد. با توجه به همین موضوع امید است تیم سیاست گذاری دولت با استفاده از کارشناسان مجرب و آگاه و با استفاده از یک برنامه مشخص، سرمایه گذاری بیشتری برای رونق اقتصادی از طریق بازار فولاد را در راس کار خود قرار دهند و سعی در بالابردن سرانه مصرفی فولاد در کشور داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.