انواع بتن اکسپوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر برای سازه‌های مختلف به نمایی ساده و مدرن نیاز دارید، استفاده از «بتن اکسپوز» می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما بتن اکسپوز چیست؟ پایه و اساس این محصول مشابه بتن معمولی است که با اعمال چند تغییر، جهت استفاده در نمای ساختمان بهینه می‌شود. دوام بالا، ظاهر مناسب و قابلیت ترمیم از مزایای بتن اکسپوز است. اما آیا استفاده از بتن می‌تواند انتخاب خوبی برای نمای سازه باشد؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

بتن اکسپوز چیست؟

بتن نما یا بتن اکسپوز یکی از انواع بتن‌های معماری است که علاوه‌بر دوام و استحکام، سطحی صاف و صیقلی دارد و برای نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، هر بتنی که سطح آن در معرض دید قرار داشته باشد، به عنوان بتن اکسپوز (Exposed Concrete) شناخته می‌شود.

این محصول به‌صورت پنل‌های پیش‌ساخته و در طرح‌ها و ابعاد مختلف تولید شده و به سادگی در محل مورد نظر اجرا می‌شود. ظاهر ساده و زیبا، سرعت بالا در اجرای کار و هزینه مناسب از جمله مزیت‌های استفاده از بتن اکسپوز در نمای سازه است.

روش ساخت بتن اکسپوز

ساختار اساسی انواع بتن مشابه یکدیگر است و در ترکیب سازنده همه آن‌ها از سیمان، ماسه ریزدانه و آب استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، در تولید بتن اکسپوز افزودنی‌های دیگری نیز به کار می‌روند تا ویژگی‌های این محصول برای استفاده در نمای ساختمان بهینه شوند. به عنوان مثال، برای از بین رفتن حباب موجود در ساختار بتن و افزایش استحکام آن، ابتدا مواد روان‌کننده و پرکننده به ترکیب اضافه می‌شوند. سپس ماده حاصل را به دستگاه ویبراتور وارد می‌کنند تا با ایجاد لرزش، تمامی حباب‌ها از بین برود و سطح بتن اکسپوز عاری از تخلل گردد. همچنین برای افزایش زیبایی این نوع بتن از سیمان سفید، رنگ‌ها و رزین مخصوص رنگ‌کاری سنگ استفاده می‌شود. تغییر در مقدار سیمان سفید این ترکیب، رنگ آن را به صورت طیفی از خاکستری روشن تا تیره تغییر می‌دهد.

نحوه ترمیم بتن اکسپوز

بتن با گذشت زمان و تحت تاثیر عوامل کاهش عمر سازه بتنی دچار تغییر می‌شود که با انجام روش‌های ترمیمی بهبود می‌یابد. ترمیم انواع بتن روند مشابهی دارد؛ اما با توجه به کاربرد بتن اکسپوز در نمای سازه، رعایت چند نکته لازم است. یکی از این موارد حفظ تناسب رنگ و بافت میان قسمت‌های ترمیم شده و بخش‌های قدیمی است. برای رسیدن به این هدف، باید به محل کاربرد و ضخامت بتن اکسپوز آن توجه کرد.

روش ترمیم بتن اکسپوز

انواع بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز محصولی بسیار متنوع است و براساس کاربرد، شکل ظاهری و روش ساخت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هر یک از این دسته‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که متناسب با آن، در قسمت‌های مختلف یک پروژه همچون نمای داخلی یا خارجی، کف و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع بتن اکسپوز براساس کاربرد

این محصول می‌تواند در نمای داخلی و خارجی سازه، کف‌سازی و همچنین تولید اکسسوری‌های بتنی مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد بتن اکسپوز در نمای ساختمان، ظاهری مدرن به آن می‌دهد و به عنوان عایق صوتی و حرارتی خوبی عمل می‌کند. استفاده از این محصول در کف نیز موجب پیشگیری از سایش می‌شود.

همچنین با تولید اکسسوری‌های مختلف، بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی نیز نقش دارد. این قبیل محصولات از دوام بالا و ظاهری مدرن برخوردارند و به دلیل تنوع بالا، در قسمت‌های مختلف فضای داخلی قابل استفاده هستند.

دسته‌بندی بتن اکسپوز براساس شکل ظاهری

کاربرد اصلی بتن اکسپوز در نمای سازه است. به همین دلیل باید از زیبایی قابل قبولی برخوردار باشد. از نظر بافت و شکل ظاهری، این محصول در انواع رنگی، صیقلی، واش بتن یا طرح چوب پارچه، کاشی و … تولید می‌شود. واش بتن از طریق دانه‌های شن درشتی که در ظاهر آن به کار می‌رود، قابل تشخیص است. در روند تولید این محصول سطح آن به وسیله فشار آب قوی شسته می‌شود تا ریزدانه‌های شن موجود در ترکیب سازنده آن حذف شوند. بتن اکسپوز صیقلی نیز با استفاده از قالب‌های مخصوص PVC و ABS تولید می‌شود. محصول نهایی با اجرای فرایند براش زدن و ساب زدن به دست می‌آید. البته امکان براش زدن پنل‌های بتن اکسپوز در محل و پس از اجرا نیز وجود دارد.

کاربرد بتن اکسپوز

انواع بتن اکسپوز براساس روش ساخت

از نظر روش ساخت، بتن اکسپوز به دو دسته اصلی «پیش ساخته» و «اجرا در محل» تقسیم می‌شود. پنل‌های پیش ساخته از قبل و در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مربوط و متناسب با استانداردهای موجود تولید می‌شوند. اما در پروژه‌های عمرانی بزرگ همچون ورزشگاه‌ها که مصالح بیشتری به کار می‌رود، پنل‌های بتن اکسپوز در محل ساخته می‌شوند.

ویژگی‌ها و مزایای بتن اکسپوز چیست؟

به طور کلی محصولات بتنی دارای استحکام و دوام بالایی هستند. یکی از مزایای بتن اکسپوز نیز همین است. بخش‌هایی از سازه که با این محصول ساخته می‌شوند، مقاومت بالایی دارند و تا سال‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند. البته باران‌های اسیدی و آفتاب می‌تواند در دراز مدت به این نوع بتن آسیب بزنند که با استفاده از پوشش‌های عایق، این اتفاق به تاخیر می‌افتد.

مزیت بعد، تولید پنل‌های این نوع بتن در اندازه‌های مختلف و با وزن پایین است. این ویژگی کمک می‌کند تا بتن اکسپوز در بخش‌های مختلف سازه مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب این مزیت با خاصیت عایق بودن بتن اکسپوز در برابر حرارت و صدا، این محصول را به یکی از بهترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است.

بتن اکسپوز یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای نمای سازه است که به دلیل طول عمر طولانی، وزن پایین و دسته‌بندی متنوع کاربرد بالایی دارد. این محصول در بخش‌های داخلی و خارجی بنا، کف و همچنین دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظاهری مدرن به فضا می‌دهد. با وجود دوام بالای بتن اکسپوز، گذر زمان می‌تواند موجب فرسایش و تغییر ظاهر آن شود. یکی از مزیت‌های این محصول، قابلیت ترمیم آن است که کمک می‌کند تا نمای سازه حفظ شود. علاوه‌بر بتن اکسپوز انواع دیگری از نمای ساختمان نیز وجود دارد که می‌تواند متناسب با نوع سازه، مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید برای اطلاع از انواع نمای ساختمان به سایر مطالب دانشنامه اصفهان آهن مراجعه کنید.

بتن اکسپوز چیست؟

هر بتنی که سطح آن در معرض دید قرار داشته باشد و برای نمای سازه استفاده شود، به عنوان بتن اکسپوز شناخته می‌ شود.

ترمیم بتن اکسپوز با توجه به چه نکاتی انجام می‌ شود؟

ترمیم بتن اکسپوز با توجه به محل کاربرد و ضخامت آن صورت می‌ پذیرد.

مزیت‌ های بتن اکسپوز چیست؟

از جمله مزیت‌های این بتن می‌توان به وزن پایین، هزینه مناسب، دوام بالا و ظاهر مدرن آن اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. پویا کریمی می گوید

    به به عاااالی، واقعا کیف کردم از این مقاله بسیار جامع که به این قشنگی مطالب طبقه بندی شده🤏👌

  2. پویان صمدی می گوید

    طراحی مینیمال خیلی شیکه. ما یه ویلا در دست ساخت داریم و داشتیم دنبال ایده می گشتیم. تا حالا به ایده بتن برای نما فکر نکرده بودم. باید قبل شروع، با مهندس مشورت کنم برا اجراش.
    دمتون گرم

    1. اصفهان آهن می گوید

      بله طراحی بسیار شیکی برای نما هست 👌