3 نکته درباره آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان؛ از کجا میلگرد اصل بخریم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در خرید میلگرد ذوب آهن باید چند نکته را در نظر گرفت تا محصول خریداری شده، از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد. یکی از این موارد، آنالیز میلگرد ذوب آهن از نظر ظاهری، مکانیکی و شیمیایی است. تفاوت در هر یک از این موارد، موجب تغییر در ویژگی ها و کاربرد محصول نهایی خواهد شد. اگر قصد خرید میلگرد را دارید، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا استانداردها و آنالیز میلگرد ذوب آهن را بررسی کرده و روشی ساده برای خرید آن معرفی کنیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان

میلگرد ذوب آهن اصفهان در بازار فولاد ایران، در دسته محصولات باکیفیت شناخته شده که مطابق با استانداردهای جهان تولید می شود. این محصول در چندین شکل و سایز و بر اساس استاندارد پذیرفته شده در ایران، روسیه و آلمان ساخته می شود. به دلیل همین ویژگی ها، خریداران داخلی و خارجی بسیاری دارد. از این رو، اطلاع از آنالیز میلگرد ذوب آهن و مشخصات فنی آن اهمیت بالایی پیدا می کند.

کسانی که میلگرد ذوب آهن را خریداری می کنند، همراه بار خود، برگه خاصی دریافت خواهند کرد که حاوی آنالیز میلگرد ذوب آهن و خواص مکانیکی، شیمیایی و ظاهری آن است. همچنین وزن و قیمت میلگرد ذوب آهن و استانداردهای رعایت شده نیز در این برگه ذکر می شود.

اما برای متوجه شدن صحت و اعتبار این اطلاعات جهت اطمینان از خرید بار اصل و غیرتقلبی، باید بتوانید آن ها را با خواص مشخص شده توسط کارخانه بسنجید. راه دوم، خرید محصول از فروشنده‌ای است که توسط اهل فن و فعالان بازار فولاد، شناخته شده و معتبر است. در ادامه هر دو روش را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان

بررسی شکل ظاهری و ابعاد میلگرد ذوب آهن

اولین نکته‌ای که برای تشخیص میلگرد ذوب آهن به کار می آید، شکل ظاهری و ابعاد آن است. برای تشخیص سایز میلگرد می توانید محصول خود را با لیست میلگردهای تولید شده توسط ذوب آهن مقایسه کنید. در ادامه جدولی قرار گرفته که مشخصات سایزهای مختلف میلگرد را دسته بندی کرده است.

موضوع بعد، شکل ظاهری میلگرد است. میلگرد ذوب آهن به دو صورت ساده و آجدار تولید می شود. این محصولات طبق استاندارد روسی، به صورت A1، A2، A3 و A4 شناخته می شوند.

آنالیز میلگرد

میلگرد ساده (A1)

از میلگردهای ساده ذوب آهن اصفهان به دلیل شکل ظاهری خود، به نام میلگرد بدون آج یا A1 نیز یاد می شود. این محصولات دارای سطح صاف و صیقلی هستند و با همین ویژگی، نسبت به سایر انوع میلگرد قابل شناسایی هستند. استفاده و کارایی میلگرد ساده نسبت به نوع آجدار کمتر است.

آنالیز میلگرد ذوب آهن از نظر ترکیب شیمیایی وجود 24 درصد کربن و 60 درصد سیلیسیوم را در این محصول نشان می دهد. به همین دلیل، مقاومت و سختی کمتری نسبت به سایر انواع میلگرد دارد. ضمنا با توجه به میزان کربن خود، برای انجام جوشکاری بسیار مناسب است.

اما از نظر فیزیکی، دو ویژگی مقاومت کششی (تنش گسیختگی) و تنش جاری برای میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است. تنش جاری میلگرد صاف 2300 کیلوگرم و تنش گسیختگی آن حدود 3800 کیلوگرم است. منظور از تنش گسیختگی یا مقاومت کششی، حداکثر نیروی قابل تحمل برای میلگرد بدون فروپاشی است.

میلگرد آجدار مارپیچ (A2)

شکل ظاهری میلگرد آجدار A2 دارای آج های خاصی است که همانند یک مارپیچ، از ابتدا تا انتهای آن ادامه پیدا می کند. نام دیگر این نوع میلگرد، آج 340 است. آنالیز میلگرد ذوب آهن از نظر فیزیکی به این صورت است که مقاومت کششی آن به حدود 5000 کیلوگرم می رسد. همچنین تنش جاری میلگرد A2 حدود 3000 کیلوگرم است.

میلگرد آجدار ذوب آهن


میلگرد آجدار جناقی (A3)

میلگرد A3 به دلیل شکل ظاهری آج های خود که همانند استخوان جناق است، به نام میلگرد آجدار جناقی هم شناخته می شود. این ساختار، مقاوت میلگرد A3 را افزایش می دهد. از این رو، تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم را برای این محصول در نظر می گیرند. با توجه به این ویژگی ها، از میلگرد آجدار جناقی به طور گسترده در ساخت پروژه های عمرانی استفاده می شود.

میلگرد آجدار مرکب (A4)

میلگرد A4 دارای آج هایی شبیه به نوع A3 است؛ با این تفاوت که قسمت انتهایی آج ها به یکدیگر نزدیک می شوند و ظاهری شبیه به دوک را ایجاد می کنند. این نمونه، از مستحکم ترین انواع میلگرد است و بیشتر برای پروژه های عمرانی عظیم استفاده می شود. شما می‌توانید در جدول زیر، علامت مخصوص هر یک از این میلگردها را مشاهده کنید و آن را با فاکتور بار خود مقایسه کنید.

میلگرد آجدار مرکب

آنالیز میلگرد ذوب آهن از نظر مکانیکی

در آنالیز میلگرد ذوب آهن، خواص مکانیکی شامل اطلاعاتی در خصوص استحکام تسلیمی، کششی و میزان تغییر طول محصول نیز وجود دارد. میزان استحکام تسلیمی را می توان یکی از مهم ترین ویژگی های میلگرد بدانیم؛ زیرا نشان دهنده بیشترین میزان فشاری است که محصول می تواند بدون شکست، تحمل کند.

در کنار خصوصیاتی که ذکر شد، میزان ازدیاد طول نیز به خاطر تعیین شکل پذیری میلگرد و جلوگیری از کاربرد اشتباه آن، به صورت درصد نوشته می شود. تمام خواص مکانیکی از طریق آزمایش کششی و آزمون خمش سرد به دست می آید.

بررسی خواص مکانیکی میلگرد


آنالیز میلگرد ذوب آهن از نظر شیمیایی

در ساخت انواع میلگرد، عناصر مختلفی به کار می روند. نسبت این مواد در ترکیب اصلی میلگرد، مشخصات کلی محصول را تعیین می کند. اطلاع از این نکات، می تواند برای انتخاب بهترین نوع میلگرد جهت استفاده در پروژه های مختلف موثر باشد. آنالیز شیمیایی میلگردهای ذوب آهن اصفهان به‌صورت زیر است:

آنالیز شیمیایی میلگرد


طبق اطلاعات این جدول و همچنین آزمایش های صورت گرفته، میزان پایین کربن باعث افزایش انعطاف پذیری و جوش پذیری میلگرد می شود. به همین دلیل، استفاده از میلگرد ساده در جوشکاری رایج تر است، در حالی که استفاده از میلگرد آجدار با کربن بالا، مانند میلگرد جناقی یا مرکب، در جوشکاری توصیه نمی شود.

روش تشخیص اصالت میلگرد ذوب آهن اصفهان

تا اینجا نکاتی در مورد آنالیز میلگرد ذوب آهن بیان شد که می تواند در شناخت محصول استاندارد به خریداران کمک کند. اما از کجا تشخیص دهیم که محصول خریداری شده، توسط ذوب آهن اصفهان تولید شده است؟ در ادامه چند نکته برای این موضوع ذکر می کنیم.

علامت اختصاری میلگرد ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان برای ایجاد تمایز بین محصولات فولادی خود از سایر تولیدکنندگان، از علامت اختصاری ESCO و عبارت MADE IN IRAN استفاده می‌کند. همچنین از حروف اختصاری خاصی برای نمایش روش تولید محصول استفاده می کند؛ این حروف عبارتند از: A، T و U.

حرف T نماد تولید میلگرد با روش خنک کاری یا ترمکس (برگشت تحت کنترل) است. حرف U محصولاتی با فرایند تولید غیر از خنک کاری را نشان می‌دهد. حرف A هم برای محصولاتی است که با استفاده از درصد مشخصی از مواد اولیه مانند کربن استحکام پیدا می کنند.  

نحوه بسته بندی میلگردهای ذوب آهن

بار میلگرد ذوب آهن اصفهان از روی بسته بندی هم قابل تشخیص است. علاوه بر تسمه هایی که اکثر کارخانه ها برای بسته بندی بار مشتری استفاده می کنند، ذوب آهن چند بندیل بیشتر را نیز روی بار قرار می دهد تا حمل و جا به جایی آن ساده تر شود. تعداد این موارد به 5 تسمه و 3 بندیل می رسد.

علاوه بر نوع بسته بندی، پلاک های موجود روی بار، ملاک دیگری برای شناسایی محصول ذوب آهن است. بار خریداری شده از ذوب آهن اصفهان دارای 2 پلاکی دو طرفه است که روی هر سمت آن، اطلاعات کاملی از محصول، کارخانه تولید کننده و بار مشتری ذکر می کند.

میلگرد ذوب آهن

خرید میلگرد ذوب آهن اصفهان

با توجه به نکاتی که برای تشخیص اصالت و استاندارد بودن میلگرد ذوب آهن بیان شد، سنجش تمام این موارد فرایندی وقت گیر خواهد بود. اما راه حل این موضوع، خرید محصول مورد نیاز از فروشنده‌‎ای معتبر است.

شما می توانید برای خرید میلگرد ذوب آهن، از وبسایت اصفهان آهن اقدام کنید. اصفهان آهن برای تامین بار مشتریان خود، تمام موارد ذکر شده را در نظر می گیرد. همچنین برای جلب اطمینان خریداران، گواهی اصالت روی بار ارسالی برای افراد قرار می گیرد.

در مجموع آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان شامل نکاتی در مورد ویژگی های مکانیکی، ظاهری و شیمیایی این محصول است. مشتریان می توانند با در نظر گرفتن این موارد، از خرید بار استاندارد و با کیفیت مطمئن شوند. البته اگر زمان کافی برای سنجش تمام این موارد را ندارید، می توانید خرید خود را از اصفهان آهن انجام دهید. همچنین اگر در مورد خرید میلگرد پرسشی دارید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا توسط کارشناسان ما پاسخ داده شود.

آیا اطلاعات دو طرف پلاک های بسته بندی میلگرد های ذوب آهن یکسان است؟

خیر؛ در یک سمت آرم شرکت، آرم استاندارد و آدرس سایت ذوب آهن و در سمت دیگر اطلاعات کلی مانند وزن و طول نوشته شده است.

کنترل کیفیت میلگرد شامل چه مواردی است؟

این موارد شامل بررسی ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی و رعایت استانداردها در کنار وزن، نوع و سایز میلگرد است.

آنالیز میلگرد ذوب آهن چه نکاتی را شامل می شود؟

در آنالیز میلگرد ذوب آهن اطلاعاتی نظیر خواص مکانیکی، شیمیایی و ظاهری مورد بررسی قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.