انواع نبشی و کاربرد آن در ساختمان سازی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

انواع نبشی همچون نبشی‌ های فابریک، پرسی و… در قسمت‌ های مختلف یک سازه کاربرد دارند. معمولا از این محصول فولادی برای اتصال بخش‌ های مختلف اسکلت فلزی با هدف افزایش مقاومت آن در برابر فشارها و نیروهای خارجی همچون زلزله و باد استفاده می‌ شود.

نبشی دارای سایزها و ضخامت‌ های مختلفی است؛ موضوعی که رابطه مستقیمی با میزان تحمل بار و قیمت نبشی دارد. در این مطلب به معرفی انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان‌ سازی می پردازیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

نبشی چیست؟

نبشی یکی از محصولات فولادی است که در سازه‌ های فلزی مختلف همچون اسکلت فلزی ساختمان و پل‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این محصول برای اتصال قسمت‌ های مختلف سازه فلزی به ستون‌ ها در ساختمان و پل کارایی دارد. هدف از این کار، افزایش مقاومت سازه با انتقال نیروهای خارجی به زمین است.

انواع نبشی دارای ساختاری با دو ضلع هستند که در اصطلاح «بال» نامیده می‌ شوند.  این محصول به شکل V با بال‌ های مساوی و L با بال‌ های نامساوی تولید می‌ شود و زاویه بین دو بال معمولا 90 درجه است. نکته بعد در مورد طول شاخه‌ های نبشی است که می‌ تواند در اندازه‌ های 6 و 12 متری تولید شود.

free-consultation

    کاربرد انواع نبشی

    انواع نبشی برای افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی همچون زلزله و باد کاربرد دارند. برای رسیدن به این هدف، از نبشی‌ کشی ساختمان یا وال پست استفاده می‌ شود. وال پست در سازه‌ های فلزی از نبشی، کلاف و قوطی ایجاد می‌ شود؛ اما به دلیل استفاده بیشتر در ساخت آن، ممکن است نبشی‌ کشی و وال پست مفهوم یکسانی داشته باشند. البته کاربردهای دیگری برای انواع نبشی دیوار وجود دارد که عبارتند از:

    • ساخت انواع چهارچوب، پایه‌ های ستونی برای تولید فنس، ساخت پلکان، تولید دکل و خرپا
    • ساخت انواع سقف‌ های سبک و شیروانی به دلیل وزن پایین نبشی‌ ها
    • استفاده در سازه‌ های فولادی با هدف ایجاد پشت‌ بند و مهار نیروهای وارد شده به ستون در زمان زلزله

    انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان

    نبشی‌ ها از نظر روش ساخت، شکل ظاهری و جنس به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌ شوند. 5 تولیدکننده برتر نبشی کارخانه‌ های فولاد ناب تبریز، ذوب آهن اصفهان، فولاد سازان سپاهان، فولاد شکفته مشهد و فولاد کوهپایه هستند که انواع نبشی را تولید می‌ کنند. اما ویژگی هر یک از دسته‌ های مختلف نبشی چیست؟

    کاربرد انواع نبشی

    انواع نبشی بر اساس روش ساخت

    نبشی‌ ها به دو صورت متداول پرسی و فابریک تولید می‌ شوند. نبشی پرسی از ورق فولادی و از طریق دستگاه‌ های رول‌ فرمینگ ایجاد می‌ گردد. این شیوه که نورد سرد نیز نامیده می‌ شود، سرعت بالایی دارد و امکان تولید مقدار زیادی از این محصول را فراهم می‌ کند.

    در مقابل نبشی‌ های فابریک از شمش فولادی و به روش نورد گرم تولید می‌ شوند. برای ساخت نبشی فابریک، شمش فولادی را وارد کوره کرده و با تغییر در ابعاد سطح مقطع آن، محصول نهایی به دست می‌ آید. ویژگی انواع نبشی بر اساس روش ساخت عبارتند از:

    نوع نبشیروش ساختمزایامعایبکاربرد
    پرسیرول فرمینگ ورق سیاهسرعت تولید بالا، قیمت مناسبدقت و کیفیت پایین، استحکام کممصارف ساختمانی با بارهای سبک
    فابریکنورد گرم شمش فولادیدقت و کیفیت بالا، استحکام زیادقیمت بالامصارف با بارهای سنگین
    گالوانیزهگالوانیزه کردن نبشی فابریکمقاومت به خوردگی بالاقیمت بالامصارف در محیط‌ های مرطوب و خورنده
    لقمه‌ ایپرس ضایعات ورق فولادیقیمت ارزان، تنوع در اندازهدقت و کیفیت پایین، استحکام کممصارف غیرسازه ای و تزئینی

    انواع نبشی بر اساس شکل ظاهری

    یکی دیگر از فاکتورهایی که در زمان خرید نبشی اهمیت دارد، شکل ظاهری آن است. انواع نبشی اهنی از نظر شکل ظاهری در دو دسته بال مساوی و بال نامساوی قرار می‌ گیرند.

    نبشی‌ های بال مساوی که به عنوان نبشی V هم شناخته می‌ شوند، دارای 2 ضلع مساوی با زاویه 90 درجه هستند. برای مثال، نبشی‌ های اسپیرال نمونه‌ ای از نبشی‌ های بال مساوی هستند که به روش فابریک یا پرسی تولید می‌ شوند. اندازه بال نبشی اسپیرال 20*20*2 یا 50*50*5 است. این محصول پرکاربرد طول عمر و انعطاف‌ پذیری بالایی دارد.

    دسته بعد، نبشی‌ های بال نامساوی هستند که از دو ضلع با اندازه‌ های متفاوت و زاویه عمود بر هم ساخته شده‌ اند. این دسته را با عنوان نبشی‌ های L هم می‌ شناسند و برای تولید آن‌ ها از استانداردهای بین‌ المللی مختلفی استفاده می‌ شود.

    نوع نبشیشکل ظاهریمزایامعایبکاربرد
    بال مساویدو بال با ضخامت و طول مساویمقاومت بالا در برابر کشش و فشارتنوع در سایز کمترتیرچه، ستون، خرپا
    بال نامساویدو بال با ضخامت و طول نامساویتنوع در سایزمقاومت کمتر در برابر کشش و فشارقاب‌های فلزی، پل‌ها
    اسپیرالنبشی بال مساوی به صورت مارپیچ خم شدهمقاومت به پیچش و خمشی بالاقیمت بالاستون‌های باربر، شمع‌های فلزی
    مشبکنبشی بال مساوی با سوراخ‌های متعددوزن سبک، قیمت مناسبمقاومت کمترقفسه‌های فلزی، نرده‌ها

    انواع نبشی از نظر جنس

    نبشی با مواد اولیه مختلفی ساخته می‌ شود و بر این اساس به دسته‌ های فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی و… تقسیم می‌ گردد. در ساخت نبشی گالوانیزه یک لایه فلز روی مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا خاصیت ضدزنگ این محصول افزایش یابد.

    نبشی آلومینیومی نیز به واسطه وزن کم، برشکاری و جوشکاری آسان، مقاومت بالا به خصوص در برابر زنگ‌ زدگی و… در پروژه‌ های ساختمانی مختلفی کاربرد دارد. در مجموع برای ساخت نبشی‌ های غیرفولادی از موادی استفاده می‌ شود که با وجود وزن کمتر، مقاومت بیشتری داشته باشند.

    نوع نبشیمزایامعایبکاربرد
    فولادیمقاومت بالا، تنوع در سایزوزن بالا، زنگ زدگیسازه‌ های فلزی، ماشین‌ آلات
    آلومینیومیوزن سبک، مقاومت به خوردگیمقاومت کمتر، قیمت بالانمای ساختمان، سقف کاذب
    گالوانیزهمقاومت به خوردگی بالاقیمت بالاسازه‌ های فلزی در محیط‌ های مرطوب
    استیلمقاومت به خوردگی و زنگ زدگی بالاقیمت بالاصنایع غذایی، شیمیایی
    پلاستیکیقیمت ارزان، وزن سبکمقاومت کمقفسه ‌های پلاستیکی، نرده‌ ها
    ام دی افزیبایی، تنوع در طرح و رنگمقاومت کم در برابر رطوبتدکوراسیون داخلی

    نبشی کرنربید چیست؟

    یکی دیگر از انواع نبشی آهنی که کاربرد زیاد در ساختمان‌ سازی دارد، نبشی کرنربید است. این محصولات در جنس‌ های مختلف از جمله گالوانیزه و پلیمری ساخته می‌ شوند و از نظر ظاهری، شبیه به حرف C یا U هستند. این نوع نبشی در ساخت سقف به خصوص سقف کاذب، دیوار و کف سازه کارایی دارد.

    این نوع نبشی به طور خاص برای محافظت از گوشه‌ ها در سقف، دیوار و ستون‌ ها در کنج‌ های 90 درجه استفاده می‌ شود. این نوع نبشی از ورق های گالوانیزه با ضخامت 0.2 تا 0.3 میلی‌ متر و در دو نوع مشبک و ساده به بازار عرضه می‌ شود.

    نبشی کرنربید

    میزان تحمل بار نبشی در ساختمان چقدر است؟

    نبشی‌ ها متناسب با سایز خود، میزان تحمل بار متفاوتی دارند. برای اطلاع از سایز نبشی، کافی است به نحوه نام‌ گذاری آن دقت کنید. به‌عنوان مثال نبشی L30*30*3 دارای دو بال 30 میلی‌ متری و ضخامت 3 میلی‌ متری است. برای محاسبه میزان تحمل بار انواع نبشی می‌ توانید از این فرمول ساده استفاده کنید:

    وزن نبشی × ضخامت دو بال × طول دو بال نبشی

    همچنین برای ساده‌ تر شدن روند کار، جدول تحمل بار نبشی طراحی شده که در آن میزان تحمل بار انواع نبشی متناسب با وزن و ابعاد آن قرار گرفته است. پیشنهاد می‌ شود قبل از خرید نبشی، این جدول را بررسی کنید.

    نحوه نبشی‌ کشی ساختمان

    نبشی‌ کشی در ساختمان‌ هایی با اسکلت فلزی با استفاده از مقاطع نبشی، قوطی یا ناودانی انجام می‌ شود. این فرایند از نظر شکل ظاهری به دو صورت قائم و افقی قابل اجراست. در نبشی‌ کشی یا وال پست قائم قسمت بالایی تیرآهن طبقه پایین به قسمت زیرین تیرآهن طبقه بالا جوش می‌ خورد. این روش معمولا برای دهانه‌ های بزرگ کارایی دارد.

    در مقابل نبشی‌ کشی افقی بیشتر برای محکم‌ تر شدن اتصال دیوارها به اسکلت فلزی استفاده می‌ شود. به طور کلی اجرای وال پست افقی مقاومت سازه را افزایش می‌ دهد. نکته مهم در رابطه با اجرای وال پست، استفاده از انواع نبشی ضدزنگ است تا در طول زمان دچار تغییر ساختار و ویژگی‌ های فیزیکی نشود.

    در مجموع به دلیل ویژگی‌ هایی که این محصول فولادی دارد، استفاده از انواع نبشی در ساختمان‌ سازی و اجرای پروژه‌ های عمرانی مختلف رواج بالایی دارد. نبشی به دو شیوه پرسی و فابریک و در سایزهای گوناگون تولید می‌ شود که هر یک، مقدار تحمل بار مشخصی دارند. برای خرید این محصول، باید سایز و نوع نبشی را متناسب با کاربری مد نظر انتخاب کنید و در نهایت سفارش خود را ثبت کنید. برای سفارش این محصول می‌ توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

    نبشی چیست؟

    مقاطع فولادی L شکلی هستند که از دو بال مساوی یا نامساوی ساخته شده است.

    انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان سازی چیست؟

    از انواع نبشی پرسی، فابریک، بال مساوی، بال نامساوی، گالوانیزه و… در ساخت ساختمان استفاده می شود.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.