جدول نقطه ذوب فلزات | دمای ذوب مس، آلومینیوم و فولاد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به طور کلی تمام فلزات، مقاومت‌ بسیار زیادی در برابر فشارهای شدید و حرارت بالا دارند. تحمل بار سنگین، ضربات متعدد، محیط های حرارتی و… از جمله خواص و قابلیت های بسیاری از فلزات به خصوص فولاد هستند. کوره‌ ها، ماشین‌ های احتراقی، موتورهای جت، نازل‌ های قابل اشتعال و سیستم‌ های تخلیه، همواره در معرض دماهای بالا قرار دارند که این امر می‌ تواند باعث نزدیک شدن به نقطه ذوب فلزات شود.

زمانی که موضوع انتخاب یک فلز برای مصارف با دمای بالا پیش می آید، نقاط حرارتی گوناگونی باید مورد بررسی قرار گیرند که یکی از مهم ترین آنها دمای ذوب فلز است. در این دانشنامه از اصفهان آهن قصد داریم به بررسی دمای ذوب فلزات و نقطه جوش هر کدام بپردازیم.

منظور از نقطه ذوب فلزات چیست؟

دما یا نقطه ذوب فلزات، دمایی است که در آن، فلز از حالت جامد به حالت مایع تغییر پیدا می کند. در دمای ذوب، فرم جامد و مایع فلز در حالت تعادل هستند و به یک نسبت مشخص تبدیل می شوند. تا زمانی که حرارت به فلز اعمال ‌شود، دمای آن تا رسیدن به نقطه‌ ذوب نیز افزایش پیدا می کند.

حرارت دهی بیشتر به فلز، موجب تبدیل فرم جامد به مایع می شود. فراموش نکنید که این تغییر حالت به هیچ عنوان موجب تغییر در ترکیبات و ساختار شیمیایی آن نخواهد شد؛ بلکه تنها فرم فیزیکی فلز را تغییر می دهد.

انتخاب فلز مناسب، همانقدر که به ویژگی‌ های مکانیکی آن بستگی دارد، به ظرافت‌ های ظاهری نیز وابسته است. به همین علت، فلزات برای رسیدن به ظاهر مطلوب باید پرداخت شوند. روش‌ های فراوانی برای پرداخت فلزات وجود دارد، اما قبل از انتخاب روش مناسب، باید ملاحظات ایمنی را در نظر گرفت.

نقطه ذوب فلزات چیست؟

جدول نقطه‌ ذوب فلزات مختلف

جدول نقطه ذوب فلزات، فهرستی از عناصر فلزی و دمای ذوب آنها را نشان می دهد. این دماها برحسب درجه سانتی گراد (°C) و درجه فارنهایت (°F) هستند. برخی از فلزات رایج و نقطه ذوب آنها در جدول زیر آمده است:

فلزات و آلیاژهانماد شیمیایینقطه ذوب (سانتی گراد)نقطه ذوب (فارنهایت)
آلومینیومAl6601220
برنجCu-Zn930-10001710-1832
مسCu10841983
چدنCast1150-13502102-2462
طلاAu10631945
کرومCr18603380
آهنFe15382800
سربPb328622
منیزیمMg6501200
جیوهHg-38.86-37.95
مولیبدنMo26204750
نیکلNi14532647
نقرهAg9611761
پلاتینPt17703220
قلعSn232449.4
رویZn419.5787
تیتانیومTi16703040
تنگستنW34006150
اورانیومU11322070

از میان تمام فلزاتی که در بالا آمده، تنگستن (W) دارای بالاترین نقطه ذوب است. البته جالب است بدانید که به تازگی فلزی با نطقه ذوب 7000 درجه سانتی گراد کشف شده و این دما گرمایی به اندازه دمای خورشید دارد.

فلزاتی که تعداد الکترون های آزاد بیشتری دارند، به طور کلی نقطه ذوب پایین تری دارند؛ زیرا این الکترون ها جاذبه کمتری بین اتم ها ایجاد می کنند.

فلزاتی که اتم های بزرگتری دارند، به طور کلی نقطه ذوب پایین تری دارند؛ زیرا اتم های بزرگتر فضای بیشتری را اشغال می کنند و جاذبه بین آنها ضعیف تر است.

فلزاتی که پیوند کووالانسی دارند، به طور کلی دارای نقطه ذوب بالاتری هستند نسبت به فلزاتی که پیوند فلزی دارند؛ زیرا پیوند کووالانسی قوی تر از پیوند فلزی است.

فلزاتی که ساختار بلوری ساده تری دارند، به طور کلی نقطه ذوب پایین تری دارند. زیرا در ساختارهای ساده تر، جاذبه بین اتم ها به طور یکنواخت تر توزیع می شود.

جدول نقطه ذوب فلزات

بالاترین نقطه ذوب فلزات برای چه مواردی است؟

فلزاتی که در ادامه لیست شده‌اند، بالاترین نقطه ذوب را در میان فلزات خالص دارند:

  1. تنگستن (W) با دمای ذوب 3400 درجه سانتی گراد
  2. کربن (C) با دمای ذوب 3550 درجه سانتیگراد
  3. رنیوم (Re): با دمای ذوب 3186 درجه سانتیگراد
  4. مولیبدن (Mo): با دمای ذوب 2610 درجه سانتیگراد
  5. تانتال (Ta): با دمای ذوب 2996 درجه سانتیگراد

کدام موارد پایین ترین نقطه ذوب فلزات را دارد؟

فلزاتی که در ادامه لیست شده‌ اند، کمترین نقطه ذوب را در میان فلزات خالص دارند:

  1. جیوه (Hg): با دمای ذوب 39- درجه سانتیگراد
  2. سیزیوم (Cs): با دمای ذوب 29.8 درجه سانتیگراد
  3. گالیوم (Ga): با دمای ذوب 29.78 درجه سانتیگراد
  4. روبیدیوم (Rb): با دمای ذوب 39 درجه سانتیگراد
  5. لیتیوم (Li): با دمای ذوب 180.54 درجه سانتیگراد
جدول نقطه ذوب فلزات مختلف

مقایسه نقطه ذوب فلزات آهن و فولاد

نقطه ذوب آهن: 1538 درجه سانتیگراد (2800 درجه فارنهایت)

نقطه ذوب فولاد: 1375 تا 1538 درجه سانتیگراد (2507 تا 2800 درجه فارنهایت)

به طور کلی کمی پایین تر از آهن خالص است؛ این تفاوت به دلیل وجود عناصر آلیاژی در فولاد است. با افزایش میزان کربن در فولاد، نقطه ذوب آن کاهش می یابد. فولاد کم کربن که در ساخت و ساز و خودروها به کار می رود، نقطه ذوبی حدود 1500 درجه سانتیگراد دارد. فولادهای پرکربن که برای ابزارها و ماشین آلات استفاده می شوند، نقطه ذوب پایین تری در حدود 1375 درجه سانتیگراد دارند.

مقایسه نقطه ذوب مس، برنج و برنز

مس، برنج و برنز سه فلز آلیاژی هستند که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این فلزات از ترکیب مس با عناصر دیگر ساخته شده اند و به همین دلیل، نقطه ذوب متفاوتی دارند. مس، بالاترین نقطه ذوب (1085 درجه سانتیگراد یا 1981 درجه فارنهایت) را در بین این سه فلز را دارد.

در واقع می توان گفت که مس، عنصر اصلی در ترکیبات برنج و برنز است که با سایر آلیاژها ترکیب شده و این فلزات را می سازد. به طور کلی، هر چه مقدار مس در آلیاژ این فلزات بیشتر باشد، نقطه ذوب آنها بالاتر خواهد بود.

نقطه ذوب برنج، به دلیل تنوع در آلیاژهای آن، در بازه 900 تا 1300 درجه سانتیگراد متغیر است. همچنین نقطه ذوب برنز نیز به دلیل متنوع بودن آلیاژها، در بازه 900 تا 1085 درجه سانتیگراد متغیر است.

چرا فلزات را ذوب می کنیم؟

دلایل مختلفی برای ذوب کردن فلزات وجود دارد؛ این دلایل شامل شکل دهی، آلیاژسازی، جوشکاری، تصفیه و بازیافت می شوند. فلزات در حالت مایع، شکل پذیرتر می شوند و می توان آنها را به راحتی به صورت های مختلف مانند ورق، میله، لوله و قطعات پیچیده درآورد.

با ذوب کردن فلزات مختلف و مخلوط کردن آنها با نسبت های خاص می توان آلیاژهای جدید با خواص مورد نظر ایجاد کرد. برای مثال، فولاد آلیاژی از آهن و کربن است که به دلیل استحکام و سختی بالا در کاربردهای مختلف از جمله ساخت و ساز و خودرو استفاده می شود.

با ذوب کردن لبه های دو قطعه فلزی و اتصال آنها به هم، می توان آنها را به یکدیگر جوش داد. جوشکاری کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف مانند ساخت و ساز، تولید ماشین آلات و تعمیرات دارد.

ذوب کردن فلزات می تواند به پاک کردن ناخالصی ها از آنها کمک کند. ناخالصی ها می توانند نقطه ذوب، استحکام و سایر خواص فلز را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین ضایعات فلزی را می توان با ذوب کردن و تصفیه مجدد به مواد اولیه جدید تبدیل کرد. بازیافت فلزات به کاهش مصرف منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست کمک می کند.

نقطه ذوب فلزات

اهمیت دمای ذوب فلزات

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا توجه به دمای ذوب فلزات مهم است؟ طی فرآیندهای مرتبط با فلز، به دلیل تفاوت در ترکیبات و ساختار هر کدام، توجه به دمای لازم برای ذوب شدن بسیار مهم است.

فرض کنید زمانی که دمای ذوب فلز مس 1084 درجه سانتی گراد است، شما تا دمای 1700 درجه آن را حرارت دهید! مسلما این حرارت دهی بسیار بالا، موجب از بین رفتن خواص فلز مس خواهد شد. پس 2 دلیل مهم دانستن دمای ذوب فلزات، را در ادامه بررسی می کنیم.

1) از‌هم‌ گسیختگی اجزای فلز هنگام رسیدن به دمای ذوب

زمانی که فلز به دمای ذوب خود ‌رسید، نمی تواند هدف خود را در سیستم به انجام رساند. برای مثال اگر ترکیبات موثر در عملکرد یک کوره شروع به ذوب شدن کنند، این کوره دیگر قادر نخواهد بود که مانند گذشته به عملکرد خود ادامه دهد. اگر نازل سوخت یک موتور جت ذوب شود، روزنه های موتور مسدود می ‌شوند و این موضوع، باعث از کار افتادن موتور خواهد شد. با توجه به این اصل که گسیختگی در فلزات قبل از ذوب شدن رخ می دهد، توجه به تاثیر هر دما در این روند بسیار حائز اهمیت است.

2) شکل پذیری فلزات در حالت مایع

فلزات در حالت مایع، به بیشترین حد شکل ‌پذیری خود می رسند. در واقع به همین دلیل فلزات را برای اهداف صنعتی متفاوت، به دمای ذوب می ‌رسانند. برای انجام فرآیندهای گدازگری، جوش کاری ذوبی و ریخته گری فلزات باید در حالت مایع باشند.

انجام عملیات حرارتی موجب تغییر خواص الکتریکی، مغناطیسی و ساختاری فلزات می شود. همان طور که فلزات کاربرد متفاوتی دارند، محیط های متنوع نیز، ویژگی ‌های مختلفی می‌ طلبند. عملیات حرارتی فلزات با در نظر گرفتن دمای ذوب و جوش آنها انجام می شود؛ بنابراین باید بدانید که بیشترین دمای کاری مش های فلزی چقدر است.

با توجه به مطالب گفته شده، کسب اطلاع از نقطه ذوب فلزات در انجام فرایندهای صنعتی نکته مهم و بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، یک مشعل جوشکاری باید بتواند حرارت تولید‌ شده از قوس الکتریکی را تحمل کند و تجهیزاتریخته گری مثل قالب ها باید دمای ذوب بالاتری نسبت به فلز تحت فرآیند ریخته ‌گری داشته باشند. آلیاژهای فلزی از چندین عنصر ساخته شده اند؛ بنابراین دمای ذوب آلیاژ به صورت دامنه ‌ای از دماهای مختلف با ترکیبات متنوع است.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظرات
  1. Parsa می گوید

    ببخشید اگه میشه برای ایمیل من جواب سوالمو ارسال کنید
    معلم ما توی کلاس ی جاخالی داده که من نتونستم بنویسمش نوشته
    دمای ذوب و جوش فلزات معمولا….میباشدتا اونجایی من فهمیدم بالا 1000 درجه اگر غیر از اسن است لطفا برای ایمیلم جواب درست را ارسال نمایید
    با تشکر از شما کار کنان گرامی

    1. پیام می گوید

      نقطه ذوب و جوش فلزات به نقطه ای است که فلز از حالت جامد به مایع تبدیل میشود

    2. علیرضا می گوید

      دمای ذوب و جوش فلزات معمولا «بالا» می باشد.
      همین کافیه

  2. علی می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من سالهاست یک سنگ فلز دارم از بیابان تو روستامون پیدا کردم نصبت به اندازش خیلی وزنش سنگینه آهنربا اصلاً جذب نمیشه الکتریسیته رو به راحتی عبور میده و انگار حالت نرم و چکش‌خواره روش تیره هست ولی با نوک چاقو خراش میدم جای خش رنگ نقره ای روشن درمیاد. فقط هر فلزی که هست خالصه اصلاً ناخالصی نداره انگار مثلاً یه تیکه نیم کیلویی نقره خالص باشه یا شایدم از خانواده پلاتین و رودیوم.
    میشه نظر شما اساتید رو بدونم که چه فلزی می‌تونه باشه؟

    1. چراغی می گوید

      سلام
      با توجه به نرمی و رنگ و حالتهایی که توصیف کردید ، من احتمال زیاد میدم که (( سرب )) باشه

      برای مطمعن شدنتون میتونید بالای قطب یه باطری ماشین رو با چاقو خراش بدید و میزان نرمی و رنگ و … اونا با مال خودتون مقایسه کنید

    2. چراغی می گوید

      سلام
      انسانهای اولیه رو ولشون کن
      انسانهای الان رو بچسب که دماهای ذوب فلزاتی روکه بیش از ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد هم نقطه ذوبشونه رو پیدا کردن و ساختن و استفاده کردن ازشون ، ولی هر نوی وسایل اندازه گیری دماهای بالای ۱۵۰۰ درجه رو که میخوای ، پیدا نمیکنی !!!!!

  3. ایرج لطفی می گوید

    سلام دوستان ، بنده به تازگی سوالی برایم مطرح شده و آن این است که انسان های اولیه چگونه و با چه روشی فلزاتی نظیر مس که نقطه ذوب 1080درجه را دارد ذوب نموده و اشیاء مورد لزوم خود را می ساختند؟

    1. علی می گوید

      انسان های اولیه ک از سنگ سلاح میساختن
      تا قبل از کشف اتش فلزات استفاده ای نداشتن

      1. عارف می گوید

        سلام نقطه ذوب سیم لاستیک چند هست کسی می دونه و چه دستگاهی گرفت

        1. اصفهان آهن می گوید

          سلام حالتون خوبه؟
          معمولا 80 تا 70 درجه سانتیگراد است و از دستگاه های متفاوتی استفاده میشه اطلاعات بیشتری لازمه تا بهتون بگم دقیقا کدوم دستگاه گزینه بهتریه

  4. محمدزاده می گوید

    اگه میشه پاسخ بدین
    واقعا برام مهمه

  5. محمدزاده می گوید

    سلام لطفا بفرمایید مفتولی جوش برنج که در بازار هست ایا برنج خالص هستند یا نه .
    چون در تست من دمای ذوب آنها از نقره کمی بیشتره !

  6. احمدرضا می گوید

    با سلام
    برای ذوب برنج از چه فلزی بعنوان ظرف نگهدارنه مذاب استفاده کنیم

    1. چراغی می گوید

      سلام
      معمولاً از بوته های سرامیکی استفاده میشه ولی اگه اسرار به استفاده از فلز دارید ، هر فلزی که دمای ذوب بالاتری نسبت به نقطه ذوب فلز مد نظرتون داره رو میتونید استفاده کنید . ( بهتره حداقل ۲۰۰ درجه نقطه ذوبش بالاتر باشه )