عوامل موثر بر قیمت انواع آهن آلات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

قیمت‌های مقاطع فولادی طی هفته‌ها و ماه‌ها، ثابت نبوده و همیشه با تغییراتی همراه است. همان طور که می‌دانید، تحلیل و پیش‌بینی بازار فولاد، برای بسیاری از کسب و کارهایی که با خرید آهن و مقاطع فولادی در ارتباط هستند و همچنین فعالان حوزه‌ی کسب و کار، مهم و ضروری است. علاوه بر این، عواملی که بر روند نزولی یا صعودی قیمت انواع آهن‌آلات تاثیرگذار هستند، نیز برای این دسته از افراد، مهم است و ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی عوامل موثر بر قیمت انواع آهن آلات بپردازیم.

فایل صوتی مطلب

عوامل موثر بر قیمت انواع آهن‌آلات

در ادامه، عوامل موثر بر قیمت انواع آهن آلات را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

عومل موثر بر قیمت ورق
عومل موثر بر قیمت ورق

همان طور که می‌دانید میلگرد، یکی از مهمترین و پُرکاربردترین مقاطع فولادی در بازار آهن‌آلات است که به حق می‌توان گفت بدون وجود آن نمی‌توان هیچ پروژه‌ی ساختمانی را به پایان رساند. قیمت میلگرد هم بر حسب عوامل مختلف، مانند سایر محصولات فولادی، ممکن است روند صعودی یا نزولی داشته باشد که البته در هفته‌های گذشته، بیشتر روند صعودی داشته و باعث نگرانی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. اما می‌خواهیم عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد را بدانیم.

به طور کلی، عوامل زیادی بر قیمت آنلاین میلگرد دخیل هستند، که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد: قیمت مواد اولیه برای ساخت این محصول، تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. همان طور که می‌دانید، قراضه و سنگ آهن، محصولاتی هستند که برای ساخت اولیه‌ی میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بالطبع، با افزایش قیمت مواد اولیه‌ی میلگرد، شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.
  • هزینه‌های مربوط به حمل و نقل: قیمت سوخت و هزینه‌ی حمل و نقل هم از مواردی هستند که نمی‌توان نقش آن‌ها را در افزایش قیمت میلگرد نادیده گرفت. از آن‌ جای که میلگردها معمولاً در حجم بالایی توسط مصرف کنندگان، خریداری می‌شوند، الزاماً باید با کشتی‌ها یا کامیون‌ها جا‌به‌جا شوند. کامیون‌ها و کشتی‌ها هم وسایلی هستند که به سوخت نیاز دارند، بنابراین؛ افزایش قیمت سوخت هم تاثیر مستقیمی بر گران شدن قیمت میلگرد دارد.
  • بالا و پایین‌ رفتن عرضه و تقاضا: میزان عرضه و تقاضا، یکی از فاکتورهای موثر در کاهش یا افزایش قیمت میلگرد است. طبیعتاً با افزایش عرضه، قیمت این محصول کاهش پیدا می‌کند و با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت میلگرد خواهیم بود.
  • نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور: از تاثیر نوسانات قیمت ارز و دلار بر کاهش یا افزایش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی، نباید چشم‌پوشی کرد. کشور ما یکی از کشورهای صادرکننده‌ی آهن‌آلات است و قیمت نهایی تعیین‌شده برای صادرات این محصول، بر حسب دلار است. به همین خاطر، نوسانات دلار از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی است.
  • افزایش قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی: تورم جهانی و افزایش قیمت محصولات فولادی در دنیا از دیگر عواملی است که بر قیمت نهایی میلگرد در بازار فولاد، تاثیرگذار است که باعث می‌شود قیمت‌ها به صورت روزانه و یا حتی لحظه‌ای، دچار نوسان شوند. بنا بر این، ممکن است خیلی از افراد آگاهی کاملی در مورد عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها نداشته باشند و در نهایت، ضررهای مالی جبران‌ناپذیری را تجربه کنند.
  • صنایع وابسته: افزایش قیمت میلگرد، می‌تواند روی بعضی صنایعی که از این محصول استفاده می‌کنند، تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت دستگاه‌های صنعتی و …

قبل از خرید میلگرد، لازم است در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید، برای این منظور می‌توانید مطلب راهنمای خرید میلگرد، حرفه‌ای و آسوده‌خاطر خرید کنید + ویدئو را بخوانید.

اما غیر از موارد گفته شده، ممکن است عوامل دیگری هم در قیمت نهایی میلگرد، تاثیر‌گذار باشند که عبارتند از:

  • پیش‌بینی قیمت این محصول و میزان مصرف آن در آینده برای افراد
  • بهره‌وری خطوط تولید میلگرد
  • افزایش یا کاهش هزینه‌ی حقوق و دستمزد در بخش تولید
  • فروش با قیمت کمتر
  • و …

عوامل موثر بر قیمت انواع آهن آلات

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن
قیمت تیرآهن

تیرآهن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاطع فولادی شناخته می‌شود. قیمت روز تیرآهن برای بسیاری از افرادی که در ساخت و ساز درگیر هستند، اهمیت زیادی دارد. به غیر از میلگرد، تیرآهن هم از مقاطع فولادی است که به طور دائم با کاهش یا افزایش قیمت‌ها روبه‌رو است. عوامل داخلی و نوسانات بازارهای جهانی، بر قیمت نهایی تیرآهن تاثیر‌گذار هستند. اما چه عواملی بیشترین تاثیرگذاری را بر قیمت نهایی این مقطع فولادی دارند:

  • قیمت تیرآهن و قیمت نفت، به هم مرتبط هستند: یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن، کاهش یا افزایش قیمت نفت است. قیمت نفت، مانند شمشیر دولبه‌ای است که کاهش آن، رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده را در پی دارد و افزایش آن، دقیقا بر خلاف این موضوع، باعث رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده خواهد شد. با توجه به این مسئله، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت خام و مواد اولیه‌ی تیرآهن، یکی از پارامترهای اصلی در افزایش یا کاهش قیمت این محصول خواهد بود.
  • هزینه‌های حمل و نقل، مسئله‌ی مهمی هستند: یکی دیگر از عوامل کلیدی و تاثیر‌گذار بر قیمت نهایی تیرآهن، هزینه‌ی حمل و نقل است که با قیمت نفت و انرژی، ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به حجم گسترده‌ی صادرات جهانی و جا‌به‌جایی میلیون‌ها تُن مواد اولیه، نمی‌توان هزینه‌ی حمل و نقل را در قیمت نهایی محصولات فولادی اعم از تیرآهن، نادیده گرفت.
  • تاثیر تورم جهانی بر بازارهای داخلی، قابل انکار نیست: حدود 60 درصد از فولاد جهان توسط کشورهای در حال توسعه تولید می‌شود. این در حالی است که کشور چین به تنهایی حدود 30 درصد از تولید مقاطع فولادی را به عهده گرفته است. انتقال کارخانه‌های فولاد از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای درحال توسعه، باعث شده تا قیمت تیرآهن، تحت تاثیر مستقیم تورم جهانی باشد.
  • سیاست‌های داخلی کشورها را نباید نادیده گرفت: سیاست‌های اقتصادی کشورها هم از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن است. اگر سیاست‌ها به صورتی باشد که باعث پایین آمدن ارزش پول ملی آن کشور شود، در نتیجه ممکن است خریداران، مبلغ بیشتری برای تهیه تقاضای خود پرداخت کنند.
  • میزان عرضه و تقاضا در تعیین قیمت نهایی، تاثیرگذار است: در حال حاضر، کشور چین، سرآمد تولید و صادرات تیرآهن در جهان است. به همین دلیل، میزان عرضه و تقاضا در قیمت نهایی این محصول، اثربخش خواهد بود. هنگامی که تقاضای پایین و عرضه‌ی بالاتری صورت می‌گیرد، قیمت تیرآهن کاهش خواهد داشت، در حالی که در شرایط معکوس، باید منتظر افزایش قیمت تیرآهن باشیم.
  • فصل تولید تیرآهن در روند کاهش یا افزایش قیمت موثر است: تغییرات فصلی می‌تواند در الگوهای حمل و نقل و افزایش یا کاهش قیمت تیرآهن، تاثیرگذار باشد. شروع فصل زمستان در چین و محدودیت‌های تولید فولاد در این کشور، باعث نوساناتی در قیمت نهایی تیرآهن شده است.
  • بیماری کرونا عاملی موثر در قیمت نهایی تیرآهن است: همان طور که گفته شد، کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی فولاد جهان است. وجود ویروس کرونا در این کشور و سایر کشورهای جهان، بر قیمت نهایی محصولات فولادی، اعم از تیرآهن، تاثیر زیادی داشته است. از طرفی دیگر، بسته شدن مرزهای کشور، باعث برهم خوردن قاعده‌ی معادلات جهانی و نوسانات قیمت شد.

شناسایی هر کدام از عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات، به کلیه مصرف کنندگان و افرادی که در حوزه‌ی ساختمان‌سازی فعالیت دارند، کمک می‌کند تا بتوانند با دقت بیشتری برای خرید محصول مورد نظر، اقدام کنند.

عوامل موثر بر قیمت لوله

قیمت لوله
عوامل موثر بر قیمت لوله

لوله به عنوان یکی از پُرکاربردترین محصولات فولادی در صنعت، کشاورزی و ساختمان است. لوله، جزو آن دسته از مقاطع فولادی است که در سایز، ضخامت و جنس‌های گوناگونی تولید شده و به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد. اگر بخواهیم نوسانات قیمت لوله را هم بررسی کنیم، باید بگوییم که قیمت نهایی لوله نیز مانند تیرآهن و میلگرد، تحت تاثیر عوامل و پارامترهایی است که به طور کامل در مورد هرکدام توضیح دادیم.

عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، حمل و نقل و شیوع ویروس کرونا از عواملی هستند که بر قیمت نهایی و گزارش‌شده‌ی لوله در بازار فولاد، به گوش رسیده است. البته به غیر از موارد گفته‌شده، قیمت ضایعات آهنی، بر قیمت مقاطع فولادی از جمله لوله، تاثیرگذار هستند.

مشاهده کنید: قیمت لوله

عوامل موثر بر قیمت ورق

ورق‌های فولادی، انواع مختلفی دارند و از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی بر اساس استاندارد مشخصی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. این ورق‌ها با روشی به نام نورد تولید می‌شوند. ورق‌های فولادی هم در بازار فولاد از نوسانات قیمت مستثنی نبوده‌اند. در هفته‌های گذشته، شاهد افزایش یا کاهش قیمت انواع ورق‌های فولادی در کارخانه‌های مختلف بوده‌ایم.

قیمت این مقطع فولادی هم با عوامل گفته‌شده در ارتباط است. هزینه‌ی حمل و نقل، هزینه‌ی مواد اولیه، عرضه و تقاضا و نیاز صنایع وابسته از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت ورق در هفته‌های گذشته بوده است. البته با نگاهی مجزا به قیمت ورق گالوانیزه، باید بگوییم که قیمت این نوع ورق، به عوامل دیگری هم مرتبط بوده است که عبارتند از:

  • شروع فصل مصرف ورق گالوانیزه
  • تأخیر تولیدکنندگان در تحویل کالایی که از پیش، خریداری شده است.
  • بالارفتن نرخ ارزهای جهانی
  • شایعات مختلف درباره‌ی افزایش قیمت این محصول

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه قیمت ورق، از روند تغییراتی قیمت این محصول اطلاع داشته باشید.

نتیجه‌گیری عوامل موثر بر قیمت انواع آهن آلات

در این مطلب به بررسی عوامل موثر بر قیمت انواع آهن آلات پرداختیم. همان طور که گفته شد، پارامترهای کلیدی و مهمی در قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیرگذار هستند. علاوه بر همه‌ی موارد گفته‌شده، دوره‌های زمانی مختلف، تاثیرات زیادی بر تقاضای محصولات فولادی دارند. تعطیلات، تغییرات آب و هوایی و مواردی از این قبیل، جزو عوامل موثر بر قیمت آهن‌ آلات هستند، که نباید نادیده گرفته شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.