فرق خاموت و سنجاقی را بهتر بشناسید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در ساخت و ساز عوامل بسیاری وجود دارند که سازندگان باید در نظر داشته باشند. استحکام و مقاومت سازه نیز از همین عوامل است. یکی از راهکار های پیاده سازی هر چه بهتر آن، فونداسیون است. طراحی و اجرای فونداسیون بسیار پیچیده و مهم بوده و هر گونه تصمیم گیری اشتباه در ایجاد آن، خسارات و تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است فونداسیون پس از اجرا قابل تعمیر و اصلاح نیست. خاموت و میلگرد سنجاقی از جمله اساسی ترین راه حل هایی هستند که برای ایجاد فونداسیونی با استحکام و مقاومت بالا و بر اساس کاربرد و شکل ظاهری به کار برده می شوند. در این مقاله از اصفهان آهن به فرق خاموت و سنجاقی خواهیم پرداخت تا شما عزیزان بتوانید با استفاده از آن، سازه ای محکم و مطمئن داشته باشید. با ما بمانید.

خاموت چیست؟

میلگردهایی که در پروژه مورد استفاده قرار می گیرند، دو نوع طولی و عرضی هستند. به میلگرد هایی که در راستای طول سازه به کار می روند، میلگرد طولی و به آن دسته که در راستای عرضی سازه استفاده می شوند، میلگرد عرضی یا خاموت گفته می شود. میلگرد های مختلف از جمله میلگرد خاموت در سایز های متنوع تولید می شوند. برای مثال سایز های ۸ و ۱۰ را می توان به عنوان پر استفاده ترین موارد نام برد.

به میلگردهای خم شده که از المان های طویل و قائم اطرافشان محافظت می کنند، خاموت گفته می شود. به کار بردن این محصول در پروژه، استحکام و مقاومت سازه را در برابر نیروهای پیچشی و برشی افزایش می دهد. میلگرد خاموت با توجه به کاربردی که دارد، در سایزها و انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در نتیجه تعیین قیمت خاموت وابستگی زیادی به قیمت روز میلگرد دارد.

خاموت چیست

انواع خاموت را بیشتر بشناسید

میلگرد کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز دارد. از جمله کاربردهای این مقطع فولادی در ساختمان سازی، به کار رفتن آن در بتن به صورت میلگرد راستا، خاموت، سنجاقی، خرک، رکابی و ادکا است. خاموت به عنوان میلگردی که از المان های طویل و قائم اطراف خود محافظت می کند، شناخته می شود.خاموت شامل انواع مختلفی می شود؛ برای مثال، می توان به خاموت سنتی، معمولی، مارپیچ، ربات و سلولار اشاره کرد.

خاموت پر مصرف ترین نوع میلگرد است که اغلب برای مقاوم سازی سازه به کار می رود. برای مثال خاموتی که در طول میلگردهای طولی وجود دارد، از خم شدن ستون در برابر نیروهای برشی جلوگیری کرده و احتمال شکسته شدن ستون ها کمتر می شود. کاربرد خاموت و میلگرد در ساختمان سازی بسیار بالا است.

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگردهایی که نسبت به انواع مشابه خود باریک تر و کوچک تر بوده و از دو سمت به شکل سنجاق خم شده اند، میلگرد سنجاقی نام دارند. این مقطع فولادی در سازه های بتنی و به منظور به وجود آوردن حداکثر استحکام به کار گرفته می شود. میلگرد سنجاقی باعث تحمل بهتر وزن ستون می شود و این امر باعث شده تا پایداری آن در برابر فشار های اضافی وارده مانند وزش باد، طوفان های شدید، زلزله یا سیل بیشتر شود. میلگرد سنجاقی دارای انواع مختلفی مانند میلگرد سنجاقی استاندارد، میلگرد سنجاقی نیمه استاندارد و میلگرد سنجاقی با خم دو طرف ۱۳۵ درجه است.

کاربرد میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی نسبت به میلگردهای طولی و عرضی اندازه کوچک تری دارد؛ اما استفاده درست و به جای آن، از مسائل پر اهمیت شمرده می شود. از کاربردهای متداول این محصول می توان به استفاده از آن در آرماتور بندی ستون و دیوار برشی اشاره کرد. از میلگرد سنجاقی در ستون بتنی به منظور افزایش استحکام میلگرد های طولی و ستون استفاده می کنند. دیوار برشی کاربردی مشابه به ستون بتنی دارد. میلگرد سنجاقی برای ثابت نگه داشتن میلگرد های طولی در دیوار ها استفاده می شود.

کاربرد میلگرد سنجاقی

 مزایا و معایب میلگرد سنجاقی

هدف از به کار بردن میلگرد سنجاقی افزایش استحکام ستون و دیوار برشی است؛ پس ویژگی نگه دارندگی میلگرد های طولی مهم ترین مزیت برای این مقطع فولادی شمرده می شود. سبک و کم حجم بودن این محصول باعث انعطاف آن در کاربرد شده و می توان آن را در تمام قسمت های سازه استفاده کرد. این محصول و یکی از انواع خاموت شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند؛ با این تفاوت که خاموت موجب شلوغی و سخت شدن عملیات بتن ریزی می شود. ساختار میلگرد سنجاقی به گونه ای است که استفاده از آن راحت است و تخصص چندانی نیاز ندارد؛ در نتیجه استفاده از آن در بین سازندگان رایج تر است.

این مقطع فولادی علاوه بر مزیت های مختلف، معایبی نیز دارد. برای مثال میلگرد سنجاقی به طور پیش فرض آماده است؛ بنابراین اگر با ابعاد ستون متناسب نباشد، استفاده از میلگرد سنجاقی با چالش هایی رو به رو می شود. اگر خم ها را با زاویه ای دقیق ایجاد نکنند، بازهم استفاده از آن با مشکل مواجه خواهد شد. 

نکته بعد این است که بیش از تعداد ۱۲ عددی این محصول را نمی توان در میلگرد های طولی یک ستون به کار برد؛ این امر موجب شده تا وسیله ای دیگر را جایگزین آن کنند. اگر در فواصل میان سنجاقی ها اختلالی ایجاد شود، باعث ایجاد مشکل و انحراف در کل پروژه می شود.

خاموت و سنجاق چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

خاموت میلگردی است که در آرماتور بندی فونداسیون به کار می رود و به شکل مربع است. میلگردهای طولی نمی توانند به تنهایی نیروهای کششی را در هنگام وقوع زلزله تحمل کنند. به همین دلیل از خاموت برای افزایش مقاومت سازه استفاده می کنند. در واقع خاموت ها برای میلگرد های طولی نقش تکیه گاه را ایفا می کنند. میلگرد سنجاقی به شکل سنجاق خم شده است. این محصول در اطراف ستون قرار گرفته و دو میلگرد را نگه می دارد تا از یکدیگر جدا نشوند. از میلگرد سنجاقی در ستون بتنی به منظور افزایش استحکام میلگرد های طولی و ستون استفاده می کنند.

میلگردهایی که در پروژه مورد استفاده قرار می گیرند، دو نوع طولی و عرضی هستند. به میلگرد هایی که در راستای طول سازه به کار می روند، میلگرد طولی و به آن دسته که در راستای عرضی سازه استفاده می شوند، میلگرد عرضی یا خاموت گفته می شود. خاموت پر مصرف ترین نوع میلگرد است که اغلب برای مقاوم سازی سازه به کار می رود. به میلگردهایی که نسبت به انواع خود باریک تر و کوچک تر بوده و از دو سمت به شکل سنجاق خم شده اند، میلگرد سنجاقی گفته می شود. میلگرد سنجاقی نسبت به میلگردهای طولی و عرضی اندازه کوچک تری دارد اما استفاده درست و به جای آن از مسائل پر اهمیت شمرده می شود. این مقطع فولادی علاوه بر مزیت های مختلف معایبی نیز دارد که در حین استفاده باید به آن دقت کرد. اگر شما نیز تجربه استفاده از این محصول را دارید با ما در میان بگذارید.

خاموت چیست؟

به آن دسته میلگرد هایی که در راستای عرضی سازه استفاده می شوند، میلگرد عرضی یا خاموت گفته می شود.

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگردهایی که نسبت به انواع مشابه خود باریک تر و کوچک تر بوده و از دو سمت به شکل سنجاق خم شده اند، میلگرد سنجاقی نام دارند.

خاموت و سنجاق چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

میلگرد خاموت مربعی شکل لوده و به دلیل اینکه میلگردهای طولی نمی توانند به تنهایی نیروهای کششی را در هنگام وقوع زلزله تحمل کنند از آنها در آرماتوربندی فونداسیون به کار می روند.
میلگرد سنجاقی به شکل سنجاق خم شده است. میلگرد سنجاقی را در اطراف یتون قرار می دهند تا دو میلگرد را نگه دارد. این مقطع فولادی در ستون بتنی به منظور افزایش استحکام میلگردهای طولی و عرضی استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.