لوله استنلس استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لوله‌ها از جمله اجسامی هستند که دو طرف آنها باز است؛ این ساختار باعث شده تا آنها کاربردهای بسیاری داشته باشند. از جمله موادی که برای تولید این محصولات به کار می‌روند، استنلس استیل است. این ماده خواص و ویژگی‌های قابل توجه زیادی دارد و لوله‌هایی که با استفاده از آن تولید می‌شوند؛ کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف از خود نشان داده‌اند. لوله استنلس چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوعی است که ما قصد پرداختن به آن را داریم. اگر شما نیز در رابطه با آن کنجکاو هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

لوله استنلس استیل چیست؟

پیش از دانستن اینکه لوله استنلس چیست؛ لازم است بدانید برخی مواقع دو واژه لوله و تیوب را به جای هم به کار می‌برند. این در حالی است که لوله و تیوب علاوه بر داشتن شباهت، با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند که باید مورد توجه قرار داده شوند. گرچه هم لوله و هم تیوب استوانه‌ای شکل هستند اما باید دقت کرد که اندازه‌ لوله‌های فولادی با قطر داخلی یا ID و تیوب‌های فولادی نیز با قطر خارجی یا OD بیان می‌شوند.

تفاوت دیگری که می‌توان در مورد تیوب و لوله عنوان کرد، این است که از لوله برای انتقال مایعات و گازها استفاده می‌کنند، در حالی که برای ساخت قطعات یا اجزای سازه، به سراع تیوب می‌روند. حالا که با این دو واژه آشنا شدید به سراغ معرفی لوله استنلس استیل می‌رویم.

لوله استنلس استیل از جمله لوله‌هایی است که دوام بالایی داشته و در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی را از خود نشان داده است. از این نوع لوله برای اتنقال سیالات و گازها استفاده می‌کنند. استنلس استیل از جمله محصول‌هایی است که در آن نیکل و کروم وجود دارد. در واقع وقتی این دو ماده به فولاد اضافه می‌شوند، خاصیت مقاومت در برابر زنگ زدگی در فولاد پدید می‌آورند و این یکی از شگفتی‌هایی است که استنلس استیل از خود نشان داده است.

لوله استنلس استیل

خواص لوله استنلس استیل

یکی از مهم‌ترین خواصی که برای لوله استنلس استیل عنوان می‌شود، مقاومت بالای این لوله در برابر اکسیداسیون است. در جاهایی که ممکن است لوله در برابر دما قرار گیرد یا برای کاربری‌های شیمایی، این خاصیت کمک شایانی را به صنایع مختلف می‌کند. همچنین این لوله به راحتی تمیز می‌شود؛ این موضوع موجب به وجود آمدن کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی و یا دارویی شده است. مقاومت لوله استنلس استیل در برابر زنگ زدگی، خوردگی و لکه جایگاه آن را در صنایع مختلف تثبیت کرده است؛ به همین دلیل در صنایع غذا و دارو موجب تغییر مزه، رنگ و بوی مواد خوراکی نخواهد شد.

انواع لوله استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل بر اساس روش تولید و کاربردها به دو دسته تقسیم می‌شوند. کاربردها و روش‌هایی که برای تولید این محصول به کار رفته‌اند باعث به وجود آمدن تفاوت‌هایی میان آنها شده است. برای مثال این لوله در صنایع غذایی، دکوراتور، صنعتی و… کاربرد دارد. در ادامه به کاربرد و روش‌های تولیدی آن بیشتر می‌پردازیم.

روش تولید

لوله استنلس استیل را بر اساس روش تولید، به دو دسته تقسیم می‌کنند. بر اساس کاربرد به دو دسته لوله درزدار و بدون درز یا مانیسمان تقسیم می‌شوند. برای مثال در صنایعی مانند کشاورزی و پتروشیمی قیمت لوله مانیسمان به دلیل کاربردهای آن اهمیت بسیاری دارد.

برای تولید لوله‌های درزدار، ابتدا یک ورق استیل را به شکل لوله درآورده و سپس درزی که به وجود آمده است را جوش می‌دهند. برای تولید لوله بدون درز، فرایند اکستروژن به کار گرفته می‌شود. در این فرآیند، یک میله‌ استوانه‌ای از جنس استیل را حرارت می‌دهند و سپس داخل آن سوراخی را ایجاد می‌کنند. در نهایت لوله استنلس استیل بدون درز تولید می‌گردد.

کاربرد های لوله استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یکی از آن دسته‌بندی‌ها بر اساس کاربرد است. انواع لوله استنلس استیل بر اساس کاربرد به دسته‌های مواد غذایی، دکوراتیو و… تقسیم می‌شوند. توضیح هر یک از آنها به شرح زیر است.

انواع لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل صنایع غذایی

لوله استنلس استیل صنایع غذایی یکی از انواع این محصول است. از جمله دلایلی که باعث شده این نوع لوله در صنایع غذایی و یا حتی دارویی استفاده شود، عدم ایجاد تغییر رنگ و مزه در مواد غذایی و دارویی توسط این لوله است. از آنجایی که سلامت و طعم مواد غذایی و دارویی از اهمیت زیادی دارد، استفاده از این محصول کار بسیار عاقلانه و منطقی به نظر می‌رسد.

لوله استنلس استیل دکوراتیو

از انواع دیگر این محصول، لوله دکوراتیو است. مشخصات این نوع لوله شامل ظاهر براق، درخشان و راحت تمیز شدن آن است. جاهایی که باید یک سطح تحت عملیات شسشتو قرار داده شود این نوع لوله می‌تواند کارایی قابل ملاحظه‌ای از خود نشان دهد.

لوله استنلس استیل صنعتی

یکی از انواع لوله‌های استنلس استیل، لوله استنلس استیل صنعتی است. این محصول در ابعاد و سایزهای‌ متفاوتی تولید می‌شود و ضخامت‌های گوناگونی را می‌توان برای آن عنوان کرد. این لوله از جنس آلیاژ فولاد بوده و ضد زنگ بودن از خواص آن است. این متریال‌ها مقاومت بالایی در برابر نوسان دمایی و خوردگی از خود نشان داده‌اند.

کاربردهای لوله استنلس استیل

به دلیل مزیت‌ها و خواص بیشماری که این نوع لوله دارد، کاربردهای وسیعی را می‌توان برای آن ذکر کرد. بخشی از کاربری های لوله استنلس استیل شامل فشرده‌سازی هوا، صنایع پزشکی، لوله استیل پرده، صنایع خودروسازی، سیستم تصفیه آب، راکتورهای هسته‌ای و… می‌شود.

کاربردهای لوله استنلس استیل

استانداردهای متداول لوله استنلس استیل

در محیط‌هایی که نیاز است از ماده‌ یا لوله مقاوم به خوردگی استفاده شود، باید به سراغ لوله‌هایی رفت که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارند. از جمله این محصولات می‌توان به لوله استنلس استیل اشاره کرد. این محصول با استفاده از گریدهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. گریدهای آن به شرح زیر هستند.

استیل 304 و 316

متداول‌ترین گریدهای لوله استنلس استیل، استیل 304 و 316 است. این دو نوع گرید از نظر میزان مولیبدن و نیکل با هم متفاوت هستند. مزیت‌هایی که می‌توان برای این نوع استیل بیان کرد، مقاومت آن در برابر خوردگی و مناسب بودن قیمت است.

استیل L304 و L316

استیل L304 و L316 از دیگر گریدهای لوله استنلس استیل است. در این گرید حرف L نشان می‌دهد که در این محصول میزان کربن زیاد نیست. لازم به ذکر است وجود کربن باعث زنگ‌زدگی لوله استنلس استیل می‌شود.

استیل 318

استیل 318 از دیگر گریدهای این محصول است. این نوع استیل در محیط‌هایی که میزان اسید، آب نمک، آب دریا، آب گوگرد و یا نمک‌های هالوژنی زیاد است؛ کاربردهای بسیاری دارد. در این نوع استیل مقداری مولیبدن نیز به کار برده شده که باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی شده است.

این نوع لوله به دلیل مزیت‌های بیشماری که دارد در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی و دارویی، سیستم انتقال آب دریا، انتقال گاز و نفت، فشرده‌سازی هوا، صنایع ساختمان‌سازی، صنایع خودروسازی و… کاربرد دارد. این لوله بسیار سبک بوده و به دلیل داشتن کروم، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهد و به همین علت کاربردهای زیادی را می‌توان برای آن ذکر کرد. لوله استنلس استیل انواع متفاوتی دارد و با توجه به محیطی که قرار است در آنجا استفاده شود به کار گرفته می‌شود. ما مشتاق نظرات شما در رابطه با این مقاله هستیم.

لوله استنلس استیل چه استانداردهایی دارد؟

این محصول با استفاده از گریدهای مختلفی استیل 304، 316، L304، L316 و 318 تولید می شود.

لوله استنلس استیل چیست؟

لوله استنلس استیل از جمله لوله‌هایی است که دوام بالایی داشته و در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی را از خود نشان داده است. از این نوع لوله برای اتنقال سیالات و گازها استفاده می‌کنند.

لوله استنلس استیل شامل چه انواعی دارد؟

لوله‌های استنلس استیل بر اساس روش تولید و کاربردها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. آهن رسان بهینه مهرگان می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون لطفا در مورد آرماتور بندی و نحوه اجرای آن برای یک ساختمان 10 طبقه توضیحاتی ارائه دهید.

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      به زودی.. 🙂