ناودانی چیست؛ کاربرد و ویژگی آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ناودانی یکی از مقاطع فولادی است که در دسته پروفیل های باز قرار می‌گیرد. این پروفیل از یک سطح افقی که جان نامیده می‌شود و همچنین دو سطح عمودی که بال نام دارد، تشکیل شده است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع که ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد، صحبت کنیم.

در مورد ناودانی‌ها بیشتر بدانیم

ناودانی چیست
ناودانی چیست

ناودانی در جنس‌های مختلفی دسته بندی می‌شود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل اشاره کرد. این محصول بر اساس جنس تولید شده، در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. نوع آلومینیوم ناودانی از نظر از نظر وزنی سبک‌تر است و قابلیت شکل پذیری و استحکام بالایی دارد.

بیشترین کاربرد ناودانی آلومینیوم در ساخت چهارچوب‌های در و پنجره، اسکلت سازه‌ها و شاسی تریلرها کاربرد داد.

تاریخچه ناودانی

استفاده از ناودانی از اوایل قرن بیستم آغاز شد. در زمان جنگ جهانی دوم، ناودانی به عنوان یکی از مقاطع فولادی مهم در ساختمان سازی بود. بعد از جنگ جهانی سوم، کارخانه‌های تولید کننده فولادی گسترش بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل تولید فولاد و ناودانی، رو به فزونی یافت.

با رشد کاربرد سازه‌های فلزی در ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش یافت و به همین منظور تولید کنندگان به تولید بسیاری از مقاطع فولادی به خصوص ناودانی پرداختند.

ناودانی ها شکل‌های ظاهری متفاوتی دارند و در پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند. این مقطع فولادی به شکل  U انگلیسی است و به سه روش فابریک نورد سرد، فابریک نوردگرم و پرسی تولید می‌شوند.

انواع ناودانی

انواع-ناودانی

ناودانی ها به طور کلی از نظر فرآیند تولید و شکل ظاهری به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. اگر از لحاظ فرآیند تولید بخواهیم ناودانی را دسته بندی کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

انواع ناودانی از لحاظ فرآیند تولید

ناودانی ها از لحاظ فرآیند تولید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

ناودانی نورد شده

فرآیند تولید ناودانی به این صورت است که شمش خام حرارت دیده با گذر از غلتک‌هایی که به نورد معرف هستند، تولید می‌شود. بسته به سایز نوردها، ناودانی‌ها هم با همان سایز از خط تولید بیرون می‌آیند که به آن‌ها، ناودانـی فابریک می‌گویند.

ناودانی پرسی

ناودانی پرسی، همان طور که از اسم آن مشخص است، از پرس کردن ورق‌هایی به طول 6 متر تولید می‌شوند. این نوع ناودانی‌ها، ممکن است در اندازه‌های مختلفی به سفارش مشتری ثبت شوند.

ناودانی پرسی با توجه به ورقی که از آن تهیه می‌شود، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از این نوع ناودانی‌ها، به دلیل موارد ظاهری و برای ساخت لبه‌هایی که نیاز به صاف بودن دارند، در ساختمان هم استفاده می‌شود.

انواع ناودانی از لحاظ شکل ظاهری

به غیر از فرآیند، انواع ناودانی را می‌توان از لحاظ شکل ظاهری دسته بندی کرد:

ناودانی ساده

ناودانی ساده در صنایع ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود.ناودانی های ساده در اندازه های گوناگون از 8 تا 16 متغییر است.  ارتفاع  این نوع ناودانی‌ها، از 30 میلی متر تا 400 میلی متر است و ارتفاع و ابعاد این نوع محصول، بسته به نیاز مشتری هاست.

ناودانی‌های ساده بسته به نوع مشتری می‌تواند در اندازه‌های مختلفی تولید شود. از ناودانی ساده، در پایه و قاب دستگاه‌های صنعتی، اتاق کامیون، چهارچوب‌ها و … استفاده می‌شود.

ناودانی مشبک

ناودانی مشبک را از ورق گالوانیزه تولید می‌کنند. سوراخ‌هایی روی سطح ورق این ناودانی تعبیه شده است که با استفاده از این سوراخ‌ها، بتوان برای موارد لازم مثل بستن پیچ و مهره استفاده کرد. از ناودانی مشبک در ساخت قفسه‌های فلزی استفاده می‌شود. 

ناودانی سبک

ناودانی سبک به نوعی از ناودانی گفته می‌شود که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر است.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از لحاظ وزن و ابعاد، با اندازه‌های ثبت شده در جدول اشتا کاملا برابر است.  به طور کلی، ناودانی سنگین بر اساس اندازه های ثبت شده در جدول محاسباتی در تعدادی از کارخانه‌های داخلی کشور و هم چنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که ناودانی سبک و سنگین در ابعاد، وزن، الگوی اشتال، قیمت و حتی کاربرد با هم تفاوت‌های اساسی دارند.  قیمت نهایی ناودانی سبک و سنگین نیز براساس معیارهایی مانند وزن، سایز و … سنجیده می‌شود. برای اینکه در مورد تفاوت ناودانی سبک و سنگین بیشتر بدانید، می‌تواند به لینک مربوطه مراجعه کنید.

ویژگی‌های ناودانی

ویژگی-های-ناودانی

ناودانی با توجه به کاربردهای مختلف، دارای ویژگی‌های زیادی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت در برابر تنش‌های فولادی
  • اشغال فضای کم
  • سرعت نصب بالا در ساختمان‌ها
  • تحمل در برابر ضربه
  • کارآمد بودن در طولانی مدت
  • کم بودن وزن اسکلت فلزی

استانداردهای رایج ناودانی

همان طور که گفته شد، ناودانی از نظر کاربرد به دو شکل C و U تعریف شده‌اند. در ساخت این مقطع فولادی، دو استاندارد UPE و UPN را در نظر گرفته‌ شده است. تفاوت این دو استاندارد در بال‌های به کار رفته در هر کدام از آن‌هاست.

استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که  استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو استاندارد تعریف شده در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از این محصول در کشورهای دیگر با استانداردهای مخصوص به خود تعریف می‌شود.

کاربردهای رایج ناودانی

کاربردهای-ناودانی

ناودانی در صنایع مختلفی مانند خودرو سازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید کاربرد اصلی ناودانی ها را بتوان در صنایع مختلف دانست که به منظور پایه و قاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ساخت سازه‌های فولادی، مانند پل‌های فولادی از ناودانی استفاده‌‎های زیادی می‌شود. به طور کلی، از مهمترین کاربردهای ناودانی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ساخت نمای ساختمان
  • ساخت چهارچوب‌ها
  • بناهای معماری
  • ساخت تشکیلات دریایی
  • ساخت خرپا
  • استفاده از ناودانی به عنوان تیر یا ستون
  • در ساخت ماشین آلات

مشخصات وزنی و ابعادی ناودانی

برای به دست آوردن مشخصات ابعادی و وزنی مربوط به ناودانی می‌توان به جدول اشتال ناودانی مراجعه کرد. در جدول زیر، وزن ناودانی در سایزهای مختلف آورده شده است:

ردیف

سایز ناودانی ضخامت(میلیمتر)وزن یک متر ناودانی (کلیوگرم)وزن شاخه 6 متری  (بر حسب کیلو)وزن شاخه 12 متری (برحسب کیلو)
166530.4
26.55.5742.5
3868.651.8103.7
410610.663.6127.2
512713.580.4160.8
614716192
7167.519225.6
818822264
9208.525.3303.6
1022929.4

352.8

کارخانه های تولید کننده ناودانی

از مهمترین کارخانه‌های تولید کننده ناودانی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه فولاد تبریز
  • کارخانه آریان
  • کارخانه فولاد تهران
  • کارخانه فولاد توس
  • مجتمع فولاد البرز غرب
  • صنایع فولاد کوهپایه

چه عواملی در قیمت نهایی ناودانی تاثیر گذارند؟

قیمت ناودانی مانند سایر مقاطع فولادی از قیمت آهن و فولاد تاثیر می‌پذیرد. قیمت روزانه ناودانی به صورت لحظه‌ای در جدولی جداگانه در صفحه قیمت ناودانی برای کاربران قابل دسترسی است. شما به راحتی می‌توانید از قیمت این محصول در سایز و ابعاد مختلف مطلع شوید و بعد برای خرید تصمیم بگیرید.

در این مطلب به معرفی ناودانی چیست و انواع مختلف آن پرداختیم. این محصول همان طور که اشاره شد از نظر شکل ظاهری و همچنین فرآیند تولید به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. ساخت نمای ساختمان، ساخت خرپا، ساخت ماشین آلات و بناهای معماری از مهمترین کاربردهای ناودانی است که در مورد هر کدام توضیح دادیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش نظرات، سوالات خود را مطرح کنید.

اطلاع از قیمت مقاطع فولادی بسیاری از مصرف‌کنندگان اهمیت زیادی دارد. برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن، می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.