9 مورد از تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کیفیت شمش فولادی تاثیر قابل توجهی در کیفیت محصولات نهایی زنجیره فولاد دارد. به همین دلیل، خریداران و صنعتگران تلاش می کنند تا محصول مورد نیاز خود را از برترین تولیدکنندگان شمش فولادی تهیه کنند.

با توجه به پیشرفت سال های اخیر در حوزه فولاد، کیفیت شمش فولادی تولید شده در ایران افزایش داشته که نتیجه آن، بالارفتن کیفیت محصولاتی همچون میلگرد و تیرآهن است.

اگر شما هم به خرید شمش فولادی نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با 9 مورد از برترین تولیدکنندگان شمش فولادی آشنا شوید.

لیست تولیدکنندگان شمش فولادی

برخی از مهمترین تولیدکنندگان شمش فولادی عبارتند از:

  • فولاد خوزستان
  • فولاد مبارکه اصفهان
  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد سیرجان
  • و …

برای آشنایی با هر کارخانه تولید شمش فولادی که نام بردیم و سایر تولیدکنندگان شمش فولادی، ادامه مقاله را مطالعه کنید. ضمنا برای دریافت مشاوره رایگان و خرید محصول از هر یک از کارخانه ها، کافیست اطلاعات خود را در فرم زیر وادر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

free-consultation

    فولاد خوزستان

    احداث کارخانه مجتمع فولاد خوزستان از سال 1353 شروع شد؛ اما اتفاقاتی مانند انقلاب در کشور و شروع جنگ تحمیلی باعث شد که تکمیل آن با تاخیر همراه شود. با همه فراز و فرودها، کار ساخت این مجتمع در سال 1368 به پایان رسید. در همان سال نیز افتتاح شد و کار خود را شروع کرد. یکی از نکات برجسته ای که می توان در مورد این کارخانه گفت، اجرای روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی بود که برای اولین بار در کشور و در این کارخانه انجام شد.

    فولاد خوزستان در نزدیکی شهر اهواز قرار دارد. این تولیدکننده می تواند نزدیک به 4 میلیون تن شمش فولادی در سال تولید و به بازار عرضه کند. این کارخانه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان شمش فولادی است و از جمله محصولات آن می‌توان به گندله‌، بیت، اسلب، بلوم و … اشاره کرد. فولاد خوزستان در حوزه تولید فولاد خام رتبه دوم کشور را دارد.

    فولاد مبارکه اصفهان

    تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

    از دیگر تولیدکنندگان شمش فولادی و یا همان فولاد خام در کشور شرکت فولاد مبارکه است. عملیات اجرایی ساخت این کارخانه تولید شمش در اصفهان از سال 1360 شروع شد؛ اما به دلیل همزمانی با جنگ تحمیلی و حمله هایی که به صورت پی در پی به اصفهان انجام می شد، این مجتمع به حالت نیمه تعطیل درآمد. در نهایت، در سال 1370 و مصادف با زمانی که اولین کوره قوس الکتریکی در آن ساخته شد، کار خود را شروع کرد.

    رئیس جمهور وقت، این شرکت را در دی ماه سال 1370 افتتاح کرد. امروز، فولاد مبارکه اصفهان به یکی از مطرح ترین و بزرگ ترین تولیدکنندگان این حوزه بدل شده است. در طی سال های گذشته ظرفیت تولید آن به نزدیک 10میلیون تن در سال رسیده. همچنین این کارخانه قادر است قسمت عمده ای از نیازهای کشور را برطرف کند.

    این شرکت با جنوب غرب شهر اصفهان حدود 75 کیلومتر فاصله دارد و مساحت آن نیز 35 کیلومتر مربع است. از جمله محصولاتی که در فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود، می توان به ورق رنگی، لوله های نفت و گاز، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق آجدار اشاره کرد. این شرکت در حوزه صادرات نیز جایگاه خوبی به دست آورده و بخش قابل توجهی از محصولات خود را به دیگر کشورهای جهان صادر می کند.

    ذوب آهن اصفهان

    یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور ذوب آهن اصفهان است. این شرکت اولین و بزرگ ترین کارخانه ای است که در کشور فعالیت خود را آغاز کرده و برخی از تولیدات این شرکت اهمیت زیادی در منطقه خاورمیانه دارد. از جمله این محصولات مهم می توان به طویل فولادی اشاره کرد. ذوب آهن اصفهان از سال 1350 کار خود را شروع کرده و در جنوب غرب استان اصفهان و در نزدیکی شهرستان زرین شهر واقع شده است. از آنجایی که این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور بود، به آن مادر صنعت فولادی لقب داده اند. محصولاتی که توسط این کارخانه تولید می شود، به بیش از 23 کشور در دنیا صادر می گردد.

    تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان شامل مواردی مانند نبشی و ناودانی بال مساوی، تیرآهن بال نیم پهن موازی و بال پهن موازی، ریل، میلگردهای آجدار و ساده و شمش است. تولیدات این کارخانه را می توانید در پروژه‌های عمرانی بزرگ و مهمی مانند برج میلاد، نیروگاه هسته ای بوشهر، مترو تهران و … مشاهده کنید. همچنین برای خرید محصولات ذوب آهن، می توانید با تیم فروش اصفهان آهن تماس بگیرید یا محصول مورد نیاز خود را از سایت و به صورت آنلاین سفارش دهید.

    تولیدکنندگان شمش فولادی

    شرکت فولادی آلیاژی ایران

    شرکت فولاد آلیاژی ایران هم یکی دیگر از برترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران است. این شرکت نیز در سال 1378 کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. محصولات این شرکت در حوزه های مختلفی همچون ریل، ساخت خودرو، ساخت لوله های نفت و گاز، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و ماشین سازی قابل مشاهده است. خوب است بدانید که اکستروژن سرد در این کارخانه تولید می شود.

    فولاد سیرجان

    فولاد سیرجان نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان مطرح در حوزه شمش فولادی است که کار خود را در سال 1388 شروع کرد. این کارخانه یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه است که به یکی از بانک های خصوصی کشور، یعنی بانک پاسارگاد وابسته است.

    این کارخانه در حوزه تولید شمش فولادی رتبه ششم را کسب کرده و به دلیل بالا بودن کیفیت، گواهی نامه های مختلفی را نیز به دست آورده است.

    فولاد خراسان

    مطالعات و انجام تحقیقات ابتدایی برای ساخت کارخانه فولاد خراسان به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان شمش فولادی از سال 1350 شروع شد و نهایتا، در سال 1369، کار خود را به عنوان یک تولیدکننده شمش فولادی آغاز کرد. در استان خراسان منابع قابل توجهی از گاز طبیعی، معادن سنگ آهن و معادن زغال سنگ وجود داشت و به همین دلیل، این شهر بهترین محل برای ساخت این مجتمع محسوب می شد. فولاد خراسان در نزدیکی شهرستان نیشابور قرار دارد و در آن 18 واحد مختلف مشغول به کار هستند.

    از جمله تولیدات این کارخانه می توان به شمش، میلگرد آجدار، میلگرد ساده و گندله‌ و غیره اشاره کرد. ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت به بیش از 4 میلیون تن در سال رسیده و توانسته در حوزه هایی مانند ریخته گری و گندله سازی نیز قدم های بزرگ و مهمی بردارد. در سال های گذشته، طر‌ح های قابل خوبی در حوزه احداث واحدهای تولیدی و اجرایی در این شهر برداشته شده است.

    مجتمع فولاد شاهین بناب

    مجتمع فولاد شاهین بناب یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش فولادی در شمال غرب کشور است. این مجتمع با سرمایه گذاری بانک گردشگری و مشارکت برخی شرکت های سرمایه گذار کار خود را در سال 1390 شروع کرد. مساحت آن حدود 140هکتار است و در شهرک صنعتی بناب قرار دارد. از جمله محصولات تولیدی این شرکت می توان به شمش‌ فولادی، شمش آلیاژی، نبشی، انواع میلگرد، تیرآهن و ناودانی اشاره کرد. ظرفیت تولید این شرکت 2500 هزار تن است.

    گروه ملی صنعتی فولاد ایران

    این کارخانه کار خود را از سال 1346 شروع کرده و اولین میلگردهای آجدار و ساده توسط گروه ملی صنعتی فولاد ایران تولید و وارد بازار شد. این شرکت تولیدی در فاصله کمی از شهر اهواز قرار گرفته و در طی سال های فعالیت خود، توانسته خطوط تولیدی را رشد داده و از تجهیزات بروز و مدرنی استفاده نماید.

    این کارخانه می‌تواند 1435000 تن فرآورده فولادی و 43000 تن شمش فولادی تولید نماید. از این شرکت به عنوان یکی از بزرگ ترین و مطرح ترین تولیدکنندگان شمش فولادی و صادرکنندگان محصولات فولادی یاد می کنند. میلگرد، تیرآهن، مفتول و لوله بدون درز یا همان مانیسمان از جمله تولیدات این کارخانه هستند.

    تولیدکنندگان شمش فولادی با کیفیت در ایران

    فولاد هرمزگان

    یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور، فولاد هرمزگان است. این کارخانه دومین کارخانه تولیدی فولاد در کشور در دوران بعد از انقلاب است. فولاد هرمزگان با شهر بندرعباس حدود 13کیلومتر فاصله داشته و مساحتی بالغ بر 95 هکتار نیز به خود اختصاص داده است.

    طراحی، اجرا و ساخت این کارخانه در سال 78 مطرح شد و به تصویب رسید؛ اما ساخت و احداث آن 10 سال به طول انجامید و در نهایت، در سال 87 افتتاح شد. این کارخانه می تواند 1.5 میلیون تن تختال با ضخامتی برابر 200 تا 250 میلی متر، عرضی برابر 900 تا 2000 میلی متر و طولی برابر 6000 تا 12000 میلی متر را تولید و وارد بازار کند.

    یکی از دستاوردهای این شرکت، به خودکفایی رساندن ایران از نظر تولید تختال عریض است. از دیگر محصولاتی تولیدی توسط این کارخانه می توان به لوله های آب، نفت، تختال و گاز اشاره کرد. یکی از نکات بارزی که می توان در مورد این کارخانه اشاره داشت، عدم نیاز به پاتیل سرباره، کوره‌ آهک پزی دوقلو عمودی و تولید فولادهایی با کیفیت بالا است.

    به طور کلی، در این مقاله درباره تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور صحبت کردیم و 9 مورد از برترین و مطرح ترین تولیدکنندگان این مقطع فولادی را به همراه ظرفیت تولیدی آنها معرفی کردیم. برخی از این شرکت ها مانند ذوب آهن اصفهان حتی در حوزه صادرات نیز وارد شده و توانسته اند در این بخش نیز به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کنند.

    در پایان، برای ثبت سفارش و خرید مقاطع فولادی مختلف همچون شمش، می توانید با اصفهان آهن تماس بگیرید. همچنین برای ثبت سفارش ساده تر، می توانید خرید خود را از سایت اصفهان آهن انجام دهید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.