5 نکته مهم قوطی پروفیل که باید بدانید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

با رشد و پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی، کاربرد مصالح ساختمانی گسترش یافت. قوطی پروفیل، یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که برای مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود و از ورق‌های فولادی، تهیه و روانه‌ی بازار می‌شود. قوطی پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند. شناخت هر کدام از انواع پروفیل به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با آگاهی کامل‌تری برای خرید این محصولات اقدام کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی 5 نکته مهم قوطی پروفیل بپردازیم. پس، در ادامه با ما همراه باشید.

5 نکته مهم قوطی پروفیل که لازم است بخوانید:

  1. پروفیل چیست؛ فرآیند تولید پروفیل
  2. قوطی پروفیل گالوانیزه
  3. پروفیل Z و ویژگی‌های آن
  4. پروفیل آبرو
  5. مزایا و معایب قوطی پروفیل

1. پروفیل چیست؟ فرآیند تولید پروفیل

پروفیل-چیست
پروفیل-چیست

قوطی پروفیل‌ها، مقاطع طویل توخالی هستند که در دو نوع صنعتی و ساختمانی تولید می‌شوند. برای مثال از  نوع صنعتی آن در خودروسازی استفاده می‌شود، از نوع ساختمانی آن، همان‌طور که از نامش پیدا است، در ساخت در و پنجره‌ استفاده می‌شود.

پروفیل‌ها از نظر کاربرد و حتی سایز، انواع گوناگونی دارند که می‌توان به قوطی مبلی، قوطی صنعتی، قوطی ستونی، قوطی گالوانیزه، پروفیل آبرو، پروفیل زد، پروفیل سی و پروفیل در و پنجره اشاره کرد. پروفیل‌هایی که ضخامت بیش از 3 میلی‌متر دارند، معمولاً در صنعت، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی، پروفیل‌ها به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید می‌شوند. روش مستقیم، معمولاً برای پروفیل‌های باز استفاده می‌شود؛ به این صورت که ورق فولادی، طی فرآیند شکل‌دهی، مستقیماً به پروفیل تبدیل می‌شود و نیازی به جوشکاری ندارد.

در روش غیر مستقیم، ابتدا لوله تولید می‌شود، سپس آن را زاویه‌دار می‌کنند و در نهایت، پروفیل تولید می‌شود.

شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات کامل در زمینه‌ی قوطی پروفیل و آشنایی کامل با انواع روش‌های ساخت آن، به لینک زیر مراجعه فرمایید:
پروفیل چیست؟

2. قوطی گالوانیزه

قوطی گالوانیزه، نوعی از قوطی‌های پُرکاربرد در صنایع مختلف است که فرآیند «گالوانیزاسیون» یا «روی‌اندودکردن» روی این نوع قوطی انجام می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های قوطی گالوانیزه این است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و از استحکام بالایی در برابر فشار یا ضربه برخوردار است.

از این نوع قوطی گالوانیزه در مکان‌هایی استفاده می‎‌شود که احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی فلز زیاد باشد. به طور معمول، در و پنجره‌های ساختمانی، بیشتر در معرض رطوبت هستند و بیشتر زنگ می‌زنند؛ بنا بر این، از قوطی گالوانیزه استفاده می‌کنند.

مراجعه به لینک زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید اطلاعات خود را در زمینه قوطی گالوانیزه افزایش دهید و درباره کاربرد و ویژگی‌های این محصول بیشتر بدانید:
قوطی گالوانیزه چیست؟

3. پروفیل z (زِد)

پروفیل‌ها معمولاً به دو دسته‌ی باز و بسته تقسیم می‌شوند. از جمله پروفیل‌های باز، می‌توان به مقاطعی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و میلگرد اشاره کرد. مقاطع فولادی، مانند لوله و قوطی در دسته‌ی پروفیل‌های بسته جای‌دارند. پروفیل Z که با نام «زد پرلین» شناخته می‌شود، از انواع پروفیل‌های باز محسوب شده و در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود.

این نوع پروفیل، توانایی منحصر به فردی در تحمل بارهای کششی دارد؛ در همه‌ی سازه‌های فلزی از پروفیل زد استفاده می‌شود و این کاربرد زیاد، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بیش از حد این نوع از پروفیل است. از دیگر ویژگی‌های این محصول، می‌توان به سادگی حمل‌و‌نقل پروفیل زد نسبت به دیگر مصالح اشاره کرد؛ به طوری که در مناطق یا موقعیت‌های جغرافیایی زلزله‌خیز، از این محصول استفاده می‌شود.

4. پروفیل آبرو

پروفیل-آبرو
پروفیل-آبرو

آیا تا به حال در مورد پروفیل آبرو چیزی شنیده‌اید؟ پروفیل آبرو، نوعی از پروفیل‌هاست که معمولاً به خاطر استحکام بالایی که دارد برای ساخت در و پنجره و یا در جهت افزایش مقاومت فونداسیون استفاد می‌شود. به طور کلی از این محصول برای پوشش انواع سقف‌ها در ابعاد و سایزهای متفاوتی استفاده می‌شود. پروفیل آبرو، در دو شکل یک‌طرفه و دوطرفه ساخته شده و هر کدام از این دو شکل، خاصیت و کاربرد خاصی دارند.

ساخت درهای چوبی و ام‌دی‌اف؛ ساخت سقف پارکنیگ‌ها، ساخت انواع سقف‌های شیروانی و غیر شیروانی از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل آبرو است. پروفیل‌های آبرو بر اساس کاربردشان از انواع ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند. برخی از این پروفیل‌ها از ورق‌های باکیفیت‌تری ساخته می‌شوند که در نتیجه، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خوردگی خواهند داشت.

شما همراهان گرامی می‌توانید جهت کسب اطلاعات جامع‌تر درباره‌ی این محصول فولادی به لینک زیر مراجعه فرمایید:
پروفیل آبرو چیست؟

5. مزایا و معایب قوطی پروفیل

هر مقطع فولادی، علاوه بر داشتن ویژگی‌های مثبت، دارای معایب خاصی نیز هست. آگاهی از معایب و مزایای قوطی پروفیل، می‌تواند برای بسیاری از افراد فعال در این حوزه، کمک‌کننده باشد.

همان طور که اشاره کردیم، تفاوت قوطی پروفیل‌ها معمولاً به جنس آن بستگی دارد؛ به طور مثال، قوطی پروفیل ساخته‌شده از ورق گالوانیزه، در برابر رطوبت مقاوم است. این در حالی است که از مهم‌ترین مزایای پروفیل سی، سهولت نصب مصالح روی آن است. بنا بر این، اگر به دنبال نصب آسان و کم‌هزینه هستید، پیشنهاد ما استفاده از پروفیل سی هست که برای پوشش دیوار، سقف و اتصال ستون‌هایی که فاصله‌ی زیادی با هم دارند، مناسب است.

اگر بخواهیم به معایب آن اشاره کنیم، باید بگوییم که اگرپروفیل سی، روی‌اندود نباشد، دچار خوردگی شده و از طول عمرش کم می‌شود.

پروفیل گالوانیزه هم بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی و برای مقاوم‌سازی هرچه بیشتر در و پنجره‌‌های یو‌پی‌وی‌سی کاربرد دارد.

بنا بر این، استفاده از آن را در برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع می‌توان دید که در مقابل فشارهای جوی مقاومت می‌کند و استحکام در و پنجره‌ها را بالا می‌برد. مزیت دیگر پروفیل گالوانیزه، جلوگیری از مشکل هرز‌شدن پیچ‌ها و افتادگی بازشوهای درها و پنجره‌ها است.

شما همراهان گرامی می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل‌، به لینک زیر مراجعه کنید: مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل

در این مطلب به معرفی 5 نکته مهم قوطی پروفیل پرداختیم؛ مطالب مهم و مفیدی که به شما در شناخت این محصول، کمک بیشتری خواهد کرد. همان طور که اشاره شد، روش ساخت این مقطع فولادی، روی کاربرد نهایی آن تأثیر فراوان دارد؛ از این رو می‌توان بر اساس نیاز و کاربرد، یک نوع از این مقطع فولادی را انتخاب و استفاده کرد.

امیدواریم که این مطلب برای شما همراهان عزیز، مفید بوده باشد. شما می‌توانید سؤالات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت پروفیل قوطی، به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.