5 روش کاهش هزینه ساختمان سازی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

صنعت ساختمان ‌سازی از آغاز تاکنون به پیشرفت‌‌ های چشمگیری دست یافته است. با ورود تکنولوژی به این صنعت، بشر در ساخت سازه ‌های با کیفیت بسیار بالا، پیشرفت‌ های چشمگیری داشته؛ اما مهمترین مسأله‌ قبل از شروع ساخت، بحث قیمت و هزینه ‌های پروژه است؛ به طوری که همه به دنبال ساخت ارزان قیمت و کاهش هزینه ‌ها هستند.

البته این بدان معنا نیست که باید از مصالح بی ‌کیفیت استفاده کرد. خوشبختانه تکنولوژی، مشکل گران بودن ساخت را با تولید محصولات باکیفیت و ارزان حل کرده است. روش ‌های متعددی برای کاهش هزینه‌‌ ساختمان سازی وجود دارد. یکی از آنها مقاوم کردن سازه و افزایش طول عمر است. در این مطلب از دانشنامه اصفهان آهن، بهترین روش ‌های ساخت خانه ارزان و سریع را بررسی می کنیم که در عین ارزان بودن، مقاوم و مستحکم و ایمن هستند.

فایل صوتی

کاهش هزینه‌ ساختمان سازی با مدیریت مصالح

برای کاهش هزینه ‌های ساخت، کاهش هزینه مصالح مواد اولیه در پروژه بسیار تاثیرگذار است. اما آیا این کار امکان پذیر است؟ چند راهکار علمی برای کم هزینه ترین روش ساخت خانه وجود دارد که به بررسی هر کدام می پردازیم.

واسطه‌ ها را حذف و به سراغ توزیع‌ کنندگان اصلی بروید

خرید از واسطه شاید در برخی مواقع راحت و در دسترس تر باشد؛ اما احتمالا آفتی برای کاهش هزینه ‌های ساخت و ساز به شمار می رود. سعی کنید توزیع ‌کنندگان اصلی را در هر بخش شناسایی کنید. این کار کمک می‌ کند تا ضمن تهیه مصالح با قیمت کمتر، حتی مصالح باکیفیت تری تهیه کنید.

مصالح موردنیاز را به صورت دقیق برآورد کنید

اگر  مصالح ساختمانی را کمتر از نیازتان تهیه کنید، مجبور می ‌شوید برای تهیه کم و کسری، وقت و هزینه‌ زیادی صرف کنید. همچنین اگر مصالح بیش از نیاز خریداری کنید، باعث هدر رفتن و دور ریزی آنها می شود. پس بهتر است قبل از سفارش، از متخصص پروژه بخواهید به ‌صورت دقیق مصالح موردنیاز را برآورد نماید تا هزینه ‌های شما در خرید مصالح کاهش پیدا کند. این عامل در ساخت خانه کم هزینه تاثیر زیادی دارد.

به هر قیمتی ارزان نخرید

هیچ ارزانی بی حکمت نیست. در نگاه کوتاه ‌مدت خرید مصالح ارزان ممکن است یک‌ راه عالی برای کاهش هزینه ها قلمداد شود. اما در بلند مدت استفاده از مصالح نامرغوب، ممکن است باعث صدمه به پروژه و هزینه‌ های جانبی بیشتری شود. خیلی از مهندسین به دلیل استفاده از چند محصول بی‌ کیفیت اعتبار خود را از دست داده اند و از بازار حذف شدند. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که لزوما هر محصول ارزانی بی‌ کیفیت نیست.

بخش مهمی از سرمایه خود را به سمت خرید مصالح هدایت کنید

بازار مصالح ساختمانی هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر، التهاب و نوسانات زیادی دارد. بسیاری از پروژه ‌ها به خاطر همین نوسانات دچار شکست می ‌شوند و از ادامه کار باز می ‌مانند. با خرید زود هنگام مصالح، از بحران افزایش قیمت گریخته و کاهش هزینه ‌های ساخت و ساز را میسر کنید.

بررسی قیمت مقاطع فولادی و اطلاع از بازار

بررسی قیمت مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن بر قیمت ساخت خانه و کاهش هزینه‌ ها تأثیر مهمی دارد. این مقاطع اساس ساخت و سازهای ساختمانی هستند که به عنوان اجزای سازه و بنایی به کار می‌ روند. تغییرات در قیمت میلگرد و تیرآهن می‌ تواند به شدت تأثیرگذار باشد.

قیمت تیرآهن نیز تأثیر مهمی بر کاهش یا افزایش هزینه‌ های ساخت خانه دارد. تیرآهن یکی از مهمترین مواد ساختمانی است و افزایش قیمت آن می‌ تواند به چندین شکل تأثیر بگذارد. تیراهن معمولا به صورت شاخه های 12 متری و سایز 12 تا 30 به فروش می رسد. کارخانه های بسیار زیادی در ایران این محصول را تولید می کنند و بسته به نوع مواد اولیه و کیفیت، قیمت گذاری متفاوتی دارند.

به نظر می رسد که تیرآهن ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر تیرآهن ها، قیمت بیشتری و کیفیت بالاتری داشته باشد.

مصالح و محصولات موردنیاز را پیش خرید کنید

معمولاً ساختمان‌ سازها پس اندازهای زیادی در بانک دارند که سود اندکی دریافت می ‌کنند. اما افزایش قیمت محصولات اغلب بسیار شدید است. محصولاتی که باید در آینده خریداری شود، بهتر است از شرکت ‌های معتبر پیش ‌خرید کنید. در این پروسه، بخشی از مبلغ را ابتدای قرارداد و بخشی را هنگام تحویل محصول پرداخت کنید.

خرید نقدی مصالح و محصولات موردنیاز

بعضی از ساختمان ‌سازها علی رغم این که پول نقد دارند اما در تلاش هستند که مصالح چکی خریداری کنند و این را یک موفقیت می ‌دانند. اما غافل از اینکه عده ‌ای از تأمین‌ کنندگان و بازرگانان وقتی کالا را به‌صورت چکی می ‌فروشند، هزینه‌ های سود بانکی و ریسک پاس نشدن چک را به قیمت محصول اضافه می‌ کنند. در نتیجه اگر نقدی خریداری کنید، می ‌توانید تخفیف بیشتری بگیرید و هزینه‌ های ساخت و ساز را کاهش دهید. این ترفند ساخت و ساز قطعا جوابگو خواهد بود.

آشنایی با نوسانات بازار مصالح

سیاست ‌های خرید، طیف وسیعی از تجارب را در برمی ‌گیرند. مثلاً ممکن است قیمت برخی مصالح بسته به تغییر فصول سال متفاوت باشد. سعی کنید بهترین فصل برای ساخت و ساز و خرید مصالح را شناسایی کنید. این امر به کاهش هزینه‌ های ساخت و ساز کمک شایانی می‌ کند.

بررسی قیمت تمام شده مصالح مختلف

یکی از اشتباهات رایح در خرید برخی مصالح این است که قیمت را بر اساس مقدار واحد، سنجش می‌ کنند. مثلاً برای اجرای نمای ساختمان اگر قیمت هر متر مربع نمای سنگ کلاسیک و کامپوزیت و نمای GFRC را باهم مقایسه کنیم، در نگاه اول این نما (که یکی از بهترین و جدیدترین نماهای ساختمان است) گران‌ تر از سایر نماها به نظر می رسد.

اما واقعیت این است که در نمای کامپوزیت و نمای سنگ رومی به خاطر باکس ‌ها و برجستگی ‌ها و بیرون رفتگی ‌ها، متراژ حدود 30 الی 50 درصد بیشتر خواهد شد که در نمای gfrc این اضافه متراژ وجود ندارد.

چگونه سقف ارزان بسازیم؟

برای ساخت سقف ارزان، باید به نکات زیر توجه کنید.

  • انتخاب مصالح مناسب: مصالحی را انتخاب کنید که قیمت پایینی دارند. به عنوان مثال، از مصالحی مانند ورق های فلزی، ورق های پلاستیکی، یا چوب استفاده کنید.
  • ساده سازی طراحی: طراحی سقف را ساده کنید تا هزینه ساخت آن کاهش یابد. به عنوان مثال، از سقف های ساده و یکپارچه استفاده کنید.
  • خودتان کار را انجام دهید: اگر مهارت و تجربه کافی دارید، خودتان کار ساخت سقف را انجام دهید تا هزینه های کارگری کاهش یابد.

همچنین برای ساخت سقف ارزان ایده های متنوعی وجود دارد.

ورق های فلزی یکی از ارزان ترین مصالح برای ساخت سقف هستند. این ورق ها در انواع مختلف و رنگ های متنوعی موجود هستند. ورق های پلاستیکی نیز یکی دیگر از مصالح ارزان قیمت برای ساخت سقف هستند. این ورق ها در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. چوب یک مصالح طبیعی و زیبا است که می تواند برای ساخت سقف استفاده شود. چوب های ارزان قیمت نیز در بازار موجود هستند. سقف کاذب می تواند یک راه حل مقرون به صرفه برای پوشاندن سقف اصلی باشد. سقف های کاذب در انواع مختلف و قیمت های متفاوتی موجود هستند.

با رعایت نکات و ایده های بالا می توانید یک سقف ارزان اما زیبا و کاربردی بسازید.

چگونه با پول کم خانه بسازیم؟

ساختن یک خانه با بودجه محدود می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست. با برنامه ریزی دقیق، انتخاب مکان مناسب، طراحی ساده، کاهش تعداد اتاق، خرید متریال با هوش مالی بالا، کنترل هزینه ها و ارتقا تدریجی می توان خانه ای ارزان و اقتصادی ساخت. در ادامه به برخی از روش های ساخت خانه با پول کم می پردازیم.

چگونه با پول کم خانه بسازیم؟

کاهش هزینه های ساخت و ساز با محصولات فن آور

برخی فعالان این حوزه، تجربه کاری و دستاوردهای تجربی خود را بر دانش نوین، برتر می ‌دانند. این یک اشتباه بزرگ است. به همان میزان که تجربه اهمیت دارد، دانش نیز مهم و کارساز است. فراموش نکنید که دانش به ما امکان اعتماد به فناوری‌ های جدید را می‌ دهد؛ فناوری‌ هایی که در کنار تسهیل امور ساخت و ساز، می‌ توانند برای کاهش هزینه‌ های ساختمان (ارزانترین روش ساختمان سازی) نیز راه حل مناسبی باشند.

با ورود محصولات پیش‌ساخته و نوین به بازار مصالح ساختمانی، می‌ توان سرعت امور را با به‌ کارگیری این محصولات به شدت بالا برد. ممکن است تجربه، دیدگاه مناسبی در مورد به‌ کارگیری چنین مصالحی نداشته باشد. بنابراین از دانش دقیق افراد کارشناس کمک بگیرید.

برخی از مصالح خاص به ساختمان ارزش و اعتبار می‌بخشند و برخی مصالح نیز ارزان هستند، اما دوام و کیفیت بالایی دارند. سعی کنید با مشورت طراحان و متخصصان از مصالح ترکیبی استفاده کنید تا هم ارزش و اعتبار را حفظ کرده، هم در هزینه‌ های ساخت و ساز صرفه‌ جویی کنید.
مثلاً نمای gfrc یکی از نماهای بسیار زیبا و ارزشمند است که فقط ساختمان‌ های فوق لوکس از آن استفاده می‌ کنند. قیمت این نما نسبتا بالا است و شاید برای پروژه‌ های معمولی، استفاده از آن توجیه اقتصادی نداشته باشد.

اما می‌ توانید از طراح نمای ساختمان بخواهید که حدود 10 الی 30 درصد از نمای ساختمان را نمای gfrc و سایر بخش‌ ها را از متریالی ارزان‌ تر مانند سنگ، آجر یا سنگ صنعتی استفاده کنند. با این روش بدون افزایش هزینه، نمایی لاکچری، به‌روز و ارزشمند دارید.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار، می ‌بایست حدود 22 میلیون واحد مسکونی از سال 1395 تا سال 1405 ساخته شود. با احتساب مسکن های ساخته شده از سال 95 تاکنون، باید سالانه 2 واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا تعادلی در عرضه و تقاضای مسکن ایجاد شود. در نتیجه نیاز به ساخت در ایران بسیار بالاست.

کاهش هزینه های ساختمان سازی با مدیریت صحیح پروژه

هر صنعت و تجارتی، به یک مدیر پروژه حرفه‌ ای نیاز دارد. کسی که بتواند وظایف این شغل را به نحو احسن انجام دهد، نقش پررنگی در کاهش هزینه ‌ها خواهد داشت.

اما انتخاب یک مدیر پروژه حرفه ای، برای همه افراد ممکن نیست. حتی شاید انجام این کار هزینه بیشتری به شما تحمیل کند، پس بررسی کنید که حجم پروژه چقدر است و نیاز به استخدام یک مدیر پروژه حرفه ‌ای دارید یا خیر؟
اگر می ‌خواهید یک ساختمان مسکونی دو یا چند طبقه بسازید و حجم پروژه به قدری است که خودتان از پس آن بر می ‌آیید، به این نکات توجه داشته باشید.

طراحی یک برنامه مناسب، هنگامی صورت می گیرد که دقیقا بدانید صفر تا صد کارها چطور و از کی تا کی قرار است انجام بشود. حتما در برنامه زمانی، احتمال کش‌ دار شدن بعضی از مراحل را هم در نظر بگیرید و راه جبران برای این مساله بگذارید. لیست کارگران و متخصصین خود را تهیه کنید و براساس آن، تصمیم بگیرید که در چه دوره‌ های زمانی به آن‌ ها احتیاج دارید.

بعضی از افراد که برنامه مشخصی از قبل ندارند، از همان ابتدای کار تمام تجهیزات و وسایل مورد نیاز‌شان را خریداری یا اجاره می‌ کنند و متعاقبا هزینه بسیاری را باید صرف این عمل نمایند.
پس با تعیین لیست تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود در هر مرحله از ساخت و ساز، از هدر رفتن سرمایه جلوگیری نموده‌ اید.

کاهش هزینه های ساختمان سازی با ساده گرفتن پلان سازه

یکی از مهمترین مواردی که باعث ارزان شدن هزینه ساختمان ‌سازی می‌ شود، طراحی پلن و نقشه است. هر چقدر پلان ساده و بدون جزئیات باشد، هزینه نهایی ساختمان به همان اندازه کاهش پیدا می‌ کند. این موضوع را باید در نظر گرفت که نوع چینش فضای سازه و تلفیق بسیاری از قسمت ‌‌ها با هم، به طوری که طراحی داخلی فضای سازه مدرن باشد، کمک زیادی به کاهش هزینه‌ ها خواهد کرد. در صورتی که پلان سازه به درستی طراحی نشود، برای پیاده‌ سازی آن هزینه‌ های هنگفتی می‌ بایست پرداخت کرد.

روش های کاهش هزینه ساختمان سازی

ارزان ترین روش ساخت خانه با فناوری پیش ساخته

ساختمان‌ های پیش‌ ساخته از نظر مصالح و موادی که برای تهیه آنها مورد استفاده قرار می‌ گیرد دسته‌ بندی می ‌شوند.
ساختمان ‌های پیش‌ ساخته بتنی از اسکلتی سبک و فلزی ساخته می ‌‌شوند که دیواره‌ های آن‌ ها با بتن سبک، با کیفیت و مستحکم پر شده است. پس از تکمیل کار و ساخت دیوارها، سازه مورد نظر، با انواع پوشش‌ های مختلف مانند رنگ، گچ‌ کاری، پی وی سی، سنگ، تایل و غیره زیبا سازی می ‌شود.

نکته قابل توجه در مورد اینگونه سازه‌ های پیش‌ ساخته این است که به هیچگونه عملیات ساختمانی در محل نیاز ندارند. این بزرگترین مزیت در راستای کاهش دادن هزینه‌ ها به شمار می ‌رود.

5. کاهش هزینه های ساختمان سازی با فناوری BIM

از آنجا که صنعت ساخت و ساز از جمله صنایعی است که منابع زیادی در آن صرف می ‌شود، کاهش زمان و هزینه در آن بسیار مورد توجه است. در سال ‌های اخیر، روش ‌های متعددی در زمینه‌ کنترل زمان و هزینه‌ پروژه‌ ها ارائه شده که منجر به ظهور فناوری ‌های نوینی در این زمینه شد و مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان (BIM) از جمله‌ آن ‌ها است. از ویژگی‌ های مهم فناوری BIM، رفع تعارض‌ات اطلاعاتی مرتبط با سازه، معماری و تأسیسات است.

امروزه BIM با ساخت و بهینه ‌سازی یک مدل دیجیتال از ساختمان و به کارگیری آن در تمامی طول چرخه حیات پروژه و همچنین ایجاد شفافیت در تمامی فرآیندها، گره گشای بسیاری از مشکلات ساخت و ساز از قبیل افزایش هزینه هاست.
مزایای فناوری بیم شامل کاهش هزینه های ساخت تا 20 درصد، کاهش زمان اجرا تا 35 درصد و همچنین از بین بردن پتانسیل تغییرات است.

در این مطلب 5 روش را برای کاهش هزینه های ساختمان سازی بررسی کردیم که بدون کاهش کیفیت، ساخت مطلوب خود را تهیه نماییم. امید است که به کمک این راه حل ‌ها بتوانید هزینه ساخت را به مقدار قابل قبولی کاهش دهید.

چگونه می‌ توان متریال‌ و تجهیزات خانه را با هزینه کمتر خریداری کرد؟

از طریق مقایسه قیمت ها، پیدا کردن عمده فروش، تخفیفات فصلی، مشورت با متخصصان می توان هزینه ها را کاهش داد.

کم هزینه ترین روش ساخت خانه چیست؟

پاسخ به این سوال، به عوامل متعددی مانند موقعیت جغرافیایی زمین، ابعاد، دسترسی محلی و… بستگی دارد.

آیا انتخاب نوع مقاطع فولادی بر کاهش هزینه های خانه تاثیر دارد؟

قطعا بله، به عنوان مثال میلگرد ذوب آهن یکی از بهترین آرماتورهای ایرانی و جهانی است که مسلما هزینه بیشتری نسبت به سایر میلگردها دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.