آشنایی با میلگرد کمرکش؛ ویژگی ها و کاربرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد یکی از مصالحی است که به‌طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه میلگرد در حقیقت تقویت سازه است و باعث تحمل فشار وارد بر ساختمان می‌شود. این مقاطع فولادی به سایر اجزای ساختمان از جمله بتن کمک می‌کنند که فشار وارده را تحمل کنند و استحکام سازه را تا حد زیادی بالا می‌برند. این محصولات به لحاظ کارایی و نوع به چندین مدل تقسیم می‌شوند. میلگرد کمرکش یک نوع میلگرد است که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

میلگرد کمرکش چیست؟

عوامل زیادی ممکن است ایمنی سازه را به خطر بیندازند. به‌عنوان‌مثال، حوادثی مانند زلزله، سیل و طوفان‌های سنگین، چالش‌های زیادی را در رابطه با ایمنی ساختمان به وجود می‌آورند. بههمین دلیل اسکلت ساختمان‌ها باید مقاومت کافی را در برابر این نوع حوادث داشته باشند. استفاده از برخی تجهیزات و قطعات می‌تواند باعث استحکام کافی ساختمان شود؛ در بسیاری از سازه‌ها از بتن استفاده می‌شود.

میلگرد کمرکش چیست

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید بتن‌ها مقاومت کششی لازم را ندارند. عملکرد میلگرد کمرکش در اینجاست که مشخص می‌شود. میلگردهای کمرکش در مقابل هر گونه فشار وارد بر ساختمان از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. این میلگردها نمی‌گذارند که فشارهای وارد بر ساختمانباعث از هم گسیختگی و شکستگی در کل سازه شود. به میلگردهای کمرکش، آرماتورهای کششی نیز می‌گویند. این میلگردها به لحاظ فیزیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع میلگرد کمرکش

میلگردهای کمرکش به لحاظ فیزیکی و ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند و شامل میلگردهای کمرکش ساده و میلگردهای کمرکش آجدار می‌شوند. میلگردهای کمرکش آجدار همان‌طور که از نام آنها مشخص است دارای برجستگی و فرو رفتگی‌های زیادی بر سطح بدنه‌ خود هستند. این فرو رفتگی‌ها کمک می‌کند تا بتن تماس بیشتری با میلگرد داشته باشد و در نتیجه بهتر به‌هم وصل می‌شوند.

انواع میلگرد کمرکش

زمانی که اتصال بین بتن و میلگرد بیشتر است، مقاومت کششی آن‌ها نیز بالا می‌رود. هر یک از میلگردهای کمرکش دارای مقاومت تسلیمی و کششی مختلفی هستند؛ اما با وجود تفاوت در عملکرد و ظاهر، طبق استانداردهای روسیه تولید و عرضه می‌شوند. اگر نمی دانید میلگرد شاخه ای چند است یا با کاربردهای آن، به خصوص نوع کمرکش آشنا نیستید؛ کارشناسان ما در ادامه همه چیز را برایتان شرح می دهند.

کاربرد میلگرد کمرکش

میلگرد کمرکش در صنایع مختلف بهویژه در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای زیادی دارد. برجسته‌ترین کاربرد این میلگرد، بالا بردن مقاومت و توان کششی ساختمان است. از میلگرد کمرکش در ساخت انواع سازه‌های گوناگون از جمله سدها، پل‌ها و ساختمان‌های چندین طبقه و پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. بسیاری از سازه‌ها ممکن است در اثر حوادثی نظیر زلزله مقاومت خود را از دست داده و آسیب ببینند. اما اگر سازه‌ها به صورت اصولی از میلگرد کمرکش استفاده کنند، استحکام و مقاومت کششی آن‌ها تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود. نکته مهم این است که در زمان خرید میلگرد کمرکش حتما از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. اصفهان آهن با سال‌ها تجربه در این زمینه خدمات خوبی را به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

خواص میلگرد کمرکش

میلگردهای کمرکش انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع و خواص فیزیکی خود می‌توان آن‌ها را در چند دسته قرار داد. از این رو برای هر نوع از این محصولات می‌توان نسخه‌ای از اطلاعات و مشخصه‌های آن را تهیه کرد؛ این اطلاعات عمدتا مرتبط با خواص فیزیکی می‌شوند. می‌توان میلگرد کمرکش را بر اساس مدل نیز رده‌بندی کرد؛ مواردی از قبیل میزان مقاومت نهایی، شکل رویه، نوع استاندارد به‌کار رفته، رده‌بندی میلگرد از نظر میزان سختی و میزان مقاومت کششی میلگرد باید در شناسنامه آن ذکر شوند.

انواع میلگرد کمرکش

به‌طور‌کلی، این مقاطع فولادی در مقابل بارهای کششی خم نمی‌شوند  و توان کششی و مقامت بتن را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهند؛ طول المان میلگرد کمرکش در زمان اعمال بارهای کششی بسیار زیاد است.

ویژگی های میلگرد کمرکش

میلگرد کمرکش می‌تواند به طور قابل توجهی توان کششی بتن را افزایش دهد. این میلگرد در برابر فشار خم نمی‌شود و در بارگذاری قطع نمی‌شود، در برابر بارهای کششی، هیچ گونه کمانشی در آن‌ها دیده نمی‌شود. این میلگرد در پایین‌ترین تار خنثی قرار می‌گیرد.

میلگرد کمرکش در حقیقت نوعی مقطع فولادی است که به منظور مقاوم‌سازی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول عمدتا از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار است؛ از این رو برای بالا بردن استحکام بسیاری از سازه‌ها از آن استفاده می‌کنند. اگر از این میلگرد به درستی در سازه استفاده شود، مقاومت بنا تا حد زیادی بالا می‌رود. از اینکه تا انتهای مقاله با اصفهان آهن همراه بودید از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

میلگرد کمرکش چه خواصی دارد؟

میلگردهای کمرکش در مقابل بارهای کششی خم نمی‌شوند و توان کششی و مقامت بتن را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهند.

میلگرد کمرکش چه کاربردی دارد؟

برجسته‌ترین کاربرد این میلگرد، بالا بردن مقاومت و توان کششی ساختمان است. از میلگرد کمرکش در ساخت انواع سازه‌های گوناگون از جمله سدها، پل‌ها و ساختمان‌های چندین طبقه و پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

میلگرد کمرکش آجدار چه مشخصاتی دارد؟

میلگردهای کمرکش آجدار همان طور که از نامشان مشخص است دارای برجستگی و فرو رفتگی‌های زیادی بر سطح بدنه‌شان هستند. این فرو رفتگی‌ها کمک می‌کند تا بتن تماس بیشتری با میلگرد داشته باشد و در نتیجه بهتر بهم وصل می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.