تفاوت ناودانی UPA و UNP

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از پرکاربردترین پروفیل‌های باز در صنعت ساختمان‌سازی، ناودانی است که از دو قسمت جان(سطح افقی) و بال(سطح عمودی) تشکیل می‌شود. این محصولات از نظر شکل سطح مقطع به دو حالت C و U شکل ساخته شده‌اند، که هر کدام استانداردهای مخصوص به خود را برای تولید دارند. ما در این قسمت قصد داریم به بررسی تفاوت ناودانی UPA و UNP بپردازیم؛ زیرا دسته بندی انواع ناودانی بر اساس ظاهر، خواص مکانیکی و کاربرد آنها انجام می‌شود.

برای تولید ناودانی، استانداردهای جهانی ویژه‌ای وجود دارد که موجب تفاوت ساختاری و مکانیکی در محصول نهایی می‌شود. این محصول از هر نوعی که باشد از جنس آلومینیوم، استیل یا گالوانیزه ساخته می‌شود. انتخاب فلز مناسب برای تولید ناودانی به کاربرد آن بستگی دارد، مثلا اگر از جنس آلومینیوم باشد، سبک تر بوده و شکل‌پذیری آن آسان‌تر است. از این محصولات می‌توان در ساخت تابلو برق، پایه و قاب، چهارچوب در و پنجره، اسکلت ساختمان و… استفاده کرد.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

مشخصات و کاربرد ناودانی UNP چیست؟

یکی از اشتباهات رایج افراد در سفارش ناودانی، تشابه اسمی دو نوع پروفیل upa و unp است که کاربرد کاملا متفاوتی دارند؛ بنابراین لازم است که مشخصات هر کدام را کامل بدانید. ناودانی unp بر اساس استاندارد جهانی DIN-1026-1 تولید شده و روانه بازار می‌شود.

این نوع پروفیل دارای دو بال عمود بر جان و نسبتا ضخیم است، به همین دلیل وزن زیادی دارد. ناودانی UNP بیشتر برای ساخت بادبند، تیر، خرپا، کارهای سنگین ساختمانی، طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی و… استفاده می‌شود.

اندازه و سایزبندی این پروفیل، بین 40 تا 400 میلی‌متر است که برحسب کاربرد آن در پروژه انتخاب می‌شود. این ناودانی وارداتی بوده و اغلب از کشور ترکیه و چین وارد می‌شود به همین دلیل نام دیگر آن، ناودانی اروپایی است.

مشخصات و کاربرد ناودانی UPA چیست؟

پروفیل upa یا ناودانی ایرانی، بر اساس استاندارد DIN-1026-2 ساخته می‌شود. این محصول دارای ضخامت و وزن کمتری است، به همین دلیل در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته این عامل باعث شده که استحکام ناودانی upa کاهش پیدا کند. قیمت کمتر این نوع ناودانی نسبت به upn، موجب فروش بیشتر آن شده است؛ در حالی که نرخ محصول، ملاک خرید نیست بلکه کارایی آن حائز اهمیت است. از ناودانی ایرانی به صورت تکی یا جفت در ساختمان سازی، ماشین آلات و دستگاه‌ها، چهارچوب درب و… استفاده می‌شود.

ارتفاع بال در این ناودانی بین 40 تا 400 میلی‌متر است. اگر شما هم قصد خرید پروفیل باکیفیت و متناسب با نیاز خود را دارید، بهتر است به نکات و راهنمای خرید ناودانی توجه نمایید که از حوصله این بحث خارج است.

تفاوت ناودانی UPA و UNP در چیست؟

نام پروفیلوزنقیمتاستانداردمقاومتشکل بال
ناودانی UNPسنگیننسبتا بالاDIN-1026-1استحکام زیادشیب دار، ضخیم
ناودانی UPAسبکنسبتا پایینDIN-1026-2استحکام کمموازی، نازک

ناودانی UPA و UNP از چهار نظر یعنی وزن، قیمت، استاندارد و مقاومت با یکدیگر متفاوت هستند. بال‌های ناودانی upa ضخامت و وزن کم‌تری دارند، در حالی که برای ناودانی unp اینگونه نیست و بال‌های آن نسبتا ضخیم و سنگین است. این تفاوت وزن در ناودانی‌ها موجب افزایش و کاهش مواد اولیه در تولید هر پروفیل می‌شود، که نوسان قیمت هر کدام را به دنبال دارد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای سازه‌های نه چندان عظیم، از ناودانی یو ان پی استفاده نکنید زیرا تعادل وزن اسکلت سازه را در مقابل پی‌ریزی زمین به هم می‌ریزد؛ همچنین هزینه‌های گزاف و بیهوده‌ به دنبال دارد.

افزایش وزن و ضخامت در بال‌های ناودانی UNP، موجب استحکام و مقاومت بیشتر آن در برابر فشار و ضربه می‌شود؛ بنابراین برای پروژه‌های عظیم و عمیق مناسب‌تر است. درحالی که از ناودانی ایرانی برای پروژه‌های سطحی با عمق بسیار کمتر استفاده می‌کنند.

تفاوت ناودانی upa و unp در چیست؟

استاندارد مناسب برای تولید ناودانی اروپایی DIN-1026-1 است در حالی که این قانون برای ناودانی ایرانی به صورت DIN-1026-2 تعیین می‌شود، هر یک از استانداردهای گفته شده موجب تولید ناودانی با خواص مکانیکی متفاوتی می‌شوند. شکل ظاهری بال‌های ناودانی UPA، موازی و نازک اما در ناودانی UNP، شیب‌دار و ضخیم است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع ناودانی، روش تولید آنها است. در واقع تولید پروفیل یو پی ای آسان‌تر از پروفیل یو ان پی است، در نتیجه سطح دسترسی و استفاده از آن نیز آسان‌تر می‌شود.

روش‌های تولید ناودانی UPA و UNP

به طور کلی ناودانی یا پروفیل باز، به دو روش پرسی یا نورد گرم و سرد تولید می‌شود. در روش اول، ورق‌های خام فلزی وارد مرحله برش شده و سپس درون دستگاه پرس تحت فشار بسیار شدیدی قرار می‌گیرند. پروفیل تولید شده به این روش، ناودانی پرسی نام دارد.

در روش دوم، قطعات اولیه روی تسمه فلزی قرار گرفته و به ورق‌های ناودانی تبدیل می‌شوند. این متد به دو صورت نورد سرد و گرم انجام می‌شود که محصول نهایی آن، ناودانی فابریک نام دارد. چنانچه به اطلاعات بیشتری در خصوص فرایند تولید این محصول نیاز دارید، به مطلب ناودانی پرسی یا فابریک مراجعه کنید.

روش‌های تولید ناودانی UPA و UNP

پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع ساختمان سازی و تولید ماشین است که در دو نوع باز و بسته، تولید می‌شود. ناودانی، نوعی پروفیل باز است که جنس‌های متفاوتی مانند آلومینیوم، استیل و گالوانیزه دارد. این محصول از نظر شکل ظاهری، سایز، کاربرد و روش تولید دارای انواع مختلفی است.

این محصول از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری به دو صورت C و U تولید می‌شود. یکی از دسته‌بندی‌های رایج ناودانی، بر اساس شکل سطح مقطع صورت می‌گیرد که شامل UPA و UNP هستند.

این دو نوع پروفیل باز از لحاظ وزن، استحکام، شکل ظاهری بال، قیمت و استاندارد جهانی با یکدیگر متفاوتند. انتخاب نوع ناودانی بر اساس نیاز و حجم پروژه صورت می‌گیرد و هیچ یک از آنها بهتر از دیگری نیست.

برای پروژه‌های عظیم برج‌سازی، بهتر است از کدام ناودانی استفاده کنیم؟

ناودانی یو ان پی به دلیل وزن سنگین‌تر و استحکام بیشتر، برای این پروژه مناسب است.

آیا می‌توان از ناودانی UPA به جای UNP استفاده کرد؟

ترجیحا خیر، اما در مواردی می‌توان از ناودانی یو پی ای با یک سایز بزرگتر استفاده کرد.

ناودانی ایرانی چیست؟

نام دیگر پروفیل یو پی ای، ناودانی ایرانی یا سبک است که براساس استاندارد ملی تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.