پروفیل C چیست؛ کاربرد و ویژگی آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقاطع پروفیل در مدل‌ ها و ابعاد متنوعی تولید می‌ شود و پاسخگوی کاربردها و ویژگی‌ های گوناگونی‌ است. بخشی از پروفیل‌ ها در ساخت درب و پنجره و بخش دیگری از آنها در افزایش استحکام اسکلت، سقف و ستون به‌کار می‌ روند. پروفیل C (سی‌ پرلین) یکی از انواع پروفیل‌ هاست که ویژگی‌ ها و کاربردهای انحصاری خود را دارد. در این مقاله، قصد داریم پروفیل سی را از زوایا و جهت‌ های مختلفی بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فایل صوتی

پروفیل چیست؟

پروفیل اصطلاحی است برای تمام مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ این فرآورده‌ های فولادی، محصول ورق‌ های نورد سرد و گرم هستند و به صورت آلیاژی به بازار وارد می‌ شوند. پروفیل‌ ها در مجموع، در دو دسته کلی قرار می‌ گیرند:

  • پروفیل باز: تسمه، نبشی، ناودانی و میلگرد از جمله پروفیل‌ های باز هستند.
  • پروفیل بسته: لوله و قوطی، پروفیل‌ های بسته محسوب می‌ شوند. احتمالا با دقت در مثال‌ های هر گروه، متوجه معنای باز و بسته بودن پروفیل‌ ها شده‌ اید.
پروفیل سی

کاربردهای انواع پروفیل

گفتنی است که پروفیل در دو شکل قوطی‌ های مربع و مستطیل، در بازار موجود است. موارد زیر هم کاربردهای دیگر انواع پروفیل هستند:

  • پوشش و استحکام سقف، فوندانسیون و دیوارهای برشی
  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • در ساخت انواع کرکره‌ های فروشگاه‌ ها یا مغازه‌ های کوچک و بزرگ
  • ساخت انواع قاب اطراف درب، پنجره و چارچوب‌ ها

پروفیل‌ ها در مقاطع کوچک و بزرگی تولید می‌ شوند؛ طبیعتا مقاطع‌ کوچک، مناسب ساخت وسایل ظریف مانند درب، پنجره، نرده و پله‌ فلزی هستند و مقاطع بزرگ، در صنایع بزرگ‌ تر و قسمت‌ های حساس‌ تر به‌کار می‌ روند؛ در ساختمان‌ سازی، از مقاطع بزرگ پروفیل استفاده‌ های زیادی می‌ شود.

پروفیل C (سی پرلین) را بهتر بشناسیم!

پروفیل سی با عنوان تیرچه‌ سی‌ پرلین نیز شناخته می شود. مهم‌ ترین کاربرد این محصول فولادی، ساخت سازه‌ های نه‌ چندان بزرگ است. نحوه‌ اتصال پروفیل سی‌ پرلین نیز به این شکل است که این پروفیل، به وسیله‌ پیچ‌ های متعدد به نبشی‌ ها یا ورق‌ ها متصل می‌ شود و نبشی و ورق هم پروفیل را به قاب اصلی ساختمان مرتبط می‌ کنند.

معنی لغوی “پروفیل” به طور کلی به ثابت بودن مقطعی در طول مشخص و معین اشاره دارد. در مورد پروفیل سی یا سی پرلین، این اصطلاح به نوع خاصی از پروفیل با سطح مقطع باز اشاره دارد که شبیه حرف C انگلیسی است.

پروفیل C چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفته شد، پروفیل سی در ساختمان‌ سازی کاربرد دارد؛ پروفیل سی، عمدتا در سه قسمت ساختمان به‌ کار می‌ رود که در ادامه بررسی می کنیم.

سقف‌ ها یا پوشش‌ های سبک صنعتی یا نیمه‌ صنعتی

برای استحکام سقف‌ های شیب‌ دار کارگاه‌ ها، کارخانه‌ های کوچک یا سوله‌ های صنعتی، از پروفیل C استفاده می‌ شود.

کاربرد در ستون و دیوار سازه‌ ها

از پروفیل سی‌ پرلین برای افزایش استحکام ستون‌ هایی که فاصله‌ بسیاری دارند، استفاده می‌ شود؛ همچنین در پوشش و افزایش مقاومت دیوارها نیز از این پروفیل استفاده می شود.

دیوارهای غیر باربر

در ساختار کلی ساختمان، برخی از دیوارها وزن بیشتری را تحمل می‌ کنند؛ معمولا تیرها بر این دیوارها قرار دارد. برخی دیگر از دیوارها که اصطلاحا غیر باربر محسوب می‌ شوند، وظایف کم‌ اهمیت‌ تری دارند. پروفیل C در ساخت دیوارهای غیر باربر نیز کاربرد دارد.

پروفیل سی یا سی پرلین

پروفیل C چگونه تولید می‌ شود؟

پایه تولید پروفیل سی، در برخی محصولات ورق‌ های گالوانیزه (روی‌ اندود) و در برخی دیگر، سایر ورق‌ های فولادی است. البته معمولا پروفیل‌ های C به نحوی ساخته می‌ شوند که در برابر رطوبت یا خوردگی مقاوم باشند؛ در چنین شرایطی، پایه‌ این پروفیل‌ ها ورق‌ های گالوانیزه است.

مراحل تولید پروفیل سی به این صورت است که ورق‌ های فولادی وارد خط تولید پروفیل می‌ شوند و در مرحله‌ اول، برش می‌ خورند؛ در مراحل بعدی، از دستگاه رول‌ فرمینگ می‌گذرند و در پایان کار، به مرحله‌ نهایی شکل‌ دهی می‌ رسند. پس از شکل‌ دهی، ورق، آماده‌ ارسال به بازار می‌ شود.

ابعاد کلی پروفیل سی چقدر است؟

پروفیل سی، در بازه‌ های زیر قابل‌ تولید است:

  • ضخامت پروفیل: از 2 تا 4 میلی‌ متر
  • طول پروفیل: 6 متر
  • ارتفاع پروفیل: از 160 تا 240 میلی‌ متر
  • وزن هر شاخه پروفیل: از 23 تا 55 کیلوگرم

بدیهی است که هر پروفیل با ابعاد خاص، وزن خاصی هم داشته باشد.

مشخصات فنی پروفیل C

پروفیل سی، شکلی مانند حرف C انگلیسی دارد. این پروفیل، دارای دو لبه و دو فلنج است. (فلنج یک حلقه‌‌ مدور آهنی است که برای افزایش استحکام مقطع فولادی، کاربرد دارد.) ارتفاع و پهنای قسمت‌ های مختلف آن، نکات و اطلاعات بسیار با ارزشی محسوب می‌ شود، چرا که این امکان را به مهندسان ساختمان می‌ دهد که وزن و مشخصات کلی پروفیل را اندازه‌ گیری کنند. هر پروفیل سی در گواهی خود، نوع خاصی از مشخصات زیر را دارد:

  • ارتفاع کلی پروفیل با علامت اختصاری “H” در حدود 100 تا 400 میلی‌ متر.
  • ارتفاع فلنج بالایی با علامت اختصاری “A” در حدود 50 تا 100 میلی‌ متر.
  • ارتفاع فلنج پایینی با علامت اختصاری “B” در حدود 50 تا 100 میلی‌ متر.
  • عرض لبه‌ی بالایی با علامت اختصاری “C1” در حدود 15 تا 30 میلی‌ متر.
  • عرض لبه‌ی پایینی با علامت اختصاری “C2” در حدود 15 تا 30 میلی‌ متر.
  • ضخامت کلی با علامت اختصاری “T” در حدود 1 تا 4 میلی‌ متر.

بهترین تولیدکنندگان پروفیل در ایران، معمولا این مشخصات استاندارد را در خط تولید خود رعایت می کنند.

جدول وزنی پروفیل سی

با توجه به مطالب گفته‌ شده، پروفیل سی در وزن‌ های متفاوتی به بازار ارائه می‌ شود؛ جدول زیر در یافتن وزن پروفیل انتخابی شما، کارگشا خواهد بود:

ردیفارتفاع فلنج پایینی پروفیل (میلی‌متر)ارتفاع فلنج بالایی پروفیل (میلی‌متر)ضخامت کل پروفیل (میلی‌متر)ارتفاع کلی (میلی‌متر)وزن (کیلوگرم)
133152602.16
233152.5602.59
340152802.74
440152.5803.34
540153.5803.92
6401521003.05
740152.51003.74
8401531004.39
940152.51204.13
10401531204.86
1140152.51405.33
12401531405.90

جدول استاندارد پروفیل سی

هر کارخانه و تولید کننده براساس استانداردها و پارامترهای متعددی، محصولات فولادی را در سایزهای گوناگون تولید و عرضه می‌ کند. در کنار این محصولات، جدول‌ هایی نیز ارائه می‌ شود که شامل اطلاعات آن محصول است. یکی از جدول‌ های معروف استاندارد پروفیل سی به شرح زیر است:

ردیفضخامت (میلی‌متر)وزن (کیلوگرم)طول (متر)ارتفاع (میلی‌ متر)
نوع اول3236160
نوع دوم3456180
نوع سوم3486200
نوع چهارم3516220
نوع پنجم3556240

با توجه به جدول بالا، متوجه می‌ شویم که پروفیل‌ ها با طول 6 متر به بازار عرضه می‌ شوند و وزن آن‌ ها هم تابعی از ضخامت، طول و ارتفاعشان خواهد بود.

پروفیل سی یا سی پرلین

پروفیل، از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد است که در اشکال و مدل‌ های متعددی تولید می‌ شود. این پروفیل برای افزایش استحکام ستون و سقف، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ما در این مقاله، علاوه بر بررسی کلی پروفیل سی، جدول‌ هایی را ارائه دادیم که خریداران پروفیل C براساس آن‌ ها می‌ توانند وزن و سایز استاندارد انواع پروفیل سی‌ پرلین را محاسبه کنند. اگر سوال یا تحربه‌ ای در این زمینه دارید، در بخش نظرات، سوالات و تجربیات خود را با کاربران عزیز اصفهان آهن در میان بگذارید.

شما بزرگواران می‌ توانید برای اطلاع از قیمت آهن، به صفحه‌ اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.