تفاوت رابیتس با کناف چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در سال‌ های اخیر استفاده از سقف کاذب، در پروژه‌ های ساختمانی افزایش چشمگیری داشته است. این موضوع به دلیل اجرای سریع‌ تر سقف و همچنین دسترسی بهتر به تاسیسات ساختمانی با هدف تعمیر آن است. در بین انواع سقف کاذب، رابیتس و کناف استفاده بیشتری دارند. البته فرق کناف و راویز از نظر نحوه اجرا، هزینه و… است که بر انتخاب نهایی پیمانکاران تاثیر می گذارد. حالا سوال اساسی اینجاست: رابیتس بهتر است یا کناف؟

فایل صوتی

فایل ویدئویی

رابیتس چیست؟

رابیتس که با عنوان راویز هم شناخته می‌ شود، ورق‌ های فولادی مشبکی است که در سقف‌ های کاذب، گچ‌ کاری و گچ‌ بری، پوشاندن تیرآهن و بتن سیمانی به کار رفته در ساختار سقف، عبور تاسیسات و … مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به طور کلی رابیتس برای پوشاندن سطوح، ایجاد پیوستگی در آن‌ ها و افزایش زیبایی سازه استفاده می‌ شود.

اما ساختار سقف رابیتس چیست؟ این سقف از نبشی، میلگرد و ورق گالوانیزه گرم با ضخامت 0.25 تا 0.5 میلی‌ متر تشکیل شده و روی آن را با توری فلزی و گچ می‌ پوشانند. بنابراین قیمت هر شاخه میلگرد و ورق گالوانیزه روی هزینه تمام شده پروژه موثر است. برای اجرای آن، ورق‌ های گالوانیزه را با استفاده از سیم‌ های مفتولی به شبکه فرعی ایجاد شده با میلگرد متصل می‌ کنند.

مزایا و معایب استفاده از رابیتس در سقف چیست؟

در ساخت سقف کاذب رابیتس از ورق گالوانیزه استفاده می‌ شود. بنابراین سقف رابیتس از مقاومت خوبی برخوردار است و در برابر زنگ‌ زدگی و آتش‌ سوزی مقاومت بالایی دارد. نکته بعد، جلوگیری از ایجاد ترک در سقف است. بیشتر مواقع در سقف‌ های معمولی و جایی که تیرها قرار می‌ گیرند، ترک‌ های متعددی ایجاد می‌ شود. استفاده از سقف رابیتس باعث پیشگیری از وقوع چنین پدیده هایی می شود.
در مقابل وزن زیاد سقف، زمان‌ بر بودن فرایند اجرا و هزینه‌ های بالا از جمله معایب استفاده از رابیتس است. ضمنا سقف‌ هایی که با این محصول ساخته می‌ شوند، عایق صوتی خوبی نیستند. برای برطرف کردن این نقاط ضعف، پیمانکاران ترجیح می‌ دهند از کناف استفاده کنند.

کناف چیست؟

کناف یا سقف کناف به صفحاتی با روکش گچی گفته می‌ شود که با هدف زیبایی محیط داخلی، در ساخت و بازسازی ساختمان‌ ها استفاده می شوند. استفاده از کناف برای گچ‌کاری نسبت به روش سنتی بازده بهتری دارد و می‌ تواند ساده‌ تر و با هزینه کمتر اجرا شود. این محصول در مقایسه با رابیتس جدیدتر بوده و به دلیل مزیت‌ های فراوانی که دارد، مورد استقبال پیمانکاران و سازندگان قرار گرفته است.

نحوه اجرای سقف کناف

مزایا و معایب استفاده از کناف در سقف چیست؟

اولین مزیت سقف کناف، وزن پایین آن است. در سقف‌ های ساخته شده با رابیتس از ورق گالوانیزه استفاده می‌ شود که با حذف این محصول از کناف، وزن آن نیز کمتر می شود. نکته بعد، قیمت ورق گالوانیزه است که تغییر آن بر هزینه تمام شده پروژه موثر خواهد بود. مزیت دیگر سقف کناف، زمان اجرا و بهره‌ برداری سریعتر آن است.

معمولا پس از گچ‌ کاری باید چند روز برای خشک شدن آن زمان گذاشت؛ درحالی که این زمان در کناف کاهش می‌ یابد.
از دیگر مزیت‌ های اجرای این نوع سقف می‌ توان به روند ساده‌ تر، استفاده کمتر از مصالح ساختمانی و هزینه پایین‌ تر آن اشاره کرد. در مقابل، مهمترین عیب سقف کناف، تخصصی بودن اجرای آن است. کناف‌ کاری حتما باید توسط فرد متخصص انجام شود که تجربه و مهارت کافی را دارد.

تفاوت رابیتس و کناف چیست؟

رابیتس و کناف هر دو از شیوه‌ های پرکاربرد برای ساخت انواع سقف به خصوص سقف کاذب هستند. اما انتخاب مورد نهایی برای استفاده در پروژه ساختمانی به چند عامل بستگی دارد. یکی از این موارد، تفاوت رابیتس با کناف است. مقایسه کناف و رابیتس از نظر ساختار، نحوه اجرا، تنوع و هزینه انجام می شود. در ادامه به مهم ترین موارد از تفاوت رابیتس با کناف اشاره خواهیم کرد.

از نظر ساختار

سقف کاذب کنافی، نسبت به رابیتس وزن کمتری دارد. این موضوع به کمتر بودن وزن صفحات کناف نسبت به رابیتس و همچنین مصرف کمتر مصالح ساختمانی بر می‌گردد. به همین دلیل از وزن مرده‌ ای که به سازه تحمیل می‌ شود، کم خواهد شد. با وجود وزن کمتر، کناف حدود 14 برابر رابیتس مقاومت دارد.
از نظر کیفیت کار، اگر کناف توسط متخصصان خبره اجرا شود، کیفیت بالاتری نسبت به رابیتس دارد. در صورت اجرای کناف توسط افراد غیرمتخصص، این امکان وجود دارد که اشکالاتی در محصول نهایی مشاهده شود و کیفیت آن چندان مناسب نباشد.

از نظر نحوه اجرا

یکی از موارد فرق کناف با رابیتس از نظر فرایند اجرا، استفاده از جوشکاری برای اتصال سقف کاذب رابیتس است. این موضوع باعث ایجاد ترک‌ های بی شمار در سقف رابیتس می‌ شود. در عوض اتصالات کناف با پیچ و میخ صورت می‌ گیرد که باعث افزایش سرعت کار می شود.

از نظر قابلیت تعمیر

معمولا یکی از کاربردهای انواع سقف کاذب، عبور تاسیسات ساختمانی است. این احتمال وجود دارد که حین تعمیر تاسیسات، به سقف کاذب آسیب وارد شود. تجربه ثابت کرده که باز و بسته کردن کناف برای تعویض، تعمیر و حتی دسترسی به تاسیسات ساده‌ تر بوده و باعث تسریع روند کار می‌ شود.
با گذشت زمان ممکن است تاسیسات یا سقف آسیب دیده و نیاز به تعمیر داشته باشند. در این حالت سقف کاذب کناف در مقایسه با سقف رابیتس، راحت‌ تر باز می‌ شود و قابلیت ترمیم بیشتری دارد.

سقف کناف چیست؟

از نظر هزینه

از نظر هزینه، تفاوت رابیتس با کناف چندان قابل توجه نیست. اما برخی موارد می‌ توانند این تفاوت را بیشتر کنند. یکی از مهم ترین نکات، هزینه مربوط به بحث دستمزد نیروی متخصص است. برای اجرای کناف به افرادی متخصص نیاز است که با افزایش سطح تجربه و توانایی آن‌ ها، دستمزد پرداختی افزایش می‌ یابد.
اما در عوض اجرای کناف به تخصص‌ کمتری نیاز دارد؛ چرا که برای ساخت سقف کاذب رابیتس به آرماتوربندی، جوشکاری، گچ‌ کاری و … احتیاج است و انجام هر یک به حضور متخصص مربوطه نیاز دارد. این موضوع زمان اجرای پروژه را طولانی‌ تر کرده و موجب افزایش دستمزدهای پرداختی می‌ گردد.
در مجموع فرق رابیتس و کناف از جهت ساختار، روند اجرا، قابلیت تعمیرپذیری و هزینه نهایی قابل بررسی است. با در نظر گرفتن تمام این موارد، اجرای سقف کاذب کناف نکات مثبت بیشتری نسبت به رابیتس دارد. به همین دلیل بسیاری از پیمانکاران استفاده از این روش را ترجیح می‌ دهند. البته اجرای سقف به همین موارد محدود نمی‌ شود.

سقف رابیتس چیست؟

رابیتس یا راویز ورق های فولادی مشبکی هستند که در سقف های کاذب، محل عبور تاسیسات ساختمانی و … به کار می روند. سقف رابیتس یکی از انواع سقف کاذب است که از توری های فولادی مشبک تشکیل شده است.

سقف کناف چیست؟

کناف به صفحاتی با روکش گچی گفته می شود که با هدف زیبایی محیط داخلی، استفاده فراوانی در ساخت و بازسازی ساختمان ها دارند. سقف کناف یکی از انواع سقف کاذب است که از صفحات گچی پیش ساخته تشکیل شده است.

فرق کناف با راویز چیست؟

این دو از نظر نحوه اجرا، قابلیت تعمیرپذیری، ساختار و هزینه اجرا قابل مقایسه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. کیمیا مسائلی می گوید

    از نظری ظاهری بررسی نکرده بودین. نتیجه کار کدوم قشنگ تره؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      کناف به نظر قشنگ تر میاد و به روز تر البته همه چیز به منزل شما و سلیقه شما برمیگرده

    2. sani architect می گوید

      من تو کار تمام شده بارها دیدم که کناف قشنگ تره و تنوع بیشتری داره. حتی نورپردازی و وسایل تزئینی دیگه رو میشه بهش اضافه کرد