انواع لوله کشی ساختمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

از گذشته تاکنون، استفاده از لوله‌، بخش اساسی هر سازه و صنایع مختلف بوده است. همان‌طور که می‌دانید، لوله کشی بخشی از تاسیسات ساختمان است و در اصل یکی از ضرورت‌های ساختمان و ساز به شمار می‌رود. به طور کلی، بدون اجرای تاسیسات و لوله کشی، نمی‌توان در ساختمانی که ساخته شده، زندگی کرد. لوله کشی یک کار تخصصی و فنی است که باید حتما توسط افراد متخصص به کمک فرمول‌های مهندسی انجام می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به انواع لوله کشی ساختمانی بپردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد لوله کشی ساختمان چیست؟

کاربرد-لوله-کشی

انواع مختلفی از لوله‌ها در ساختمان‌سازی کاربرد دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به لوله‌های پلاستیکی یا لوله‌های فلزی اشاره کرد. لوله کشی آب، لوله کشی برق، لوله کشی گاز و لوله کشی فاضلاب از انواع لوله کشی‌های ساختمانی هستند. در گذشته، معمولا از لوله‌های سربی برای ساختمان سازی استفاده می‌شد، اما امروزه انواع مختلفی از لوله‌‌های مقاوم با کارایی بهتر در ساختمان سازی استفاده می‌شوند.

در تاسیسات ساختمانی معمولا لوله کشی در داخل و بیرون ساختمان است. آبرسانی به فضای آشپزخانه، تاسیسات موتورخانه، سیستم لوله کشی، لوله کشی آب سرد و آب گرم، سرویس بهداشتی و حمام از مهمترین بخش‌های لوله کشی ساختمان هستند.

در مورد انواع لوله کشی ساختمانی بیشتر بدانیم

انواع لوله کشی ساختمانی

همان طور که گفتیم، لوله کشی ساختمانی انواع مختلفی دارد. به طور کلی، انواع مختلف لوله، دارای معایب و مزایا خاصی است و با توجه به کاربردشان در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

لوله کشی آب

در گذشته معمولا لوله کشی آب، به شکل روکار (انشعابی) و با بهره‌گیری از لوله‌های فلزی انجام می‌شد. اما با گذشت زمان به دلیل فرسودگی و اکسیداسیون و یا زنگ زدگی فلز، لوله کشی آب به شکل توکار انجام شد. در روش لوله کشی توکار، دیگر خبری از بروز مشکلاتی مانند نشت آب و نیاز به بازسازی و ترمیم مجدد نبود.

لوله کشی فاضلاب

فاضلاب به دو دسته کلی فاضلاب سبک (خاکستری) و سنگین دسته بندی می‌شود. نوع لوله استفاده شده برای انواع فاضلاب، متفاوت است. برای حمل فاضلاب‌ سنگین، از لوله‌هایی با شیب و قطر بیشتر استفاده می‌شود. فاضلابی همچون فاضلاب کف سرویس بهداشتی منازل در دسته فاضلاب خاکستری قرار می‌گیرد.

لوله کشی گاز

لوله کشی گاز، یکی از حساس‌ترین لوله کشی‌هاست که باید در نهایت دقت و به بهترین شکل انجام شود. لوله کشی گاز با دو روش توکار و روکار و به وسیله لوله گازی انجام می‌شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از این روش در دسترس بودن گاز طبیعی در ساختمان‌هاست. از طرفی قیمت تمام شده این نوع انشعاب در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

با توجه به آب و هوای منطقه می‌توان از انواع لوله‌های فولادی و یا حتی لوله‌های غیر فولادی برای لوله کشی گاز استفاده کرد. رایج‌ترین نوع لوله کشی گاز، استفاده از روش توکار و لوله‌های فولادی یا فلزی است.

لوله‌ کشی برق

لوله کشی برق به منظور عدم ارتباط سیم‌های برق با مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. در اصل، لوله کشی برق به منظور جلوگیری از خراشیده شدن سیم‌هاست و جرقه زدن و آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

لوله‌های پلی اتیلن، لوله‌های خرطومی پلاستیکی و فلزی از جمله لوله‌هایی هستند که برای لوله کشی برق استفاده می‌شوند. نکته قابل توجه اینجاست که لوله کشی ساختمان باید بر اساس یک نقشه مهندسی مناسب و توسط یک فرد باتجربه انجام شود، تا مشکلی پیش نیاید.

لوله کشی آب باران

از این نوع لوله کشی برای جمع آوری و هدایت آب باران استفاده می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که لوله‌هایی که به طور ویژه برای آب باران تعبیه می‌شوند، نباید به درون شبکه فاضلاب خانگی تخلیه شوند، بلکه باید به درون چاه‌های جاذب هدایت شوند.

لوله کشی پکیج و شوفاژ

لوله کشی پکیج به سه دسته مختلط، با برگشت مستقیم و معکوس تقسیم بندی می‌شوند که هرکدام در ساختمان سازی کاربردهای متفاوتی دارند. نکته مهم در لوله کشی پکیج و شوفاژ این است که باید مسیر حرکت لوله‌ها به درستی انتخاب شود تا هم به بهبود گرمایش محیط کمک شود و هم اینکه دسترسی به لوله‌ها به منظور انجام تعمیرات و هواگیری با سهولت بیشتری انجام شود.

برای مشاهده قیمت انواع لوله، روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت لوله»

قبل از لوله کشی آب ساختمان باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

لوله کشی آب ساختمان

قبل از لوله کشی آب ساختمان لازم است نکاتی را رعایت کنید، اما با این حال، راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی، معتبرترین منبعی است که می‌تواند به طور کامل، جوابگوی بسیاری از سوالات شما در این زمینه باشد.

رعایت نکات زیر قبل از لوله کشی آب ساختمان، الزامی‌ست:

  • قبل از اجرای لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان، باید مسیرهای عبور لوله را با رشته های کاری دیگر (ساختمانی، برقی، مکانیکی) مطابقت داد، تا از بروز هر مشکل جلوگیری شود.
  •  برحسب شرایط اختصاصی اجرای کار، در بسیاری از موارد ممکن است نقشه و طرح‌ها تغییر کند؛ در چنین مواقعی، مجری قبل از شروع کار موظف به کنترل بسیاری از موارد شامل: عدم تداخل لوله کشی‌های مختلف، سرگیر نبودن لوله‌ها و مانع نبودن از باز شدن کامل درها و پنجره هاست.
  • لوله‌های آب باران نباید در داخل قسمت های بتنی ساختمان دفن شوند.
  • حداقل فاصله بین لوله و سطوح خارجی باید ۲۵ میلی‌متر باشد.

قیمت لوله کشی ساختمان

به طور کلی، نمی‌توان در مورد قیمت تمام شده لوله کشی ساختمان صحبت کرد. عوامل مختلفی مانند متراژ مصرفی، نوع لوله انتخاب شده، دستمزد لوله کش، معماری ساختمان، و همچنین تجهیزات مورد نیاز در قیمت نهایی این کار تاثیرگذارند.

همان‌طور که اشاره کردیم، این کار باید طبق نقشه‌های مهندسی و توسط یک فرد خبره انجام شود تا بعدها هیچگونه مشکلی در ساختمان ایجاد نشود. به یاد داشته باشید که بهینه سازی مسیر لوله‌ها از طریق به کارگیری روش‌های مهندسی لوله کشی، تا حدود زیادی می‌تواند در کاهش هزینه‌های ساختمانی تاثیرگذار باشد.

در این مقاله به طور کامل در مورد انواع لوله کشی ساختمانی صحبت شد. همان طور که گفته شد، لوله کشی آب، لوله کشی گاز، لوله کشی آب باران، لوله کشی فاضلاب از مهمترین انواع لوله کشی هستند که در یک پروژه ساختمانی باید در نهایت دقت و توسط یک فرد خبره انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.