پروفیل درب و پنجره چیست؛ این نوع پروفیل را بهتر بشناسیم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروفیل، برای ساخت در، چارچوب و پنجره‌ی سازه‌ها کاربرد زیادی دارد. پروفیلی که برای این منظور استفاده می‌شود، به پروفیل درب و پنجره معروف است. این نوع پروفیل، با مواد متفاوتی ساخته می‌شود و مشخصات فیزیکی و شیمیایی مختلفی دارد. در این مقاله، انواع پروفیل درب و پنجره را بررسی می‌کنیم و درباره‌ی کاربردها و ویژگی‌های هرکدام، توضیحی خواهیم داشت.

فایل صوتی مطلب

در مورد پروفیل درب و پنجره بیشتر بدانیم

پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره از جنس‌ها و مواد متعددی تولید می‌شود و هر جنس، خاصیتی مخصوص به خود دارد. این نوع پروفیل، معمولاً در یکی از جنس‌های زیر تولید می‌شود:

  • UPVC:

PVC در مقابل گرما و نور، مقاومت کمی دارد و به سادگی هم با اکسیژن ترکیب می‌شود؛ برای رفع این مشکلات، پلیمر PVC با پایدارکننده‌ی خاصی ترکیب می‌شود و محصولی با عنوان UPVC تولید می‌شود.

  • فولاد:

معمولاً از هر دو ورق سرد و گرم (نورد سرد و گرم) در ساخت پروفیل درب و پنجره استفاده می‌شود. نکته اینجاست که بر اساس نوع کاربرد و کیفیت کلی پروفیل، ورق پایه‌ی آن انتخاب خواهد شد.

  • آلومینیم:

بسیاری از پروفیل‌های درب و پنجره‌ی موجود در بازار، آلومینیومی هستند؛ این آلیاژ، رقابت زیادی با پروفیل UPVC دارد.

  • کامپوزیت:

این پلاستیکِ تقویت‌شده، با الیاف شیشه ترکیب می‌شود و از حاصل آن، پروفیل‌های گوناگونی ساخته می‌شود.

  • چوب:

همان طور که به خوبی می‌دانید، چوب نیز در ساخت چارچوب درب و پنجره، بسیار کارآمد است.

 پروفیل درب و پنجره، نوعی از مقطع فلزی یا غیر فلزی توخالی است که در ساخت چارچوب پنجره یا در به کار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای بین انواع مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی دارد. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود و اهمیت آن را در ظاهر و نمای ساختمان نمی‌توان نادیده گرفت.

پروفیل درب و پنجره چه انواعی دارد؟

انواع-پروفیل-درب-و-پنجره

درب و پنجره‌ی سازه‌ها از قسمت‌های متعددی تشکیل می‌شود. ستون، لنگه و چارچوب، قسمت‌های مهمی از اجزاء درب و پنجره هستند. جالب است بدانید که پروفیل‌های درب و پنجره در انواع متعدد، به صورت اختصاصی برای قسمت‌های متفاوت این اجزاء تولید می‌شوند. مدل‌های زیر، مهم‌ترین انواع پروفیل درب و پنجره‌ی موجود در بازار هستند:

  • پروفیل لنگه: برای باز و بسته‌شدن پنجره، از این پروفیل استفاده می‌شود.
  • پروفیل لنگه‌دری: لنگه‌ی در‌ها یا پنجره‌های بزرگ، باید با یک جنس مقاوم و مستحکم ساخته شوند؛ پروفیل لنگه‌دری، مخصوص لنگه در‌ها تولید می‌شود.
  • پروفیل لنگه‌پنجره‌های کشویی: این پروفیل‌ها در ساخت پنجره‌های کشویی کاربرد دارند؛ همان طور که از اسم آن‌ مشخص است، برای ساخت درب و پنجره‌های کشویی از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • پروفیل فریم میانی: از این پروفیل در ساخت ستون میانی پنجره و در‌های بیرون از ساختمان استفاده می‌شوند.
  • پروفیل نگه‌دارنده‌ی زهوار: این پروفیل‌ها نگه‌دارنده‌ی شیشه‌های دوجداره یا تک‌جداره‌ی به‌کاررفته در پنجره یا در‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پروفیل نوع پانل: قسمت‌های پاخور در یا پنجره‌های بزرگ، نیاز به پروفیل‌های مخصوصی دارند. از پروفیل نوع پانل در این بخش‌ها بهره می‌برند.
  • پروفیل اتصال قاب‌به‌قاب: وقتی قصد داشته باشید چندین پنجره را به صورت ردیفی کنار هم قرار دهید، نیاز به یک نگه‌دارنده‌ی مرکزی دارید. نوع خاصی از پروفیل‌ها برای چنین مصارفی استفاده می‌شود که به آن اصطلاحاً «پروفیل اتصال قاب به قاب» می‌گویند.

پروفیل درب و پنجره چگونه ساخته می‌شود؟

مراحل-ساخت-پروفیل-درب-و-پنجره

پروفیل‌های فولادی درب و پنجره در یک فرآیند تخصصی و دقیق، تولید می‌شوند. در ادامه‌ی این بخش، مراحل تولید پروفیل فولادی را بررسی می‌کنیم:

گام اول: انتخاب بهترین مواد اولیه

برای ساخت پروفیل فولادی به کلاف‌ها یا ورق‌های فولادی نیاز داریم. این ورق‌ها در سایز، جنس و ابعاد متعددی تولید می‌شوند و هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. آلیاژ به کار رفته برای ساخت کلاف فولادی، بسیار مهم و تأثیرگذار است. کلاف‌های فولادی مورد استفاده برای پروفیل، با عناصری مانند منگنز، گوگرد و فسفر آمیخته می‌شوند تا کاربردهای خاصی را به فولاد اضافه کنند.

گام دوم: ورود به خط تولید

زمانی ‌که ورق فولادی وارد کارخانه‌ی تولید پروفیل می‌شود، در قدم اول، پروفیل‌ها بُرش‌کاری می‌شوند. بُرش‌ پروفیل‌ها با معیارهای گوناگونی انجام می‌شود.

دستگاه‌های بُرش ورق، بسیار مجهز هستند و با امکانات خاصی روانه‌ی بازار می‌شوند؛ کلاف‌گیر، ضربه‌گیر و سیستم کنترل کناره‌ی ورق، از جمله تجهیزات ویژه‌ی دستگاه بُرش هستند.

گام نهایی: شکل‌دهی به ورق فولادی

پس از مراحل مربوط به بُرش و تبدیل ورق به نوار، قسمت دیگری از کار شروع می‌شود؛ در این قسمت، دستگاه‌های ویژه‌ی تولید پروفیل، شکل و حالت کلی را به ورق می‌دهند و قدم نهایی را برمی‌دارند. نکته‌ی قابل ‌ملاحظه این است که برخی ورق‌ها برای ساخت پروفیل، مناسب‌تر هستند؛ چرا که مقاومت کششی مطلوب‌تری دارند. مثلاً، ورق‌های روغنی، گزینه‌ی‌ مناسب‌تری برای تولید پروفیل هستند.

اگر به دنبال یک پروفیل خوب با مزیت‌های زیاد و نقاط ضعف نسبتا کم هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل» را مطالعه کنید.

این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بتوانید با توجه به پروژه‌ی مورد نظر، بهترین نوع پروفیل را انتخاب کنید.

ابعاد پروفیل‌های درب و پنجره

ابعاد پروفیل درب و پنجره

پروفیل‌های درب و پنجره باید در ابعاد، قطر و ضخامت متفاوتی تولید شوند تا نیاز طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان را برطرف کنند. نکته‌ی مهم اینجاست که پروفیل‌ها به صورت شاخه‌ای در بازار عرضه می‌شوند و طول هرکدام از آن‌ها 6 متر است. وزن پروفیل‌ها با توجه به سایز آن‌ها متغیر است. از فرمول زیر برای محاسبه‌ی وزن پروفیل استفاده کنید:

وزن مخصوص پروفیل بر مبنای کیلوگرم* تعداد پروفیل* طول به‌کاررفته بر اساس متر= وزن پروفیل بر مبنای کیلوگرم

برای اطلاع از روند قیمت پروفیل درب و پنجره، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت پروفیل درب و پنجره»

جدول استاندارد پروفیل درب و پنجره چیست؟

جدول استاندارد پروفیل درب و پنجره

محصولات فولادی همیشه با یک برگه‌ی گواهی، به خریدار عرضه می‌شوند. علاوه بر این، شرکت‌های تولیدکننده‌ی آهن‌آلات، جدول‌هایی را عرضه می‌کنند که مبنای ساخت محصولات فولادی آن‌ها است. در این جدول‌ها ضخامت، ابعاد و وزن محصولات فولادی به صورت دقیق ذکر شده است تا خریداران بتوانند با دقت بیشتری محصول مورد نیاز خود را تهیه کنند. جدول استاندارد پروفیل درب و پنجره به شرح زیر است:

ردیفضخامت (میلی‌متر)سایز قوطی (میلی‌متر)وزن کلی قوطی (کیلوگرم)
نمونه اول120 در 200.62
نمونه دوم125 در 250.78
نمونه سوم130 در 300.96
نمونه چهارم135 در 351.12
نمونه پنجم140 در 401.25
نمونه ششم1.2520 در 200.75
نمونه هفتم1.2525 در250.98
نمونه هشتم1.2530 در 301.19
نمونه نهم1.2535 در 351.39
نمونه دهم1.2540 در 401.55
نمونه یازدهم1.520 در 200.91
نمونه دوازدهم1.525 در 251.17
نمونه سیزدهم1.530 در 301.42
نمونه چهاردهم1.535 در 351.64
نمونه پانزدهم1.540 در 401.86
نمونه شانزدهم1.545 در 452.12
نمونه هفدهم1.550 در 502.33
نمونه هجدهم1.560 در 602.82

پروفیل‌های گوناگونی برای ساخت درب و پنجره کاربرد دارند؛ جنس این پروفیل‌ها معمولاً یکی از جنس‌های PVC، کامپوزیت، آلومینیم و فولاد است. همچنین، برای ساخت قسمت‌های متفاوت درب و پنجره، مانند لنگه، ستون میانی و چارچوب از پروفیل‌های متعددی استفاده می‌شود.

در این مقاله، علاوه بر بررسی نحوه‌ی ساخت و جدول استاندارد انواع پروفیل، کاربردها و ویژگی‌های هر نوع را نیز برشمردیم. اگر سؤال یا انتقادی در این زمینه دارید، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.