بهترین میلگرد برای تیرچه کدام است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگردی که در تیرچه‌ بلوک سقف یک سازه استفاده می‌ شود، نوع خاصی از آرماتور به نام میلگرد اوتکا است. این مقطع فولادی در انتهای خود یک خم دارد و باعث می‌ شود که میلگرد، به‌طور محکم در تیرچه قرار گرفته و از حرکت آن جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم مفصل‌ تر در مورد ویژگی های بهترین میلگرد برای تیرچه صحبت کنیم.

انواع قطعات به‌ کار رفته در میلگرد تیرچه

رایج‌ ترین قطعاتی که در میلگرد تیرچه به کار می‌ روند، شامل میلگردهایی از نوع ممان منفی، اوتکا، زیگزاگ یا گوشواره و میلگرد اتصالی می شوند. میلگرد های سقف تیرچه بلوک کاربردهای متنوعی دارند. میلگرد ممان منفی، در قسمت دهانه (یعنی جایی که تیرچه به شناژ یا تیر ختم می شود) به شکل گونیا خم شده و بخش کوتاهی از آن قسمت در درون بتن قرار می‌ گیرد. پس از اتمام مراحل کار، چند قسمت از آن سیم بندی می‌ شود که به این میلگردها، ممان منفی می‌ گویند. میلگرد ممان منفی برای جلوگیری از خمش تیرچه در هنگام تحمل بارهای وارده استفاده می‌ شود.

میلگرد اوتکا معمولا U شکل است و در انتهای تیرچه قرار می‌ گیرد. میلگرد اوتکا برای جلوگیری از حرکت تیرچه، در هنگام تحمل بارهای وارده استفاده می‌ شود. این میلگرد در امتداد تیرچه قرار می‌ گیرد و با میلگردهای ممان منفی و اوتکا به یکدیگر متصل می‌ شوند. میلگرد زیگزاگ یا گوشواره برای تقویت تیرچه و جلوگیری از خمش آن در هنگام تحمل بارهای وارده استفاده می‌ شود.

این میلگردها برای اتصال تیرچه‌ ها به یکدیگر استفاده می‌ شوند. میلگرد اتصالی، معمولا از میلگردهای ساده یا آجدار ساخته می‌ شود. علاوه بر این قطعات، ممکن است از سایر قطعات نیز در میلگرد تیرچه استفاده شود. به عنوان مثال، در برخی موارد از میلگردهای حرارتی برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن در اثر تغییرات دمایی استفاده می‌ شود.

free-consultation

    راهنما و نحوه محاسبه میلگرد تیرچه

    به ميلگردي كه در سقف به کار می‌ رود، اصطلاحا «میلگرد تیرچه» می گویند. دانستن اطلاعات مربوط به میلگرد سقف برای به‌ کارگیری آن، به متخصصین و مهندسان سازه کمک زیادی می کند. انتخاب بهترین نوع میلگرد برای تیرچه، اول‌ از همه به شرایط آب و هوایی در آن منطقه و همچنین نوع سازه بستگی دارد.

    بهترین میلگرد برای تیرچه

    برای محاسبه میلگرد تیرچه، به یک جدول نیاز داریم که با استفاده از آن بتوان مشخصات آرماتور به کار رفته در ساختمان را تعیین کرد. یکی دیگر از موارد مهمی که در مورد محاسبه میلگرد تیرچه باید در نظر گرفته شود، میلگردگذاری است. آرماتورگذاری و همچنین بارگذاری میلگرد مرده و زنده، مطابق با مبحث ششم مقررات ملی ساختمان محاسبه می‌ شود.

    همانطور که گفتیم اتصال تیرچه و میلگرد با نوع خاصی از مقاطع فولادی، با نام میلگرد اوتکا امکان‌ پذیر است؛ چرا که طراحی این نوع میلگرد، به‌ گونه ای است که به بهترین شکل بتواند فضای ناکافی حدفاصل میان تیرها و تیرچه را پر کند. از آنجایی که این کار باید با نهایت دقت و نظم انجام شود؛ کمک از افراد متخصص و متبحر در این زمینه موضوع مهمی است؛ نگاهی به تغییرات قیمت هر شاخه میلگرد، شما را متقاعد می‌ کند که این موضوع را جدی بگیرد.

    محدودیت‌ ها و الزامات سقف تیرچه

    برای سقف تیرچه، الزامات و محدودیت هایی وجود دارد که حتما باید در نظر گرفته شود:

    • تیرچه‌ ها نباید فاصله‌ ای بیشتر از 70 سانتی‌ متر از یکدیگر داشته باشند.
    • این محصول باید بهترین و باکیفیت‌ ترین نوع میلگرد باشد.
    • بتنی که در بالای سقف تیرچه قرار می‌ گیرد، باید 5 سانتی‌ متر ضخامت داشته باشد.
    • فاصله قالب‌ بندی و شمع بندي در جهت عمود بر تيرچه‌ ها 1 و 1.2 متر است.
    • فاصله‌ ای که میلگرد کششی از لبه پایین بلوک باید داشته باشد، حدود 10 میلی‌ متر است و بیش از این فاصله مجاز نیست!
    • دو سطح قائم بلوک های كنار هم در یک‌ طرف تيرچه، نبايد كمتر از 6-5 سانتی‌ متر باشد.
    • حداقل سطح مقطع آهن‌ های طولي كلاف، برابر نصف مقادير ميلگرد كششي تيرچه است.

    نکات مهم در مورد انتخاب میلگرد تیرچه

    همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد میلگرد اوتکا، بهترین نوع میلگرد برای تیرچه است. شکل منحصر به‌ فرد و استانداردی که در این میلگرد به‌ کار رفته، می‌ تواند بهترین انتخاب برای سقف تیرچه‌ بلوک باشد. کیفیت بالای میلگرد اوتکا، نقش مهمی در استحکام و دوام یک سازه دارد. یکی از ویژگی‌ های مثبت استفاده از این میلگرد این است که می‌ تواند از ارتعاشات وارد شده به سازه جلوگیری کند.

    میلگرد موردنیاز برای تیرچه

    با توجه به کاهش شدید مقدار خیز سقف، با به کاربردن میلگردهای اوتکا، عملیات مقاوم سازی را افزایش خواهد داد. اگر شما هم برای اجرای سقف‌ های تیرچه‌ بلوک به میلگرد نیز دارید، می‌ توانید با کارشناسان اصفهان آهن تماس بگیرد و راهنمایی‌ های لازم را در این زمینه دریافت کنید؛ در نهایت سفارش خود را ثبت کنید.

    برای انجام این کار، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

    • سعی کنید میلگردها را در یک محل مناسب در کارگاه قرار دهید؛ این کار کمک می‌ کند که به‌ راحتی میلگردها را قطع یا خم‌کنید.
    • میلگردهایی که دارای قطر یکسان هستند را از هم جدا کنید.
    • تمامی میلگردها را از نوع آجدار انتخاب کنید؛ معمولا برای تیرچه، میلگردهای A2 و A3 استفاده می‌ شود.
    • سعی کنید برای انتخاب بهترین میلگرد تیرچه، از منابع معتبر و شناخته‌ شده خرید کنید؛ چراکه انتخاب یک میلگرد باکیفیت می‌ تواند تأثیر زیادی در دوام و استحکام سازه شما داشته باشد.

    جدول مشخصات میلگرد تیرچه

    میلگردهایی که در سقف به کار می روند، از دو نوع A2 و A3 هستند. بر اساس مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، این میلگردها در سقف تیرچه بلوک مشخصاتی دارند که به صورت جداول زیر ارائه می شوند.

    جدول تیرچه با میلگرد A2

    جدول تیرچه با میلگرد A2

    جدول تیرچه با میلگرد A3

    جدول تیرچه با میلگرد A3

    شرکت بازرگانی اصفهان آهن آپادانا، با بیش از 2 دهه سابقه‌ فعالیت در حوزه‌ خرید و فروش میلگرد، یکی از معتبرترین شرکت های باسابقه است که می‌ تواند شما را در زمینه‌ خرید لوله همراهی کند.

    بعد از خرید هر یک موارد مورد نیاز بهتر است، نکاتی را رعایت کنید. به طور مثال بهتر است بعد از خرید میلگرد آن را در شرایط محیطی مطلوب نگه داشته تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شود. انتخاب نوع آرماتور و اطلاع از مواردی مانند قیمت میلگرد A3، قیمت میلگرد A2 که پرفروش ترین نوع در این حیطه هستند، می تواند به شما در زمینه خرید کمک کند. در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

    امیدواریم در این مطلب به سؤالات شما، در زمینه‌ راهنمای خرید بهترین میلگرد برای تیرچه پاسخ داده باشیم. در صورتی‌ که سوالی در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ دهیم.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.