مراحل خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حضور در بورس کالا، یکی از روش‌ های خرید میلگرد است. با توجه به حضور دلالان و سودجویان در بازار آهن‌ آلات و ایجاد نوسانات غیر معقول، در بازار با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت قوانینی مقرر گردید و از سال 1382 سازمان بورس کالا تشکیل شد.

همچنین عرضه مستقیم قطعات فولادی مانند میلگرد در بازار بورس، به‌منظور کاهش آشفتگی بازار، ثبات قیمت و بهبود شرایط برای خریداران این محصولات ایجاد شد؛ اما حضور در بورس کالا و نحوه خرید از آن قوانین و شرایط ویژه خود را دارد. ما سعی کردیم در این مطلب شما را با مراحل عرضه میلگرد در بورس کالا آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اگر به دنبال اطلاع از قیمت آنلاین میلگرد هستید، می‌ توانید به‌ صورت روزانه به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید و پس از بررسی قیمت‌ ها نسبت به خرید محصول موردنظر اقدام نمائید.

فایل صوتی

خرید میلگرد از بورس

بورس کالا به‌ عنوان یک بازار فیزیکی برای عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ ها به‌ منظور تثبیت قیمت کالاها تأسیس گردید. خرید قطعات فولادی مانند میلگرد و آهن در این بازار، از قوانین و محدودیت‌ های خاصی پیروی می‌ کند اما با توجه به اینکه در این بازار مقدار عرضه و تقاضا مشخص‌ کننده قیمت کالا است، به همین دلیل می‌ توان معاملات مطمئنی را انجام داد.

به‌ منظور جلوگیری از ورود سودجویان یا دلالان، یکی از لازمه‌ های حضور در بورس کالا، ورود به‌ عنوان تولید کننده محصولات است و یا اگر به‌ عنوان یک خریدار وارد می‌ شوید باید تمامی اطلاعات هویتی خود را ثبت نمایید.

شرط دیگر برای خرید میلگرد و حضور در این فضا مشخص نمودن میزان و حجم خرید محصول مورد نظر است که در تالارهای مختلف باید از یک مقدار تعیین‌ شده بیشتر باشد. این مقدار می‌ تواند 20، 110 یا 220 تن باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که حداقل خرید میلگرد در بورس کالا برای اشخاص حقیقی، 20 تن است.

معامله میلگرد در بورس کالا

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد در بورس کالا، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

انتخاب کارگزار مناسب

برای خرید میلگرد و تیرآهن در اولین گام شما به‌ عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی برای انجام معاملات خود (ارائه سفارش خرید، خریدوفروش سهام) باید یکی از کارگزاران مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار را انتخاب نمایید تا تمامی امور مربوط به ارائه سفارش، خرید و فروش سهام را برای شما انجام دهد.

دریافت کد مشتری

پس از انتخاب یک کارگزاری مناسب، برای حضور در سازمان بورس و فعالیت در بازار نیاز به کد مشتری دارید که باید از طریق بورس کالا نسبت به دریافت آن اقدام کنید. دقت نمایید که مرحله دریافت کد تنها یک‌ مرتبه انجام می‌ شود و هر خریدار باید از طریق کارگزاری خود اقدام به دریافت آن نماید.

اگر شما به‌عنوان یک فرد حقیقی اقدام به دریافت کد مشتری کرده‌ اید به این مدارک نیاز دارید:

  • تصویر کپی از صفحات شناسنامه
  • تصویر کپی از کارت ملی
  • فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که دارای اطلاعاتی از جمله شماره‌حساب متقاضی، آدرس، کد پستی، تلفن و… است.

و اگر به‌ عنوان یک فرد حقوقی وارد می شوید به مدارکی مانند:

  • تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا هیئت‌ مدیره
  • تصویر روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • لیست صاحبان امضا
  • لیست تمامی سهامداران بالای 10 درصد
  • ارائه شماره‌ حساب جاری شخص حقوقی

نیاز دارید. در این حالت در تمام مدت انجام معاملات، تنها اشخاص حقوقی می‌ توانند این فرآیند را اجرا نمایند.

فرم درخواست خرید

در این مرحله به‌ منظور هر بار خرید، باید یک فرم سفارش شامل اطلاعاتی مانند نوع کالا، نام تولید کننده و حداکثر مقدار قیمت خرید را تعیین و فرم را تکمیل نموده و تحویل کارگزار مربوطه دهید.

بررسی امکان خرید

پس از تکمیل فرم، کارگزار امکان خرید شما را بررسی نموده و در برخی موارد می‌ تواند برای عرضه کالا با تولیدکننده رایزنی‌ هایی انجام دهد.

دقت کنید که در صورت خرید میلگرد، مقدار 10 درصد از مبلغ آن به‌ منظور پیش‌ پرداخت و تضمین تعهدات خریدار به‌حساب کارگزاری واریز می‌ شود و کارگزار در صورت به وجود آمدن تخلف می‌ تواند از آن برداشت نماید. علاوه بر این، با توجه به اینکه میلگرد یکی از محصولات صادراتی است مبلغ 5 درصد از ارزش کل معامله نیز به‌ حساب کارگزاری واریز می‌ شود.

خرید کالا

در این مرحله با توجه به روند خرید کالا در بورس، کارگزاران طبق قیمت فولاد عرضه‌ شده بر روی تابلو نمایش بورس، مطابق با نوع درخواست خریدار در میزان، نوع، تعداد و مبلغ میلگرد با دیگر کارگزاران رقابت می‌ کند. سپس کالا را در صورت کافی بودن با قیمت مناسب خریداری می‌ کند.

کسر کارمزدهای کارگزاری

پس از خرید میلگرد توسط کارگزاری، تمامی اطلاعات کالا ازجمله حق‌ الزحمه کارگزاری و عوارض بورس توسط کارگزار تنظیم و برای خریدار ارسال می‌ شود. خریدار فرصت دارد باقیمانده مبلغ را، تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری به‌ حساب بورس مدرج شده واریز و فیش بانکی را به کارگزاری تحویل نماید (نام واریز کننده با نام خریدار باید یکسان باشد).

در غیر این صورت معامله فسخ‌ شده و خریدار موظف است مبلغی را به‌ عنوان کارمزد کارگزار خود و فروشنده (برداشت از همان محل اولیه بیعانه) بپردازد.

تسویه کل مبلغ خریداری‌ شده

پس از بررسی خرید و واریز مبلغ باقیمانده توسط خریدار، کارگزار کل مبلغ خریداری‌ شده را تسویه نموده و پس از تکمیل مدارک و صدور حواله فروش آن را به کارگزار فروشنده تحویل می‌ دهد.

در این مرحله نوع حمل بار و آدرس محل تخلیه توسط خریدار مشخص می‌ شود و کارگزار موظف است تمامی مراحل را پیگیری نماید و پس‌ از این حواله فروش صادر می‌ شود.

لازم به ذکر است که برای خرید تیرآهن از بورس نیز باید همین مراحل را طی کرد.

نکات مهم در خرید میلگرد از بورس

  • با توجه به شرایط بازار تعداد زیادی از تولیدکنندگان و کارخانه‌ های میلگرد در بورس کالا، محصولات خود را به‌صورت سبد میلگرد ارائه می‌ دهند.
  • روزهای خرید میلگرد در بورس کالا چهارشنبه‌ هاست و در ساعت 11 انجام می‌ شود.
  • قیمت‌ ها به‌ صورت رقابتی در بورس کالا تعیین می‌ شود.
  • تعداد کارگزاری‌ های رسمی در بورس کالا حدوداً 90 عدد است.
  • خریدار برای تسویه مبلغ به مدت 3 روز کاری فرصت دارد؛ در صورت تأخیر خریدار برای تسویه مبلغ، مقدار 0.25 درصد ارزش معامله به‌ صورت روزانه به‌ عنوان جریمه باید به فروشنده بپردازد. این روند تا 10 روز کاری ادامه دارد و پس‌ از آن معامله فسخ می‌ شود و باید مبلغی را به‌ عنوان جریمه به کارگزار خود پرداخت نماید.

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

با توجه به شرایط فعلی در بازارهای آزاد، انجام معاملات در بورس کالا تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که می‌ تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت آهن‌ آلات داشته باشد.

قیمت‌ گذاری عادلانه با توجه به مقدار عرضه و تقاضا، اطمینان از اصالت کالا با توجه به اعتبار تولیدکننده، شفاف بودن قیمت‌ ها، امکان مقایسه قیمت میلگرد، امکان جریمه فرد خریدار در صورت عدم پرداخت به‌ موقع، انصراف از خرید و از همه مهم‌ تر انجام معاملات آنلاین و رها شدن از سختی‌ های بازارهای سنتی می‌ تواند ازجمله مزایای خرید آهن از بورس کالا باشد که علاوه بر این توانسته تعادل را در بازار به وجود آورد. توصیه می کنیم که اطلاعات قیمت آهن در بورس کالا را حتما مطالعه کنید.

در این مقاله در مورد خرید میلگرد از بورس کالا صحبت شد؛ با توجه به مطالب گفته‌ شده می‌ توان نتیجه گرفت که قیمت‌گذاری بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا، نتایجی مثبت و ارزنده در صنعت فولاد و چرخه اقتصادی کشور به وجود می آورد.

چرا میلگرد را از بورس کالا خریداری می‌ کنند؟

عرضه مستقیم میلگرد در بازار بورس کالا به‌ منظور کاهش آشفتگی بازار، ثبات قیمت و ایجاد شرایط بهتر برای خریداران این محصولات صورت می گیرد.

شرایط خرید میلگرد از بورس کالا چیست؟

خریدار برای تسویه مبلغ به مدت 3 روز کاری فرصت دارد، در صورت تأخیر خریدار برای تسویه مبلغ، مقدار 0.25 درصد ارزش معامله به‌ صورت روزانه به‌ عنوان جریمه باید به فروشنده بپردازد و علاوه بر این، در یک سری روزهای خاص راس ساعت 11 می‌ تواند خرید خود را انجام دهد.

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا چیست؟

انجام معاملات آنلاین و رها شدن از سختی‌ های بازارهای سنتی می‌ تواند ازجمله مزایای خرید در بورس کالا باشد که علاوه بر این توانسته است تعادل را در بازار به وجود آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.