قانون 70 درصد ساخت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به طور کلی قانون 70 درصد ساخت به این معناست مالک سازه مجاز به ساخت 70 درصد از زمین است. مثلا اگر یک زمین 100 متری را در نظر بگیریم، با توجه به این قانون شهرداری اجازه ساخت 70 متر از زمین را به مالک می دهد. 30 متر از زمین باید بدون ساخت باقی بماند. در غیر این صورت ساختمان، مجوز پایان کار نمی گیرد و از ارزش آن کم می شود.

قانون 70 درصد ساخت چیست و چه کاربردی دارد؟

شهرداری  قانون 70 درصد ساخت را به منظور حفظ حریم شخصی شهروندان، کنترل تراکم جمعیت، جلوگیری از تخریب محیط زیست، ایمنی شهروندان و کنترل جمعیت، وضع کرده است.

طبق این قانون برای جلوگیری از مزاحمت های صوتی و بصری، برای ساخت سازه باید طبق پروانه ساختمان پیش رفت. اخذ پروانه ساختمانی مزیت های مختلفی دارد. به طور مثال، با توجه به قیمت میلگرد و سایر مواد اولیه، می توان از با ارائه پروانه ساخت، از سهمیه میلگرد بهره گرفت.

طبق این قانون، با در نظر گرفتن فاصله حدودی در بین سازه ها، کمترین میزان خسارت به سازه وارد می شود. از آنجایی که ساخت و ساز بی رویه، تخریب محیط زیست را به همراه دارد و باعث تراکم جمعیت در یک منطقه شده است. در جدول زیر متراژهای متفاوتی با توجه به قانون 70 درصد ساخت آورده شده است.

مساحت کلمیزان ساخت
100متر مربع70متر مربع
200متر مربع140متر مربع
300متر مربع210 متر مربع
400متر مربع280متر مربع
500متر مربع350متر مربع
600متر مربع420متر مربع
700متر مربع490متر مربع
800متر مربع560متر مربع
900متر مربع630متر مربع
1000متر مربع700متر مربع

متراژ ساخت چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه متراژ ساختمان، کل زیربنا را در نظر می گیریم. میزان ساخت بر اساس ضوابط و مقررات شهرداری تعیین می شود. هر شهر قوانین خاصی برای محاسبه سازه دارد. از آنجایی که عموما حیاط و پارکینگ جز مشاعات به حساب می آیند در محاسبه زیر بنا در نظر گرفته نمی شوند.

متراژ ساخت = مساحت کل زیربنا – مساحت حیاط – مساحت پارکینگ

برای درک بهتر این موضوع می توان به مثال زیر توجه کرد.

به عنوان مثال، اگر مساحت کل زیربنای یک ساختمان 100 متر مربع باشد. مساحت حیاط 20 متر مربع و مساحت پارکینگ 30 متر مربع در نظر گرفته شود، متراژ ساخت این ساختمان، 50 متر مربع خواهد بود.

50=30-20-200

برخی از ساختمان ها با توجه به نوع کاربردی که دارند؛ شهرداری می تواند، مجوز ساخت بیشتری برای بعضی از سازه ها صادر کند. این ساختمان ها عبارتند از:

  • ساختمان‌های صنعتی
  • ساختمان‌های درمانی و بهداشتی
  • ساختمان‌های عمومی و دولتی
  • ساختمان‌های مذهبی
  • ساختمان‌های آموزشی و پژوهشی
  • ساختمان‌های ورزشی
قانون 70 درصد ساخت در اصفهان

قانون 100 درصد ساخت چیست؟

در شهرداری قانونی به نام قانون 100 درصد ساخت داریم، که مزایا و معایب خودش را دارد و شامل برخی از سازه ها می شود. از این قانون برای ساماندهی سازه ها در محدوده شهری وضع شده است. طبق این قانون تمام مالکان موظف اند، قبل از هر اقدام از شهرداری با در نظر گرفتن زیربنا پروانه ساخت بگیرند. این قانون مشمول تمامی سازه های محدوده شهریست. مثلا در سازه هایی با سند شش دانگ و مساحت 100 مترمربع شهرداری مجوز 100% ساخت می دهد، که طبق این قانون مالک می تواند به اندازه 10.5 متر ارتفاع بگیرد.

قانون حداقل ساخت در اصفهان

پایه و اساس قوانین در شهر های مختلف یکسان است و در جزئیات با یکدیگر متفاوتند. مقدار ساخت با توجه به متراژ زمین و منطقه ای که در آن قرار دارد متفاوت است. اما معمولا در اصفهان، با توجه به این قانون حداقل متراژ ساخت 60 متر مربع و برای دفتر خدماتی 50 متر مربع و واحد تجاری 18 متر مربع اعلام شده است.

حداقل ساخت در روستا ها

قوانین متفاوتی برای روستا ها در نظر گرفته شده است. مثلا در روستا ها اگر شخصی، قصد ساخت یک زمین 100 متری را داشته باشد، نمی تواند از قانون 100 درصد استفاده کند. 

با توجه به تمام موارد گفته شده، شهرداری به منظور افزایش ایمنی ساکنین و حفظ نمای شهری و حفظ محیط زیست، قوانینی را وضع کرده است. یکی از این قوانین، قانون 70 درصد ساخت، که بر اساس این قانون، مالک می تواند 70 درصد از زمین خود را بسازد.

کلیات این قانون در سراسر ایران یکسان است و در موارد جزیی در مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. طبق قوانین وضع شده توسط شهرداری، هر شخص که قصد ساخت و سازه هر سازه ای را دارد؛ در مراحل اولیه باید اقدام به گرفتن پروانه ساخت کند. در غیر این صورت هر نوع ساخت غیر قانونی بوده و شهرداری می تواند طبق قانون 100 شهرداری شهروند مورد نظر را جریمه کرده و مالک را از گرفتن گواهی پایان کار، منع کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. جعفر می گوید

    سلام.خسته نباشید. یه سوال داشتم. ایا تو سال ۱۴۰۲ قانونی اومده که به زمین تجاری پروانه ساخت ۱۰۰ درصد نمیدن و شده ۷۰ درصد زمین رو پروانه میدن؟ تا قبل از برج ۴ سال ۱۴۰۲ کل زمین مغازه میشد ولی حالا میگن ۷۰% مغازه میشه!! اخه برای مغازه میشه حیاط گذاشت مثل مسکونی!! زمینهای کناری من قبل از برج ۴ ثبت درخواست پروانه کردن و همه ۱۰۰% هستن ولی مال من اگر بخوام بسازم ۳ متر عقب تر میشه در مغازه!! درضمن سال قبل شهرداری هزینه تغییر کاربری و حق مشرفیت و غیره رو کامل و پول ۱۰۰ متر از من گرفته ولی حالا میتونه بگه ۳۰ متر زمینت رو باید ول کنی؟