نمودار قیمت پروفیل زد از سال 90 تا 1401

زمان مطالعه: 4 دقیقه

افت و خیزهای قیمت مقاطع فولادی طی سال‌های گذشته بسیاری را با مشکل مواجه کرده‌اند. افرادی که در زمان نامناسب این محصولات را خریداری کرده‌اند خوب می‌دانند طعم خرید گران قیمت چطور است! نکته‌ای که این افراد به آن توجه نکرده‌اند؛ بررسی نمودار قیمت پروفیل زد طی سال‌ها، هفته‌ها و ماه‌های گذشته است. در ادامه این مقاله قصد داریم نمودار قیمت دو سایز اصلی این محصولات را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. اگر شما هم به دنبال تهیه این محصولات با بهترین قیمت هستید؛ با ما همراه بمانید.

نحوه خرید پروفیل Z

اگر نگوییم پر کاربردترین، قطعا یکی از اصلی‌ترین پروفیل‌هایی که در ایران خرید و فروش می‌شود؛ پروفیل Z است. این محصول فولادی در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود. همین موضوع بهای محصولات بسیاری را به قیمت پروفیل زد وابسته کرده است. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سقف سوله‌ها و انبارهای بزرگ
  • تولید سقف باشگاه‌های ورزشی
  • اتصال سازه‌ها و اسکلت ساختمان‌ها
  • سقف‌های با شیب تند و زیاد
  • خودروسازی

بررسی نمودار قیمت پروفیل Z سایز ۱۸ با ضخامت ۳

این محصول فولادی در دسته کاربردی‌ترین پروفیل‌ها قرار میگیرد. بررسی نمودار قیمت پروفیل زد سایز ۱۸ را تحلیل آن در سال ۱۳۹۳ آغاز می‌کنیم. این فرآورده سال ۹۳ را با بهای ۱۹۵۰ تومان شروع کرد. نکته جالب اینجاست که با وجود تغییرات سیاسی اقتصادی بسیاری که در این برهه شاهد آن بودیم؛ بهای این محصول تا پایان سال افت و خیز زیادی نداشت و در همان قیمت ثابت ماند.

سال ۱۳۹۴ نیز همانند ۹۳ بازار این محصول چندان پر نوسان نبود و این مقطع فولادی با قیمت تقریبی ۱۹۵۰ تومان فروخته می‌شد. این ثبات تا اوایل سال ۹۶ نیز ادامه داشت. اولین جهش بهای این مقطع فولادی در نیمه اول سال ۹۶ بود. در این زمان بهای پروفیل زد به چیزی در حدود ۳۵۰۰ تومان رسید. سال 97 نیز چندان پر نوسان نبود و این محصول با قیمت حدودی 3900 تومان در بازار خرید و فروش می‌شد.

این روند افزایشی با شیب کم همچنان ادامه داشت و افت و خیزهای قیمت این فرآورده طی سال‌های مختلف شدت گرفت. به طوری که فعالان این بازار مجبور شدند آنچه نیاز داشتند را با تحلیل و بررسی‌های به روز قیمت خریداری کنند.

این نوسانات قیمت امروز نیز گریبان تمام بازار فولاد را گرفته است. به طوری که در اسفندماه 1401 بهای این محصول به چیزی در حدود 225 هزار تومان رسید. البته برخی کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت به دلیل شوکی است که دلار در کانال ۶۰ هزار تومان به بازار وارد کرد. امید است طی سال ۱۴۰۲ اوضاع قیمت‌ها در بازار فولاد و پروفیل زد بهبود پیدا کند.

پروفیل z ضخامت ۳

بررسی نمودار قیمت پروفیل Z سایز ۲۰ با ضخامت ۳

این مقطع فولادی به دلیل اندازه بزرگتر و ضخامت مناسب در صنایع بسیاری از جمله خودروسازی، ساخت و سازهای شهری و… به گرفته می‌شود. همین موضوع تقاضا برای این محصول را همیشگی کرده است. برای خریدی خوب و به صرفه نیز باید کمی تحلیل و بررسی کرد! در ادامه تحلیل نمودار قیمت پروفیل Z سایز ۲۰ را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

سال ۱۳۹۳ و ۹۴ سال‌های خوبی برای بازار پروفیل زد در ایران به شمار می‌رفت؛ چرا که در این برهه بهای این محصولات فولادی چندان تغییر نکرد و در قیمت حدودی ۱۹۵۰ تومان در نوسان بود. اما ثبات قیمت در این بازار چندان پایدار نبود و اولین جرقه‌های افزایش قیمت در ابتدای سال ۱۳۹۶ زده شد.

۹۶ و ۹۷ با آنکه شاهد کمی افزایش قیمت در بهای این مقاطع فولادی بودیم؛ اما هنوز هم ثبات در قیمت کلی این محصولات مشاهده می‌شد. سال ۹۸ کمی از سال‌های قبلی پر تنش‌تر بود و این محصولات با نوسان بهای بیشتری مواجه می‌شدند. به طوری که از قیمت ۵۵۷۰ تومان در شروع سال، ۱۰۳۷۰ تومان در نیمه پایانی سال رسید. اما سال 1399 نیمه دوم پر حرارت تری داشت. بهای این محصول در این بازه حدود 139700 در نوسان بود.

شیب صعودی قیمت‌ها در این بازار ادامه داشت. طی دو دوره ریاست جمهوری آقای روحانی اوضاع به همین منوال بود و قیمت‌ها کم و بیش روند افزایشی به خود گرفتند. شروع سال ۱۴۰۱ اما با کمی کاهش قیمت در بازار پروفیل Z مواجه بودیم که بسیاری را امیدوار کرد. کمترین قیمتی که این مقطع در ۱۴۰۱ به خود دید ۱۹۵۰۰ تومان بود. 

این کاهش قیمت در ابتدای سال اما مانع افزایش‌هایی که در ادامه گریبان گیر این مقطع می‌شد، نبود. اسفندماه سال ۱۴۰۱ بود که دلار حدود ۴۵ دقیقه در کانال ۶۰ هزار تومان معامله شد. همین موضوع افزایش قیمت بسیاری از مقاطع فولادی همچون این محصول را به همراه آورد. قله قیمت این مقطع ۳۹ هزار تومان بود که در دوم اسفند ۱۴۰۱ فتح شد. البته در سال 1401 شاهد روزهای خوب بهای این محصول نیز بودیم. به طوری که در مهرماه 1401 این مقطع با قیمت 22500 تومان ارائه شد.

بسیاری معتقدند این افزایش قیمت پایدار نیست؛ چرا که جو روانی حاصل از افزایش قیمت دلار موجب آن بوده است و هیچ متغیر اقتصادی این افزایش را پشتیبانی نمی‌کند. با این حال باید نشت و دید نمودار قیمت این محصول در سال آینده چطور رغم می‌خورد.

پروفیل زد ۲۰ ضخامت ۳

نمودار قیمت پروفیل Z از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ تغییرات بسیاری به خود دیده است که بخش بزرگی از آن‌ها افزایشی بوده‌اند. این نوسانات بسیاری را در خرید این مقاطع دچار تردید کرده‌اند. اما اگر شما هم می‌خواهید در بهترین زمان ممکن خرید کنید و خریدی مقرون به صرفه داشته باشید؛ با کارشناسان اصفهان آهن در تماس باشید. ما قیمت‌ها را به صورت به روز در سایت و شبکه‌های اجتماعی درج می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.