راهنمای جامع علامت اختصاری میلگرد در ایران

زمان مطالعه: 18 دقیقه

علامت اختصاری میلگردها شامل حروف انگلیسی و اعدادی هستند که بیانگر کارخانه‌ تولیدکننده، روش تولید، اندازه‌ آج، قطر و نوع میلگرد است. از آنجایی که این حروف و اعداد، در اصل، شناسنامه‌ کلی میلگرد هستند، شناخت کامل آن‌ ها امر بسیار مهمی است.

بهتر است بدانید که بسیاری از میلگردهای تولیدی در کشور، به همراه کارت مشخصات محصول عرضه می‌ شوند. در این کارت اطلاعات کاملی از فرآیند تولید محصول و حتی ترکیب شیمیایی و آلیاژی میلگرد ثبت شده است. اما در بسیاری از موارد نیز ممکن است محصول فاقد کارت شناسایی باشد و فقط همین علائم اختصاری حک‌شده بر روی میلگرد هستند که راهنمای شما خواهند بود. به‌منظور اطلاع از قیمت امروز میلگرد می‌ توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

در این مطب قرار است به بیان موارد کلی در نام‌ گذاری میلگردها و علائم اختصاری حک‌ شده بر روی میلگرد اکثر کارخانه‌ های کشور به همراه تصویر بپردازیم.

فایل صوتی

معنی حروف انگلیسی حک‌ شده بر روی میلگرد

لازم است بدانید که تعدادی از کارخانه‌ های تولید میلگرد در کشور مانند، فولاد ایزدخواست، البرز تاکستان و یا پرند، فاقد هرگونه علامت اختصاری هستند و راه تشخیص اصل‌ بودن آنها، خرید از شرکت‌ های بازرگانی معتبر است.

اکثر بنگاه‌ داران و معماران باتجربه به خاطر فعالیت زیاد در این حوزه با اکثر این علامت‌ ها و اصطلاحات آشنا هستند. اما از آنجایی که سالانه به کارخانه‌ های میلگرد کشور اضافه می‌ شود، مطمئناً با بسیاری از کارخانه‌ ها و علامت اختصاری میلگرد آن‌ ها آشنا نیستند.به همین خاطر، تلاش می‌ کنیم در این مطلب، علاوه‌ بر معرفی کارخانه‌ های مطرح تولید میلگرد در کشور، به توضیح علائم و اصطلاحات رایج مرتبط به این حوزه نیز بپردازیم.

در جدول زیر حروف مشخص‌ کننده‌ سایز آج میلگرد آمده است. به‌ طور معمول، حروف مشخصه‌ آج میلگرد قبل از آخرین حرف مندرج بر روی میلگرد قرار می‌ گیرند.

نوع میلگردحرف انگلیسی شاخصسایز آجاستاندارد روسی
میلگرد آج دار مارپیچJآج 340A2
Lآج 350 
میلگرد آجدار جناغیCآج 400A3
Hآج 420 
میلگرد آجدار مرکبSآج 500A4
Fآج 520 

حال که با حروف مشخصه آج آشنا شدید، لازم است با حرف آخر مندرج بر روی میلگردها که نشان‌دهنده‌ فرآیند تولید میلگرد است نیز آشنا شوید:

حرف انگلیسیفرآیند تولید میلگرد
Tتولید شده به روش ترمکس (خنک کاری)
Uتولید شده به روش آلیاژ سازی
Aتولید شده به روش استاندارد مندرج در شناسنامه محصول

علامت اختصاری میلگرد کارخانه‌ های مختلف

دو حرف مربوط به نوع آج و روش تولید که در بالا، آن‌ ها را معرفی کردیم همیشه آخرین حروف درج شده بر روی میلگرد هستند. به‌گونه‌ ای که ابتدا حرف مشخص کننده نوع آج و پس از آن حرف روش تولید درج می‌ گردد.

به‌عنوان مثال حروف اختصاری CT مندرج بر روی میلگرد زیر، به معنای میلگرد آج 400 با روش تولید ترمکس است.

علامت اختصاری میلگرد مهیار اردبیل

قبل از دو حرف اختصاری انتهایی میلگرد، یک سری حروف اختصاری دیگر نیز درج می‌ شود که احتمالا یک حرف و یا حتی بیشتر هستند. این حروف در اصل، علامت اختصاری نام کارخانه تولیدکننده‌ میلگرد است.

البته برخی تولید کننده‌ های میلگرد مانند کارخانه بردسیر کرمان و درپاد تبریز از این قاعده مستثنا هستند و معمولا یک علامت مشخص کوچک در روی محصولات خود دارند. تصویر زیر مربوط به کارخانه درپاد تبریز است.

علامت اختصاری میلگرد درپاد تبریز

در انتهای علامت اختصاری برخی از کارخانه‌ ها، حروف CO درج می‌ گردد که این حروف مخفف کلمه انگلیسی COMPANY به معنی شرکت هستند.

در تصویر زیر نمونه‌ ای از این حروف اختصاری را که مربوط به کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو) است را می‌ بینید. حروف FAI مخفف Foolad Alborz Iranian بوده و حروف CO مخفف کلمه COMPANY است.

علامت اختصاری میلگرد فایکو

در ادامه به معرفی و بررسی علامت اختصاری میلگرد کارخانه‌ های کشور می‌ پردازیم.

آذر فولاد امین (afa)

علامت اختصاری میلگرد این کارخانه AFA است. صنایع آذر فولاد امین در اوایل سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار در منطقه تیکمه داش با اخذ مجوز تأسیس خط تولید نورد آهن و خط تولید ذوب، فعالیت احداث کارخانه‌ های بالا را آغاز نموده است.

علامت اختصاری میلگرد آذر فولاد امین

این شرکت با نام تجاری AFA steel نزد اداره کل مالکیت صنعتی ثبت شده است.

آریا ذوب (Aria)

روش تشخیص اصالت میلگرد مجتمع فولاد آریا ذوب، علامت اختصاری ARIA مانند تصویر فوق بر روی میلگرد حک شده است.

فعالیت مجتمع فولاد آریا ذوب در سال ۱۳۸۳ تنها با ۱۰ نفر پرسنل، با تولید میلگرد A2 در دو سایز ۱۶ و ۲۰ فعالیت خود را در صنعت فولاد آغاز نمود.  پس از آن در سال ۱۳۸۶ باهدف ارتقاء کیفیت و نیز تأمین تقاضای مصرف کنندگان با تجهیز ماشین آلات و گسترش مجتمع اقدام به تولید میلگرد A3 در سایزهای ۱۶ الی ۲۰ با توان تولیدی ۱۰۰ هزار تن در سال نمود.

آناهیتا گیلان (AG)

علامت اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان

روش شناسایی میلگرد کارخانه فولاد آناهیتا گیلان، علامت اختصاری AG است و دو حرف بعدی نشانگر نوع آج و روش تولید آن است.

شرکت فولاد آناهیتا گیلان در اواخر سال 1389 به‌ واسطه خرید سهام و تغییر کاربری با موضوعیت تولید انواع میلگرد ساختمانی (از سایز 8 تا 32)، در زمینی به مساحت 20908 متر مربع و باهدف ایجاد اشتغال و خودکفایی در صنعت فولاد فعالیت خود را آغاز کرد.

سرانجام در اواخر سال 1392 تولید آزمایشی این شرکت آغاز شد. دو گروه میلگرد عمده و پرمصرف در بازار ایران به نام A2 و A3 محصولاتی است که این کارخانه اقدام به تولید آنها می‌ نماید. این نام‌ گذاری برگرفته از استاندارد GOST 5781 روسیه است و از نظر استاندارد ملی 3132 ایران این نام‌ گذاری منسوخ شده و معادل این میلگردها به ترتیب آج 340 و آج 400 است.

فولاد ارگ تبریز (FAT)

علامت اختصاری میلگرد فولاد ارگ تبریز FAT بوده که به‌صورت سایز محصول FAT بر روی میلگرد حک شده و محصولات شرکت را از محصولات مشابه و دیگر شرکت‌ ها متمایز ساخته است.

علامت اختصاری میلگرد فولاد ارگ تبریز

کارخانه ارگ تبریز در سال ۱۳۸۶ در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز درزمینهٔ تولید میلگرد تأسیس شد و بخشی از میلگرد تولید شده این کارخانه به بازار کشور عرضه شده و بخشی دیگر برای صادرات مصرف می‌شود.

میلگرد تولید این کارخانه، از نوع آجدار گرید A3 است.

سرمد ابرکوه یزد (SAIS)

طریقه تشخیص میلگرد مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، علامت اختصاری SAIS حک شده بر روی میلگرد است که روش تولید و نوع آج آن به‌صورت مجزا بعد از نام درج می شود.

علامت اختصاری میلگرد سرمد ابرکوه یزد

مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، بهره‌برداری از واحد نورد خود با ظرفیت تولید اسمی سالیانه 450 هزار تن انواع میلگرد آجدار 8 تا 32 میلی‌متر را در آذر ماه 1395 آغاز نموده و طرح‌ های احداث واحد کلاف و کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن شمش فولادی را نیز در راستای اهداف خود در دست دارد.

فولاد احرامیان یزد (YRM)

طریقه تشخیص میلگرد شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد (احرامیان)، علامت اختصاری میلگرد فولاد احرامیان یزد، YRM است، که روش تولید و نوع آج آن به‌ صورت چسبیده بعد از نام درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد فولاد احرامیان یزد

شرکت‭ ‬نورد‭ ‬فولاد‭ ‬صنعتی‭ ‬و‭ ‬ساختمانی‭ ‬یزد‭ ‬در‭ ‬سال ‭ ‬۱۳۷۵‬در‭ ‬ادامه‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬گروه‭ ‬تولیدی‭ ‬و‭ ‬صنعتی‭ ‬فولاد یزد در سال 1359 تأسیس شد.

این شرکت، امروزه‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬گذشت ربع قرن و‭ ‬حضور‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬فولادهای‭ ‬صنعتی‭ ‬و‭ ‬ساختمانی،‭ ‬توانسته‭ ‬رشد‭ ‬افقی‭ ‬و‭ ‬عمودی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زنجیره‭ ‬تولید‭ ‬فولاد‭ ‬ادامه‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬۱۲‭ ‬محصول‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سبد‭ ‬محصولات‭ ‬خود‭ ‬ارائه‭ ‬دهد‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬امروز‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬خصوصی‭ ‬ایران‭ ‬بی‌سابقه‭ ‬بوده‭ ‬است‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

فولاد امیرکبیر خزر (AKS)

علامت اختصاری میلگرد خزر، AKS است، که روش تولید و نوع آج آن به‌صورت مجزا در دو بخش بعد از نام درج می شود.

علامت اختصاری میلگرد امیرکبیر خزر

شرکت فولاد امیرکبیر خزر در سال ۱۳۹۰ اقدام به راه اندازی خط توسعه تولید میلگرد فولادی آجدار با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال نمود طرح مذکور در ۲ سالن تولید به ابعاد ۲۴*۲۴۰ و سالن انبار به ابعاد ۳۰*۲۱۶ شامل تولید انواع میلگرد آجدار فولادی در سایزهای ۸ تا ۳۲ گرید A2-A3-A4 است.

آریان فولاد (AS)

علامت اختصاری میلگرد آریان فولاد AS بوده که نوع آج و روش تولید آن به‌صورت چسبیده JU بر روی میلگرد حک شده است.

آریان فولاد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی تماماً خصوصی در ایران و خاورمیانه است. از جمله محصولات تولیدی شرکت آریان فولاد میلگرد آجدار از سایز ۱۰ الی ۳۲ است.

فولاد اروند (Arvand)

علامت اختصاری میلگرد فولاد اروند

علامت اختصاری میلگرد اروند، ARVAND است که مانند تصویر فوق بر روی میلگرد حک می شود. روش تولید و نوع آج این میلگرد به‌صورت مجزا در دو بخش قبل از عدد سایز میلگرد درج شده است.

این کارخانه در سال 91 تأسیس و در دو فاز به بهره برداری رسیده است. فاز نخست شرکت فولاد کاوه اروند راه اندازی کارخانه نورد میلگرد و وایر بوده که ظرفیتی در حدود سالانه 600 هزار تن را دارا است.

این کارخانه همچنین مجهز به سیستم تصفیه آب و فاضلاب صنعتی است که سبب کنترل بهینه سیستم می‌گردد. محصول نهایی این شرکت با استاندارد ASTM 615 و استاندارد داخلی مطابقت داشته و در مرحله پایانی از لحاظ خواص مکانیکی و وضعیت ظاهری آزمایش‌های مربوطه بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

فولاد بافق‌ یزد (BMISCO)

علامت اختصاری میلگرد فولاد بافق یزد کلمه فارسی “فولاد بافق” و علامت اختصاری BMISCO بوده که نوع آج و روش تولید آن به‌ صورت مجزا بعد از نوشته انگلیسی نام شرکت بر روی میلگرد درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد فولاد بافق یزد

در کارخانه فولاد بافق یزد، تولید میلگردهای گرید A3 در سایز ۸ به‌صورت ۴ شاخه، سایز ۱۰ به‌صورت ۳ شاخه، سایز ۱۴ به‌صورت دوشاخه و سایزهای ۱۶ الی ۳۲ به‌صورت تک شاخه انجام شده و تولید میلگرد با طول سفارشی بر اساس اعلام نیاز مشتری در مجتمع فولاد بافق امکان پذیر است.

صنایع فولاد کرمان بردسیر (KSMR CO)

طریقه تشخیص میلگرد قدیم بردسیر، علامتی است که در تصویر مشخص شده و به‌صورت یک آج کج در بین دو آج دیگر قرار می گیرد و در کل تشکیل یک حرف N داده است.

علامت اختصاری میلگرد بردسیر کرمان

طریقه تشخیص میلگردهای جدید تولید شده در کارخانه بردسیر کرمان، مشاهده حروف KSMR CO بر روی میلگرد است که سایز محصول نیز بر روی آن درج می شود.

شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) در سال ۱۳۶۹ به ثبت رسیده است، در مجاورت شهرستان بردسیر (۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان) احداث شده و در حال حاضر پس از ۲۵ سال فعالیت، به‌عنوان یکی از تکمیل کنندگان زنجیره تولید در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد.

محصول کارخانهٔ فولادسازی، بیلت (شمش فولادی) با مقطع ۱۵۰*۱۵۰ میلی‌متر با گریدهای ۵sp،st37،Gr60 است که برای تولید میلگرد در کارخانه نورد استفاده می‌شود. در این کارخانه امکان تولید شمش با مقاطع ۱۰۰*۱۰۰ و ۱۲۵*۱۲۵ و ۱۳۰*۱۳۰ میلی‌متر نیز وجود دارد.

تولید میلگرد آجدار از اندازه ۸ میلی‌متر تا ۳۲ میلی‌متر در گریدهای AII و AIII سایر محصولات تولیدی این کارخانه است.

ذوب آهن اصفهان (ESCO)

علامت اختصاری میلگرد ذوب آهن اصفهان ESCO است که روش تولید و نوع آج آن به‌صورت CU بعد از حروف مربوط به نام کارخانه درج می شود.

علامت اختصاری میلگرد ذوب آهن اصفهان

عملیات اجرایی ساخت واحدهای مختلف کارخانه ذوب آهن اصفهان از سال 1346 آغاز و با ایجاد کارگاه‌های کک سازی، اگلومراسیون و کوره بلند شماره 1 در نیمه اول دی‌ماه 1350، بهره‌برداری از مجتمع با تولید چدن آغاز شد. سپس تولید محصولات فولادی نیز با راه‌اندازی بخش فولادسازی و مهندسی نورد در دی‌ماه 1351 با ظرفیت 550 هزار تن در سال شروع شد.

ذوب آهن اصفهان را می‌ توان اولین تولید کننده میلگرد کشور دانست که بزرگ‌ ترین تولید کننده صنعت فولاد کشور در این زمینه نیز است.

درپاد تبریز (D)

علامت اختصاری میلگرد درپاد تبریز، D است که مانند تصویر فوق بر روی میلگرد حک شده. است.

علامت اختصاری میلگرد درپاد تبریز

میلگرد تولیدی کارخانه درپاد تبریز در گریدهای A2 و A3 و به شکل ساده و آجدار در سایزهای ۸ تا ۳۲ و با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال تهیه می‌ شود.

فولاد البرز ایرانیان (FAICO)

روش شناسایی میلگرد فایکو اصل، علامت اختصاری FAICO است که هر حرف آن در بین یک آج از میلگرد درج شده و روش تولید و نوع آج آن به‌صورت مجزا و با یک خط تیره بعد از نام آمده است.

 علامت اختصاری میلگرد فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

شرکت فولاد البرز ایرانیان تأسیس سال 1393 است که در صنعت فولاد ایران بانام تجاری فایکو شناخته می‌شود، درزمینهٔ تولید گرم انواع مقاطع فولادی با اَشکال، ابعاد و مشخصات متنوع، مشغول به فعالیت است.

تنوع محصولات تولیدی در فایکو، شامل میلگردهای صنعتی و ساختمانی فولادی ساده و آجدار با قطر ۸ الی ۳۲ میلی متر و همچنین انواع تیرآهن‌های سری IPN, IPE، ناودانی‌های سری UPN, UPE و نبشی‌های بال مساوی و نامساوی از ارتفاع مقطع ۸۰ الی ۳۲۰ میلی متر است. این میزان از محصول، در دو خط تولید مجزا با ظرفیت‌های جداگانه ۷۵۰ هزار تن تولید می‌گردند.

فولاد الماس تاکستان (AT)

نحوه تشخیص میلگرد الماس تاکستان، حروف AT است که به‌صورت عمودی بر روی میلگرد درج شده‌ و پایین‌ تر از آنها حروف مرتبط با نوع آج و روش تولید میلگرد است.

 علامت اختصاری میلگرد الماس تاکستان

شرکت فولاد الماس باران تاک در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ در منطقه شمال غربی کشور در استان قزوین شهرستان تاکستان شروع به فعالیت کرد.

این واحد صنعتی فعال در صنعت تولید آهن آلات و فولاد تولید کننده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد آجدار ۱۰ نوع (A2) و میلگرد آجدار ۱۲ نوع (A2) است.

فولاد هشترود (FSD)

علامت اختصاری میلگرد فولاد هشترود FSD است که روش تولید و نوع آج آن به‌صورت CT بعد از حروف مربوط به نام کارخانه درج شده است، همچنین سایز میلگرد نیز در انتهای حروف اختصاری درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد هشترود

مجتمع فولادسازان دقیقی (فولاد هشترود) با پشتوانه بیش از ۳۰ سال تجربه در صنعت فولاد این کارخانه را با ظرفیت سالیانه ۲۵۰ هزار تن برای تولید انواع میلگرد آجدار از سایز ۸ الی ۳۲ A2، A3، A4 احداث گردیده است.

فولاد آلیاژی ایران (IASCO)

روش شناسایی میلگرد کارخانه فولاد آلیاژی ایران، علامت اختصاری IASCO حک شده بر روی میلگرد است و دو حرف بعدی که با خط تیره جدا شده‌ اند نشانگر نوع آج و روش تولید آن است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگ ترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ ترین کارخانه‌ های تولید فولاد آلیاژی دنیا است که در سال 1378 به بهره برداری رسید.

علامت اختصاری میلگرد فولاد آلیاژی ایرانیان

کارخانه‌ های فولاد سازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک، عملیات حرارتی و تکمیل کاری، مجهز به پیشرفته‌ ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیاست که امکان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین کیفیت و منطبق با استانداردهای بین‌المللی میسر ساخته است.

محصولات این شرکت در صنایع خودرو سازی، ماشین سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیع دارد.

مجتمع فولاد روهینا جنوب (ROUHINA)

روش تشخیص اصالت میلگرد مجتمع فولاد روهینا، علامت اختصاری ROUHINA است که مانند تصویر فوق بر روی میلگرد حک می شود.

احداث مجتمع فولاد روهینا جنوب در سال ۱۳۸۹ باهدف تولید میلگرد در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع در استان خوزستان، شهرستان دزفول در فاصله ۷ کیلومتری جاده دزفول – شوشتر آغاز گردید.

علامت اختصاری میلگرد فولاد روهینا

محصولات مجتمع فولاد روهینا جنوب شامل انواع میلگرد A1-A2-A3-A4 به‌صورت ساده و آجدار به شکل‌های متفاوت آج دوکی و یکنواخت، جناقی و مرکب در سایزهای مختلف از ۸ تا ۴۰ شاخه و سایزهای ۵ الی ۱۶ کلاف (در آینده نزدیک) و مطابق آیین نامه استاندارد ملی ایران ۳۱۳۲ (تجدید نظر دوم سال ۹۲)، ASTM A615 ایالات متحده آمریکا و BS 4449 انگلستان به بازار داخل و خارج عرضه می‌گردد.

فولاد خراسان (KSC-CO)

علامت اختصاری میلگرد فولاد خراسان

مجتمع فولاد خراسان در منطقه‌ ای به مساحت ۱۴۰۰ هکتار واقع در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور تأسیس شد، بهره‌ برداری از کارخانه‌های: نورد سبک فولاد ساختمانی، فولادسازی بیلت و ۲ واحد احیاء مستقیم و همچنین احداث واحدهای در حال اجرای خود شامل فولادسازی شماره ۲، گندله سازی و کنسانتره و برنامه احداث توسعه‌های فولادسازی و نورد، فولاد خراسان را به‌عنوان قطب سوم فولاد کشور در استان خراسان رضوی بدل کرده است.

مجتمع فولاد آذربایجان (میانه)

علامت اختصاری میلگرد میانه، FF است که به‌ صورت آینه ای حک شده اند، دو حرف بعدی که با آج جدا شده‌ نشانگر نوع آج و روش تولید میلگرد بوده و بعد از آن سایز میلگرد به عدد درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد میانه

مجتمع فولاد میانه، تولید کننده میلگرد آجدار از اندازه ۸ میلی‌متر تا ۳۲ میلی‌متر در گریدهای AII و AIII است.

فولاد ناب تبریز

علامت اختصاری میلگرد ناب تبریز، FNT مندرج بر روی میلگرد است که قبل از آن سایز میلگرد به‌صورت عدد و بعد از آن روش تولید و نوع آج میلگرد درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز در سال 1382 در شهر تبریز به ثبت رسید. این شرکت با تولید انواع نبشی, ناودانی و تیرآهن بر اساس استانداردهای ملی و جهانی توانسته است نامی نیک و شناخته شده در بین مصرف کنندگان و مشتریان در اقصی نقاط داخل کشور به دست آورد.

فولاد سپهر ایرانیان (FSI)

علامت اختصاری میلگرد سپهر ایرانیان FSI است که به‌ صورت عمودی درج شده و حروف TC مربوط به نوع آج فرایند تولید بعد از آن آمده است. همچنین بر روی این میلگرد عدد سایز نیز درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد سپهر ایرانیان

شرکت فولاد سپهر ایرانیان درزمینهٔ تولید میلگرد صنعتی و فلزات ذوب و نورد فعالیت دارد، شاخه اصلی فعالیت این شرکت فلزات می باشد. در کارخانه فولاد سپهر ایرانیان میلگرد آجدار در گرید A2 و A3 تولید می‌شود.

فولاد شاهرود (SHS)

علامت اختصاری میلگرد مجتمع فولاد شاهرود حروف SHS است که به‌ صورت مورب بین آج‌ های میلگرد حک شده و حروف مربوط به نوع آج و روش تولید نیز بعد از آن درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد شاهرود

مجتمع فولاد شاهرود در سال 1380 به‌عنوان یک شرکت تولیدی به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۵ با ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ هزار تن میلگرد مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت در ۱۲ کیلومتری شهر دامغان واقع شده است.

هدف اولیه تأسیس این مجتمع، تولید انواع میلگرد فولادی ساده و آجدار A2 و A3 بوده است.

فولاد ظفر بناب (ZN)

علامت اختصاری میلگرد ظفر بناب

نحوه تشخیص میلگرد ظفر بناب، حروف ZN است که پس از آن حروف روش تولید و نوع آج و پس از آن سایز میلگرد به‌صورت عدد آمده است.

نورد ایوان غرب (ISCO)

علامت اختصاری میلگرد نورد ایوان غرب،ISCO درج شده بین آج‌های میلگرد است، همچنین حروف مربوط به نوع آج و روش تولید میلگرد به همراه عدد سایز میلگرد نیز درج شده است.

کارخانه نورد ایوان غرب یکی از بزرگ‌ ترین تولید کنندگان میلگرد در غرب کشور است. این کارخانه تحول زیادی در بازار مصالح ساختمانی و فولاد این منطقه شد. این کارخانه در سال 1387 در ایلام تأسیس شد و حدود 3 سال بعد به بهره برداری رسید. این واحد تولیدی اکنون باهدف تأمین مصالح ساختمانی کل کشور تولید میلگرد آجدار A3 را به عهده دارد.

علامت اختصاری میلگرد فولاد ایوان

فولاد قائم رازی (GHAEMPRCO)

طریقه تشخیص میلگرد مجتمع قائم پروفیل رازی، علامت اختصاری GHAEMPRCO حک شده بر روی میلگرد است که روش تولید و نوع آج آن به‌صورت مجزا بعد از نام درج شده است.

محصولات شرکت قائم پروفیل رازی شهرضا شامل میلگرد ساختمانی نورد گرم برای بتن‌آرمه با مشخصه آج ۴۰۰ در سایزهای ۸ الی ۳۲، پروفیل فولادی و پروفیل PVC است.

علامت اختصاری میلگرد قائم رازی

فولاد هیربد زرندیه (HIRBOD)

علامت اختصاری میلگرد هیربد زرندیه، عبارت HIRBOD است که بعد از آن به فاصله یک آج روش تولید و نوع آج مشخص گردیده و پس از آن عدد مربوط به سایز میلگرد نیز درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد هیربد

محصولات این شرکت شامل شمش فولادی در ابعاد مختلف، میلگرد در سایزهای ۸ الی ۳۲، انواع لوله و پروفیل صنعتی و ساختمانی است که تمامی محصولات طبق استانداردهای جهانی تولید و در بازار هدف (داخلی و خارجی) عرضه می‌ گردد.

جهان فولاد سیرجان (SJSCO)

علامت اختصاری میلگرد جهان فولاد سیرجان، SJSCO که مانند تصویر فوق بر روی میلگرد حک شده، است.

علامت اختصاری میلگرد جهان فولاد سیرجان

محصولات شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان: ۱: میلگرد تولیدی در سازه های ۸ الی ۳۲ میلگردهای تولیدی بر اساس استاندارد ملی به شماره ۳۱۳۲ (تجدید نظر دوم تیرماه ۱۳۹۲، میلگردهای گرم نوردیده برای تسلیح بتن، ویژگی‌ها و روش‌های آزمون) در سه گروه ساده (س ۲۴۰) و آجدار مارپیچ (آج ۳۴۰) و آجدار جناغی (آج ۴۰۰) طبقه بندی می‌شوند.

فولاد کاوه تیکمه داش (SFK)

علامت اختصاری میلگرد کاوه تیکمه داش، SFK حک شده است و دو حرف بعدی نشانگر نوع آج و روش تولید آن است. عدد سایز میلگرد نیز قبل از حروف اختصاری نام شرکت درج گردیده‌اند.

علامت اختصاری میلگرد کاوه تیکمه داش

شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش از سال ۱۳۸۷ به تولید انواع میلگرد فولادی در سایزهای مختلف و با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار تن مشغول بوده و به یکی از تولیدکنندگان برتر محصولات فولادی در کشور تبدیل گشته است. فولاد کاوه تیکمه داش بانام اختصاری SFK steel در بخش محروم استان تبریز و باهدف ایجاد اشتغال برای افراد بومی منطقه احداث گردیده.

فولاد کویر کاشان (KAVIR)

به‌منظور تشخیص علامت اختصاری میلگرد کویرکاشان، کافی است عبارت KAVIR را بر روی میلگرد مشاهده کنید.

علامت اختصاری میلگرد کویر کاشان

از ویژگی‌ های محصولات فولاد کویر آن است که علاوه بر استحکام بالا از داکتیلیتی فوق‌العاده مناسبی برخوردار می‌باشند و بعضاً ازدیاد طول نسبی به دست آمده در آزمایش محصولات آج 520 این شرکت در حد A2(آج 340) است و این بدین معنی است که محصولات این شرکت علاوه بر استحکام بالا از قابلیت جوشکاری مناسب و مقاومت بالا در برابر خستگی و بارهای سیکلی و دینامیکی و ضربه‌ای برخوردار هستند.

فولاد خرمدشت تاکستان (FKHT)

طریقه تشخیص میلگرد مجتمع فولاد خرمدشت تاکستان، علامت اختصاریFKHT حک شده بر روی میلگرد است که روش تولید و نوع آج آن به‌صورت مجزا بعد از یک خط تیره درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد خرمدشت

شرکت فولاد خرمدشت تاکستان (سهامی خاص) تولید کننده انواع میلگرد در سال ۱۳۸۸ با ظرفیت اسمی ۳۰۰۰۰۰ تن تأسیس و در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان با خط تولید پیشرفته خود توانایی تولید سایزهای ۸ و ۳۲ میلگرد آجدار با استانداردهای A2 و A3 را دارد.

فولاد کیان کاشان (KIANHT)

علامت اختصاری میلگرد کیان کاشان KIANHT است که به‌صورت عمودی بر روی میلگرد درج می شود. مجتمع فولاد کیان کاشان در سال 1380 و باهدف تولید شمش آلومینیوم آلیاژی و شمش روی آلیاژی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مجموعه تولیدی ابتدا بانام کیان آلیاژ کاشان شناخته می‌شد، اما در راستای طرح‌های توسعه خود و با داشتن خطوط نورد گرم و سرد و تکیه بر دانش و تلاش کارکنان خود در سال 1392 خط تولید میلگرد را راه اندازی و در سال 1394 مورد بهره برداری قرار داد.

فولاد مهیار اردبیل (MIM)

علامت اختصاری میلگرد مهیار اردبیل، علامت اختصاری MIM است که روش تولید و نوع آج میلگرد نیز بعد از آن درج می‌گردد. فولاد مهیار اردبیل در سال 1384 و در شهرستان اردبیل احداث شد. این کارخانه در شهرک صنعتی نوده قرار گرفته است. طبق آمار دریافت شده ظرفیت تولید مهیار اردبیل به‌صورت سالیانه 300 هزار تن است.

علامت اختصاری میلگرد مهیار اردبیل

اکنون مدیر عامل این کارخانه، تقی بهرامی نوشهر است. لازم به ذکر است که میلگرد آجدار مهیار اردبیل از سایز 10 تا 32 تولید می‌گردد و میلگرد ساده نیز یکی دیگر از محصولات این کارخانه است.

نیک صدرای توس (NS)

علامت اختصاری میلگرد نیک صدرای توس NS است که حروف TC بعد از آن مربوط به نوع آج و روش تولید ترمکس است.

علامت اختصاری میلگرد نیک صدرای توس

شرکت فولاد نیک صدرای توس در سال 1390 باهدف تولید میلگرد فولادی ساده و آجدار در سایزهای ۱۲ تا ۳۲ باکیفیت A3 و ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال تأسیس شد.

پرشین فولاد (PSG)

علامت اختصاری میلگرد پرشین فولاد PSG است که در تصویر فوق بر روی سایز های مختلف این میلگرد درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد پرشین فولاد

فعالیت اصلی گروه صنعتی پرشین فولاد از سال ۱۳۸۵ در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار درزمینهٔ تولید میلگرد با ظرفیت ۵۰۰٫۰۰۰ تن در سال از لحاظ تکمیل بودن محصولات و طول‌های سفارشی در تاکستان قزوین شروع به کار کرد.

گروه صنعتی پرشین فولاد تولید کننده انواع میلگرد A1،A2، A3، A4، مطابق با استاندارد ۳۱۳۲ دارای iso 9001_2008 تأمین کننده بخش اعظم پروژه‌های کلان کشوری است.

راد همدان

نحوه تشخیص میلگرد فولاد راد همدان، علامت اختصاری RAD است، که پس از آن ابتدا عدد مربوط به سایز میلگرد و سپس روش تولید و نوع آج آن به‌صورت مجزا بعد از نام درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد راد همدان

شرکت فولاد راد همدان در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را درزمینهٔ ساخت میلگرد آهنی از سایز ۸ تا ۳۲ باکیفیت A3 و A4 با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن به بهره برداری رسانیده است.

ماشین آلات این شرکت از کشورهای صاحب صنعت آلمان و ایتالیا است و امکان تولید محصول فولادی با استاندارد جهانی DIN و منطبق با استاندارد ملی ایران (SNSO3132) و استاندارد اروپا (BS4449) بوده که هیچ شرکت داخلی قادر به تولید با این کیفیت نیست.

فولاد نورد گیلان (حسن رود)

علامت اختصاری میلگرد نورد گیلان، حروف NFG CO است، عدد سایز میلگرد قبل از این حروف درج شده و روش تولید و نوع آج نیز در انتهای نام شرکت درج گردیده است.

علامت اختصاری میلگرد نورد گیلان

کارخانه نورد فولاد گیلان در سال 1383 تأسیس شده است و تولید کننده انواع میلگرد ساده و آجدار با آنالیز A2 و A3 است.

صبا فولاد زاگرس (SFZCT)

علامت اختصاری میلگرد زاگرس حروف SFZCT است که مانند تصویر بالا به‌صورت مورب در بین آج‌های میلگرد درج شده است.

علامت اختصاری میلگرد زاگرس

شرکت صبا فولاد زاگرس با احداث مجتمع صنعتی در دو فاز تولید مقاطع فولادی و فولاد سازی گام بزرگی در راستای افزایش تولیدات داخلی در شهرک صنعتی سفید دشت چهار محال و بختیاری ایفا می‌نماید.

میلگردهای تولیدی شرکت صبا فولاد زاگرس به‌صورت آجدار (دوکی- یکنواخت) و مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 3132 در دو گروه میلگردهای آج 400 و آج 500 به بازار عرضه می‌ گردند.

فولاد شمس سپهر (SSS)

علامت اختصاری میلگرد شمس سپهر

علامت اختصاری میلگرد مجتمع فولاد شمس سپهر، علامت اختصاری SSS است که مانند تصویر بالا حک شده است، دو حرف بعدی که با آج جدا شده‌اند نشانگر نوع آج و روش تولید میلگرد است.

جهان فولاد غرب (SFJ)

روش تشخیص میلگرد جهان فولاد غرب، علامت اختصاری SFJ حک شده بر روی میلگرد است و دو حرف بعدی نشانگر نوع آج و روش تولید آن است.

مجتمع جهان فولاد غرب در سال 1384 در 35 کیلومتری کرمانشاه تأسیس گردید و به همت مدیران و کارکنان پرتلاش و خستگی ناپذیر در اواخر سال 1386 به تولید آزمایشی رسید.

علامت اختصاری میلگرد جهان فولاد

شرکت مجتمع جهان فولاد غرب مجهز به سیستم نورد گرم با تکنولوژی روز دنیا است و توانایی تولید محصولات تیرآهن، نبشی و ناودانی را با ظرفیت 300 هزار تن در سال را داراست. محصولات این مجموعه شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی است.

تهیه و خرید میلگرد

در این مطلب در مورد راهنمای علامت اختصاری میلگرد صحبت کردیم. برای خرید میلگرد آجدار و یا میلگرد ساده می‌توانید با شرکت اصفهان آهن در تماس باشید . شرکت بازرگانی اصفهان آهن از سال 1378 با دیدگاهی متفاوت در صنعت آهن و فولاد کشور فعال است و ارائه محصولات و به دلیل ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، به‌عنوان یک منبع مطمئن، قابل اتکا و برتر در این عرصه شناخته شده است.

این مجموعه با فراهم نمودن بستری جدید و متفاوت در زمینهٔ خرید و فروش در حوزه آهن آلات به صورت آنلاین و کسب رضایت مشتری به همکاری و تعامل مستمر و بلند مدت با مشتریان می‌اندیشد.

در این راستا شرکت بازرگانی اصفهان آهن موفق به دریافت استانداردهای بین‌المللی از جمله گواهینامه‌های، مدیریت کیفیت ISO9001 و رضایت‌مندی و بررسی شکایات مشتریان ISO10002 گردیده است. پس بدانید، اگر در حوزه فعالیت خود نیاز به خرید یا فروش انواع محصولات فولادی وجود دارد ، ما  همراهی مطمئن برای شما هستیم.

منظور از علامت اختصاری میلگرد چیست؟

علامت اختصاری میلگردها شامل حروف انگلیسی و اعدادی هستند که بیانگر کارخانه‌ی تولیدکننده، روش تولید، اندازه‌ی آج، قطر و نوع میلگرد می‌باشند.

کدام کارخانه‌ها علامت اختصاری ندارند؟

اکثر تولیدکنندگان میلگرد، روی محصولات خود، علامت اختصاری درج می‌کنند؛ اما با این حاف برخی از تولیدکنندگان میلگرد در کشور مانند، فولاد ایزدخواست، البرز تاکستان و یا پرند، فاقد هرگونه علامت اختصاری هستند.

بهترین کارخانه تولید میلگرد در ایران کدام است؟

کارخانه ذوب آهن به عنوان برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران شناخته می‌ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. Harris می گوید

    Everything is very open with a very clear description of the issues.
    It was definitely informative. Your site is very helpful.

    Thanks for sharing!

  2. مهممهدی می گوید

    ممنون.بسیار کاربردی و مفیدبود.فقط اگه میشه بصورت جدولی هم فراهمش کنید.

    1. سمیرا محمدی می گوید

      سلام. ممنون از شما. بله حتما.