پرلین یا لاپه چیست و چه کاربردی در سقف و سوله دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سوله بیشتر برای فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نوع کاربری، سقف این نوع سازه ارتفاع زیادی دارد و معمولا به صورت شیب‌دار ساخته می‌شود. با افزایش ارتفاع سقف، به تعداد ستون‌های بیشتری برای تحمل وزن آن نیاز است که این موضوع می‌تواند موجب از بین رفتن فضای مفید شود. به همین دلیل، اجزای دیگری برای حمایت از تیرها و ستون‌ها به کار می‌روند که پرلین یا لاپه نمونه‌ای از آن است. اما منظور از پرلین چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

پرلین یا لاپه چیست؟

پرلین یا لاپه پروفیل‌هایی فلزی هستند که برای حمایت از ستون‌های سازه در برابر وزن سقف به کار می‌روند. لاپه‌ها از نظر ظاهری شبیه به تیر بوده و در زیر سقف‌های شیب‌دار به صورت افقی نصب می‌شوند. علاوه بر آن، از پرلین برای اتصال ستون‌هایی که فاصله زیادی دارند نیز استفاده می‌شود. نحوه نصب و اجرای آن به عواملی همچون وزن سقف بستگی دارد.

انواع پرلین

پرلین‌ها از نظر جنس انواع مختلفی دارند و به دسته‎‌های فلزی، چوبی و … تقسیم می‌شوند که نوع چوبی بیشتر در سازه‌های سنتی و قدیمی کارایی دارد. اما پرلین فلزی در سازه‌های امروزی به خصوص سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته خود شکل‌های گوناگونی دارد که مهم‌ترین نمونه‌های آن عبارتند از: پرلین Z، پرلین C و پرلین گالوانیزه.

پرلین Z

پرلین z ظاهری شبیه به حرف z انگلیسی دارد و در جنس‌های مختلفی همچون فولادی، گالوانیزه و آلومینیومی تولید می‌گردد. این نوع لاپه که با عنوان پروفیل زد نیز شناخته می‌شود، بیشتر برای تحمل بخشی از وزن عرشه در سقف سازه  به کار می‌رود. از کاربردهای دیگر آن می‌توان به صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت ریل و پایه‌ها، تولید نرده‌های محافظ در پل‌ها و بزرگراه‌ها و … اشاره کرد.

قیمت پروفیل زد نسبت به سایر انواع آن کمتر است و موجب کاهش هزینه‌های مربوط به ساخت می‌شود. علاوه بر آن به دلیل استحکام بالا و سرعت نصب مناسب، در بسیاری از پروژه‌ها به خصوص مناطق زلزله‌خیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تولید پروفیل یا پرلین z از ورق‌های فولادی یا سایر انواع ورق استفاده می‎شود. در شروع، ورق‌ها را در ابعاد مناسب برش می‌زنند تا در نهایت با استفاده از دستگاه‌های فرم‌دهی، پرلین زد در سایزهای مختلف تولید شود.

پرلین یا پروفیل زد

پرلین C

پرلین یا لاپه c نمونه دیگری از پروفیل‌های ساختمانی هستند که به دلیل شکل ظاهری خود به این صورت نام‌گذاری شده‌اند. این نوع پرلین وظیفه‌ای مشابه با پروفیل z در سازه دارند و بخشی از وزن سقف سازه را تحمل می‌کنند.

پروفیل c بیشتر در شاخه‌های 6 متری تولید می‌شود که روند آن با نحوه ساخت پروفیل زد مشابه است. پس از تولید، در سقف‌ها یا پوشش‌های سبک صنعتی یا نیمه‌صنعتی، ستون و دیوارهای غیرباربر سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر نحوه عمل، این نوع پرلین وزن پایین و استحکام مناسبی دارد؛ اما در مجموع نسبت به پروفیل z سطح عملکرد پایین‌تری از خود نشان می‌دهد و هزینه بیشتری بر سازندگان تحمیل می‌کند.

پرلین گالوانیزه

برای افزایش مقاومت پرلین‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. تولید لاپه گالوانیزه نمونه‌ای از این روش‌هاست. پرلین گالوانیزه از آبکاری پرلین‌های فولادی با آلیاژ روی تولید می‌گردد تا خاصیت ضدخوردگی این محصول افزایش یابد.

به علت ویژگی‌های ایجاد شده در محصول نهایی، می‌توان از آن در سخت‌ترین شرایط محیطی همچون کارخانه تولید مواد شیمیایی یا در مناطقی که نزدیک آب شور هستند نیز استفاده کرد. البته این نوع پرلین همچنان در برابر اکسیداسیون مقاومت کمی دارند. در محیط‌هایی که احتمال اکسیداسیون محصولات فولادی بیشتر است، از لاپه رنگ شده استفاده می‌شود.

کاربرد و روش اجرای پرلین یا لاپه در سوله؟

سوله سازه‌ای با اسکلت فلزی است که بیشتر برای ایجاد کارگاه‌ها، کارخانه‌ها یا انبار ایجاد می‌شود. سوله‌ها با توجه به کاربری خود سقفی بلند و شیب‌دار دارند و به همین علت، به تعداد ستون بیشتری نیاز پیدا می‎‌کنند. افزایش تعداد ستون‌ها موجب از دست رفتن بخشی از فضای ساختمان و کاهش محیط قابل استفاده آن می‌گردد. بنابراین سازندگان سوله تغییراتی در ساختار مهندسی آن ایجاد کردند که یکی از موارد آن، استفاده از پرلین یا لاپه است.

از انواع پرلین به خصوص پروفیل زد در زیر سقف سوله‌ها استفاده می‌شود تا تحمل بخشی از وزن سقف را برعهده بگیرند. در این صورت می‌توان از تعداد ستون‌های سازه کم کرد تا فضای مفید بیشتری برای استفاده وجود داشته باشد. اما به طور کلی از اجرای این پروفیل‌ها در ساختمان سوله سه عملکرد کاربردی انتظار می‌رود که عبارتند از:

  • سقف‌ها توسط پرلین محافظت می‌شوند.
  • پرلین تیرها را به هم متصل کرده و موجب افزایش استحکام و پایداری اسکلت ساختمان می‌گردد.
  • مقاومت سازه را در برابر فشارهای جانبی همچون برف، باران و باد افزایش می‌دهد.
کاربرد پرلین در سوله

در روند اجرا، لاپه به صورت افقی کار می‌شود. برای نصب آن، ابتدا بخش‌های اصلی همچون تیرها و ستون‌ها قرار داده می‌شوند. پس از آن لاپه‌ها با استفاده از پیچ و مهره‌هایی که مخصوص سوله‌سازی هستند، به قاب اصلی سوله یا همان رفترها وصل می‌شوند.

در مجموع پرلین یا لاپه پروفیل‌هایی هستند که از ورق فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی و … تولید می‌شوند که بیشتر در سقف سوله‌ها یا سازه‌های فلزی مورد استفاده  قرار می‌گیرند. این محصولات بیشتر با هدف حمایت از ستون‌ها و تیرهای ساختمان در برابر فشار ناشی از سقف به خصوص سقف‌های بلند با تعداد کم ستون استفاده می‌شوند. البته این موضوع تنها نکته لازم برای ساخت سوله نیست. برای مطالعه بیشتر در این مورد، مقاله اصول ساخت سوله را مطالعه کنید.

پرلین یا لایه چیست؟

پرلین یا لاپه پروفیل‌ هایی فلزی هستند که برای حمایت از ستون‌ های سازه در برابر وزن سقف به کار می ‌روند. این محصولات را با عنوان پورلینگ و پرلینگ هم می ‌شناسند.

انواع پرلین چیست؟

از انواع پرلین می‌توان به انواع c، z و گالوانیزه اشاره کرد.

استفاده از پروفیل زد چه مزیت‌ هایی دارد؟

استحکام بالا، سرعت نصب مناسب و قیمت پایین ‌تر نسبت به سایر انواع پرلین از مزیت ‌های استفاده از پروفیل زد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.