نمودار قیمت ورق سیاه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر شما هم یکی از فعالان بازار آهن باشید؛ حتما سروکارتان با نمودارهای قیمت محصولات افتاده است. بررسی نمودار قیمت ورق سیاه به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولاتی که در صنعت فولاد تولید می‌شود؛ اهمیت ویژه‌ای دارد. بررسی این نمودارها به صورت هفتگی، ماهانه، سالیانه و دهه‌ای الزامی است. از این رو در ادامه این مقاله اصفهان آهن نمودارهای برخی سایزهای ورق سیاه را از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ زیر ذره بین قرار می‌دهد. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

تاثیر نوسانات قیمت ورق سیاه بر صنعت

صنایع بسیاری هستند که قیمت ورق سیاه روی آن‌ها تاثیر گذار است. از صنعت فولاد گرفته تا ساختمان سازی وابسته به این محصول هستند؛ بنابراین هرگونه نوسان در بهای این محصول، روی دیگر فرآورده‌های صنایع تاثیر می‌گذارد. از جمله این فرآورده‌ها می‌توان به سدسازی، حمل و نقل و تولید سیلندرهای گازی اشاره کرد. 

کاربرد گسترده این فرآورده فولادی اهمیت برسی و تحلیل به روز بهای این محصول را نمایش می‌دهد. بهای این محصول از سال ۹۸ تا امروز نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. در ادامه اصلی‌ترین نوسانات این محصول فولادی را طی چند سال اخیر بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نوسانات قیمت ورق سیاه ۶ میلی متر عرض ۱٫۵ فولاد مبارکه

این محصول یکی از ورق‌های پر فروش در صنعت فولاد است که به صورت گسترده در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول شامل بهای دلار، عرضه و تقاضا و… هستند.

قیمت ورق سیاه ۶ میلی متر عرض ۱٫۵ فولاد مبارکه در ابتدای سال ۹۶ حدود ۲۷۱۰۰ تومان در نظر گرفته شد. این مبلغ کم و بیش تا انتهای سال ۹۹ یکسان بود؛ اما در انتهای سال ۹۹ بود که روند رشد بهای این مقطع فولادی شروع شد.  به طوری که در بهمن ماه بهای این محصول چیزی در حدود 16600 تومان بود.

نیمه اول سال ۱۴۰۱ برای بسیاری از مقاطع فولادی بازار خوبی به شمار می‌رفت. به طوری که شاهد مقداری کاهش قیمت در این برهه زمانی بودیم. اما با رسیدن فصل پاییز افزایش بهای این فرآورده فولادی نیز شروع شد. گران شدن این مقطع به صورت کم و بیش تا اسفند ماه امسال ادامه داشت. هفته سوم اسفند ماه بود که بهای این مقطع فولادی به قله خود یعنی ۴۱ هزار تومان رسید.

قیمت ورق سیاه ۶ میلی متر عرض ۱٫۵ فولاد مبارکه

نمودار قیمت ورق سیاه ۸ میلی متر عرض ۱٫۵

نمودار قیمت این محصول نیز همچون دیگر مقاطع فولادی سال‌های اخیر را با روندی افزایشی پشت سر گذاشت. به طوری که بهای اولیه این محصول در ۲۵ فرورودین سال ۹۶ حدود ۲۴۸۰۰ تومان بود. این مبلغ تا شروع نیمه دوم ۹۸ نوسانات بسیار کم و قیمتی متعادل داشت.

سال ۱۳۹۹ با توجه به تحولات بسیاری که داشت؛ بازار مقاطع فولادی نوسانات بسیاری را تجربه کرد. به طوری که یکی از پر نوسان‌ترین سال‌ها برای ورق سیاه به شمار می‌رود. شروع این سال قیمت ورق سیاه ۸ میلی متر عرض ۱٫۵ حدود 141500 تومان بود. اما مردم عید سال ۱۴۰۰ را با قیمت ۲۰ هزار تومان به ازای هر رول جشن گرفتند. 

این روند افزایش‌ها ادامه داشت؛ اما در انتهای اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بود که این مقطع فولادی به قیمت ۴۳۱۰۰ تومان رسید. بهای دلار تنها ۴۵ دقیقه در کانال ۶۰ هزار تومانی بود؛ اما قیمت بسیاری از مقاطع فولادی را افزایش داد. البته در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۱ این قیمت کمی کاهش یافته و به ۳۶ هزار تومان رسیده است. امید است سال ۱۴۰۲ با بازار بهتری برای صنعت فولاد مواجه باشیم!

ورق سیاه ضخامت 8 1.5 میل

تعیین قیمت مقاطع فولادی تنها با بررسی دقیق نمودار قیمت ورق سیاه و تغییرات این مقاطع ممکن است. زمانی که این نوسانات را کنار تغییرات شرایط سیاسی و اقتصادی طی سال‌های گذشته می‌گذاریم؛ نکات بسیاری را می‌توان دریافت. اگر به دنبال دریافت این نکات به صورت هفتگی و دقیق هستید، با ما در اصفهان آهن همراه بمانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.