فلزات ساخت لوازم خانگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه تنوع استفاده از لوازم خانگی نسبت به گذشته، گسترش بیشتری دارد. حقیقت ماجرا اینجاست که سلامت لوازم خانگی (از هر جنسی که باشد) دائمی نیست و پس از مدتی، نیاز به تعمیر یا تعویض دارد! اما مهم است که از چه جنس و کیفیتی ساخته شده باشد.

همان طور که می‌ دانید، فلزات مختلفی در ساخت لوازم خانگی کاربرد دارند؛ از مس گرفته تا برنج، برنز و یا حتی روی. برای خیلی از افراد سؤال است که در ساخت لوازم خانگی از چه فلزاتی استفاده می‌ شود؟ بنابراین در این مقاله، به معرفی فلزات ساخت لوازم خانگی می پردازیم.

فلزات پرکاربرد در ساخت لوازم خانگی

ساخت-لوازم-خانگی
فلزات ساخت لوازم خانگی

به طور کلی، لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خشک‌ کن، مایکروویو، کولر، تلویزیون و… هستند. به غیر از این موارد شامل وسایل کوچک‌ تر مانند پنکه، جاروبرقی، بخاری، مخلوط‌ کن و حتی ماشین خیاطی نیز می شوند.

فلزاتی که در ساخت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، به دو دسته اصلی فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی تقسیم می شوند.

فلزات آهنی شامل آهن خالص، چدن و فولاد هستند. آهن خالص به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالایی که دارد، در ساخت لوازم خانگی استفاده نمی شود. چدن از ترکیب آهن با کربن و سیلیسیم ساخته شده که برای ساخت لوازم خانگی سنگین مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال فریزر استفاده می شود. استحکام و مقاومت بالای چدن باعث می شود که برای ساخت اجزای سنگین و در معرض فشار، مانند بدنه و پایه این محصولات مناسب باشد.

فلزات غیر آهنی شامل مس، آلومینیوم، برنج، برنز، نیکل، قلع و سرب می شوند. در ادامه نکات مهم فلزات استفاده شده در لوازم خانگی را بیشتر بررسی می کنیم.

فولاد

در ساخت اکثر لوازم خانگی، از فولاد استفاده می‌ شود. به عنوان مثال: واشر، خشک‌ کن، یخچال، ماشین ظرفشویی و آبگرمکن از لوازمی هستند که در تولید آنها، فولاد نقش اساسی دارد. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های فولاد، قابلیت بازیافت است؛ به گونه‌ ای که می‌ تواند بارها بدون از دست دادن یکپارچگی خود بازیافت شود.

مس

وسایلی مانند یخچال و فریزر، دارای سیم‌ پیچ‌ های داخلی هستند که از جنس فلز مس ساخته شده‌ اند. مس نیز همانند فولاد، از قابلیت بازیافت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، ظروف مسی، بسیار سنگین و بادوام هستند و به راحتی از بین نمی‌ روند. احتمالا شما هم شنیده اید که استفاده از ظروف مسی، باعث سلامتی خواهد شد. این جمله به فواید و مزیت های این فلز اشاره دارد.

مس

آلومینیوم

آلومینیوم یکی از متداول‌ ترین فلزات مورد استفاده در ساخت لوازم خانگی است، که در بسیاری از موارد کاربرد دارد. از مهم‌ ترین لوازم خانگی هایی که با آلومینیوم ساخته می‌ شوند، می‌توان به تلویزیون، خشک‌ کن، یخچال، فریزر و حتی رایانه اشاره کرد.

این فلز، قابلیت بازیافت و ذخیره‌ سازی انرژی دارد؛ همین ویژگی‌ های موجود در فلز آلومینیوم باعث شده که در 30 سال گذشته، بیشترین رشد مصرف بین فلزات را داشته باشد.

برنز

برنز، آلیاژی از مس و 12 تا 12.5 درصد قلع است (البته در مواردی، احتمال دارد که درصد آلیاژ قلع از 30 درصد، بیشتر باشد). کاربرد اولیه‌ فلز برنز به ساخت کاسه (به منظور استفاده در کلیساها) در انگلستان باز می‌ گردد. بعد از آن، کم‌ کم پای این فلز به مصارف عمومی و صنعت لوازم خانگی کشیده شد. امروزه به دلیل استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی ظاهری، در ساخت لوازم خانگی مانند شیرآلات، دستگیره ها و لوازم تزئینی استفاده می شود.

روی

فلز روی، پس از آهن، آلومینیوم و مس، چهارمین فلز مصرفی جهان است که از آن در صنایع مختلفی می‌توان استفاده کرد. از مهم‌ترین این صنایع می‌ توان به ساخت لوازم خانگی اشاره کرد. 

استحکام، سختی و در عین حال انعطاف‌پذیری این فلز، باعث شده تا در صنایع لوازم خانگی بسیار مورد توجه قرار گیرد. روی، به عنوان یک آلیاژ، با مس و فلزات دیگر ترکیب شده تا مواد تشکیل‌ شده‌ حاصل از آن، در خودروها، اجزای الکتریکی، وسایل خانگی (به ویژه لوازم آشپزخانه) مورد استفاده قرار گیرد.

فلز-روی

کاربرد فلزات در لوازم خانگی

فلزات در لوازم خانگی کاربردهای مختلفی دارند. برخی از کاربردهای اصلی فلزات در لوازم خانگی عبارتند از:

  • ساخت بدنه و قطعات داخلی لوازم خانگی
  • انتقال حرارت و برق
  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی
  • زیبایی ظاهری

این فلزات از لحاظ استحکام و مقاومت، انتقال حرارت و برق مزایای زیادی برای لوازم خانگی دارد. اما از طرفی دیگر باعث افزایش وزن و قیمت آنها می شود.

 اهمیت بازیافت فلزات لوازم خانگی

  • حفظ منابع طبیعی: فلزات از منابع طبیعی محدودی تشکیل شده اند. بازیافت فلزات به حفظ این منابع و جلوگیری از اتلاف آنها کمک می کند.
  • کاهش آلودگی محیط زیست: تولید فلزات جدید، منابع زیادی از انرژی و آب را مصرف می کند و باعث تولید آلودگی می شود. بازیافت فلزات، نیاز به تولید فلزات جدید را کاهش می دهد و به کاهش آلودگی محیط زیست کمک می کند.
  • کاهش هزینه های تولید: بازیافت فلزات می تواند هزینه های تولید لوازم خانگی را کاهش دهد.

در این مطلب به معرفی فلزات ساخت لوازم خانگی پرداخته شد. همان طور که گفتیم، آلومینیوم، روی، برنج و برنز، متداول‌ ترین فلزات مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی هستند. به عنوان مثال، از فلز روی برای ساخت وسایل تزئینی و ظروف پذیرایی و از آلومینیوم برای ساخت یخچال، تلویزیون و حتی کامپیوتر استفاده می‌ شود.

اگر سؤالی در این زمینه دارید در بخش ارسال نظرات برای ما ارسال کنید تا در اولین فرصت، پاسخگو باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.