تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ آشنایی با کاربرد و انواع آنها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

واژه میلگرد و مفتول نامی آشنا برای افراد فعال در حوزه ساختمان سازی است. این دو مقطع فولادی در مواردی مانند نصب، هزینه، کاربرد، وزن و… با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هرکدام از این محصولات به صورت جداگانه و برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. شناخت این مصالح فولادی، می‌تواند به شما کمک کند که هرکدام را در جای مناسب و به شکل درست استفاده کنید. برخی از مواقع هدفی که برای آن از این محصولات استفاده می‌شود یکی است و درک تفاوت آنها گاهی دشوار می‌‌شود. در این مقاله بیشتر به تفاوت میلگرد و مفتول و انواع آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فایل صوتی

میلگرد و انواع آن

میلگرد از آن دسته مصالح پرکاربرد ساختمانی است که باعث مقاومت سازه می‌شوند؛  به همین دلیل قیمت آنلاین میلگرد برای فعالان صنایع مختلف حائز اهمیت است. این محصول در بتن به منظور افزیش مقاومت کششی بتن کاربرد دارد؛ علت عملکرد آن در سازه‌های بتنی این است که این دو محصول ضریب انبساط نزدیکی با یکدیگر دارند. بنابراین در زمان انبساط یا انقباض بتن، فشار وارد شده به میلگردها منتقل شده و از تغییر در ساختار و بافت خود جلوگیری می‌شود.

انواع میلگرد

به منظور درک بهتر تفاوت میلگرد و مفتول لازم است بدانیم میلگرد چیست و انواع آن را بشناسیم. تفاوت این مقاطع فولادی در مواد اولیه به کار رفته و روش تولیدی آنهاست. از انواع این محصول می‌توان به میلگرد اروپایی، گالوانیزه، سیاه و… اشاره کرد. در ادامه به شرح بیشتر آنها می‌پردازیم.

میلگرد اروپایی

در میلگرد اروپایی درصد بیشتر از منگنز نسبت به آلیاژ فولاد خود وجود دارد؛ این موضوع باعث شده تا مقاومت خمشی بالایی داشته باشد. برخلاف مقاومت کششی، این محصول مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارد و استفاده از آن را در مناطق مرطوب پیشنهاد نمی‌کنیم.

میلگرد گالوانیزه

این محصول میلگرد کربنی ساده است که تا ۴۰ برابر میلگردهای معمولی از خود در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت نشان داده‌اند. بر روی این محصول پوششی فلزی نیز اعمال کرده‌اند. در این فرآیند میلگرد را در وانی از فلز روی مذاب با دمایی در حدود ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد فرو برده و گالوانیزه می‌شود. پوشش روی در برابر عوامل خورنده پیش از فولاد فعال شده و جلوی خوردگی را می‌گیرد.

میلگرد و انواع آن

میلگرد با روکش اپوکسی

فولاد مقاومت چندانی در برابر خوردگی ندارد؛ به همین دلیل از پوشش‌های ضد زنگ که با نام اپوکسی نیز شناخته می‌شوند، استفاده می‌شود. این موضوع باعث شده تا در مناطق مرطوب و در معرض نمک و سایر آلاینده‌ها بتوان از میلگرد استفاده کرد. قیمت میلگرد با روکش اپوکسی از سایر محصولات فولادی بیشتر است.

میلگرد سیاه

میلگرد سیاه که با نام میلگرد کربن فولادی نیز شناخته می‌شود؛ متداول‌ترین نوع این محصولات فولادی است. با این وجود استفاده از این محصول در مناطقی که احتمال پوسیدگی و خوردگی وجود دارد، توصیه نمی‌شود. لازم به ذکر است که میلگرد سیاه نسبت به سایر میلگردهای دیگر، زودتر دچار خوردگی می‌شود.

مفتول چیست؟

مفتول از آن دسته محصولات فولادی است که از فولاد ضد زنگ یا فولاد کم کربن تولید می‌شود. این محصولات به طور شبکه‌ای بر روی میلگردها قرار گرفته تا از سازه در برابر کشش پشتیبانی کنند. از این محصولات به دلیل طراحی منظم و همچنین نصب ساده، در پروژه‌های کوچک و ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود و وظیفه‌ دارد که که از نفوذ آب به لایه‌های زیرین خود جلوگیری می‌کند. به همین دلیل قیمت محصولات مفتولی برای کارفرمایان سازه بسیار مهم است.

مفتول

تفاوت میلگرد و مفتول در چیست؟

میلگرد و مفتول دو محصول جداگانه هستند که هرکدام از آنها کاربردها و ویژگی‌هایی خاص خود را دارند. از جمله ویژگی‌های آنها مقاومت در برابر خم‌شدگی، افزایش میزان استحکام سازه و… هستند. در ادامه به تفاوت‌های این دو محصول بیشتر خواهیم پرداخت.

مقاومت در برابر خم‌ شدگی

از تفاوت‌های بارزی که در میان میلگرد و مفتول وجود دارد مقاومت آنها در برابر خم شدگی است. از آنجای که میلگردها نسبت به مفتول‌ها سنگین‌تر بوده و از مقاومت بیشتری برخوردار هستند؛ اگر به صورت شبکه‌ای در بتن قرار بگیرند احتمال خم‌شدگی آنها بسیار کمتر است.

میزان استحکام و دوام سازه با مفتول و میلگرد

میلگردها از شبکه مفتول قوی‌تر هستند و قطعاً میزان دوام بیشتری در استحکام یک سازه دارند. با اینکه میلگردها از مفتول‌ها محکم‎تر هستند، با این وجود هیچ‌کدام نمی‌توانند به‌طور کامل از ایجاد ترک در بتن جلوگیری کنند.

محل قرارگیری مفتول و میلگرد

از دیگر تفاوت میلگرد و مفتول در محل قرارگیری هرکدام است. میلگردها و مفتول‌ها، هرکدام به‌صورت جداگانه در بخش‌های مختلفی از سازه استفاده می‌شوند. شبکه مفتول در دال‌های بتنی با عمق حدود 5 سانتی‌متر به کار گذاشته می‌شوند، درحالی‌که میلگردها در ستون‌ها، فونداسیون و پی ساختمان به کار گرفته می‌شوند.

میزان انعطاف‌پذیری

مفتول‌ها نسبت به میلگرد، نرم‌تر و نازک‌تر هستند، به همین دلیل از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند. شبکه توری مفتول به‌محض اینکه در سازه قرار بگیرد، می‌تواند به شکل آن دربیاید. در مواقعی که ضخامت دال بتنی، از ۳۰ سانتی‌متر کمتر باشد، بهتر است که از مفتول استفاده شود.

هزینه تولید و نصب

توری مفتول نسبت به میلگرد وزن سبک‌تری دارد، بنابراین هزینه آن نیز کمتر است. میلگردها به این دلیل که حجیم و سنگین هستند؛ هزینه نصب و حمل‌ونقل بیشتری دارند.

تفاوت در روش تولید

با اینکه هر دو این محصولات، به‌منظور افزایش مقاومت کششی بتن به کار می‌روند؛ اما روش تولید آن‌ها متفاوت است. یکی دیگر از موارد تفاوت میلگرد و مفتول، در روش تولید آنها است. میلگردها از فولاد پربازده که حاوی 99 درصد آهن باشد، ساخته می‌شود؛ در بسیاری از موارد به مواد خام و اولیه میلگرد منگنز، کربن، فسفر و گوگرد اضافه می‌شود تا محصول موردنظر دوام بیشتری داشته باشد. در بسیاری از موارد،برای اینکه سازه‌ها دوام بیشتری داشته باشند، از میلگرد ضدزنگ یا گالوانیزه استفاده می‌شود.

این در حالی است که شبکه میلگرد می‌تواند طول و عرض‌های مختلفی داشته باشد و برای جوش دادن آن‌ها به هم از جوش الکتریکی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، استحکام مش بیشتر است. به‌طورکلی، برای ساخت سیم مفتول، سیم‌های متقاطع را با روش‌هایی مانند بافندگی یا جوشکاری به یکدیگر وصل می‌کنند تا به شکل دایره دربیایند. این کار باید تا زمانی انجام شود که قطر موردنظر به دست بیاید.

414

تفاوت میلگرد و مفتول در کارایی، میزان استحکام و مقاومت، دوام، میزان انعطاف‌پذیری و محل قرارگیری آنهاست. از میلگردها برای دوام و استحکام یک سازه استفاده می‌شوند و استفاده از مفتول هم برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ترک‌های ایجادشده در بتن است. اگر شما نیز تجربه استفاده از این مقاطع فولادی را دارید با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.