لوله جدار چاه چیست؛ در مورد این لوله بیشتر بدانیم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چاه‌ها در روش استعمال سنتی، با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند. مثلاً احتمال تخریب یا ریزش ناگهانی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در سیستم چاه‌ها و قنات‌های سنتی به وجود می‌آید و دردسرهای زیادی هم به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد لوله‌ جدار چاه صحبت کنیم وکاربرد و ویژگی‌های آن را توضیح دهیم.

فایل صوتی مطلب

لوله، ابزاری است برای انتقال جریان آب و گاز و سایر مایعات که شکل ظاهری آن شبیه به استوانه‌ی توخالی است. از لوله برای انتقال منظم جریان سیّال استفاده می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که برای آشنایی با انواع لوله‌ها روی لینک زیر کلیک کنید:

«لوله چیست و انواع آن»

در مورد لوله جدار چاه بیشتر بدانیم

لوله‌ جدار چاه، یک استوانه‌ی ورقه‌ای فلزی یا غیرفلزی است که در دیواره‌ی چاه قرار می‌گیرد. با قرارگرفتن این لوله‌ها در حاشیه‌ی چاه، انجام اموری مانند پمپاژ آب یا استخراج منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز، بسیار ساده می‌شود. لوله‌ی جدار برای کاربردها و منافع زیادی درون چاه‌ها نصب می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن‌ها جلوگیری از ریزش و تخریب چاه است.

این محصولات با جنس‌های متعددی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. PVC و فولاد، اساسی‌ترین مواد برای تولید لوله‌های جدار چاه هستند. این نوع لوله‌ها به دو شکل زیر ساخته می‌شوند:

  • لوله‌های فلزی شیاردار (با شکلی مشبک)
  • لوله‌های صاف و بدون شیار

با دنبال کردن لینک «قیمت لوله جدار چاه» آخرین به‌روزرسانی قیمت این محصول را بررسی کنید.

ویژگی های لوله جدار چاه

مطمئناً مهم‌ترین ویژگی و خاصیت این لوله‌ها، مربوط به مقاومتشان در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی است. تولیدکنندگان آهن‌آلات از ورق‌هایی برای ساخت لوله‌ی جدار چاه استفاده می‌کنند که استحکام بسیاری زیادی در برابر اُکسید آهن (زنگ‌زدگی) دارند. علاوه بر این نکته، لوله‌های جدار چاه ویژگی‌های دیگری هم دارند؛ مانند:

  • عمر نبستاً طولانی
  • مقاومت در برابر فرسایش
  • مقرون‌به‌صرفه
  • وزن مطلوب

وقتی یک چاه ریزش کند، باید آسیب‌های وارد شده را با هزینه‌های زیادی جبران کرد؛ در نتیجه، در استفاده‌ی مدرن از چاه‌‌ها و سیستم‌‌های آبرسانی، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از لوله‌های فلزی و غیر فلزی به عنوان جدار استفاده می‌شود.

ویژگی‌های فنی لوله‌ جدار چاه

ویژگی-های-فنی-لوله-جدار-چاه
ویژگی-های-فنی-لوله-جدار-چاه

درباره‌ی ظاهر و شکل کلی لوله‌های جدار چاه باید بگوییم که چند پارامتر کلی در این نوع لوله به کار رفته است:

  • ضخامت دیواره‌ی لوله
  • قطر خارجی لوله
  • نسبت قطر در ضخامت لوله
  • طول کلی لوله
  • نسبت طول به قطر خارجی لوله

لوله جدار چگونه در چاه نصب می‌شود؟

وقتی که غلاف (لوله‌ی جدار) داخل چاه قرار می‌گیرد، فاصله‌ی اندکی با دیواره‌ی اصلی چاه دارد. این فاصله با فرآیندهای متعددی پُر می‌شود. مهندسان طراحی و اجرای پروژه‌های این‌چنینی، با تکنیک‌ها و روش‌های متعددی اطراف لوله‌ها را پُر می‌کنند و عملیات سیمان‌زنی هم در پایان کار، همه چیز را تنظیم می‌کند.

پُرکردن اطراف لوله، چاه را در برابر خطراتی مانند تنش و آسیب‌های محتمل، حفظ می‌کند.

برای این که بتوانید از انواع لوله در پروژه‌های ساختمانی استفاده‌ی بهینه داشته باشید؛ بهتر است قبل از اقدام برای خرید، هر کدام از لوله‌ها را به خوبی بشناسید و مزایا و معایب آن‌ها را بدانید. پیشنهاد ما به شما این است که مطلب «مزایا و معایب انواع لوله» را در سایت مطالعه کنید.

انواع لوله‌ های جدار چاه

انواع-لوله-جدار-چاه
انواع-لوله-جدار-چاه

همان طور که در بخش‌های قبلی این مقاله هم اشاره کردیم، دو جنس کلی برای ساخت لوله‌های جدار چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هر کدام از این جنس‌ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در ادامه، این دو جنس را بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

لوله‌های فلزی جدار چاه

لوله‌های جدار چاه فلزی، مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی پیدا می‌کنند. لوله‌های گالوانیزه که برای ساخت جداره‌ی چاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقاومت کششی بسیار بالایی دارند؛ در نتیجه، به راحتی به شکل استوانه در می‌آیند و فرآیند ساخت آن‌ها ساده‌تر است.

این لوله‌ها در برابر ضربه‌ها و فشارهای ناگهانی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آن‌ها در چاه، ریزش و آسیب‌های محتمل را برطرف می‌کند. لوله‌های جدار چاه فلزی، به دو روش کلی تولید می‌شوند:

  • روش اول: در این روش، ورق‌های نورد سرد یا گرم از خط تولید خارج می‌شوند و به صورت استوانه‌ای درمی‌آیند. درز این لوله‌ها در نهایت، جوشکاری می‎شود و فرآیند تولید به پایان می‌رسد.
  • روش دوم: در این روش، لوله‌ها به نحوی استوانه می‌شوند که درزهای مارپیچ بر سطح آن‌ها ایجاد می‌شود. این درزها به صورت جوشکاری مارپیچ بسته می‌شوند و لوله، آماده‌ی استفاده می‌شود.

 لوله‌های جدار چاه فلزی در ابعاد و مشخصات متعددی تولید می‌شود. جدول زیر، کمک شایانی برای پیدا کردن محصول مورد نظر به شما خواهد کرد:

ردیف

سایز لوله (اینچ)ضخامت ورق (میلی‌متر)وزن لوله (کیلوگرم)طول لوله (متر)
محصول اول661446
محصول دوم861906
محصول سوم1062376
محصول چهارم1262826
محصول پنجم1283746
محصول ششم1463106
محصول هفتم148411

6

لوله‌های غیر فلزی جدار چاه

به جز فولاد و عناصر فلزی، از PVC هم برای ساخت لوله‌های جدار چاه استفاده می‌شود. این جنس نیز مزایای متعددی دارد و در نوع خاصی  از چاه‌ها استفاده می‌شود.

  • مزایای استفاده از لوله جدار چاه PVC:

لوله‌های PVC وزن کمتری نسبت به لوله‌های فلزی دارند؛ در نتیجه، فرآیند نصب و اتصال آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. مزایای دیگر این محصول، موارد زیر است:

  • نارسانایی الکتریکی
  • مقاومت مطلوب در مقابل خوردگی و رطوبت
  • هزینه‌ی کم
  • عمر نسبتاً مطلوب
  • قابلیت استفاده تا نهایتاً 500 متر

لوله جدار چاه مشبک چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟

جدار چاه مشبک

از میان انواع لوله‌ی جدار چاه، لوله‌های مشبک، کاربرد و مصرف ویژه‌ای دارند. این لوله‌ها به کمک شیارهای متعددی که بر سطح‌شان تعبیه شده، قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری پیدا می‌کنند؛ در نتیجه، نتایج مطلوب‌تری به همراه دارند. مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌ی جدار چاه مشبک، به شرح زیر است:

  • مقاومت و ماندگاری بیشتری نسبت به نمونه‌های بدون شیار دارند.
  • آبی که از چاه‌های دارای لوله‌ی مشبک خارج می‌شود، کیفیت بیشتری دارد.
  • شیارهای قوسی این لوله‌ها، مسدودشدن آن‌ها بوسیله خاک را کاهش می‌دهد.
  • این لوله‌ها تناسبی نسبی در قسمت‌های پُرفشار و قسمت‌های کم‌فشار آب ایجاد می‌کند؛ در نتیجه، خروجی آب یکدست‌تر خواهد بود.

اطلاع از قیمت‌های به‌روز و لحظه‌ای لوله، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی، مهم و ضروری است؛ بنا بر این، شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی «قیمت لوله» از قیمت انواع لوله‌های فولادی مطلع شوید.

با ظهور لوله‌ جدار چاه فلزی و غیر فلزی مشبک یا بدون شیار، استفاده از لوله‌های سیمانی به کلی کنار گذاشته شد. لوله‌های نسل جدید از جهات متعددی بر نسل قبلی برتری دارند. این محصولات در درجه‌ی اول، مقاومت بی‌نظیری در برابر رطوبت دارند؛ علاوه بر این، در سایزها و ابعاد متنوع‌تری هم تولید می‌شوند و در مجموع، فرآیند پمپاژ آب یا استخراج نفت و گاز را بسیار ساده کرده‌اند.

امیدواریم این مقاله به طور کامل به سوالات شما در زمینه‌ی لوله‌ی جدار چاه، پاسخ داده باشد؛ با این وجود، اگر سوال یا نظری دارید در بخش ارسال نظرات، بیان کنید.

علاوه بر اطلاع از روند تغییرات قیمت انواع لوله‌ها، می‌توانید از آخرین تغییرات قیمت آهن در سایت مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.